Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BANG! Suunnituksen suosio räjähti käsiin: Jukolaan ilmoittautunut jo yli 20 000 suunnistajaa!

Venla
14.05.2019 |

"Venlojen viestiin on tällä hetkellä ilmoittautunut 1695 joukkuetta ja Jukolan viestiin 1940 joukkuetta. Yhteensä tämä tarkoittaa 20 360 suunnistajaa." Lähde: https://www.jukola.com/2019/2019/05/20-000-osallistujan-haamuraja-rikki…

Huh, siinä tanner tömisee, kun tuollainen määrä suunnistajia käy kiertämässä oman osuutensa. Ja lisää ilmoittautumisia tulee 29.5.2019 asti.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Olin tulossa kirjoittamaan sanasta sanaan samaa, mutta ei näköjään tarvitsekaan :)

Älkää nyt. Suunnistus on yksi ympäristöystävällisimmistä liikuntalajeista. Se ei vaadi mitään kovin erityistä välineistöä, jota pitäisi jatkuvasti uusia, sen vuoksi ei tarvitse kulkea tuhansia kilometrejä vuodessa eikä suunnistuksen harrastamisen vuoksi tarvitse ylläpitää, lämmittää ja valaista yhtäkään hallia tai liikuntasalia. Lisäksi harrastuksen arvoissa hyvin korkealla on luonnon kunnioittaminen ja kaiken tarpeettoman kuormituksen välttäminen. 

Itse asiassa Hesarihan teki aiheesta "tutkivaa journalismia" jo vuosia sitten ja lopputulos oli se, että Jukolan viesti rasitti luontoa enemmän kuin Jyväskylän ralli. Yksi syntipukki lienevät suunnistajien autot. Valtavaksi paisunut Jukolakin voidaan viedä ainoastaan sellaiseen paikkaan, että kaikki tuhannet autot saadaan parkkiin siedettävän matkan päähän kilpailukeskuksesta.

Saiko ne edes mitään syytettä tuosta journalismistaan?

Mä luulen, että tähän ”uutiseen” ei ole linkkiä tulossa.

Nopea googlaaminen jo kertoo, että Jyväskylän rallissa on vuosittain semmoiset 265 000 ”katsojaelämystä” (ajetaan autolla letkassa soratien varteen, missä odotellaan kun auto ajaa ohi”.

Vierailija
22/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Olin tulossa kirjoittamaan sanasta sanaan samaa, mutta ei näköjään tarvitsekaan :)

Älkää nyt. Suunnistus on yksi ympäristöystävällisimmistä liikuntalajeista. Se ei vaadi mitään kovin erityistä välineistöä, jota pitäisi jatkuvasti uusia, sen vuoksi ei tarvitse kulkea tuhansia kilometrejä vuodessa eikä suunnistuksen harrastamisen vuoksi tarvitse ylläpitää, lämmittää ja valaista yhtäkään hallia tai liikuntasalia. Lisäksi harrastuksen arvoissa hyvin korkealla on luonnon kunnioittaminen ja kaiken tarpeettoman kuormituksen välttäminen. 

Itse asiassa Hesarihan teki aiheesta "tutkivaa journalismia" jo vuosia sitten ja lopputulos oli se, että Jukolan viesti rasitti luontoa enemmän kuin Jyväskylän ralli. Yksi syntipukki lienevät suunnistajien autot. Valtavaksi paisunut Jukolakin voidaan viedä ainoastaan sellaiseen paikkaan, että kaikki tuhannet autot saadaan parkkiin siedettävän matkan päähän kilpailukeskuksesta.

Häh? Jutussa oli muistaakseni verrattu keskenään useita massatapahtumia. Minä, suunnistajana, kuvittelin lopputulosta ihan toiseksi kuin mitä lehti väitti. Linkkiä ei ole, koska jutun julkaisusta on jo aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Häh? Jutussa oli muistaakseni verrattu keskenään useita massatapahtumia. Minä, suunnistajana, kuvittelin lopputulosta ihan toiseksi kuin mitä lehti väitti. Linkkiä ei ole, koska jutun julkaisusta on jo aikaa.

Olisiko jutun syynä ollut se, että Jukola luopui pitkäaikaisesta sopparistaan Hesarin kanssa :D

Vierailija
24/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BANG! Suunnituksen suosio räjähti käsiin: Jukolaan ilmoittautunut jo yli 20 000 suunnistajaa!

Mikä hemmetin bang? Olihan Jukolassa jo viime vuonnakin sen parikymmentätuhatta osallistujaa. Itseasiassa se bangi tapahtuikin jo viime vuonna, kun Jukolassa joukkueiden määrä lisääntyi noin 350 joukkueella Venloillakin 300 joukkueella. Tänä vuonna joukkuemäärät ovat lisääntyneet viime vuodesta vain muutamalla kymmenellä.

