Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 14v jättää 6v kanssa yöksi kotiin kun olen yövuorossa?

Vierailija
16.05.2019 |

Saako niin tehdä lain mukaan? Tiedän kyllä että 14v kanssa pärjää yms.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaat voi kyllä olla päällisin puolin vastuuntuntoisia ja järkeviä, mutta se harkinta saattaa hyvinkin pettää ja hyvä on myös miettiä osaako nuori toimia hätätilanteessa. Toki on äärettömän epätodennäköistä että yhtenä yönä mitään käy. Siltikin, ihan kun on periaatteessa täysin vastuuntuntoisia ja hyvätapaisia teinejä seurannut esim. hevosten kanssa, niin en kyllä enää ikinä antaisi alaikäisen vastuulle edes hamsteria. Järkevänkin oloiset saattaa saada ihan ihmeellisiä ideoita.

Vierailija
22/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 14-vuotiaana kotiapulaisena ja hoisin 2- ja 4 vuotiaat lapset päivittäin.

Ja minä 13-vuotiaana 3kk ikäistä vauvaa koko kesän ja vauva on nyt 59 vuotias ja edelleen hengissä.

Ehkä kaikessa tässä nykyajan ohjeistuksessa ei ole kyse siitä jääkö se hoidettava henkiin vaan siitä, että ajatellaan lapsilähtöisemmin myös sitä vanhempaa lasta, että onko oikein hänelle antaa niitä vanhemman velvollisuuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 14v on super huolellinen ja hiolehtiva, harvinaisen omatoiminen, maalaisjärkeä omaava eikä mene sormi suuhun jos sattuisi jotain.

Silti sanoin vanhimmalle lapselleni etten anna tula edes satunnaisesti hoitamaan yöksi. 14v ei kuuna päivänä antaisi itselleen anteeksi jos jotain tapahtuisi ja mä vielä vähemmän. En voisi elää sen asian kanssa että olen aiheuttanut nuorelle läpi elämän kulkevan trauman ja itse vielä siihen syypää.

Ja juu 14v on tottunut hoitaan tätä pienempäänsä koska pieni asui vanhempamsa kanssa useamman vuoden kotona.

Vierailija
24/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku once in a lifetime -työvuoro, niin sitten, mutta säännöllisesti ei. 14-vuotiaalla on oikeus olla vielä itsekin lapsi ja noinkin pienen lapsen laittaminen 14-vuotiaan vastuulle säännöllisesti on kohtuuton taakka nuoren kannettavaksi. Lisäksi tuon ikäisen elämässä voi tapahtua kaikenlaista sellaista, jonka vuoksi itsekin tarvitsee läsnäolevaa aikuista kotiin, saati sitten että erilaisissa teini-ikään liittyvissä hankalissa mielentiloissa pitäisi ottaa vastuuta pikkulapsestakin. 

Ikinä ei voi myöskään luottaa siihen, että "kyllä se nuori sitten sanoo, jos ei tykkää". Lapset ovat luonnostaan tosi lojaaleja vanhemmilleen, ja heillä voi olla hirveän korkea kynnys kyseenalaistaa vanhemman tekemisiä. Myös ymmärrys työ -> rahaa -> perheen elättäminen voi vaikeuttaa sitä, ettei nuori sano mitään, vaikka järjestelystä kärsisikin. 

Vierailija
25/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt leskeksi, kun mies kuoli liikennneonnettomuudessa työmatkalla ja nämä kysymykset saa minut aina miettimään sitä, että mitä se lapsi ihan oikeasti tekisi, kun herää ja sen vanhemman pitäsi olla kotona eikä vastaa puhelimeen ja ihan varmasti toimintakykyinen fiksukin nuori tässä kohtaan hätääntyy. Sillä se laamaannutti ihan aikuisen ihmisenkin, kun toista ei vaan kuulunut. Saatika sitten, kun se poliisi ajo pihaan.

Vierailija
26/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 v on vielä oikeus päiväkotipaikkaan, joten...

Onkohan sen 6veen kivempi kaatua omassa kodossa omiin vällyihin kun että häntä lähdetään illalla raahaamaan yöksi päiväkotiin.

Vierailija
27/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se 14v jo aika iso ja osaa varmasti huolehtia pienemmästä, mutta... tulee vaan mieleen se pohjoisessa tapahtunut tulipalotapaus, kun toinen vanhemmista oli lähtenyt johonkin ja jättänyt lapset keskenään mökille. Kyllähän siinä oli todella huonoa tuuria mukana, että tuollaista sattuu, mutta ei se 14 vuotiaskaan osaa vielä hätätapauksissa välttämättä niin järkevästi toimia..

Vierailija
28/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 14v on super huolellinen ja hiolehtiva, harvinaisen omatoiminen, maalaisjärkeä omaava eikä mene sormi suuhun jos sattuisi jotain.

