Jouduimme ottamaan tapailemani miehen kanssa taksin, hän istui minulta kysymättä etupenkille
Minä sain kömpiä takapenkille. Ei kovin naista arvostavaa käytöstä? Oletti automaattisesti, että istuu eteen koska on mies.
Tilanne oli siis se, että olimme hänen autollaan menossa tapahtumaan X, jossa piti olla tiettyyn kellonaikaan, kun auto sammui kaupan pihaan.
Kommentit (41)
Taksissa kuuluu istua takana! Hän olisi kyllä voinut tulla kanssasi sinne.
Tämä on ihan perusasia, joka käytöstapoihin kuuluu.
Mutta harvempi av-mamma etiketeistä tietää, se on tullut monta kertaa selväksi tällä palstalla, juhlapukeutumisasioissa.
Moikalkaa av-mammat edelleen, kaikessa rauhassa, omapa on häpeänne.
Autonkuljettajan ajamassa autossa (taksi) arvokkain paikka on oikealla takana. Täyttöjärjestys on oikea takapenkki, vasen takapenkki, oikea etupenkki.
Omistajan kuljettamassa autossa arvokkain paikka on oikea etupenkki. Täyttöjärjestys (kuljettajan jälkeen) on oikea etupenkki, oikea takapenkki, vasen takapenkki.
Poikkeuksena tästä on taksi maaseudulla, jossa yksittäinen matkustaja istuu kuljettajan vieressä etupenkillä, jos ei halua vaikuttaa ylpeältä. Kaupungissa yksin matkustetaan ehdottomasti oikealla takapenkillä, jos ei taas halua vaikuttaa juntilta. Poikkeus on tietysti myös se, jos ollaan maassa, jossa on vasemman puoleinen liikenne, jolloin istumajärjestys on peilikuva oikeanpuoleisen liikenteen autoista.
Taksin maksaminen onnistuu muuten hienosti myös takapenkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette menneet molemmat takapenkille?
Yleensä etupenkissä istuu vain vanhukset joiden on vaikea nousta takapenkiltä pois.
Helsingissä/pääkaupunkiseudulla on tapana, että asiakkaat istuvat takapenkille. Eteen vain siinä tapauksessa, että takapenillä ei tila riitä. Yleensä kuljettajat avaavatkin takaoven valmiiksi ja siten osoittavat, että sinne haluavat asiakkaan istuvan. Pienemmillä paikkakunnilla taas asiakkaan on tapana istua etupenkille, vaikka olisi ainoa kyydittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksissa etupenkille istuminen nyt vaan on dorkaa joka tapauksessa, jollei auto ole täynnä.
Miksei tästä sitten ole ohjeistusta missään? Jos olen yksin ottanut taksin, olen istunut edessä eikä kuski siitä millään pahalla mielellä ollut. Tuntuisi lähinnä oudolta mennä taakse jos etupenkki on tyhjillään.
Kuten jo parissa kommentissa on mainittu, tämä on vähän paikkakuntakohtaista, kuinka on tapana toimia.
Puhuttiin kaupunki-maaseutu erosta, mutta monissa kaupungeissakin on tavallista, että matkustaja istuu edessä. Ainakin Itä-Suomessa :D
Vierailija kirjoitti:
Taksissa paras ja arvostetuin paikka on takapenkillä oikealla puolella.
On totaalisen junttia tunkea etupenkille paitsi jos takapenkillä on jo kolme matkustajaa ja pitää saada vielä neljäs kyytiin.
Junttia todella, tapa on nimenomaan yleinen landella. Yleensä kuski avaa etuoven valmiiksi.
Jos erehtyy menemään takapenkille, on hienostelijan leima otsassa välittömästi.
Stadissa sitten stadilaisten käytäntö, eli etupenkille ei ole mitään asiaa, jos matkustavia on vain kaksi. Ellei ole jotain erityistä syytä, esim. liikuntarajoitetta tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksissa etupenkille istuminen nyt vaan on dorkaa joka tapauksessa, jollei auto ole täynnä.
Miksei tästä sitten ole ohjeistusta missään? Jos olen yksin ottanut taksin, olen istunut edessä eikä kuski siitä millään pahalla mielellä ollut. Tuntuisi lähinnä oudolta mennä taakse jos etupenkki on tyhjillään.
On se kohteliasta antaa kuskille työrauha siihen eteen ja mennä asiakkaana taakse istumaan. Vaikka itse olisit kovin suulas ja seurallinen, niin kuski ei sitä välttämättä ole. Harva sitä alkaa protestoimaan, jos asiakas istuu eteen, mutta ajattelisit itsesi kuskin tilanteeseen ja miltä tuntuisi jos jonkinlaista sukankuluttajaa istuisi viereesi ölisemään ja haisemaan.
No se on sitten oikea mies joka olettaa, että hameväki tietää paikkansa. Eikös naiset nimenomaan tykkää sellaisista. Varsinkin vihreästi ajattelevat naiset tuntuvat olevan hulluina lähi-idän miehiin, jotka todella osaavat osoittaa naiselle mihin tämä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totaalisen junttia tunkea etupenkille paitsi jos takapenkillä on jo kolme matkustajaa ja pitää saada vielä neljäs kyytiin.
Junttia todella, tapa on nimenomaan yleinen landella. Yleensä kuski avaa etuoven valmiiksi.
Stadissa sitten stadilaisten käytäntö, eli etupenkille ei ole mitään asiaa, jos matkustavia on vain kaksi. Ellei ole jotain erityistä syytä, esim. liikuntarajoitetta tai vastaavaa.
Minkälaisia hiiriä te olette, kun edes taksissa ette voi istua missä haluatte?
Ei ihme, ettei palstamiehet saa naisia ja palstanaiset on ympäristön paineiden musertamia, kun porukalla on kanin sielu.
Vierailija kirjoitti:
No se on sitten oikea mies joka olettaa, että hameväki tietää paikkansa. Eikös naiset nimenomaan tykkää sellaisista. Varsinkin vihreästi ajattelevat naiset tuntuvat olevan hulluina lähi-idän miehiin, jotka todella osaavat osoittaa naiselle mihin tämä kuuluu.
Hah. Arvonsa tunteva mies osaa laittaa naisen istumaan takana vasemmalle ja istuu itse oikealla. Naista arvostava mies taas istuu itse takana vasemmalla ja antaa naisen istua oikealla.
Tuossa ap:n tilanteessa olisi mieheltä ollut myös kohteliasta istua ap:n kanssa takana seurustelemassa eikä lätisemässä kuskin kanssa. Itse pidän erityisen juntteina miehiä, jotka toimivan ap:n esimerkin tavalla.
Siis onko tämä oikeasti totta, että taksissa kuuluu istua takapenkille? :o En harrasta baareilua, mutta silloin tällöin tulee mentyä esimerkiksi kotoani rautatieasemalle taksilla, jos on paljon matkatavaraa mukana. Kuski heittää matkalaukut peräkonttiin ja itse olen sillä aikaa aina istahtanut etupenkille. Minulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että se olisi jotenkin väärin tai etiketin vastaista! Yleensä ollaan rupateltu siinä jotain matkan aikana. Jotenkin minusta se tuntuisi oudommalta, että istuisin takapenkille, kun vain me kaksi kuskin kanssa olemme autossa.
No nyt kun ajattelen, niin kyllähän jenkkileffoissakin ihmiset aina istuvat sinne takapenkille, vaikka ottaisivat yksin kyydin. En vain ole koskaan ajatellut asiaa itse taksiin mennessäni.
Kertokaa miten on?!
Nyt oli niin ripuli trolli, että tälle olisi nollakin liikaa
-5/5
Vierailija kirjoitti:
Autonkuljettajan ajamassa autossa (taksi) arvokkain paikka on oikealla takana. Täyttöjärjestys on oikea takapenkki, vasen takapenkki, oikea etupenkki.
Omistajan kuljettamassa autossa arvokkain paikka on oikea etupenkki. Täyttöjärjestys (kuljettajan jälkeen) on oikea etupenkki, oikea takapenkki, vasen takapenkki.
Poikkeuksena tästä on taksi maaseudulla, jossa yksittäinen matkustaja istuu kuljettajan vieressä etupenkillä, jos ei halua vaikuttaa ylpeältä. Kaupungissa yksin matkustetaan ehdottomasti oikealla takapenkillä, jos ei taas halua vaikuttaa juntilta. Poikkeus on tietysti myös se, jos ollaan maassa, jossa on vasemman puoleinen liikenne, jolloin istumajärjestys on peilikuva oikeanpuoleisen liikenteen autoista.
Tässäpä ohjeistuksen kaipaajalle selkeä marssijärjestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia hiiriä te olette, kun edes taksissa ette voi istua missä haluatte?
Ei ihme, ettei palstamiehet saa naisia ja palstanaiset on ympäristön paineiden musertamia, kun porukalla on kanin sielu.
