Suomen supernanny ja lasten yksityisyys.
Pidän Suomen supernanny Piia Penttalan opeista ja tyylistä, mutta mietin onko sarjan perheet todella oikeita perheitä. Sarjassa kerrotaan ja käsitellään lasten tosi henkilökohtaisia asioita ja ongelmia ja mietin, että miten kukaan vanhempi haluaa laittaa lapsensa sellaiseen asemaan, että esimerkiksi kaikki koulukaverit voivat todistaa lapsen vaikeita hetkiä. Muutamassa jaksossa lapsi on kertonut koulukiusaamisesta ja lapsen ongelmien spekulointi televisiossa tuskin ainakaan vähentää koulussa silmätikuksi joutumista.
Mitä mieltä te muut palstalaiset olette, että onko ohjelma oikein perheen lapsia kohtaan? Tietenkin on hyvä, että perheet saavat apua, mutta luulisi apua saavan ilman, että ongelmat päätyvät koko kansan katsottavaksi televisioon. Pidän kyllä sarjasta ja olen sieltä saanut itsekin vinkkejä omaan perhearkeeni, mutta silti aina sarjaa katsoessani jotenkin tuntuu pahalta lasten puolesta.
Kommentit (19)
Mun kouluikäiset lapset ovat olleet kauhuissaan asiasta kun jokunen jakso ollaan katsottu. Siellä kun on myös näytetty pätkiä jossa lapsi pomppii alushoususillaan, kiukuttelee naama punaisena yms., ei pelkästään puhuttu lapsen henk.koht. ongelmista, mikä sinänsä jo varsin arveluttavaa.
Mietin liittyykö prosessiin esim. kouluvierailu tai onko opet joutuneet setvimään asiaa?
En osaa nähdä asiassa ongelmia. Päinvastoin ongelmien ratkaiseminen ja asian avaaminen jopa kiusaajan/koulun suuntaan ohjelman avulla pitäisi herätellä koulullakin tukemaan ja viemään asiaa eteenpäin. Lapsethan on ohjelmassa olleet mitä fiksuimpia kun vaan ongelmia saatu avattua.
Ihan samaa mieltä. Pidän sarjasta ja Pia Penttala on ihan mahtava, mutta mietin vain että mitähän nämä lapset ajattelevat teininä kun katsovat ohjelman. Mun omia teinejä nolottaa suunnilleen kaikki videot lapsuudesta, ei saa näyttää tutuille mitään videoita joissa tanssivat, laulavat, puhuvat hassusti ym. Jos heidän raivoamista ja itkua olisi näytetty telkkarissa koko kansalle, olisi se varmaan ihan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mun kouluikäiset lapset ovat olleet kauhuissaan asiasta kun jokunen jakso ollaan katsottu. Siellä kun on myös näytetty pätkiä jossa lapsi pomppii alushoususillaan, kiukuttelee naama punaisena yms., ei pelkästään puhuttu lapsen henk.koht. ongelmista, mikä sinänsä jo varsin arveluttavaa.
Mietin liittyykö prosessiin esim. kouluvierailu tai onko opet joutuneet setvimään asiaa?
Minäkin mietin tuota vähäpukeisuutta. Muutamassakin jaksossa lapsi on kuvattu pelkissä alushousuissa. Ja kyse ei kuitenkaan enää ollut ihan pikku taaperosta, vaan jo koulua käyvästä lapsesta. Mielestäni kuvausryhmä voisi näissä tilanteissa vinkata vanhemmille, että lapsella olisi hyvä olla jotain vaatetta päällä.
Onkohan lapsilta yhtään kysytty, että haluavatko he osallistua ohjelmaan tai onko kyseessä pelkästään vanhempien päätös. Kaikki lapset ovat kyllä tykänneet Piia Penttalasta, mutta ovatko he täysin ymmärtäneet, että he itse tosiaan päätyvät televisioon.
ap
Samoja ajatuksia aloittajan kanssa. Sarjasta on ristiriitaiset fiilikset. Aihe kiinnostaa ja toivon, että perheet saavat apua. Silti lapset eivät ole sen ikäisiä, että voisivat arvioida, haluavatko he esiintyä telkkarissa ja vielä tuolla tavalla. Pitäisi jättää katsomatta kun vastustan tuota repostelua (ja viihteen tekemistä) lasten (tai oikeastaan vanhempien) ongelmilla.
