miten kukaan voi nauttia vaatteiden shoppailusta?
En vain käsitä. Ostaminen on tuskaa, tyrkyttävät myyjät veemäisiä. Jotkut vielä tekevät tuota huvikseen.
Kommentit (41)
Oikeastaan ei ole väliä, mistä ostan vaatteeni, muokkaan niitä kuitenkin. Ostin esim. juuri 200 € maksavan mekon 40 €:lla, muokkasin sitä, ja tuli tosi hyvä. Ihan kuin olisi alusta asti tehty minulle.
Ehkä ennemmin niin päin, että jos näen jotain halpaa ja hyvää, en voi olla ostamatta sitä varastoon. Olen eräänlainen hamsteri. Toisaalta vaatteita voi myös myydä kirppiksellä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan ei ole väliä, mistä ostan vaatteeni, muokkaan niitä kuitenkin. Ostin esim. juuri 200 € maksavan mekon 40 €:lla, muokkasin sitä, ja tuli tosi hyvä. Ihan kuin olisi alusta asti tehty minulle.
Ihan turha kuvitella, että vaate istuisi suoraan kaupan rekistä hyvin ihmisen päällä. Tämä on joku kauppiaan ja vaatevalmistajan märkä uni. Jokainen ihminen on eri mallinen ja muotoinen.
Sama.. en vaan jaksa katella niitä läpi ja sitten kun sovitat niin riisut, vaihdat, riisut, vaihdat ja jos koko on väärä niin sitä hakemaan.. sitten vielä muissa liikkeissä sama rumba uudelleen. Sitten usein vaatteet ei näytä yhtä kivalta ittensä päällä kun mallinukella niin alkaa vtuttaa koko homma.
Netissä tilatessa tykkään tosin koska voi vaihtaa rauhassa kotona eikä tarvitse sitä rumbaa.
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupat on mahtavia. Jos etsii vaikka valkoista t-paitaa, heti lävähtää ruudulle kaksikymmentä vaihtoehtoa. Voi tehdä hinta- ja laatuvertailua. Joskus tilaan kaksi eri kokoa, että varmasti saan oikean kokoisen.
Tavarataloissa ärsyttää se, että jos etsii asukokonaisuuksia, pitää kävellä koko osasto ympäri. Ei sieltä mitään löydä ilman apua. Jos haluaa sen valkoisen t-paidan ja vihreän villatakin, saa etsiä tunnin. Kun lopulta löytää jotain kivaa, sitten koot on myyty loppuun. Tämän ruljanssin takia en mene kauppoihin ostoksille. En yksinkertaisesti löydä sieltä mitään. Yleensä hinta on myös kallis.
Vierailija kirjoitti:
Sama.. en vaan jaksa katella niitä läpi ja sitten kun sovitat niin riisut, vaihdat, riisut, vaihdat ja jos koko on väärä niin sitä hakemaan.. sitten vielä muissa liikkeissä sama rumba uudelleen. Sitten usein vaatteet ei näytä yhtä kivalta ittensä päällä kun mallinukella niin alkaa vtuttaa koko homma.
Netissä tilatessa tykkään tosin koska voi vaihtaa rauhassa kotona eikä tarvitse sitä rumbaa.
Näinpä. Mallinuket ovat kokoa 32 suunnilleen. Sitten jos mallinuken päällä on kiva asukokonaisuus, saa kysellä, että missä on paita, takki, housut, kengät, laukku ja koru. Yllätys yllätys, kun vihdoin löydät ne jostain, ovatkin myyty loppuun.
Mä ostan nettikaupoista. Esim. The Outnet -nettikaupassa on kunnon alennukset aina. Next.fi myy halpoja vaatteita. Zalando, Boozt, Wakakuu, House of Dagmar, Yoox, Luisaviaroma, Selfridges, STYLEBOP, NET-A-PORTER, Filippa K ym. Tosi kivoja vaatteita. Lisäksi tilaan kreikkalaisista nettikaupoista kenkiä, puoli-ilmaisia ja tosi nättejä.
Mä rakastan vaatteiden ostelua. Enkä nää siinä mitään pahaa. Ostan omilla rahoillani ja ostan kuitenkin kohtuudella. En joka rientoon osta uutta kertakäyttö toppia.
Hyvä kysymys.
Itse shoppailen nykyään vain tarpeeseen, n. 30 min max 1-2 kertaa vuodessa ja vaatekaapin sisältö on paljon laadukkaampi kuin aiemmin shoppailukulttuuria suosiessani. Puolessa tunnissa ehtii hyvin tutussa kauppakeskuksessa kiertää tarjonnan läpi, sovittaa ja ostaa vaatteet. Enempää ei aikaa kannata tuhlata moiseen. En osta koskaan vaatteita myöskään netistä, sillä haluan tietää mitä ostan, en halua odottaa tilausta, enkä palautella vaatteita.
Mä tykkäisin siitä, jos ei tarttis miettiä hintoja.
On niin tuskaa yrittää löytää jotain, joka miellyttää ja sopii vielä budjettiin.
Kirpparit on keksitty, mutta siellä vasta vaikeaa onkin, kun kaikki on sikin sokin sekaisin eikä ole useinkaan oman kokoisia.
Puhumattakaan vielä kaupoissa pyörivistä muista ihmisistä...
Harvoin ostan pitkiä housuja koska ne eivät useinkaan sovi, joudun ompelemaan itse.
Yhdet villakankaiset mielessä.
Ei ole vanhemmiten enää kivaa, kuten joskus. Kadehdin huolettomia ja luontevia ihmisiä jotka pukevat vain kylmyydeltä suojaamaan.
Mä tykkään. Oon aina rakastanut vaatteita, siksi olenkin alalla ;). Shoppailu ei ole tuskaa kun tietää oman tyylinsä, huteja ei tule. Lisäksi kroppa on ns. Helppo, mikä vaan istuu ja näyttää yleensä hyvältä. Kierrän lempparikaupat ja ostan jos löytyy jotain potentiaalista. Harvoin metsästän jotain tiettyä vaatetta. Loput ostan netistä, koska valikoima on huomattavasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kivaa jos olisi täydellinen vartalo ja ei tarvitsisi välittää hinnoista.
Tee niinkuin minä, osta superalesta ja vie ompelijalle muokattavaksi. Aina pitää lahkeita ja hihoja lyhentää, kaventaa, olkapäiltä ottaa hiukan. Maksaa muutaman kympin. Sen jälkeen sinulla on huippulaatuisia istuvia vaatteita! Ei ole kyse täydellisestä vartalosta, vaan vaatteiden istuvuudesta. Jokaiselle vartalotyypille löytyy jotain.
Tarkoitan, että olisi tosi kaunis ja vaatteet näyttäisivät todella hyviltä päällä. Peiliin katsominen olisi miellyttävää eikä tarvitsisi varovasti kurkkia sormien välistä mikä kohta pömpöttää pahiten. Eikä tarvitsisi ostaa -70% osastoilta vaan voisi mennä vaikka Luikkariin ja Hermekseen valitsemaan mitä haluaa. Joo tiedän, lapsellista unelmointia mutta ei mua täällä kukaan tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin minä, osta superalesta ja vie ompelijalle muokattavaksi. Aina pitää lahkeita ja hihoja lyhentää, kaventaa, olkapäiltä ottaa hiukan. Maksaa muutaman kympin. Sen jälkeen sinulla on huippulaatuisia istuvia vaatteita! Ei ole kyse täydellisestä vartalosta, vaan vaatteiden istuvuudesta. Jokaiselle vartalotyypille löytyy jotain.
Tarkoitan, että olisi tosi kaunis ja vaatteet näyttäisivät todella hyviltä päällä. Peiliin katsominen olisi miellyttävää eikä tarvitsisi varovasti kurkkia sormien välistä mikä kohta pömpöttää pahiten. Eikä tarvitsisi ostaa -70% osastoilta vaan voisi mennä vaikka Luikkariin ja Hermekseen valitsemaan mitä haluaa. Joo tiedän, lapsellista unelmointia mutta ei mua täällä kukaan tunne.
Luikkarissa ja Hermeksessä on sama ongelma kuin missä tahansa kaupassa, jossa myydään sarjatuotettuja vaatteita. Eli jos ei ole mallinuken muotoinen tai siitä suoraan mitoitettu isompiin kokoihin, vaate ei istu. Niitäkin vaatteita pitäisi korjailla. Kankaat ovat varmasti hyvälaatuisia kuitenkin. Minusta tuntuisi hieman törkeältä alkaa itse saksimaan jotain design-mekkoa uuteen muotoon. Rahakysymys ei ole myöskään päällimmäisenä.
Ei minulle ole ainakaan mikään ongelma viettää aikaa sovituskopissa. Mutta en nyt vaan viitsi, kun helpommallakin pääsee. Shoppailu ei ole minulle mikään visuaalinen elämys: rentouttavaa musiikkia voin kuunnella kotonakin, asentaa peilin eteen ”lihalamput” ja hajuvesiäkin löytyy, että sen takia ei tarvitse mennä luxus-liikkeeseen tuhlaamaan.
Parhaimmat alennukset ovat olleet -90 %, usein -85 % alennuksen päälle vielä alennuskuponki.
Samoissa hikipajoissa luxus-vaatteet ommellaan kuin halpatuotantokin. Ainakin jossain vaiheessa Vero Modan ja Armanin tehtaat sijaitsivat vierekkäin, taisi olla samat suunnittelijatkin asialla.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäisin siitä, jos ei tarttis miettiä hintoja.
On niin tuskaa yrittää löytää jotain, joka miellyttää ja sopii vielä budjettiin.
Kirpparit on keksitty, mutta siellä vasta vaikeaa onkin, kun kaikki on sikin sokin sekaisin eikä ole useinkaan oman kokoisia.
Puhumattakaan vielä kaupoissa pyörivistä muista ihmisistä...
Ootko miettinyt, mitä kaikkia myrkkyjä vaatteiden värjäyksestä vaaditaan? Väriaine pitää kuumentaa todella kuumaksi, jotta se jämähtää kiinni. Olen joskus ostanut halvan Intiassa tuotetun huivin ja se värjäsi mun kaulan. Väriä lähti ihan koskemalla. Eli väriä ei ole kuumennettu kiinni. Näin joskus dokumentin kankaiden värjäyksestä, nainen kahlasi polvia myöten paljain jaloin värialtaassa uittaen kankaita. Kaikilla värjäystehtaan työntekijöillä oli jotain terveysongelmia.
Ostamalla käytetyn vaatteen, jota on pesty paljon, teet palveluksen omalle terveydellesi. Pesemisen myötä vaatteesta on huuhtoutunut haitalliset aineet pois. Eli kirpputoriostaminen kannattaa siinäkin mielessä.
Minä en ole ikinä sovittanut vaatteita kaupassa ja aina olen osannut ostaa oikean kokoiset vaatteet. Helppoa.
Eipä ole monta vuosikymmentä, kun DDT-keksittiin. Oli upea aine päästä tuholaisista eroon. Mummokin varmistukseksi ruiskutti saunan jälkeen DDT:tä lapsien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo on, jos pois ottamalla saa sopivaa. Entäs jos lahkeita ja hihoja olisi lähes aina tarvetta pidentää? Ei oo mun lahkeitani lyhennetty alakoulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo on, jos pois ottamalla saa sopivaa. Entäs jos lahkeita ja hihoja olisi lähes aina tarvetta pidentää? Ei oo mun lahkeitani lyhennetty alakoulun jälkeen.
Ei nyt aina tarvitse tehdä mitään. Nettikaupoissa on niin paljon valikoimaa, että varmasti löydät sopivat. Oletko mitä kokoa? Yleensä koot L tai XL ovat hihoista järjestäen liian pitkiä, vaikka muuten olisi hyvä.
Osta 7/8 pituisia housuja, jotka ovat valmiiksi jo lyhykäiset. Vaikka olisit kokoa S ja pitkäjalkainen, vaikutelma on keveämpi lyhyemmällä housumallilla, kuin pitkällä ja leveällä. Ostan itse paitoja, joissa 3/4 pituinen hiha, joustaa paremmin, viileämpi ja saa piiloon takin ja villatakin alle paremmin.