Heh, mieluummin kanin sielu kuin ei 'sielua' ollenkaan kuten sulla. Voi kuvitella että olet juuri sellainen maailmannapa-öykkäri, joka rehvakkaasti istahtaa kuljettajan viereen ja alkaa palvelijaansa puhuttamaan, ehkä jopa ohjeistamaan. Ollaanhan tässä sentään maksavia asiakkaita eli siis isäntiä tahi emäntiä, aja sinä vaan, mut silti kuiteskin niin kuin sellaisia¨kansanmiähiä tai -naisia, ettei tässä nyt hienostelemaan aleta, vaan kaveerataan nyt sitten tätä alamaista tässä niiin.
Jotkut antavat kuljettajan tehdä rauhassa työtään, eivätkä työnnä viereen hönkäilemään. Se on kuljettajalle myös turvallisuuskysymys, takapenkkiläistä on helpompi tarkkailla. Mut jotkut luulee, että ne voi ostaa ihmissuhteen, ei pelkän kyydin. Mihin ne tarvitsee tällaisia ostettuja ihmissuhteita? Rehvasteluun, paskanjauhantaan, tyhjän länkyttämiseen. Minä, minä, minä. Eikä päähän pälkähdäkään kunnioittaa toisia ihmisiä niin, että antaa näille oma tila, rauha, välimatka.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihan oikeaa konkretiaa eletystä elämästä. Kaupungissa asiakkaat istuvat milloin minnekin, mutta pari pääsääntöä voidaan sanoa: Bisnesväki menee pääsääntöisesti takapenkille, kun taas etenkin nuoret miehet yöelämässä tunkee lähes poikeuksetta etupenkille, varsinkin viihteelle mennessä. Väsyneenä takas tullessa osa heistäkin menee nuokkumaan takapenkille.
Kela ja sotekyydeissä taas lähes tapellaan etupenkistä ja monella sotekyytiläisellä onkin etupenkkioikeus, joka siis heidän tietoihinsa merkitty. Tämä siis siksi, että etupenkille on huomattavasti paljon helpompi mennä ja sieltä poistua, joka heikkojalkaisille erittäin tärkeää.
Mutta siis edelleenkin kaupungeissakin käytäntö on todella kirjava. Edelleenkin on yllättävän paljon taksinkäyttäjissä näitä vanhanliiton pariskuntia, joissa isäntä on sitä mieltä, että maksajan kuuluu istua etupenkillä, eli siis nainen istuu taakse ja mies eteen, joka tietenkin on hieman koomista. Kauan yhdessä olleen pariskunnan ja yhdenillan jutut erottaakin usein siitä, miten he taksiin istuvat. Pitkään yhdessä olleista siis monet toimivat niin, että isäntä tulee eteen "maksajaksi" kun taas tuoreemmat tapaukset menevät takapenkille erinäisen intiimin toiminnan merkeissä.
Itselleni on sinänsä lähes se ja sama, missäpäin autoa kukin istuu. Ainoa toivomus on, että yksinäinen matkustaja ei istu kuljettajan taakse, koska koen sen turvallisuusriskinä. Myös sellainen on hieman kiusallista, että tullaan etupenkille, eikä sitten jutella sanaakaan. On jotenkin koomista ja siis kuisallista, jos istutaan tuppisuuna vierekkäin. Toki voisinhan minäkin juttelun aloittaa, mutta pyrin pitämään vanhasta ohjesäännöstä kiinni, eli että asiakas tekee aina aloitteen. Joskun kuitenkin saatan kyseisessä tilanteessa koittaa hieman kepillä jäätä, että onko hiljaisuus vain siitä kiinni, että asiakas ei itse ujouttaan uskalla tehdä avausta, vaikka siis haluaisi ehkä jutellakin. Jos ei kokeilu kuitenkaan tuota tulosta, niin sitten mennään kohteeseen ilman höpinöitä. Se ei tuota itselleni minkäänlaista ongelmaa. En siis kuulu siihen porukkaan, joka hölisee, vaikkei asiakasta kiinnostaisi pätkääkään kommunikointi kanssani.
t: ison kaupungin taksari yli 20 vuoden kokemuksella
Mitä miehen olisi siis pitänyt ap:ltä kysyä?
Täällä päin käytäntö on se, että henkilöautossa maksaja istuu kuskin viereen, muut taakse. Jos taas kyseessä paku kaikki matkustajat taakse, sillon etupenkille ei istu kukaan. Joten paikkakuntakohtasta ja vielä kaikenlisäksi autokohtasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin käytäntö on se, että henkilöautossa maksaja istuu kuskin viereen, muut taakse. Jos taas kyseessä paku kaikki matkustajat taakse, sillon etupenkille ei istu kukaan. Joten paikkakuntakohtasta ja vielä kaikenlisäksi autokohtasta.
Oliko tämä oma kokemuksesi taksinkuljettajana vai asiakkaana?
Otat itsellesi takapenkin Taavin ja kaikki hyvin. Ei tarvitse pohtia.