Nuori aikuinen fuskaa pääsykoelukemisessa, mitä tehdä?
Taas on se aika vuodesta, kun nuorten pitää keskittyä pääsykokeisiin. Meidän nuori, joka oikeasti on jo nuori aikuinen mies 22v ei vaan saa asiasta kiinni vaikka kuinka siitä on yritetty puhua. Keskittyminen kestää ehkä päivän ja sitten on taas kaikki muut asiat mielessä. Töissä on vuoden aikana kyllä käynyt ihan ahkerasti, siitä propsit. Asiasta jankkaaminen ei kyllä edistä asiaa yhtään. Mitä tehdä?
Kommentit (44)
Miten huijaa? Ei lue kuin joka toisen lauseen/sivun?
Eihän se mitään 'fuskaa', vaan on laiska. Nuo on kolme eri asiaa.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Mitä vikaa siinä on, että käy töissä? Itse arvostan työssä käymistä paljon enemmän kuin opiskelua.
Moni nuori opiskelee vain opiskelun vuoksi jotain ihan höpö höpöä, jolla ei saa töitä eikä pysty elättämään itseään.
Sinuna kannustaisin poikaa nimenomaan työntekoon.
Opiskella voi joskus myöhemmin, sitten jos oikeasti syttyy kipinä siihen.
Suomalaiset työnantajat ovat tutkintouskovaisia. Joskus harvoin voi päästä töihin ilman alan koulutusta, mutta kyse on vain yksittäisistä työnantajista. Sen lisäksi hyvin, hyvin harva ala on sellainen, että kouluttamattomalle töitä riittää eläkeikään asti.
Mun mielestäni kuulostaa siltä, että pojalla ei tällä hetkellä ole oikeaa motivaatiota hakemiseen. Silloin ei kyllä tule pääsemäänkään, ainakaan yliopistoon.
Ehkä poikasi elämässä olisi nyt hyvä ottaa tällainen "duunarivaihe" tähän väliin? Työntekoa ja asioiden & jatkon miettimistä rauhassa. Oma kämppä alle ehdottomasti ja sitten vaikka antaumuksella katsastamaan naisia. Hauskanpitoa ja elämää noiden lisäksi.
Jossain vaiheessa se opiskelumotivaatio varmaan palaa ja sitten voi mennä hyvin motivoituneena yliopistoon kun pääsykokeen luku-urakkakin sujuu - jos aihe kiinnostaa niin kyllä sivu kääntyy itsestäänkin.
Olen itse akateeminen päälle kolmekymppinen mieshenkilö ja tuon saman duunarivaiheen n. 19-22 -vuotiaana elänyt. Poikasi ehtii kyllä myöhemminkin.
Ehkä tärkein pointtini on se, että minusta pojalle pitäisi antaa ohjat omasta elämästään ja päätöksistään - olen kiitollinen, että mun annettiin aikoinaan tehdä näin.