Ompelua harrastavat, minkälaisia juttuja ompelette?
Olen viimeisen parin vuoden aikana innostunut kovasti ompelusta. Mites muut harrasteompelijat, mitä tykkäätte ommella? Itse olen ommellut lähinnä vaatteita itselleni ja uusimpana ihastuksenani on rintaliivien ompelu. Olin yllättynyt kuinka helppoa ja nopeaa se on useista työvaiheista huolimatta ja kuinka paljon paremmin ne istuvat kuin kaupasta ostetut pienillä kaavamuokkauksilla. Materiaalien hankinta ei sitten olekaan niin helppoa... Lisäksi olen ommellut kesäksi itselleni pellavaisen paitamekon ja laukun. Lapsille ompelen välillä jotain, mutta he käyttävät lähinnä trikoovaatteita enkä erityisesti pidä trikoon ompelemisesta.
Entä mistä hankitte kaavoja ja kankaita? Itse olen käyttänyt jonkun verran lehtien kaavoja, perinteisiä paperikaavoja ja nykyään myös netistä ostettavia pdf-kaavoja. Kankaat pääosin eurokankaasta, kun vaihtoehtoja ei juuri ole. Netistä tilaamani kankaat ovat olleet hyvin vaihtelevaa laatua, joten ei oikein huvita tilata. Rintaliivitarvikkeet olen tilannut netistä.
Kommentit (6)
Käsilaukkuja olen muutamia ommellut itse ottamalla mallia jostain designlaukusta, esim. Kate Spade.
Olet löytänyt hyvän ja hyödyllisen harrastuksen.
Teen paitoja, pitkiä housuja ym.
Käsityölehtiä korkea pino.
Olen joku aika sitten innostunut ompelusta. Ensin tein tytölleni hameen. Tänään tein itselleni hameen. Ensi viikolla teen hameeseen sopivan topin ja vyön. Sohvatyynyn päällisin on kangas valmiina. Vaatteisiin leikkaan kaavoja vanhoista vaatteistani.
Ompelen lapsille naamiaisasuja ja vähän kaikkea mitä he leikeissään tarvitsevat kierrätyskankaista. Trikoosta teen paitoja ja yöpukuja koko perheelle. Pehmolelujakin olen tehnyt, itse asiassa jotkut monesta kappaleesta tehtävät pehmot ovat vaativimpia ompeluksiani. Niissä on välillä aika pyörittely, että ne saa koottua oikein päin.
Haaveeni on, että olisi aikaa ja uskallusta tehdä itselleni istuva mekko jostain kalliista puuvillasatiinista.
20-30 vuotta sitten ompelin vielä lapsille tosi paljon vaatteita ihan ulkoiluhaalareita myöten, mutta kyllä se vaan niin on nykyisinä H&Mien ynnä muiden aikoina että ompeleminen on jäänyt, tietysti lapsetkin jo aikuisia eikä itselle ole niin hinkua ommella. Ompelukone on tallella, ja teen korjausompeluita kyllä. Olis kyllä kiva saada kipinä taas ja alkaa jotain kivaa ommella itselle. Syksyllä minusta tulee mummo, niin jospa sitten lapsenlapselle alkais väkertää :)
Nostan, jos nyt olisi ompelun harrastajia paikalla