Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittämättömästi lapsettomat, inssistä kysyttävää...

23.05.2006 |

Sellaista asiaa olen pohdiskellut, että miten todennäköistä on saada toivottu tulos inssillä?

Löysin Väestöliiton sivuilta seuraavaa inseminatiosta: " Näin tehdään erityisesti silloin, kun lapsettomuuteen ei ole löytynyt mitään selvää syytä tai kyse on lievästä siittiötuotannon häiriöstä. Raskauksia alkaa näissä tapauksissa noin 10-15 prosentissa yritystä kohden. Suurin osa raskauksista alkaa ensimmäisen 3-4 hoitokerran aikana."

En oikein ymmärrä tuota laskutapaa, jos kerran onnistumisprosentti on noin huono (eikös luomustikin samaa luokkaa, jos mitään vikaa ei ole), niin miten tulos tulee kuitenkin 3-4 yrityksen aikana?

Meillä tilanne on se, että tutkittu on, eikä vikaa kummastakaan löytynyt. Lapsettomina en osaa vielä meitä ajatella, aktiivista yritystä takana " vasta" 10kk, mutta hoitoihin joutuminen/lähteminen on tullut mieleen usein viime aikoina.

Inssiä meille suositeltiin, mutta jotenkin vaan pelottaa ajatus niihin lähtemisestä: miksi niillä onnistuisimme, jos kerran emme luomustikaan (kaikki omat konstit greippimehusta alkaen on kyllä kokeiltu)?

Kiinnostaisi kuulla minkälaisia kokemuksia selittämättömästi lapsettomilla on! Onko inssi tuottanut toivotun tuloksen ja monennellako kerralla?

Olisin kovin kiitollinen, jos saisin kuulla kokemuksianne!

Killa

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään mietittynä ei inssissä ja luomuilussa ole juuri eroa, mutta kun aletaan tarkastella asiaa vähän tarkemmin löytyy eroja sittenkin aika paljon: Ensinnäkin IUI-hoidoissa naisen omaa hormonitoimintaa usein tuetaan lääkityksellä jolla varmistetaan, että kaikki sujuu kierrossa varmasti niin kuin pitääkin; munasolut kypsyvät, irtoavat ja kohdun limakalvon paksuus on sopiva alkion kiinnittymiselle (näitä seurataan ultraamalla). Mieheltä valkataan inseminaatiota varten vain parhaat siittiöt (sperman pesu) jotka ruiskutetaan kohtuonteloon asti, kun luomuillessa ne jäävät ensin emättimeen eli inseminaatiossa siittiöillä (jotka ovat vielä kaikki parasta A-ryhmää) on huomattavasti lyhempi ja mutkattomampi matka munasolun luo kun normaalisti. Lisäksi hormonituetussa IUI:ssa munasoluja irtoaa usein kerralla 2-3, joten tätenkin hedelmöittymisen mahdollisuus on korkeampi.

Joten tässäpä näitä eroja.

Vierailija
2/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvähän tuo eri siis on, kun vain malttaa sen kunnolla miettiä!

Jo vastauksesi helpotti omaa oloa kovasti, mutta vieläkin kuulisin mielelläni kokemuksia insseistä eli onko tuottanut toivotun tuloksen ja monennellako kerralla? Miten ja missä vaiheessa olette päätyneet siihen, että hoitoihin lähdetään?

Hoitohin me emme siis vielä lähde, mutta olen kai sellainen tyyppi joka jo etukäteen miettii ja suree asiat. :)

Killa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En oikein ymmärrä tuota laskutapaa, jos kerran onnistumisprosentti on noin huono (eikös luomustikin samaa luokkaa, jos mitään vikaa ei ole), niin miten tulos tulee kuitenkin 3-4 yrityksen aikana?"

--> Olen ymmärtänyt, että JOS IUI-hoito on onnistuakseen niin silloin se yleensä onnistuu 4:nteen yrityskertaan mennessä. Tämän jälkeen todennäköisyys onnistua IUI-hoidolla huononee huomattavasti. Aika harva onnistuu eka yrittämällä, onnistumismahdollisuudet kasvavat seuraavissa insseissä.

Itselläni tehtiin 3:s inseminaatio maanantaina. Ainakin omalla kohdallani ensimmäiset inssikerrat menivät vielä lääkityksiä säätäessä; toisen inssin yhteydessä huomattiin ettei Clomifen sovi minulle (ohentaa pahasti kohdun limakalvoa) ja tämä kolmas inssi tehtiin nyt pelkkien pistoslääkkeiden avulla. Mulle tehdään vielä 1-2 inssiä ellei tämä onnistu koska nuo ensimmäiset kerrat menivät tavallaan hukkaan kun lääkitys ei ollut sopiva (alkiolla ei ollut mahdollisuutta kiinnittyä kun limakalvo oli niin ohut).

