Keittiön tasot - musta, valkoinen vai puunvärinen?
Meillä on keittiössä puunväriset tasot, valkoiset kaapit ja valkoiset välitilakaakelit. Itseäni on kuitenkin jotenkin alkanut tökkiä nuo puunväriset tasot. Koska budjetti on pieni, niin ajattelin maalata ne. Useampikin tuttava on maalannut, ja hyvin toimii ja on kestänyt. Olen myös maalannut ja repinyt silikoneja ja asentanut uusia, että senkin hallitsen ihan kotitarpeiksi. Mutta mikä väri? Itseäni houkuttelisi musta, koska myös keittiön ikkunan karmit ovat mustat. Mutta onko se liian black&white sit? Valkoistakin olen miettinyt, mut pelkään, että sen puhtaana pitäminen on hankalaa. Sen tiedän, että 2 vuoden päästä ollaan muuttamassa isompaan, eli miten tämä kannattaisi ottaa huomioon? Jälleenmyynnistä siis puhun. Onko parin vuoden päästä tuommoinen mustavalko-sisustus jo ihan out? Eli kannattaisiko jättää silleen nuo tasot? Vai onko maalaisromantiikkaan menevä puunsävy vielä enemmän out? Mikä teitä miellyttäisi, jos olisitte isoa perhekolmiota ostamassa?
Kommentit (40)
Musta on siitä rasittava että kaikki pieni muru näkyy heti. Et muuta teekään kun pyyhit tasoja sen jälkeen jos tykkäät että on siistin näköistä.
Musta tai harmaa. Mutta maali kannattaa valita tarkkaan. Kiiltävässä näkyy joka naarmu.
Onko taso laminaattia, vai aitoa puuta? Anyway, en kyllä sinuna välttämättä maalaisi ollenkaan. Mieluummin vaihtaisin koko tason vaikka Ikean tasoon, ne ovat edullisia. Ehdottomasti mieluummin valkoinen, ei mustaa. Musta taso tekee keittiöstä kovin synkän, ja siinä oikeasti näkyy kaikki paljon enemmän kuin valkoisessa. Itselläni on valkoinen taso, ja olen ollut tyytyväinen.
Älä vaan maalaa jos jälleenmyynnistä haaveilet
Kuka haluaisi muuta kuin puunvärisen? (no totta kai makuja on monia..
Pidä se puunväri! Kaapit ja välitila jo valkoista, ikkunapuitteet mustaa - ei se puunväri oo ollenkaan ns. liikaa ainakaan jälleenmyynnin kannalta. Me ollaan vaan jotenkin altistuttu liikaa sille blogikotien valkoisuudelle. Itse oltiin 3kk putkiremppa-evakossa kaksiossa, jossa oli vitivalkoinen keittiö. Se oli kuin sairaala.
Jos kaapit on vielä suht nykyaikaiset eli tasaiset ovet tai korkeintaan suorat peiliovet / kehysovet, ja kahvat on kans nykyaikaa, niin hyvä kokonaisuushan se on. Se epätrendikäs ysäri maalaisromantiikka on puutasoja yhdistettynä kaareviin kehysoviin, koristeelliset ovenkahvat, puiset valolistat yläkaappien alla ja lämpimän sävyiset kaakelit.
Näin siis aattelen jälleenmyynnin kannalta. Tietysti voit tehdä oman maun mukaan mikä parhaalta tuntuu. Mutta ei se maali ole kovin kestävä ratkaisu. Kahden vuoden päästä pinta voi olla jo ikävän näköinen.
Ainakin mustassa kivitasossa näkyy _ihan_ kaikki murut. Plus se pitää vielä pyyhkimisen jälkeen kuivata jos haluaa että se on kiiltävä. Jos ei kuivaa siihen jää harmahtava kalvo.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mustassa kivitasossa näkyy _ihan_ kaikki murut. Plus se pitää vielä pyyhkimisen jälkeen kuivata jos haluaa että se on kiiltävä. Jos ei kuivaa siihen jää harmahtava kalvo.
Nihkeä pyyhintä mikrokuituliinalla, ei jälkiä
”Valkoistakin olen miettinyt, mut pelkään, että sen puhtaana pitäminen on hankalaa.”
Miten se olisi hankalaa? Etkö yleensä pyyhi leivänmuruja ja kahviläikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihkeä pyyhintä mikrokuituliinalla, ei jälkiä
Kaikki konstit on kokeiltu, myös mikrokuituliinat, suihkeet, etikat you name it. Ja kyllä, vaihdan rättiä usein, pesen ne kuumassa ilman huuhteluainetta, rätti ei ole liian märkä ja mitä muita näitä on...
Vierailija kirjoitti:
”Valkoistakin olen miettinyt, mut pelkään, että sen puhtaana pitäminen on hankalaa.”
Miten se olisi hankalaa? Etkö yleensä pyyhi leivänmuruja ja kahviläikkiä?
En ole ap mut itse ajattelen että tuommoinen valkoinen huokoinen maalipinta imaisee tahrat pahasti. Mun vanhassa vuokrakämpässä oli keittiön altaana marmorinen allas, varmaan ideana kiva mut se marmori oli imenyt ties mitä moskaa ja siinä oli kauheat jäljet. Mikään ihmesieni / tärpätti / hankaussieni ei niitä poistanut. Sitten olen lukenut niiden fix-muovoteippaajien kokemuksista, kun ovat saaneet valkoiset kontaktimuovit tasojen päälle niin sit onkin tomaattikastike jäänyt fixiin kiinni, eikä millään pois.
Oletan, että tavalliset laminaattitasot? ÄLÄ maalaa, ei se pysy niin hyvin kuin blogien perusteella luulisi. Jos on puuta niin sit anna mennä. Uusi omistaja hioo ne edullisesti pois tai maalaa mieleisekseen.
Laminaatin maalaamisessa on enemmän haasteita kuin vaikka kaakelin maalaamisessa, mitä monet pelkää. Maali ei aina tartu pohjamaalauksesta huolimatta. Tai sit se voi alkaa irtoilla kostuessaan. Laminaatti on muovia ja maalaus ei ole sille koskaan hyvä juttu. Olen nähnyt maalattuja laminaattilattioitakin, ja voi voi.
Kertois nyt ap mitä materiaalia ne tasot on.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä väliä jos väristä pyytää mielipiteitä.
Jätä tasot rauhaan ja tuunaa välitila laatat, jos kaipaat vaihtelua.
Mustassa näkyy joka rätinvetokin ja tämä hiipuva mustavalkobuumi on myyntivaiheessa luultavasti jo auttamatta "so last season". Pidä puu ja tuleva ostaja saa vapaat kädet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä ainakaan ala ees kertoa mielipiteitä väristä, jos ap on maalaamassa laminaattitasoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä ainakaan ala ees kertoa mielipiteitä väristä, jos ap on maalaamassa laminaattitasoja.
Ahaa. Ok😆
Maalaa vain siinä tapauksessa, että keittiö on niin karsea, että uusi ostaja haluaa joka tapauksessa purkaa kaiken. Minä en ostaisi asuntoa, jossa on maalattu taso.
Jättäisin puunsävyiseksi.