Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa jota ärsyttää se että jokaisella olisi pakko olla hyvä itsetunto?

Vierailija
13.05.2019 |

Mulla ei ole enkä aio sellaista hankkiakaan. Oikeastaan mun mutu aiheesta on se että tää hyvän itsetunnon pakko ajaa jotkut teeskentelemään itsevarmempaa kuin oikeasti onkaan. Että oikeasti mielen perukoilla piilee kaikenlaisia epävarmuuksia mutta ne piilotetaan jopa itseltä, muilta ainakin. Tääkin että hyvällä itsetunnolla muka on viehättävä ja saa seuraa - paskat, mä ansaitsen kumppanin ja ystäviä joilla on kanttia hyväksyä minut huonolla itsetunnolla ja kaikin puolin heikkona ja vajavaisena ihmisenä!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunto nimenomaan tarkottaa sitä, että tuntee itsensä ja on sinut oman ittensä kanssa!!

Itsetunto jos on hyvä, ei oo riippuvainen muiden arvostuksista yms.

Vierailija
22/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun itsetuntosi ei ole välttämättä hyvä, koska huomioit asian. Hyvän itsetunnon omava ei katso maailmaa kuten sinä katsot. Kuten sanoi, niin hyvän itsetunnon omaavan mielessä ei käy että itsevarmuutta voisi teeskennellä.

-esimerkiks psykologilla voi olla hyvä itsetunto, ja psykologi osaa havainnoida muiden ihmisten käytöstä. kuten myös moni mm. hoito-alan ihminen tai ihminen, joka ymmärtää ihmisten käytöksestä ja on ehkä kiinnostunutkin siitä. sillä asialla ei oo mitään tekemistä itsetunnon kanssa, jos mielenkiinnon kohde on ihmisyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän itsetunnon omaava ihminen tietää esimerkiksi itsestään, että hän on hyvä tekemään ruokaa, piirtämään ja hän on avulias, mutta hän tietää myös olevansa kehno jalkapallon pelaamisessa, matematiikassa ja joskus hän voi olla sanoissaan hiukan ajattelematon. Itsetunto on itsensä tuntemista.

Heikko itsetunto voi tarkoittaa taas sitä, että ajattelee ettei ole missään asioissa hyvä, eikä löydä itsestään hyviä asioita tai luonteenpiirteitä. Jos on heikko itsetunto, silloin myös ajattelee paljon sitä, mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta. Silloin ei eikä uskalla tehdä asioita joista itse nauttii tai pitää.

Vierailija
24/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jolla on hyvä itsetunto:

Omaa totuudenmukaisen minäkuvan – ihminen tunnistaa ja tietää myös heikkoutensa. Hän ei puolustele huonoa käytöstään heikkouksillaan tyyliin: “Minä olen tällainen, en voi itselleni mitään.”

Luottaa itseensä ja arvostaa itseään ihmisenä. Itsearvostus tarkoittaa sitä, että ei anna esimerkiksi loukata itseään. Itseluottamusta on, että uskaltaa ottaa vastaan haastavia tehtäviä, joista ei kenties selviä, mutta uskaltaa silti yrittää.

Pitää omaa elämäänsä arvokkaana ja ainutkertaisena.

On itsenäinen oman elämänsä ratkaisuissa ja on riippumaton muiden mielipiteistä.

Ei koe tarvetta loukata muita, mutta elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa – ei sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa.

Sietää epävarmuutta, pettymyksiä ja epäonnistumisia.

Vierailija
25/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä itsetunto EI ole:

Samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen.

Pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa.

Sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä ihmisellä voi olla hyvä itsetunto. Vastaavasti kaveripiirin keskipiste, äänekäs, näkyvä ja sosiaalinenkin ihminen voi kaiken takana kärsiä huonosta itsetunnosta. Itsetunto ei aina näy ulospäin.

Itsekkyyttä.

Itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.

Vierailija
27/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän itsetunnon omaavan mielessä ei koskaan ole käynyt, että itsevarmuutta voisi teeskennellä.

-On käynyt muttei välttämättä ole tehnyt sitä itse. :DDDD Miksei olis käynyt??? Kyl mä ainaki nään ihmisistä pintaa syvemmälle monesti ja se ei tarkota ettäkö en yhtää huomais mitä ympärillä tapahtuu.

Siksi ei ole käynyt mielessä, koska hänellä ei ole ko. ongelmaa, joten hän ei ymmärrä koko asiaa mistä puhutaan. Hänen näkökulmastaan tämmöisen asian noteeraajat on kuin narkomaaneja jotka kipuilevat huumekoulussa ja vierotusoireissa. Hän on täysin ulkopuolinen koko jutussa. Hänellä on hyvä olla, kaikkea riittävästi.

Kun tämmöinen ihminen on itsevarma, niin hän ei edes itse tiedä sitä, ja asian voi vain ulkopuolinen noteerata.

Vierailija
28/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun itsetuntosi ei ole välttämättä hyvä, koska huomioit asian. Hyvän itsetunnon omava ei katso maailmaa kuten sinä katsot. Kuten sanoi, niin hyvän itsetunnon omaavan mielessä ei käy että itsevarmuutta voisi teeskennellä.

-esimerkiks psykologilla voi olla hyvä itsetunto, ja psykologi osaa havainnoida muiden ihmisten käytöstä. kuten myös moni mm. hoito-alan ihminen tai ihminen, joka ymmärtää ihmisten käytöksestä ja on ehkä kiinnostunutkin siitä. sillä asialla ei oo mitään tekemistä itsetunnon kanssa, jos mielenkiinnon kohde on ihmisyys.

Psykologin itsetunnolla ei ole tuon kanssa mitään tekoa. Psykologilla on (syytä olla) hyvä ihmistuntemus sekä tietoa erilaisista käyttäytymismalleista ja tapahtumien vaikutuksesta ihmismieleen. 

Vierailija
29/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä itsetunnon kohentamiseen:

Löydä itsesi. Millainen kuva sinulla on itsestäsi? Jos olet tottunut pitämään jotakin piirrettä omana ominaisuutenasi, kysy: Onko se totta? Olenko todella sellainen?

Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Irrottaudu vääristä häpeän ja syyllisyyden tunteista.

Ole armollinen. Anna anteeksi itsellesi ja muille.

Suhtaudu toisiin ihmisiin myötätuntoisesti; se auttaa sinua antamaan myötätuntoa itsellesi.

Palauta vaikeina hetkinä mieleen se hyvä, mitä on ollut; niin vaikeudet kuin hyvätkin hetket kuuluvat elämään.

Opettele tekemään valintoja ja päätöksiä ja ilmaisemaan tahtosi. Päätösten tekoa voi joutua

harjoittelemaan mitättömänkin tuntuisissa asioissa, jos ei ole tottunut tahtomaan mitään.

Hakeudu seuraan, jossa tunnet olosi hyväksi.

Panosta niihin juttuihin, jotka ovat sinulle tärkeitä.

Lopeta vertailu muihin tai tee sitä ainakin erilailla. Älä vertaile vain niihin, joilla tuntuu menevän hyvin.

Tarkista onko vaatimustasosi itseäsi kohtaan kohtuullinen.

Ota vastaan muilta saatu positiivinen palaute.

Huolehdi arjesta, riittävästä levosta, syömisestä ja liikkumisesta.

Tee mielikuvaharjoituksia. Ajattele, että onnistut juuri sellaisena kuin olet. Mieti kaikkia hyviä puoliasi. Kirjaa ne ylös ja palaa listaan aina heikkona hetkenä.

Vierailija
30/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen tästä monesti palstalla sanonut ja tainnut ihan tehdä aloituksenkin joskus. Aika moneen asiaan täälläkin tokaistaan, että kun teet tai ajattelet niin tai näin, se kertoo vain huonosta itsetunnosta ja tällä jotenkin sitten todistetaan, että henkilö on väärässä tai muuten huono ihminen eikä hänen asiaansa enää tarvitse kuunnella.

Vierailija
31/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologin itsetunnolla ei ole tuon kanssa mitään tekoa. Psykologilla on (syytä olla) hyvä ihmistuntemus sekä tietoa erilaisista käyttäytymismalleista ja tapahtumien vaikutuksesta ihmismieleen. 

-et nyt ihan ymmärtäny mistä puhuin. :D tarkotin sitä, että joku voi analysoida tällasia asioita ja olla hyvä itsetuntoinen samaan aikaan, kun joku tossa väitti että jos miettii että joku voi esittää, niin sillon ihmisellä on huono itsetunto :DDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
32/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suinkaan ole itsevarmuuden teeskentelyä se, että ihminen alkaa käytäytymään tehtävänsä mukaan. Aina kun ihminen saa puheenvuoron niin on hyvä ryhdistäytyä.

Vierailija
33/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä nykyään näin huono äidinkielentaito? Osa ei selvästikään osaa termejä ja näin puhutaan aidasta ja seipäästä. 

Vierailija
34/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on vapauttavaa, että voi olla vain riittävän hyvä. En ole kaunis, enkä koe pakkoa ollakaan. Kotini on ihan tavallinen, sisustus ei kiinnosta eikä siivouksenkaan aina tarvitse. Teen tavallista ruokaa ja vietän tavallista, aika hiljaista sosiaalista elämää. Töissä en ole se kehutuin kolleega, ja tyydyn siihen että sielläkin suoritukseni on 7-. Lapseni eivät ole erityisen lahjakkaita ja harrastavia ja esim.somessa tuon esille enemmän heidän persoonaansa kuin suorituksia.

Minulla on omat tavoitteeni ihmisenä kehittymisessä ja omat intohimoni elämässä.

Nykyään kaikkien pitäisi olla kaikessa hyviä eikä keskinkertaisuutta saisi tuoda esille. Jopa ihan vanhat sukulaiset esittää somessa jotakin kiiltokuvaa.Kuitenkin itseironia on yksi hurmaavimmista piirteistä.

Vierailija
35/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän itsetunnon omaava ihminen tietää esimerkiksi itsestään, että hän on hyvä tekemään ruokaa, piirtämään ja hän on avulias, mutta hän tietää myös olevansa kehno jalkapallon pelaamisessa, matematiikassa ja joskus hän voi olla sanoissaan hiukan ajattelematon. Itsetunto on itsensä tuntemista.

Heikko itsetunto voi tarkoittaa taas sitä, että ajattelee ettei ole missään asioissa hyvä, eikä löydä itsestään hyviä asioita tai luonteenpiirteitä. Jos on heikko itsetunto, silloin myös ajattelee paljon sitä, mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta. Silloin ei eikä uskalla tehdä asioita joista itse nauttii tai pitää.

Hyvän itsetunnon omaava voi olla huono jokaisella elämän osa-alueella ja myös itse on huomannut tämän.

Hyvän itsetunnon omaava voi tietää olevansa, ruma, ei osaa leipoa, ei siivota, ei hiihtää, ei kasvattaa lapsia, kasvit kuolee, kova nalkuttamaan jne.

Vierailija
36/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä nykyään näin huono äidinkielentaito? Osa ei selvästikään osaa termejä ja näin puhutaan aidasta ja seipäästä. 

Ei ole kyse äidinkielen taidosta, vaan asian rajaamisesta ja näkökulmasta. Äidinkieleen eivät liity mitenkään nämä psykologian täsmennykset, mikä lasketaan käsitteen alle ja mikä ei. Jos ei tiedä, onko delfiini nisäkäs vai kala, sekään ei liity äidinkieleen millään tavalla.

Vierailija
37/37 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi hermot ap:n kaltaiseen hiireen. Vielä eläkkeelläkin aikoo ottaa juoksuaskelia suojatien yli.