Vaikka hoidoissa on välillä raskasta niin kyllä tämä silti on kannattanut siinä mielessä, että itsellä on olo että ainakin asia on hoidossa. Meillä lapsettomuutta takana pian 3v. Tutkimuksiin lähdettiin 1,5v. lapsettomuuden jälkeen, selittämättömästi lapsettomia ollaan mekin.

Voimia teille ja onnea yritykseen!

Vierailija
4/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin eroihin vielä... Mää oon käsittäny, että normaalissa yhdynnässä kohdunkaulan läpi pääsee tyyliin joku prosentti siittiöistä, kun taas inssissä ne kaikki hyvät siittiöt viedään ihan kohtuun asti, joten eiköhän tuo mahdollisuuksia paranna.

Mulle tehtiin julkisella viis inssiä, ilmeisesti luotettiin että jotain tapahtuis, koska ei pitäis mitään estettä olla, mutta niin vaan kävi, että syksyllä jatkuu hoidot ivf:n merkeissä. Epäilen kyllä ite, että jotain vikaa vielä löytyy,koska yli 3 vuoden aikana ei oo ainuttakaan plussaa tullut! Saapa nähdä!

Onnea kuitenkin teille! :)

Vierailija
5/10 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis piti kiittää Minäx81 ja Tuupalaista vastauksista! Sain asiaan selvennystä ja jotenkin olo tuntuu rauhallisemmalta! Ties vaikka luomuplussalla yllätettäisiin, kun on mielikin rauhallisempi (vaikka en kyllä usko stressin vaikutukseen tässä raskautumisasiassa) ennen kuin hoitoihin joudutaan turvautumaan!

Kovasti toivon teillekin onnea hoitoihin! Minäxille on peukut pystyssä, kun pääset piinailemaan *bd* ja Tuupalaiselle IVF:ään tsemppiä ja plussaonnea! +++++++++++++++++++++++++++++++++++

Killa

Vierailija
6/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin kaikki perustutkimukset on tehty. Kaikki kunnossa, mutta toista lasta ei vaan kuulu. Lääkäri suositteli inssiä. Ja olen nyt samassa tilanteessa kuin Killa, mietin että miksi inssilläkään onnistuisi..minulla siis ei edes tarvetta mihinkään clomeihin tai vastaaviin, sillä säännöllinen kierto, ovuloin, limakalvo hyvän paksuinen, keltarauhashormoonia erittyy hyvin..siis kaikki kunnossa. Samoin miehen sperma sai kouluarvosanan 9.

Mietityttääkin, että onko se sitten siitä kiinni, ettei simpat kunnolla pääse kohtuonteloon, kun sehän tuossa inssissä olisi meille ainoa etu, kun hormonitoimintakin on kunnossa.

mietteliäänä varatako-inssi-perjantaina-vai-ei M@ndi

Vierailija
7/10 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittämättömän lapsettomuuden IUI-hoidossakin yleensä käytetään hormonitukea vaikka naisen kroppa toimisi omasta takaakin. Perustelut löytyvät tuolta aiemmasta viestistä.

Vierailija
8/10 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja M@andi kannattaahan se aina yrittaa, onhan siina inssissa todella paljon suuremmat mahdollisuudet onnistua, kun kaikki siittiot ruiskutetaan kohtuonteloon asti. Jos teilla kerran lahtokohdat ovat noin hyvat niin miksi ette yrittaisi..

Sorry mulla meni nappaimisto sekaisin, siksi kumma kirjoitustapa..

Vierailija
9/10 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä näkymin inssi on sitten perjantaina. Mulla oli kp10 ultrassa vasemmalla 15mm follikkeli ja oikealla 2x11mm follikkelit kasvamassa, saas nähdä monta sitten irtoaa. Ovisplussa hyvin tod.näk. perjantaina. Viime luomukierrossakin oli kaksi johtavaa follikkelia, molemmat irtosi, mutta tulosta ei tullut.. olen lukenut että 2-4 follikkelia olis hyvä olla kasvamassa, jotta inssin onnistuminen olisi todennäköisempää. Nyt ainakin näyttää ihan hyvältä sen suhteen..

M@ndi kp12

Vierailija
10/10 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitkin kirjoitellut samaan aikaan kuin minä :)

Kyllä tässä täytyy tämä inssimahdollisuus käyttää, kun sitten klinikka menee kesätauolle ja pari seuraavaa kiertoa on sitten kuitenkin luomusti. Oikeastaan odotan jo innolla perjantaita. Onpahan sitten kaikki voitava tässä kierrossa tehty :)

M@ndi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän