Mielipiteitä kyselen: Onko ne voileipäkakut vielä muodikkaita vai ei? Juhlatarjottavat suunnitteilla
Luin jostain että juhlapöytään ei enää kannattaisi tilata isoa voileipäkakkua, kun monikaan ei siitä välitä. Itse olin luullut että se nimenomaan olisi toivottu ja suosittu.
Kommentit (41)
AP
Retroruuat rules! Tarjoat sitä mitä itse haluat ja mikä tuntuu hyvältä- näin saat juhlista persoonalliset ja "oman näköiset" .Kaikki juhlat (vrt. esim häät) kun tuppaavat olemaan ihan samanlaisia johtuen siitä, että kaikki seuraavat trendejä.
Vierailija kirjoitti:
Voileipä ei ole trendiruokaa, mutta se on klassikko, jota arvostetaan aina.
Nykyään moni katsoo linjojaan. Voileipäkakku on todella raskasta kuten juustokakkukin
Suosittelen raikkaita voileipiä laadukkaista aineista. Toki se maksaa mutta jos juhliin panostaa, en pihistelisi.
Ihan yhtä lailla ne kermaiset täytekakutkin voi pilaantua, jos niitä seisotetaan kauan lämpimässä, eikä niitä kukaan syö. Yleensä ne kyllä menee aika nopeasti ihmisten suihin, kummatkin kakut, niin makeat kuin suolaiset.
Mikä nyt sitten pitäisi olla niin muodikasta? Tässä kerran luin, miten nykyään pitäisi kahvitkin tarjota laseista ja ilman mitään kahvileipiä, korkeintaan suklaapatukoita saisi olla. Se vasta muodikasta olisikin.
Itse vierastan ainoastaan yhtä suolaista tarjottavaa: karjalanpiirakoita ja sitä munavoita.
Ne piirakat harvoin on edes hyviä, totta kai hyvä karjalanpiirakka on aina hyvä, mutta nämä valmiina kaupasta ostetut ja pakastepiirakat on sitä yhtä ja samaa. Ja munavoi, yleensä suolatonta ja mautonta.
Olen yleensä aina juhliin tehnyt sen voileipäkakun, mutta tässä kerran päätin toisin ja tein valmiita voileipiä, koska juhlat oli vähän pienemmät. Osa sillileipiä ja osa muita, koska tiedän, ettei kaikki syö silliä. Tein monta tarjottimellista, joista toin pöytään aina uudet kun alkoivat loppua. Ne sillileivät meni ensimmäiseksi ja viimeistä myöten, yhtään ei jäänyt yli. Aikamoinen näprääminen niissäkin oli. Melkein sanoisin, että sen voileipäkakun kanssa olisin päässyt vähemmällä työllä.
;Mikä voisi olla sen "suolaisen" kahvileivän tilalla, jos voileipäkakku ei käy? Onhan nykyään ohjeita vaikka millä mitalla, kaikenlaisia rullia ja piirakoita sitten, jos ei ihan ruokaa ala tarjoamaan.
En tiedä enkä välitä ovatko muodikkaita. Hyviä ovat, eiköhän se ole tärkeintä.
Suolaiset ruoat ovat aina hyviä :)
Vierailija kirjoitti:
Osa tykkää, osa ei. En koskaan ota voileipäkakkua, se on pahin kahvipöytätarjoilu. Lisäksi ajatus makean kakun syömisestä samalta lautaselta on ällö.
Jaa, itse en ole ollut juhlissa, jossa ei lautasia olisi ollut sen vertaa, että voisi yhden puhtaan ottaa .
Makaronilaatikkoa 200 g per vieras ja salaattipöytään napolin salaatti. Jälkkäriks vaniljajäätelöä mansikkahillolla sekä kahvi.
No eikö voileipäkakun voi tehdä vaikka trendikkäillä täytteillä, jos se muodikkuus on joku juttu?
Esim. makumaailmaltaan sushityylinen, eli vaikka wasabituorejuustoa ja graavilohta, koristeeksi inkivääriä. Tai kokonaan vegaaninen kakku.
Itse tykkään kyllä voileipäkakuista enkä tiedä ketään, kuka ei niistä pitäisi. Harvoin edes saa missään muualla kuin juhlissa, joten ei niihin ehdi kyllästyä. Luovuutta vaan täytteiden kanssa! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tarjottavien muodikkuudella on?
AP vastaa: ei itselleni olisikaan niin väliä, mutta tytär on kauhean tarkka niistä tarjoiluista ja haluaa että kaikki on tiptop omissa juhlissaan.
Mitäs jos tytär itse päättäisi tarjoiluista, jos kerran on kauhean tarkka. Jos on varaa venkuloida, niin sitten voi itse pähkiä sapuskatkin.
No aina kun on voileipäkakku tai voileivät tarjolla, niin ne menee todella hyvin kaupaksi. Ihmiset kun yleensä tykkäävät syödä tuttua juttua, ei väki syö muodin mukaan, ellei nyt sitten kuulu johonkin trendipellesakkiin itse.
Muodikkuudesta en tiedä, mutta minun juhlapöydässäni niitä tulee kyllä olemaan ikuisuuksiin asti.
Tuosta muodikkuudesta / trendikkyydestä... miten mulla on se käsitys, että tuossa joskus 2000-luvun alkupuolella voileipäkakut olivat totaalisen out joidenkin mielestä, mutta nyt ns. tekevät taas uutta tulemista. Kun taas he, jotka eivät trendejä seuraa, ovat tyytyväisenä aina tarjonneet voileipäkakkuja ja ne ovat aina samalla menestyksellä menneet kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
No eikö voileipäkakun voi tehdä vaikka trendikkäillä täytteillä, jos se muodikkuus on joku juttu?
Esim. makumaailmaltaan sushityylinen, eli vaikka wasabituorejuustoa ja graavilohta, koristeeksi inkivääriä. Tai kokonaan vegaaninen kakku.
Itse tykkään kyllä voileipäkakuista enkä tiedä ketään, kuka ei niistä pitäisi. Harvoin edes saa missään muualla kuin juhlissa, joten ei niihin ehdi kyllästyä. Luovuutta vaan täytteiden kanssa! :)
Minä tiedän ainakin yhden: itseni. En ole ikinä ymmärtänyt voileipäkakkujen suosiota. Mutta tämä ei tarkoita, että niitä ei saisi olla tarjolla; en tule juhliin muutenkaan syömään vaan juhlistamaan niiden päähenkilöä.
Jos tytär on tarjoiluissa muodikkuuden perään, niin sehän selviää sillä, että hän ostaa irtonumerot kaikista naisten- ja kokkauslehdistä. Niissä on esitelty aina kauden uutuudet.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ruuan olla muodikas, että sitä voi syödä? Merkillistä käytöstä.
Sitähän minäkin, että ei eikö voi edes syödä ja tarjota sellaista josta pidetään eikä muodikasta?
Minusta on peräti merkillistä, että juhlatarjoiluiksi ehdotetaan karjalanpiirakoita ja pasteijoita, jotka ovat niin arkisia kuin vaan joka marketin vitriinistä päivittäin löytyvä voi olla. Ap:n tarkoittama "tilauskakku" ei tietenkään ole sellainen juhlaherkku kuin itsetehty.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tarjottava on nykyään muodikasta? Älkää vaan ehdottako jotain vihersalaatteja, joita varsinkaan ikääntyneemmät juhlavieraat eivät suuresti arvosta vaan asioivat mieluummin lähimmällä grillillä.
Minunkin tyttäreni ovat tarkkoja tarjoilusta ja pitävät huolen siitä , että taatusti jokaisessa juhlapöydässä tulee olemaan kaksi peruskakkua: kalavoipäkakku ja marjainen kermakakku.
Voileipäkakku on aivan ihanaa, jos siihen ei ole laitettu majoneesia.
Niistä saa näyttävän näköisiä eikä niitä tosiaan ole tarjolla jokaisen marketin paistopisteessä =)
Vierailija kirjoitti:
AP
Retroruuat rules! Tarjoat sitä mitä itse haluat ja mikä tuntuu hyvältä- näin saat juhlista persoonalliset ja "oman näköiset" .Kaikki juhlat (vrt. esim häät) kun tuppaavat olemaan ihan samanlaisia johtuen siitä, että kaikki seuraavat trendejä.
Ei sentään kaikki. Monet arvostavat perinteitä. Niinpä lapsen ristiäisissä voi olla aivan samanlaiset tarjoilut kuin isovanhempien hautajaisissa, ja se taas voi olla samaa kuin oli muinoin isovanhempien vanhempien häissä.
Kuinka moni meistä onkaan syönyt juhlissa karjalanpaistia, kalakeittoa tai jotain paikallista pitoruokaa, jota on ollut tapana tarjota niin kauan kuin joku muistaa?
Ihan sama onko voileipäkakku muotia vai ei. Jos sitä on tarjolla niin minä ainakin syön.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan olisi hauskaa tarjota vain jotain menneiden aikojen hullutuksia :)
Joo, voileipäkakkua ja kaneliässiä ja lusikkaleipiä. Pullakranssi ja tiikerikakkua.
Voileipäkakut ovat mielestäni aivan kamalia, mutta useimmat vaikuttavat tykkäävän. Kyllä se varmasti on turvallinen vaihtoehto.