Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajakoulu on yllättävän vaativaa

Vierailija
16.05.2019 |

Oon seurannut äitini lähihoitajaopintoja, kun hän otti opintovapaata töistä.
Heillä on esim. fysiikkaa koulussa, ja aika tarkkaan pitää tietää kehon toiminnasta mm. sydämen rakenne tarkasti ja keuhkojen kaasujenvaihto yms ja yleisistä sairauksistakin tarkkaa osaamista.
Myös pitää tietää paljon sosiaalialan asioita, jotka kuuluvat mun mielestä enemmän sosionomeille tai sosiaalityöntekijöille.

Mun arvostus lähihoitajia kohtaan on noussut, kun oon ennen ajatellut, ettei he mistään mitään tiedä.
Tai siis lähihoitajan opinnot ainakin tossa koulussa yllätävän laajat, mutta töissä melkeen vaan avustavia tehtäviä ja aika paljon fyysistä työtä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tarvinnut työssäsi mitään tietoa ja osaamista.

Vierailija
22/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kellä on jumittunut päähän tuo pyllyjen pesu? Toki sitäkin tehdään, mutta on työ paljon muutakin? Päivystys, teho, leikkuri, osastot erikoissairaanhoidossa. Tosi loukkaavaa puhua pelkästään pyllyjen pesusta. Kunnia kuitenkin vanhustenhoitajillekin, hyvä, kun joku jaksaa.

Jep, mä en tee alapesuja välttämättä edes joka viikko, mutta kun kerron olevani kotihoidossa töissä niin oletus on, että lämmitän ruokaa ja teen alapesuja vanhuksille.

Niinhän ne lehdissä ovat kirjoitelleet, ettei niitä tehdä.

Kaikki mikä lehdissä lukee on totta. Mut joo. Kotihoidon asiakkaat on +18 vuotiaita ja helposti voi mennä viikkokin niin, että tyyliin käyn tiputtamassa jollekin pegin kautta lääkkeet ja ravintoliuoksen, jakamassa tai viemässä joillekin lääkkeitä, tekemässä muutamat haavahoidot, laittamassa muutamat tukisidokset, ottamassa verinäytteitä, kipottamassa lääkkeitä, puhdistamassa cystofixin juuren, auttamassa halvaantuneen pyörätuoliin, antamassa lääkkeet valvotusti jne. Loppujen lopuks aika pienellä osalla meidän asiakkaista on tarvetta alapesuille. Monella omaishoitaja tai avustaja tekee alapesut tai sitten hoitavat itse.

T: se kotihoidon lähäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttöviikoilla oli toki paljon muistettavaa mutta ei muuten esim. anatomian opinnot eronneet esim. lukion bilsasta, oli ehkä vielä suppeampaa lähihoitajakoulussa. Itse kiinnostuin anatomiasta ja opiskelin avoimessa yliopistossa ihmisen fysiologian (5op) joka oli jo sitten huomattavasti yksityiskohtaisempaa.

Vierailija
24/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai koulussa opetetaan vaikka mitä mutta varmaan eri on se, että mitä vaaditaan läpipääsyyn. Arvostan itse lähihoitajia näin pääsääntöisesti mutta kyllä suurin omista tutuista, jotka aikoinaan jatkoivat peruskoulusta lähihoitajaksi, olivat juuri niitä peruskoulun rimaa hipoen läpäisseitä.

Ehkä siellä päästetään kokeista sitten "säälistä" helpolla läpi että saadaan valmistuneista rahoitusta sekä puskettua työntekijöitä heitä kaipaaville työmarkkinoille? Varmasti eri juttu niille tunnollisille jotka haluavatkin oppia ja saada hyviä numeroita. Ei kyllä hajuakaan kuinka paljon ammattikoulujen arvosanat vaikuttavat työllistymiseen.

Vierailija
25/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mä auttelin kaveria opiskeluissa koko sen lähihoitajaopiskelun ajan. Ehkä mulla on vaan tyhmempi kaveri, mutta nehän oli aivan älyttömän helppoja juttuja. Pitkälti yleistietoa.

Lääkelaskuja ei sitten oppinut millään. Tsäkällä pääsi läpi viidennellä kerralla.

Kokki Kolmonen ja lähäripuolituinen

Sulle on yleistietoa esimerkiksi haavahoidot, peg ruokinta ja cystofix? Tai ihan yleistiedolla tiedät vaikka 4 yleisintä muistisairautta ja niiden eroja toisistaan? Samantien voit varmaan luetella 4 verenkiertoon vaikuttavaa lääkeryhmää ja näiden yleisimpiä haittavaikutuksia? Ja heitä vielä 4 epilepsia lääkettä päälle, kerro toki myös vaikka 15 eri hormonia ja mikä elin mitäkin tuottaa jne.. Ehkä mulla oli surkea yleistieto, koska esim näitä en tiennyt kyllä ennen opiskelua.

Tuossa kyllä on aivan perusjuttuja aika paljon. Hyvä, että ne käydään lähärillä läpi, että säkin opit.

Hormonit, elimien tehtävä, yleiset haavahoidot opitaan peruskoulussa. Osalla ne jää sieltä mieleen ja selkeesti osalla ei. Muistisairaus jutut on lehdistä tuttujuttuja.

Lääkejuttuja opin paljon, kun käytiin kaverin kanssa niitä läpi.