Vierailija
25/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Nyt vain pitäisi tietää, mitä on verrattu. Tuskin ainakaan hiilidioksidipäästöjä. Sen lisäksi että Jyväskylän rallissa on huomattavasti enemmän kävijöitä, siellä tosiaan körötellään autoletkassa suurin osa ajasta, kun taas Jukolassa autot ovat parkissa tapahtuman ajan.

Mutta joo, ehkä joku harvinainen sienilaji on tallattu sukupuuttoon Jukolassa -88.

Vierailija
26/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Nyt vain pitäisi tietää, mitä on verrattu. Tuskin ainakaan hiilidioksidipäästöjä. Sen lisäksi että Jyväskylän rallissa on huomattavasti enemmän kävijöitä, siellä tosiaan körötellään autoletkassa suurin osa ajasta, kun taas Jukolassa autot ovat parkissa tapahtuman ajan.

Mutta joo, ehkä joku harvinainen sienilaji on tallattu sukupuuttoon Jukolassa -88.

Rallikansa pysyy maantien tuntumassa, siinä se ero luontoon.

Vierailija
27/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Rallikansa pysyy maantien tuntumassa, siinä se ero luontoon.

Mutta on kuitenkin älyllisesti epärehellistä väittää, että rallien ainoa luontovaikutus on se, kun joku ranskalainen ajaa mutkan pitkäksi ja kaataa puun.

Vierailija
28/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla CG-metodi mukana.

Vierailija
29/47 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Jukola on hiiren pieru siihen nähden miten Suomen luonto kärsii nykyisestä metsätaloudesta, avohakkuista ja Sipilän lisähakkuista. Metsät ovat myös valtavia hiilinieluja silloin kun ne ovat pystyssä. Suunnistajat eivät puita kaada. Ihmisten kiinnostus luontoa kohtaan muulta kannalta kuin taloudellisessa mielessä on aina hyvä luonnon kannalta. On myös naurettavaa väittää, että ne autot mitään saastuttaisivat. Autot ovat yleensä esim pellolla ja parkissa. Jokainen keskivertokansalainen saastuttaa varmasti ihan yhtä paljon ja esim paljon lentomatkailua harrastavat vielä valtavasti enemmän. Miettikää vaikka formuloita, valtavat ihmismassat ja autot lentävät ympäri maailmaa, jotta autoilla voidaan ajaa kilpaa eri radoilla...

Vierailija
30/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on huimaa kuinka Jukolassa 50 000 ihmistä ei jätä jälkeensä ainuttakaan roskaa. Alue on ihmeellisen koskematon heti tapahtuman päätyttyä. Jukola on järjestelyiltään kyllä paras iso tapahtuma missä olen ollut; kaikki pelaa just viimeisen päälle ja kaikki on mietitty ihan loppuun asti.

Ne urat häviävät metsästä 1 - 2 vuodessa riippuen maastotyypistä eikä niistä mitään haittaa ole muutenkaan. Villieläimet niitä kuitenkin tekevät.

Vierailija
31/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää <3

Ja tästähän tämä Jukola on hyvä esimerkki. 20.000 ihmistä tulee ymäri Suomea (todennäköisesti omilla autoillaan) ravaamaan metsään. Tuollainen väkimäärä näkyy jo varmasti siellä metsässä. 

Ja esimerkiksi Pirkanmaalla järjestettävät iltarastit ovat pitkin pitäjää, joten ajokilometerjä tulee paljon.

Mutta muuten kyllä suunnistus on hyvä ja mukava harrastus. 

Vierailija
32/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kyllä on aika pahasti vieraannuttu luonnosta, jos luullaan että metsä menee pilalle siellä kulkemisesta. :O Todellakin eräillä olisi paikallaan jalkautua ja tutustua luontoon. Asiantuntijat nimenomaan kehottavat ihmisiä luontoon, koska jo 20 minuutin oleskelu tuo merkittäviä terveyshyötyjä. Jukolassa metsään menee "vain" 20 000 ihmistä, mutta meitä suomalaisia on yli 5 000 000 eli vielä on matkaa tavoitteeseen.

Vierailija
33/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/kuluttaja/art-2000003548809.html

Tässäpä linkki Hesarin juttuun. (Tässä nähdään myös, miten muisti toimii....)

Vierailija
34/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukolan viestin ympäristövaikutuksista on tehty useita luontoselvityksiä ja tunnuksena toiminnan onnistumisen on Jukolan viesti palkittu ympäristöviranomaisten toimesta esimerkillisestä ympäristön huomioonottamisesta massatapahtumassa.

Vierailija
35/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kuluttaja/art-2000003548809.html

Tässäpä linkki Hesarin juttuun. (Tässä nähdään myös, miten muisti toimii....)

Julkaistu: 24.7.1996

Kuluttajasivu pisteytti kolmen massatapahtuman ympäristöhaittoja

Varsin perusteellinen asiantuntijatahon tekemä selvitys 1990-luvulta siis...

Vierailija
36/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti tapahtuma kirjoitti:

Se on huimaa kuinka Jukolassa 50 000 ihmistä ei jätä jälkeensä ainuttakaan roskaa. Alue on ihmeellisen koskematon heti tapahtuman päätyttyä. Jukola on järjestelyiltään kyllä paras iso tapahtuma missä olen ollut; kaikki pelaa just viimeisen päälle ja kaikki on mietitty ihan loppuun asti.

Ne urat häviävät metsästä 1 - 2 vuodessa riippuen maastotyypistä eikä niistä mitään haittaa ole muutenkaan. Villieläimet niitä kuitenkin tekevät.

Kannattaa myös muistaa että jokainen suunnistaja juoksee valmista polkua pitkin jos sellainen vaan yhtään oikeaan suuntaan menee. Ja metsät on elukoiden polkuja täynnä. Polulta poistutaan vaan jos on pakko. Miksi? Koska siinä on niin pirusti paljon kevyempi juosta.

Vierailija
37/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnistus on vahvan kunnon ja kehittyneiden aivojen yhteistoimintaa, ja luonto on liikuntasaleista kaunein ja suurin.

Vierailija
38/47 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuossa selvityksessä on kyllä muutamakin asia, jotka saavat Jukolan näyttäytymään turhan negatiivisessa valossa.

Ensinnäkin liikennettä painotetaan suuresti, mikä onkin periaatteessa ihan oikein. Jukolan Viesti vai sattui olemaan tuolla kertaa todella kaukana kaikesta, Rautavaaralla Pohjois-Savossa. Parhaat pisteet saavat ne tapahtumat, joihin on _mahdollisuus_ tulla julkisilla kulkuneuvoilla. Ei siis tutkittu, käyttivätkö ihmiset esim. kimppakyytejä tai millä he ylipäätään tulivat. Pisteytys perustuu mahdollisuuteen, ja Rautavaaralle ei sitä mahdollisuutta ollut.

Toiseksi, metsäluonto katsotaan arvokkaammaksi kuin kaupunkiluonto. Periaatteessa ihan oikein sekin, mutta vaikeaa on suunnistaa muualla kuin metsässä. Erikseen mainitaan piikkarien monivuotinen vaikutus metsäluontoon, ja myöhemmin kerrotaan että piikkarit on kielletty Rautavaaran tapahtumassa.

Samoin tuntuu vähän kohtuuttomalta, että kolmen ja puolen tunnin tapahtuma katsotaan ympäristöystävällisemmäksi kuin kymmenen tunnin tapahtuma. Kai ihmiset ovat ja elävät tapahtuman ulkopuolellakin. Minä ajattelisin, että kun kerran reissataan ja pöllytetään hiilidioksidia, olisi järkevää olla paikalla vähän pitempään.

Vierailija
39/47 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan menossa venloihin? Oletteko kokeneita vai aloittelijoita niin kuin minä?

Vierailija
40/47 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuossa selvityksessä on kyllä muutamakin asia, jotka saavat Jukolan näyttäytymään turhan negatiivisessa valossa.

Ensinnäkin liikennettä painotetaan suuresti, mikä onkin periaatteessa ihan oikein. Jukolan Viesti vai sattui olemaan tuolla kertaa todella kaukana kaikesta, Rautavaaralla Pohjois-Savossa. Parhaat pisteet saavat ne tapahtumat, joihin on _mahdollisuus_ tulla julkisilla kulkuneuvoilla. Ei siis tutkittu, käyttivätkö ihmiset esim. kimppakyytejä tai millä he ylipäätään tulivat. Pisteytys perustuu mahdollisuuteen, ja Rautavaaralle ei sitä mahdollisuutta ollut.

Toiseksi, metsäluonto katsotaan arvokkaammaksi kuin kaupunkiluonto. Periaatteessa ihan oikein sekin, mutta vaikeaa on suunnistaa muualla kuin metsässä. Erikseen mainitaan piikkarien monivuotinen vaikutus metsäluontoon, ja myöhemmin kerrotaan että piikkarit on kielletty Rautavaaran tapahtumassa.

Samoin tuntuu vähän kohtuuttomalta, että kolmen ja puolen tunnin tapahtuma katsotaan ympäristöystävällisemmäksi kuin kymmenen tunnin tapahtuma. Kai ihmiset ovat ja elävät tapahtuman ulkopuolellakin. Minä ajattelisin, että kun kerran reissataan ja pöllytetään hiilidioksidia, olisi järkevää olla paikalla vähän pitempään.

Suurin osa on paikalla perjantaista sunnuntaihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi