Suulliset tentit (academic discussions)
Sellaista mielenkiinnosta kyselen, että kuinka yleisiä Suomen yliopistoissa suulliset tentit ovat? Oma kevät on ollut täynnä ko. tenttejä, ja ei herraisä mä inhoan näitä. Opiskelen siis naapurimaan yliopistossa
Kommentit (8)
Suomessa suulliset tentit ovat hyvin harvinaisia. Itselläni ei ollut niitä yhtään ennen kuin lähdin tekemään väitöskirjaa.
Eikö niitä pidetä Suomessa lähinnä jos on lukihäiriö tai muu sellainen syy?
Meillä suullisiksi tenteiksi kutsuttiin ainoastaan englannin ja ruotsin kokeiden suullisia osioita, joissa pidettiin siis esitelmät oman alan aiheista kyseisillä kielillä. Näissä suullisissa tenteissä mitattiin käytännössä siis sitä, miten hyvin hallitsimme oman alamme sanaston ja kyseisellä kielellä esiintymisen ylipäätään. Mutta siis mitään sen kummempia suullisia tenttejä ei meillä ole ollut. Niin sanotut normitentit ovat olleet aina kirjallisia, ainoastaan virkamiesruotsiin ja virkamiesenglantiin kuului siis suulliset esitelmät, joita kutsuttiin suullisiksi tenteiksi.
Mutta siis teillä on siis niin sanottuja normitenttejäkin suullisina siellä naapurimaassa? Hui apua, olisi kyllä minullekin kova paikka sellaiset. Paljon mieluummin pohdiskelen ja kirjoittelen itsekseni kaikessa rauhassa.
Akateeminen keskustelu on meillä ainakin sellainen, että opiskelijat menevät vuoronperään professorin kuulusteltavaksi ja saavat sitten suoraan arvosanansa sen jälkeen. On meillä kyllä tavallisiakin tenttejä, ne nyt ovat ihan mukavia. Toisaalta esimerkiksi viime vuosi oli täynnä suullisia tenttejä anatomiasta (noin 1-2 viikon välein), ja se aiheutti kamalaa stressiä.
Jännä ettei Suomessa ole tapana tällaisia järjesyää. Toisaalta käyn aika pientä yliopistoa muutenkin, niin varmasti sen suhteen helpompaa
Ap
Harvinaisia ovat. Omana opiskeluaikana oli vain yksi suullinen tentti ja siinä oltiin pienryhmänä. Myöhemmin olin kerran yhtenä tentaattorina opiskelijalle, joka tentti suullisesti joitain kirjoja. Siinä kaikki reilun kahdenkymmenen yliopistovuoden ajalta.
Veikkaisin olevan vahvasti alakohtaista. Tekniikan opiskelijana törmäsin suullisiin tentteihin vain vieraidenkielten opiskelussa. Kurssin sisällöstä riippuen tentti oli joko osasuoritus tai ainut näyttö.
Eivät ole yleisiä. Niitä käytetään lähinnä erityistapauksissa (kun jonkun suoritukset ei muiten ihan riitä hyväksyttyyn arvosanaan, annetaan vielä yksi tilaisuus suullisella tentillä korottaa, tai joskus erityisoloissa esim lukivaikeuksisen opiskelijan kirjallisen tentin korvikkeena.)
Mitä niissä siis tapahtuu? Mulla ei ole ollut yhtäkään kolmen vuoden aikana, jotka olen opiskellut.