Aivan samaa mieltä olen kuin aiemmat vastaajat.
Samaa mietin. Olen itse teini ja kyllä hävettää kaikki mahdolliset lapsuusjutut, kuvat, videot ja vastaavat. Lapsena minua haastateltiin kerran uutisiin ja ahdistaa vieläkin kun vanhemmat joskus kaivelevat pätkän netistä.
Ei todellakaan tunnu hyvältä teininä. Vastuutonta.
Meillä myös nuori saa paniikkikohtauksen jos edes ajatellaan ääneen jotain lapsuudentapahtumia tai pidetään kuvia esillä. Teinit häpeävät itseään valtavan paljon.
Tuollaiset ohjelmat lisäävät pahimmillaan nuorten itsetuhoisuutta.
Ensimmäisen kerran tuli katsottua.
Jaksossa Vantaalainen peliaddiktoitunut perhe.
Nämä lapset olivat kyllä sydäntäsärkeviä varsinkin pikku Julius ja pidin Penttalasta.
En oikeastaan ajatellutkaan tuota, että lasten yksityisyyttä loukataan ja kuinka koulukaverit voivat vielä lisätä kiusaamistaan.
Totta. 😢
Toivotaan, että he kestävät kaiken ja samoin vanhempansa.
Tää ohjelma on tehty perhettä kunnioittaen minusta, mitään todellista ongelmaa ei näissä oo näytetty esim. kiinni pito tilanteita tai mitä lapset ovat rikkoneet suuttuessaan tai miten kovasti nää lapset ja aikuiset oikeasti huutaa ja kiroilee. Ehkä nää ohjelmat jopa auttaa niitä läheisiä, naapureita, kavereita ym. ymmärtämään paremmin perhettä, nää ongelmat harvoin jää keltään huomaamatta. Plus se vertaistuki ja hyvät neuvot mitä näistä muut vanhemmat voivat saada on todella tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös nuori saa paniikkikohtauksen jos edes ajatellaan ääneen jotain lapsuudentapahtumia tai pidetään kuvia esillä. Teinit häpeävät itseään valtavan paljon.
Tuo voi olla masennusta, se yleensä tekee tuota häpeää ja itsensä inhoamista, koulupsykologi voisi olla ainakin sellainen kelle kannattaa jutella tai suoraan lääkärille aika, ei tuo normaalia ole, vanhemmat ja heidän jutut tietysti on välillä noloa, mutta ei meillä ainakaan itsetuntoon tää vaikuta.
En osaa nähdä asiassa isoa ongelmaa. Lasten koko nimiä ei tule esiin ohjelmakuvauksissa eikä itse ohjelmassa, joten ei niitä pitkän ajan päästä Googlettamalla pomppaa esiin. Sitten kun nuo lapset on teinejä kukaan ei edes muista tätä koko sarjaa.
Lisäksi minusta ote lapsiin ja vanhempiin on erittäin positiivinen: ketään ei esitetä pahana tai viallisena, vaan negatiiviselle käytökselle on korjattavissa olevat syyt: äiti tekee näin koska on tosi väsynyt, lapsi näin koska kaipaa aikuisen huomiota yksilönä tms.
Kiusaamis-asia voi olla validi koulukiusattujen tapauksessa kyllä. Itseänikin julmasti kiusattiin ja varmasti kiusaajat olisivat saaneet lisäaiheita ohjelmasta. Mutta eiköhän kouluikäisiltä jo sentään kysytä suostumusta, saako heitä näyttää ohjelmassa. Itsekin olisin voinut suostua, sillä logiikalla että kun ne nyt jo kiusaavat joka tapauksessa niin ihan sama että jatkavat saaden vain vähän uusia aiheita.
Vierailija kirjoitti:
En osaa nähdä asiassa isoa ongelmaa. Lasten koko nimiä ei tule esiin ohjelmakuvauksissa eikä itse ohjelmassa, joten ei niitä pitkän ajan päästä Googlettamalla pomppaa esiin. Sitten kun nuo lapset on teinejä kukaan ei edes muista tätä koko sarjaa.
Lisäksi minusta ote lapsiin ja vanhempiin on erittäin positiivinen: ketään ei esitetä pahana tai viallisena, vaan negatiiviselle käytökselle on korjattavissa olevat syyt: äiti tekee näin koska on tosi väsynyt, lapsi näin koska kaipaa aikuisen huomiota yksilönä tms.
Kiusaamis-asia voi olla validi koulukiusattujen tapauksessa kyllä. Itseänikin julmasti kiusattiin ja varmasti kiusaajat olisivat saaneet lisäaiheita ohjelmasta. Mutta eiköhän kouluikäisiltä jo sentään kysytä suostumusta, saako heitä näyttää ohjelmassa. Itsekin olisin voinut suostua, sillä logiikalla että kun ne nyt jo kiusaavat joka tapauksessa niin ihan sama että jatkavat saaden vain vähän uusia aiheita.
Mä olen kanssa vähän tällä kannalla. Lisäksi kun mietitään että jos toinen vaihtoehto on se, että perheissä jatketaan samaan malliin kuin aiemminkin- kyllä se olisi monessa tapauksessa pahempi juttu lapsille kuin tämä hetki julkisuudessa. Tosin toivottavasti seuraavissa tuotantokausissa, jos niitä tulee, kiinnitetään vähän enemmän huomiota mm. yksityisyyteen ja just siihen ettei kuvata puolialastomia lapsia...
Mutta on vähän outoa kyllä että haetaan apua jostain tv-ohjelmasta ja moni tuntuu olevan sitä mieltä että tää on hieno juttu. Sitten taas lastensuojelu ja perhetyö jotka tekee ihan samaa hommaa kuin supernanny (vähän hienovaraisemmin tosin), manataan julkisessa keskustelussa alimpaan he lvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa vähän tällä kannalla. Lisäksi kun mietitään että jos toinen vaihtoehto on se, että perheissä jatketaan samaan malliin kuin aiemminkin- kyllä se olisi monessa tapauksessa pahempi juttu lapsille kuin tämä hetki julkisuudessa. Tosin toivottavasti seuraavissa tuotantokausissa, jos niitä tulee, kiinnitetään vähän enemmän huomiota mm. yksityisyyteen ja just siihen ettei kuvata puolialastomia lapsia...
Mutta on vähän outoa kyllä että haetaan apua jostain tv-ohjelmasta ja moni tuntuu olevan sitä mieltä että tää on hieno juttu. Sitten taas lastensuojelu ja perhetyö jotka tekee ihan samaa hommaa kuin supernanny (vähän hienovaraisemmin tosin), manataan julkisessa keskustelussa alimpaan he lvettiin.
Kyllä se on ihan toista lastensuojelun kanssa. Kaukana tuosta positiivisesta ja lämpimästä otteesta joilla ongelmiin tartutaan ja perhe kohdataan.
Toisekseen, ohjelmaan on hakeuduttu eikä perheen kotiin ole tunkeuduttu jonkun "huolesta" syntyneen ilmoituksen takia. On toki lapsia jotka tarvitsevat ulkopuolisen puuttumista tilanteeseen, mutta paljon on tilanteita joissa lastensuojelusta ei ole mitään lisäarvoa lapsen asioita hoitaessa tai ilmoitus jopa täysin turha tai tuulesta temmattu.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Olen itse teini ja kyllä hävettää kaikki mahdolliset lapsuusjutut, kuvat, videot ja vastaavat. Lapsena minua haastateltiin kerran uutisiin ja ahdistaa vieläkin kun vanhemmat joskus kaivelevat pätkän netistä.
Ei todellakaan tunnu hyvältä teininä. Vastuutonta.
Näistä pitää vaan ymmärtää päästää irti. Vertaa esim huhtiksen gradukeissiin, eipä tuotakaan tunnu paljon häiritsevän ja ihan samaan tapaan esiintyy julkisuudessa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Teinejäkin on kuitenkin varsin erilaisia. Itse en ole koskaan hävennyt itseäni, ja kolmesta lapsestani yksi on häpeilijä, kaksi muuta taas ei. He kaikki ovat esiintyneet useammissa TV-jutuissa, eikä heitä ole haitannut se, eikä haitannut teininäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja viisas kommentti. Kiitos!
Järkyttävä ohjelmaformaatti. Säälin näitä ohjelmassa esiintyviä lapsia. Ei mitään yksityisyyden suojaa
Ei ole ok. Mielestäni epäeettinen ohjelma.