Haittaako masennusdiagnoosi elämää?
Ahdistaa, minulla on luultavasti masennus (ei vielä diagnoosia) ja olen haaveillut aiemmin mm. lääkärin ammatista. Voiko masennusdiagnoosi estää esim lääkärinä työskentelyn? Siis silti vaikka olisi parantunut siitä?
Kommentit (35)
Turhaa koko diagnoosi. Ne haluaa vain myydä sulle kalliita psykoosi lääkkeitä jotka ei auta. Selvitä itse mikä elämässä on vialla ja korjaa se. Yksinäisyys yks syy.
Jokaista ahdistaa silloin tällöin. Opiskele miten ruoka-aineiden kemiat vaikuttaa mielialaan. Esim sokeri vie B-vitamiinitasoja alas ja masentusoireita ilmaantuu. Kahvin kofeiini saattaa aiheuttaa hermostuneisuutta ja levottomuutta. Unettomuutta.
Suoliston salaisuudet-kirja löytynee kirjastosta. Aloita sillä, hyvä kirja.
Sitten jatkat Echart Tollen videoilla Youtubessa.
Sinulla ei ole mitään ongelmia jos olet ahkera ja utelias selvittämään asiat.
Hae apua, sillä masennus voi pahetessaan jumittaa elämäsi niin pahasti että unelmat jäävät toteuttamatta sen takia. Masennuksesta voi toipua ja parantua, mutta monet tarvitsevat siihen ulkopuolista apua.
Hyötyä siitä on. Ei tarvitse enää miettiä, että mikä minussa on vikana, kun sille henkiselle tilalle on annettu nimi. Pysähdyksissä olo loppuu, vapautunut tunne tulee tilalle ja keinojen miettiminen tilasta eroon pääsemiseksi alkaa. Ainakin näin omalla kohdalla.
Kyllä miettisin itsekin asiaa jos olisin samassa tilanteessa. Voiko diagnosi joskus haitata työnsaantia tai kääntyykö se jossain muussa asiassa vastaan? Jos esimerkiksi saan joskus lapsia niin onko heti sosiaalipuolelle hälyttävämerkki jos tiedoissani on masennusdiagnoosi? Olen onnellinen kun ei ole tarvinnut omalla kohdalla näitä sen tarkemmin pohtia. Saattaisin kuitenkin jopa päätyä siihen, etten halua diagnoosia tietoihini. Ja niin kuin joku sanoi, määräävätkö lääkefirmojen kalliita lääkkeitä vain siksi että sitten saavat lääkefirmoilta edut (ilmaiset matkat, illalliset yms.).
Masennustasoja on useita. Sillä tasolla jolla sinä luultavasti olet kirjoittamalla tänne, selviää reippaalla liikunnalla ja oikealla ruokavaliolla.
Vitamiinit ovat tärkeitä samoin tieto mistä alakulo voisi johtua. Joten kuten tuolla edellä neuvottiin -opiskele asiaa.
Kiitos kaikille vastauksista! Tosiaan sitä mietin, että jos lääkärinä hakee töitä, niin katsooko silloin työnantaja hakijan sairaushistoriaa ja voikohan masennusdiagnoosi siinä vaiheessa haitata työhön pääsyä? Ja tosiaan ei ole vielä ajankohtaista, yritän saada itseni kuntoon ja lukion suoritettua loppuun tällä hetkellä, mutta pelkään, että avun hakeminen pilaa tämän takia tulevaisuuteni.
Urheilua olen harrastanut koko elämäni, joten on vaikea uskoa siitä olevan enempää hyötyä tässä tilanteessa.
Ja siis selvennykseksi, lähtökohtaisesti kyllä suhtaudun apuun myönteisesti ja on helpottava tunne, että sitä olisi saatavilla, tämä asia vaan pelottaa.
Ap
Haittaa. Nykyään sama menenkö lääkäriin selkäkivun tai pitkittyneen ripulin takia, ja lääkäri huomaa masennusdiagnoosini (ja miten voisikaan olla huomaamatta kun se lukee kaikkialla ensimmäisenä, heti iän ja sukupuolen välissä), oireita ei kannata sen enempää alkaa tutkia kun ne johtuvat korvien välistä, en saa enää edes kipulääkkeitä koska ne kuitenkin menevät joko väärinkäyttöön tai pahentavat masennusta, ja kun jouduin kolariin, omahoitaja inttää edelleen että se oli itsemurhayritys. Masennusdiagnoosi on pahempi ja pysyvämpi leima kuin rikosrekisteri tai luottotietojen menetys.
Itselläni on masennusdiagnoosi, joka näin jälkikäteen ajateltuna oli todennäköisesti väärä. Tähän mennessä se ei ole mitään haittaa aiheuttanut, mutta kyllähän se vähän mietityttää, että voiko siitä vielä jotain hankaluuksia koitua.
Ei itseäni ainakaan ole se diagnoosi haitannut millään tavalla. Itse masennus toki, enkä olisi toipunut siitä, jos en olisi hakenut ammattiapua minkä myötä se diagnoosikin tuli. Nykyään voin hyvin, olen opiskellut sairaanhoitajaksi ja sittemmin terveydenhoitajaksi, työskentelen th:na ja pidän kovasti työstäni jne. Eipä ole diagnoosista tullut mitään sanomista työjutuissa tmv koskaan.
N30
Haittaa. Et saa vakuutuksia, somaattiset hoidot jäävät tutkitusti helpommmin tekemättä ja sinut leimataan muutenkin luuseriksi. Merkintä ei poistu ikinä, vaikka parantuisitkin masennuksesta, eli diagnoosia käytetään aina sinua vastaan. Lääkitys naisen kohdalla muokkaa munasoluja ja lääkkeiden käyttö näkyy myös epigeneettisesti jälkeläisissä.
Olen saanut masennusdiagnoosista huolimatta työpaikan, asuntolainan, henkilövakuutuksen ja ulkomaan työvisumin. Suurin vaara diagnoosista on, että alkaa määrittelemään itseään sen kautta, mikä voi haitata masennuksesta toipumista.
Vierailija kirjoitti:
Hyötyä siitä on. Ei tarvitse enää miettiä, että mikä minussa on vikana, kun sille henkiselle tilalle on annettu nimi. Pysähdyksissä olo loppuu, vapautunut tunne tulee tilalle ja keinojen miettiminen tilasta eroon pääsemiseksi alkaa. Ainakin näin omalla kohdalla.
Tai sitten alat elää kuten diagnoosin mukaan pitää elää? Diagnoosin alkuperäinen tarkoitus on toimia ammattilaisten välisessä keskustelussa, eli lyhentää pitkät havainnot yhteen diagnoosiin.
Joidenkin vakuutusten saamista on masennus haitannut (pitäisi olla viisi vuotta terveen kirjoissa). Muuten olen ollut tyytyväinen saamaani hoitoon. En välttämättä olisi edes hengissä, jos en olisi saanut masennukseen apua.
YLE:n mukaan haittaa myös henkivakuutusten saamista ja sitä kautta myös lainan saamista https://yle.fi/uutiset/3-9082776
Masennusdiagnoosi voi vaikuttaa ison lainan tai vapaaehtoisen vakuutuksen saantiin. On monia tapauksia, joissa esimerkiksi vakuutuksen tai asunto-osakkeen lainavakuuden saaminen on estynyt masennuksen takia, sanoo Mielenterveyden keskusliiton lakimies Merja Karinen sanoo.
Minulla on masentuneet vanhemmat, jotka eivät ole hoitaneet mielenterveyttään. Paljon ennemmän haittaa kaikille on sairastumisesta krooniseen masennukseen ja sen hoitamatta jättämisestä kuin diagnoosista.
Onko ap:lla varaa jättää masennuksensa hoitamatta? Masennuksen hoitaminen voi mahdollisesti johtaa joihinkin seurauksiin myöhemmin, mutta masennuksen hoitamatta jättäminen laskee elämänlaatua 100 % todennäköisyydellä. Valinta on sinun.
Tietääkö kukaan :(