Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmenen käskyä?

Vierailija
14.05.2019 |

Montaako niistä noudatat, kristitty ihminen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia, vaikka lepopäivän pyhittäminen on vähän määritelmäkysymys.

Vierailija
2/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin noudattamaan kaikkia, mutta pieleen menee jo ensimmäisen kohdalla. Ja itse asiassa juuri siitä johtuu muunkin vaelluksen vajavaisuus.

1. ”Minä olen Herra sinun Jumalasi, sinulla ei saa olla muita jumalia”.

Jos tätä noudattaisi onnistuneesti, niin eipä tulisi loppujakaan käskyjä rikottua. Kaikki synti on nimittäin pohjimmiltaan epäjumalanpalvelusta - sydämen luopumista Jumalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia, vaikka lepopäivän pyhittäminen on vähän määritelmäkysymys.

Noudatat kaikkia? Miten sujuu? Onnistuuko helposti vai lipsuuko ylämäessä?

Vierailija
4/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette noudata niitä pilkulleen, teidät pitäisi kivittää tai karkottaa iäksi kansanne keskuudesta! Noudatetaan Raamatun lakeja johdonmukaisesti.

Vierailija
5/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette noudata niitä pilkulleen, teidät pitäisi kivittää tai karkottaa iäksi kansanne keskuudesta! Noudatetaan Raamatun lakeja johdonmukaisesti.

Itse asiassa juuri näin - mikäli perustat suhteesi Jumalaan omiin tekoihisi ja omaan olemukseesi. Toisaalta, luultavasti pilkkaat ja olet siis ns. jumalaton” eli ”epäkunnioittava (Jumalaa kohtaan)” joka olisi parempi käännös.

Niin minäkin ikävä kyllä olen, monessa asiassa - vaikka uskova olenkin.

Vierailija
6/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun ja siihen kirjattujen muinaisjuutalaisten lakien korottaminen Jumalan tasoiseksi auktoriteetiksi rikkoo heti ensimmäistä käskyä.

Vierailija
7/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En himoitse naapurin karjaa.

Vierailija
8/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun ja siihen kirjattujen muinaisjuutalaisten lakien korottaminen Jumalan tasoiseksi auktoriteetiksi rikkoo heti ensimmäistä käskyä.

Mitä tiedät Jumalasta ilman Raamattua ja siihen kirjoitettuja muinaisjuutalaisia lakeja yms.? Mistä saat tietosi siitä kuka ja millainen Jumala on, ja mitä meidän tulee sillä tiedolla tehdä?

Ilmoittaako Jumala sinulle suoraan? Lähettääkö uutiskirjeen?

Eikö niin että sinulla on oma käsityksesi Jumalasta; jumalasi tahtoo sitä mitä sinäkin tahdot, ja sinulla ei milloinkaan ole ristiriitaa jumalasi kanssa? Ja Raamattua et lue oikeastaan koskaan?

9/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on mielenkiintoista, että ihmisellä on vapaa tahto, minkä vastaisesti hänen täytyisi noudattaa Jumalan antamia  käskyjä. Pelkästään vanhan testamentin kertomus Aatamin ja Evan ensimmäisestä synnistä oli kertomus Jumalan tahdon uhmaamisesta, jonka seurauksena heidät heitettiin pois puutarhasta.  Myös 1. käsky ''Sinulla ei osaa olla muita jumalia'' tarkoittaa loputonta uskollisuutta Jumalaa kohtaan. 

Mielestäni Jumala kärsii joko suurista itsetunto-ongelmista, minkä voiksi hän pakottaa ihmisiä tottelemaan häntä ikuisesti.

TAI

Koko uskonto on pelkkää alkukantaista aivopesua, jolla saatiin valtaa ja uskollisuutta ihmisiltä. 

Vierailija
10/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tiedät Jumalasta ilman Raamattua ja siihen kirjoitettuja muinaisjuutalaisia lakeja yms.? Mistä saat tietosi siitä kuka ja millainen Jumala on, ja mitä meidän tulee sillä tiedolla tehdä?

Eikö niin että sinulla on oma käsityksesi Jumalasta; jumalasi tahtoo sitä mitä sinäkin tahdot, ja sinulla ei milloinkaan ole ristiriitaa jumalasi kanssa? Ja Raamattua et lue oikeastaan koskaan?

Kiitos kysymästä, kyllä minä Raamattuakin luen. Onhan siinä hienoa mytologiaa, paljon mietittävää ja pohdittavaa. Mutta vähän sellaisenaan pureskelematta uskottavaa.

Ja kyllä, minulla on oma käsitykseni Jumalasta. Niin kuin sinullakin. Ja kaikilla yli seitsemällä miljardilla ihmisellä. Jotkut antavat omalleen nimen, persoonan ja tarinan joka tekee siitä helpomman ymmärtää, toiset useita, toiset tuntevat sen neutraaleilla nimikkeillä kuten moraali ja etiikka. Kyseessähän on mielikuva elämää suuremmista ideaaleista kuten hyvyys, oikeus, armo, yksilön vastuu, pyrkimys parempaan, jne.

Vierailija
11/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin noudattamaan kaikkia, mutta pieleen menee jo ensimmäisen kohdalla. Ja itse asiassa juuri siitä johtuu muunkin vaelluksen vajavaisuus.

Jos tätä noudattaisi onnistuneesti, niin eipä tulisi loppujakaan käskyjä rikottua. Kaikki synti on nimittäin pohjimmiltaan epäjumalanpalvelusta - sydämen luopumista Jumalasta.

Jos nyt teet jonkun synnin niin ketä sinä sitten silloin palvot? Itse en ole koskaan ajatellut hengellisenä ihmisenä, että palvoisin toista jumalaa jos tekisin esim. abortin tai harrastan esiaviollista seksiä.

Vierailija
12/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä toisen omaa, kuten puolisoa.

Vierailija
13/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt teet jonkun synnin niin ketä sinä sitten silloin palvot? Itse en ole koskaan ajatellut hengellisenä ihmisenä, että palvoisin toista jumalaa jos tekisin esim. abortin tai harrastan esiaviollista seksiä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiessasi Jumalan tahtoa vastaan jumaloit ITSEÄSI, nostat oman tahtosi Jumalan yläpuolelle. Mainitsemasi ab.ortti on mainio esimerkki; Jumala on sitä mieltä että nyt syntyy lapsi (hedelmöit.tyminen on tapahtunut), ihminen päättää toisin.

Esiaviol.lisen seksin suhteen problematiikka on tavallaan sama, tosin papin aamenta tärkeämpänä pidän kumppaneiden sitoutumista toisiinsa ja huolehtimaan mahdollisesta lapsesta. Sellainen ”sport fuc.king” seurauksista piittaamatta on sitä mitä Raamattu nimittää haur.eudeksi.

Vierailija
14/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi_Isä kirjoitti:

Mielestäni on mielenkiintoista, että ihmisellä on vapaa tahto, minkä vastaisesti hänen täytyisi noudattaa Jumalan antamia  käskyjä. Pelkästään vanhan testamentin kertomus Aatamin ja Evan ensimmäisestä synnistä oli kertomus Jumalan tahdon uhmaamisesta, jonka seurauksena heidät heitettiin pois puutarhasta.  Myös 1. käsky ''Sinulla ei osaa olla muita jumalia'' tarkoittaa loputonta uskollisuutta Jumalaa kohtaan. 

Mielestäni Jumala kärsii joko suurista itsetunto-ongelmista, minkä voiksi hän pakottaa ihmisiä tottelemaan häntä ikuisesti.

TAI

Koko uskonto on pelkkää alkukantaista aivopesua, jolla saatiin valtaa ja uskollisuutta ihmisiltä. 

Raamattu ei missään opeta että ihmisellä olisi sitä kuuluisaa ”Vapaata Tahtoa”. Jos oletat että niin olisi, et ole perillä siitä kuinka turmeltunut ihminen on. Saadessaan vapaasti valita ihminen valitsee palvella omaa etuaan ja lyhyesti sanoen olla itse oma jumalansa.

Vierailija
15/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä versiota kymmenestä käskystä? Eri kirkoilla kun on eri listat.

Vierailija
16/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä toisen omaa, kuten puolisoa.

Niitä minä välillä himoitsen.

Vierailija
17/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä, kyllä minä Raamattuakin luen. Onhan siinä hienoa mytologiaa, paljon mietittävää ja pohdittavaa. Mutta vähän sellaisenaan pureskelematta uskottavaa.

Ja kyllä, minulla on oma käsitykseni Jumalasta. Niin kuin sinullakin. Ja kaikilla yli seitsemällä miljardilla ihmisellä. Jotkut antavat omalleen nimen, persoonan ja tarinan joka tekee siitä helpomman ymmärtää, toiset useita, toiset tuntevat sen neutraaleilla nimikkeillä kuten moraali ja etiikka. Kyseessähän on mielikuva elämää suuremmista ideaaleista kuten hyvyys, oikeus, armo, yksilön vastuu, pyrkimys parempaan, jne.

Hyviä asioita, noita kohti pyrkiminen on oikein, mutta sen avulla Jumalalle kelpaamaan pyrkiville kuuluu tämä Jumalan Sana:

” ...tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. ” (Kirje galatalaisille. 2:16)

Hyvän tekeminen ja siihen pyrkiminen on oikein, ja sen osaa vaikka saatanakin opettaa ihmisille. Kristillisen uskon merkitys on jotain muuta kuin ”pyrkimys parempaan”.

Mutta jos ei halua pitää Raamattua sinä mitä se todella on (Jumalan ilmoitus itsestään ja lopullinen auktoriteetti uskon ja elämän kysymyksissä) joutuu itse ottamaan jumalan roolin elämässään. Siihen ei ihmisen kapasiteetti riitä.

Vierailija
18/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös kielto olla syömättä äyriäisiä tai käyttämästä vaatteita jotka on tehty kahdesta erilaisesta langasta.

Miksi noudattaa vain näitä kymmentä yleisintä käskyä?

Vierailija
19/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö edes Muurikkia?

Vierailija
20/22 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä asioita, noita kohti pyrkiminen on oikein, mutta sen avulla Jumalalle kelpaamaan pyrkiville kuuluu tämä Jumalan Sana:

” ...tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. ” (Kirje galatalaisille. 2:16)

Hyvän tekeminen ja siihen pyrkiminen on oikein, ja sen osaa vaikka saatanakin opettaa ihmisille. Kristillisen uskon merkitys on jotain muuta kuin ”pyrkimys parempaan”.

Mutta jos ei halua pitää Raamattua sinä mitä se todella on (Jumalan ilmoitus itsestään ja lopullinen auktoriteetti uskon ja elämän kysymyksissä) joutuu itse ottamaan jumalan roolin elämässään. Siihen ei ihmisen kapasiteetti riitä.

Jeesus tosin itse sanoi, että ei ole tullut lakia kumoamaan ja painotti, että hänen seuraajiensa tulee lakia noudattaa isiään paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi