Millainen kaupunki Kotka on asuinpaikkana?
Harkitaan muuttoa Kotkaan perheen kanssa. Kaksi lasta ja vanhemmat. Millainen paikka Kotka on asua? Entäs kotkalaiset ihmiset, pääseekö siellä helposti juttuun ihmisten kanssa ja onko helppo tutustua?
Kommentit (56)
Joskus 90-luvun lopussa asuin siellä pari vuotta, mutta en olisi omia lapsia siellä kasvattanut. Kauniit maisemat mutta ei siellä mitään ystäviä saa. Väkivaltainen paikka ja paljon huumeongelmia.
Kotka on oikein kiva ja kaunis paikka. Hiljainen.
Hyvä paikka kunhan valitset asuinalueesi oikein. Kaikki mahdollisuudet harrastaa ja tehdä mitä vain.
Kotkalaiset ihmiset, mikäli löydät oikeat, ovat hyvää porukkaa. Teeskentelemättömiä ja suoria, toisin kuin monessa muussa kaupungissa.
Esimerkiksi jo Lappeenrannassa elää aivan toisenlaisia ihmisiä, epärehellisiä selkäänpuukottajia ja muutenkin kieroja mulkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole tuijotettu niin paljon kuin Kotkassa. Kadulla, kaupassa, ravintolassa. Kauhea toljotus. Enkä näytä miltään erikoiselta, ihan tavan harmaavarpunen. Kaveri joka asuu siellä, sanoi että katsovat vain kun eivät ole minua siellä aiemmin nähneet. Eli niin pieni paikka, että tuntevat jokaisen vastaantulijan. Se tuijotus kyllä tuntui aivan naurettavalta.
Takuulla toljottavat Kouvolassa enemmän, tuntuu välillä, että toljottajalta putoaa silmät päästä.
Vierailija kirjoitti:
No naapurissa on Porvoo. Ja kun täällä on nähty paljon minkälaista sakkia Porvoossa on, niin onhan se pelottavaa että on sellainen naapurikaupunki.
Porvoo ei todellakaan ole Kotkan naapurissa
Vierailija kirjoitti:
Täällä Turussa , merialalla työskentelevillä kaikilla yhtenevä käsitys, että Kotkan ympärille pitäisi rakentaa panssariverkosta korkea aita ja huolehtia siitä, että mitään porttia sisään taikka ulos kulkua varten ei ole.
Sisäsiittoista porukkaa, vanhoja urotekoja muistelevat, nykyajasta ei mitään käsitystä.
Työskentelin Turussa mantereella, tuo kuvaus sopii kyllä myös turkulaisiin. Kaikki tuppisuu murjottajia.
Kaakkois Suomessa ollaan kateellisia. Herraviha on syvällä. Ei kannata muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No naapurissa on Porvoo. Ja kun täällä on nähty paljon minkälaista sakkia Porvoossa on, niin onhan se pelottavaa että on sellainen naapurikaupunki.
Olen itse Porvoosta kotoisin ja asunut muillakin paikkakunnilla ja tullut siihen tulokseen, että porvoolaisessa elämänmenossa on pielessä monikin asia vaikka kaunis kaupunki onkin. Vai viitataanko tällä provoiluun?
Mutta se huomattiin nuorempana, että kotkalaiset ovat täysin erilaisia ihmisiä kuin porvoolaiset. Heitä on muuttanut sieltä vuosien saatossa paljon ja ei ikinä uskoisi, että välimatkaa vaivaiset 80 km.
Mikäs vika porvoossa on?olemme harkinneet muuttoa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse Porvoosta kotoisin ja asunut muillakin paikkakunnilla ja tullut siihen tulokseen, että porvoolaisessa elämänmenossa on pielessä monikin asia vaikka kaunis kaupunki onkin. Vai viitataanko tällä provoiluun?
Mutta se huomattiin nuorempana, että kotkalaiset ovat täysin erilaisia ihmisiä kuin porvoolaiset. Heitä on muuttanut sieltä vuosien saatossa paljon ja ei ikinä uskoisi, että välimatkaa vaivaiset 80 km.
Mikäs vika porvoossa on?olemme harkinneet muuttoa sinne.
Porvoo on todella ihana paikka, olemme asuneet mieheni kanssa nyt viisi vuotta eikä ole mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jo Lappeenrannassa elää aivan toisenlaisia ihmisiä, epärehellisiä selkäänpuukottajia ja muutenkin kieroja mulkkuja.
Mukavat karjalaiset jäivät kaiketi rajan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Kaakkois Suomessa ollaan kateellisia. Herraviha on syvällä. Ei kannata muuttaa.
Itse olen karjalaisena tottunut kateuteen, mutta se on ollut lähinnä liikkeellepanevaa voimaa, eli kadehtija on myös sitten itse tehnyt jotakin jotta se toinen voisi kadehtia jne. Kymenlaaksoon töihin mennessäni pöyristyin, se kateus on siellä aivan hirvittävää, menee jopa katkeruuden puolelle. Ei hyvä ilmiö ollenkaan,
Kasvoin siellä, ihan kamala kurja korpi. Köyhä kunta, Suomen surkein sairaala, bussit ei kulje juuri koskaan ja terveysasemat aivan tukossa. Teini-ikäisillä ei mitään tekemistä, harrastusmahdollisuudet hyvin rajalliset, huumeongelmat tunnettuja Kotkassa
Jos pakko muuttaa niin älkää vaan Karhulaan muuttako. Kaupungilla kun käy niin ei näe juuri ketään missään. Kotkan murre kuulostaa töykeältä. Tapahtumia ei ole ja ne ainokaiset meripäivätkin nykyään pienellä budjetilla. Jopa eläkeläiset vanhempani muuttivat Pirkanmaalle, koska tylsistyivät
Ei täällä ole töitä tai shoppailutarjontaa, mutta luontoa ja baareja löytyy :D
Rauhallista sentään on, narkit kahnaavat keskenään. Meripäivät toki poikkeuksena.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Paljon työttömyyttä, iso huumeongelma kaikkine lieveilmiöineen. Ihmisten perusluonne on tympeä ja ankea. Mikään ei tunnu Kotkassa toimivan.
Elämäni paras päätös oli muuttaa pois sieltä.
Jos nyt asuu Vantaalla Myyrmäessä, missä vasta ankeus ja ongelmat ovat vain lisääntyneet viimeisen 10 vuoden aikana merkittävästi ja huumehörhöt avoimesti vetää huumeita ja viinaa suoraan meidän kerrostalon ikkunan alla, niin voiko muutos olla ainakaan kovin paljon huonompaan, jos muuttaisi Kotkaan? Kävin siellä elämäni ekan kerran nyt kesäkuun alussa ja ihastuin paikkaan. Jopa kolikoilla pystyi maksamaan torin parkkiin (boikotoin kaiken maailman appeja, niin siksi arvostan tätä). <3
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole tuijotettu niin paljon kuin Kotkassa. Kadulla, kaupassa, ravintolassa. Kauhea toljotus. Enkä näytä miltään erikoiselta, ihan tavan harmaavarpunen. Kaveri joka asuu siellä, sanoi että katsovat vain kun eivät ole minua siellä aiemmin nähneet. Eli niin pieni paikka, että tuntevat jokaisen vastaantulijan. Se tuijotus kyllä tuntui aivan naurettavalta.
Eroaako tuo kauheasti mistään muusta pikkukunnasta? :D
Olen Nokialta kotoisin ja siellä kai aika samanlaista muunpaikkakuntalaisia kohtaan. Nyt olen kyllä jo yli 20 vuotta asunut muualla. Siellä kotopuolessa käydessä katson itsekin, ketä nuo on, kun kuljen asuinalueella, minne muuttanut paljon uusia asukkaita ja minne mummuni ja pappani rakensivat meidän rintamamiestalon 50-luvulla ja isä asuu siellä nykyään edelleen. Ne "uudet", jotka ehkä on jo sen 20 vuotta siellä asuneet, taas katsoo pitkään mun perhettä, että "ketä nuo on". Pitäisi varmaan teettää joku Aito Alkuperäisasukas -t-paita tai jotain. :D
Siellä kunnon kundia ei päähän potkaista.. tuossa kerrotaan lisää.