Kaverin piti olla motivoitunut opiskelija, eikä hänellä ollut mitään alkutietoja saati sitten, että tieto olisi herkästi jäänyt päähän. Eihän tuo mun kokemukseni ollut kuin yhdestä tapauksesta ja sä otit herneet nenääs noin laajasti. :D

kai sitä lähärin sitten pitää näin päteä, kun ei muuten osaa.

Peruskoulussa hormoneita ei todellakaan opita samalla tasolla, saati sitten haavahoitoa. Vai kuinka moni on peruskoulussa opetella puhdistamaan nekroottista katetta kyretillä? Tai käyttämään vac laitetta? Ja jos lehdistä kerrot muistisairauksista oppineesi niin voin sanoa tietojesi olevan todella vajaat ja jos lähteesi on sanomalehdet niin faktapohja on hyvin kyseenalainen.

Ja kyllä, tottakai vedin herneen nenääni, kun sinä kyseenalaistat ammattiryhmäni ammattitaitoa.

Vierailija
26/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin se vaan menee, lähihoitaja opiskelee pintaa, sairaanhoitaja vähän syvemmälle ja lääkäri ihan loppuun asti. Mitäås muuta voitte vaatiakaan? Palkkaus sen mukaan. Mutta ääliömäistä lähihoitajia haukkua.

Vierailija
27/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelee jalkaterän, olkapään tai pään anatomian ja fysiologian kunnolla, niin siihen ei riitä sitten 5 op, että jotain perspektiiviä teillekin siitä, mitä opiskelu on! Miettikää paljonko koko vartalon opiskelu kustantaa ajassa? Mukavaa, että silti joku on opiskellut akateemisessa sen 5 op. Minäkin sen joskus aikoinaan opiskelin.

Vierailija
28/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne vaativia, jos jo peruskoulu tuotti hankaluuksia. Muuten ei. 

Vierailija
29/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tosiaankaan vaativaa. Toki monenlaista ammattiin liityvää tietoa pitää omaksua mutta vaativaa se ei ole.

Vierailija
30/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöt ole mitään vaikeaa, jos on normaaliälyinen ja aitoa kiinnostusta sote-asioihin :)

No joo, on munkin luokalla tyyppejä, joiden en haluaisi tulevaisuudessa hoitavan ketään. Tai olla heidän työkaveri. Eli jonkin sortin vaatimukset alalle pitäisi olla.

Vierailija
31/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tosiaankaan vaativaa. Toki monenlaista ammattiin liityvää tietoa pitää omaksua mutta vaativaa se ei ole.

Miten kukakin vaativan sitten arvioi. Eihän se mahdotonta ole, mutta pitää muistaa että lähihoitajankin työssä moni asia on pakko osata kunnolla, koska jos niitä ei osaa niin pahimmassa tapauksessa asiakkaalta lähtee henki. Siksi lähihoitajille tuottaa paineita sisäistää lyhyessä ajassa monta elintärkeää asiaa. Moni pystyy lukemaan lähihoitajaksi, mutta jo opiskeluaika on kyllä ainakin henkisesti vaativaa ja toisinaan ajallisesti, koska opiskelut käydään monessa paikassa todella nopealla temmolla.

Mutta joo, ei tietenkään ole samalla tavalla vaativaa kuin jotkut yliopisto-opinnot tms.

Vierailija
32/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se, tunnetusti ihan hurjan vaativaa! Sinne pääsee siksi vain parhaiten koulussa menestyneet ja muutenkin fiksuimmat. 

Eiku...

Vierailija
33/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vaativaa, kuvittele itsesi kuolevan vierelle. Ja kaikkea maan ja taivaan välille. Noi laskut on pienimmästä päästä, ihminen pitää osata kohdata.

Vierailija
34/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sairaanhoitaja työssä, jossa enimmäkseen perushoitajia. Sellainen viimeinen hoitopaikka. hattua nostan sille inhimillisyydelle ja osaamiselle, jota nämä lähihoitajat osoittivat loppuvaiheessa oleville potilaille. Ja potilaat olivat nuoriakin.

Vierailija
35/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opiskelee jalkaterän, olkapään tai pään anatomian ja fysiologian kunnolla, niin siihen ei riitä sitten 5 op, että jotain perspektiiviä teillekin siitä, mitä opiskelu on! Miettikää paljonko koko vartalon opiskelu kustantaa ajassa? Mukavaa, että silti joku on opiskellut akateemisessa sen 5 op. Minäkin sen joskus aikoinaan opiskelin.

Mua ei kiinnosta kuitenkaan noin yksityiskohtaisella tasolla anatomian opiskelu. Opiskelen tällä hetkellä orgaanista kemiaa avoimessa, olen aiemmin tehnyt synteesejä vuosia joten siitä kiinnostus heräsi. En tee tällä hetkellä lähihoitajan töitä ollenkaan vaikka mulla se tutkinto onkin.

Vierailija
36/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin moni aikuisopiskelija on ammatinvaihtaja joten taustalla voi olla vaikka millaisia opintoja. Lähihoitajaksi ovat opiskelleet joko jonkinlaisesta kutsumuksesta tai siksi että aiempi tutkinto ei ole enää työllistänyt. Omalla luokalla tällaisia oli paljon, ei tainnut olla kuin pari sellaista jolla ei ollut mitään aiempaa tutkintoa alla. Nuorisopuolesta ei ole mitään tietoa.