Silti sanoin vanhimmalle lapselleni etten anna tula edes satunnaisesti hoitamaan yöksi. 14v ei kuuna päivänä antaisi itselleen anteeksi jos jotain tapahtuisi ja mä vielä vähemmän. En voisi elää sen asian kanssa että olen aiheuttanut nuorelle läpi elämän kulkevan trauman ja itse vielä siihen syypää.

Ja juu 14v on tottunut hoitaan tätä pienempäänsä koska pieni asui vanhempamsa kanssa useamman vuoden kotona.

Nyt en yhtään tajunut kuka on kuka. Kuka ei saa hoitaa ja ketä ja kuka on vanhin ja kuka pienin.

Vierailija
29/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se 14v jo aika iso ja osaa varmasti huolehtia pienemmästä, mutta... tulee vaan mieleen se pohjoisessa tapahtunut tulipalotapaus, kun toinen vanhemmista oli lähtenyt johonkin ja jättänyt lapset keskenään mökille. Kyllähän siinä oli todella huonoa tuuria mukana, että tuollaista sattuu, mutta ei se 14 vuotiaskaan osaa vielä hätätapauksissa välttämättä niin järkevästi toimia..

Meinaatko että se vanhempi olis jotenkin saanut pelastettua ne lapset tai estettyä sen lattialämmityksestä syttyneen palon? Hyvin todennäkösesti olisi voinut kuolla itsekkin.

Vierailija
30/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi. Kun mä olin 12 olin jo lasten ja talonvahtina, kun vanhemmat teki pitkää päivää heinätöissä tai oli auttamassa lehmiä ja lampaita poikimaan. yms. Mulle tuotiin välillä heinänteon aikaan myös naapuritilan lapset hoitoon, kun heillä ei ollut vanhempaa lasta. Mä olin 12 ja mun vastuulla oli viisi 2-8 vuotiasta. Ja tämä ei ollut missään Menneisyydessä, koska en edelleenkään ole kuin 24.

Vierailija
31/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sen 6veen kivempi kaatua omassa kodossa omiin vällyihin kun että häntä lähdetään illalla raahaamaan yöksi päiväkotiin.

Toisaalta kotona 6v:lle ei pystytä tarjoamaan varhaiskasvatusta toisin kuin päiväkodissa.

Vierailija
32/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaan harteille ei pidä jättää vastuuta 6-vuotiaan huolehtimisesta yöaikaan. Päiväaikaan tapahtuva huolehtiminen on aivan eri asia. Murkun pitää saada nukkua. Ihmettelen kyllä, miten voit edes ajatella jättäväsi 14-vuotiaalle tuollaisen vastuun. Sitten tietysti asia voi olla ok, jos työpaikkasi on aivan kotisi vieressä ja pääset nopeasti kotiin, jos jotain sattuu. Tai delegoit tutulle turvalliselle aikuiselle lastesi perään katsomisen. Tosin harva yötyö tai yövuoro on sellainen, että sieltä niin vain lähdetään välillä pois.

Vierailija
33/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kotona 6v:lle ei pystytä tarjoamaan varhaiskasvatusta toisin kuin päiväkodissa.

Tuskin ne siellä yöaikaan sen ihmeemmin varhaiskasvattaa.

Vierailija
34/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä 14v itse on asiasta? Entä 6v?

Vierailija
35/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23337 kirjoitti:

Laissa ei ole rajaoituksia mutta alle 16v on alaikäinen. 

Et anna ikinä itsellesi anteeksi jos jotain sattuu!

LApsenvahti ei paljoa maksa,ja saat olla huoletta.

Vai huoletta, ikinä en yöajaksi ottaisi vierasta lapsenvahtia kotiini. Hui!

Olen itse ollut 12 v alkaen veljen lapsia hoitamassa, 4v ja 1,5 v, nuorempi down lapsi.

Olin sata kertaa luotettavampi, kuin joku satunnainen apulainen.

Vierailija
36/36 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma 14v (A) on super huolellinen ja hiolehtiva, harvinaisen omatoiminen, maalaisjärkeä omaava eikä mene sormi suuhun jos sattuisi jotain.

Silti sanoin vanhimmalle lapselleni (C) etten anna tula edes satunnaisesti hoitamaan yöksi. 14v (A) ei kuuna päivänä antaisi itselleen anteeksi jos jotain tapahtuisi ja mä vielä vähemmän. En voisi elää sen asian kanssa että olen aiheuttanut nuorelle (A) läpi elämän kulkevan trauman ja itse vielä siihen syypää.

Ja juu 14v (A) on tottunut hoitaan tätä pienempäänsä (C) koska pieni (C) asui vanhempamsa (B) kanssa useamman vuoden kotona.

Nyt en yhtään tajunut kuka on kuka. Kuka ei saa hoitaa ja ketä ja kuka on vanhin ja kuka pienin.

Mun mielest toi oli selkee..

Nuori 14v on A

Kirjottajan vanhin lapsi on B

Pieni lapsi on C. C on B:n lapsi

A ja B on kirjottajan lapsia ja C on lapsenlapsi.

Laitan noi kirjaimet tohon lainattuun tekstiin.