Miksi teinit eivät halua käydä isänsä luona? Mikä on sinun kokemuksesi mukaan syy?
Ystävälläni on kaksi teinipoikaa, joista molemmat ovat halunneet purkaa vuoroviikkoilun siten, ettei etteivät käy enää ollenkaan isänsä luona.
Mikä on sinun kokemuksesi mukaan syy, että teini ei halua olla isänsä/toisen vanhemman kanssa?
Toki ei halua olla sen tiukemman vanhemman luona, mutta voiko se olla ainut syy?
Tiedän, ettei asia minulle kuulu, mutta ihmettelen tätä vuodesta toiseen. Äidin ja lasten version tiedän. Mietin siis mikä yleisesti on syy.
Kommentit (26)
Kaverit ja oma elämä.
Ylipäätään vanhemmat lakkaavat kiinnostamasta teini-iässä, heitä tarvitaan vain kuskiksi ja maksumiehiksi.
Omakohtaista kokemusta, ikävä kyllä.
Teinit haluaa kököttää kotona omassa huoneessaan ja omissa piireissään kaverien kanssa. Tyypillisesti eivät suostu edes kesämökille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei taida nyt kuulua sulle ollenkaan?
Ei kuulukaan. Siksi juttelenkin teidän kanssa, eikä asianomaisten kanssa.
Äiti on luultavasti mustamaalanmut isää tietoisesti jo kauan
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ole tehnyt. Äiti on hyvä ystäväni, tiedän millainen hän on.
Kyllä, nämä teinit haluavat olla omissa oloissaan, mutta miksi tehdä moinen äkkiliike? Ettei välitä toisesta vanhemmasta enää lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ole tehnyt. Äiti on hyvä ystäväni, tiedän millainen hän on.
Kyllä, nämä teinit haluavat olla omissa oloissaan, mutta miksi tehdä moinen äkkiliike? Ettei välitä toisesta vanhemmasta enää lainkaan?
Murrosikä.
Me ollaan ihan ydinperhe ja vuorotellen on hyljeksitty kumpaakin vanhempaa. Se on sitä irtiottoa.
Yleensä sille läheille kun uskaltaa kiukutella ja oikutella.
Jospa isä ei ole kiinnostunut lapsistaan, nyhjää vain uuden naisen kanssa. Miksi sellaista pitäisi mennä katsomaan? En katselisi itsekään vaikka aikuinen olenkin.
Meillä teinit saivat päättää itsenäisesti kenen luo jäävät asumaan. Päättivät jäädä isän luokse, mutta isänsä raahasi uuden naisensa lähes samalla ovenavauksella sisään, kun minä lähdin, niin totesivat ihan itse, että tulevatkin mieluummin äidin luokse asumaan. Minä en ole mustamaalannut lasten isää lapsille, enkä aio niin vastaisuudessakaan tehdä. Joskus kannattaisi aikuisten ihan oikeasti katsoa sinne peiliin jos lapset haluavatkin muuttaa järjestelyt. Jos teini ei jommastakummasta vanhemmasta enää välitä, niin valitettavan usein on syynä kyllä se, että omat lapset eivät mahdu uuteen kuvioon. Ei teinit ole tyhmiä, osaavat kyllä hyvinkin tulkita asioita.
Isällä ollut uusperhe koko eron jälkeisen ajan, eli kymmenen vuotta. Naisen lapsia ja uusi yhteinen lapsi. Isä on kotikeskeinen mies. Tietääkseni kyllä elänyt lasten ehdoilla lapsiviikot, ei siis nyhjää naisen kanssa.
Onko murrosikä syy kaikkeen?
Isä kännissä koko ajan.
Isän uusi vaimo, avokki, tyttis
Isälle harrastukset tärkeämpiä kuin lapset
Isän arvomaailma tökkii
Asunto ja ympäristö ankeat
Summa summarum. Syy voi olla mikä tahansa, sen tetävät vain asianomaiset. Sinä voit vain arvailla ja tehdä vääriä oletuksia
Meillä syynä oli ihan se, että se teinin oma elämä oli helpompaa toisen vanhemman luota, kuten esim. koulu, harrastukset ja kaverit. Ei siihen mitään suurta draamaa liittynnyt, että toinen vanhempi olisi ollut jotenkin kelvoton. Teinit vaan alkaa olemaan siinä itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä ja haluaa ottaa sitä omaa tilaa ja vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit saivat päättää itsenäisesti kenen luo jäävät asumaan. Päättivät jäädä isän luokse, mutta isänsä raahasi uuden naisensa lähes samalla ovenavauksella sisään, kun minä lähdin, niin totesivat ihan itse, että tulevatkin mieluummin äidin luokse asumaan. Minä en ole mustamaalannut lasten isää lapsille, enkä aio niin vastaisuudessakaan tehdä. Joskus kannattaisi aikuisten ihan oikeasti katsoa sinne peiliin jos lapset haluavatkin muuttaa järjestelyt. Jos teini ei jommastakummasta vanhemmasta enää välitä, niin valitettavan usein on syynä kyllä se, että omat lapset eivät mahdu uuteen kuvioon. Ei teinit ole tyhmiä, osaavat kyllä hyvinkin tulkita asioita.
Sama ovenavaus heilläkin oli, mukana tuli toisia lapsia. Ystäväni lapset sopeutuivat siihen kymmenen vuotta. Valittaminen alkoi vasta lähimpänä teini-ikää, ja kasvoi vuosi vuodelta.
Meidän tapauksessamme isän uusi vaimo on muuttunut hänen mielestään hankalaksi ihmiseksi, kun saivat oman yhteisen lapsen, tämä minun lapseni on nyt ylimääräinen siellä ja isän uusi vaimo näyttää sen hyvin selväksi, eikä isä osaa oikein toimia puskurina tässä välissä. Lisäksi lapsen oma huone siellä muutettiin vauvan huoneeksi, joten teini joutuu majoittumaan olohuoneessa. Siellä myös riidellään ja huudetaan paljon.
Tässä minusta ihan päteviä syitä, miksi pitkin hampain käy isällään, mutta en usko että enää kovin pitkään. Minä olen kyllä osaltani koittanut tsempata, mutta kyllä sekin vähän valheelliselta tuntuu, kun kuulen näitä juttuja, enpä itsekään viihtyisi tuossa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Isä kännissä koko ajan.
Isän uusi vaimo, avokki, tyttis
Isälle harrastukset tärkeämpiä kuin lapset
Isän arvomaailma tökkii
Asunto ja ympäristö ankeat
Summa summarum. Syy voi olla mikä tahansa, sen tetävät vain asianomaiset. Sinä voit vain arvailla ja tehdä vääriä oletuksia
Tunnen kyllä isän jotenkuten, ja tiedän, että fasadit ovat kunnossa. Perhekeskeistä elämää.
Jospa se isä asuu liian kaukana, että teinien arkikuviot vaikeutuu liikaa (pitää herätä aamulla aikaisemmin, matkoihin kuluu enemmän aikaa jne), jos siellä on tiukemmat säännöt, ei yhtä hyvää ruokaa tai ei jotain teinille elintärkeitä tavaroita kuin kotona. Ei isässä varsinaisesti tarvitse olla mitään vikaa, teinit vain ajattelee omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Isällä ollut uusperhe koko eron jälkeisen ajan, eli kymmenen vuotta. Naisen lapsia ja uusi yhteinen lapsi. Isä on kotikeskeinen mies. Tietääkseni kyllä elänyt lasten ehdoilla lapsiviikot, ei siis nyhjää naisen kanssa.
Onko murrosikä syy kaikkeen?
Uuden lapsen vai entisen liiton lasten ehdoilla? Ovat vissiinkin vähän eri ikäluokkaa lapset. Kotikeskeiset isät niitä nyhjäreitä juuri onkin ja usein vielä tossun alla.
Meillä teinit eivät käy isällään ollenkaa. Isä ei ole tehnyt mitään järjestääkseen lapsia luokseen. Ei kutsu, ei sovi aikoja. Vain jotain ympäripyöreää talvisin puhuu, että kesällä voisitte tulla ja tehtäis sitä ja tätä.
Isä alkaa olla jo vieras mies lapsille. Minun silmissä ex on muuttunut paljon ulkonäköä, käytöstä ja pukutumista myöten. Uusi nainen ja hänen lapset on mukana kuvioissa. En edes tiedä miten isä on lapsiin yhteydessä. Asuu kauempana, mutta ei niin kaukana etteikö voisi tavata halutessaan vaikka joka kuukausi.
Miksi perheenrikkojan luona pitäisi käydä? Saa mitä tilaa eli uuden perheen.
Sanoisin, että yleisin syy on kurinpito/kodin säännöt eli teini haluaa olla siellä missä pääsee kaikkiaan vähimmällä. (vaikka tämä ei olisi pitkällä tähtäimellä teinin etu). Myös henkilökemiat vaikuttaa, vaikka kummassakaan vanhemmassa ei olisi varsinaista vikaa.
Toinen iso syy on kaverit. Eli teini tahtoo olla siellä missä kaverit on. Jos toinen koti on selvästi lähempänä kavereita/keskustaa. Tai toiseen kotiin on vieraat on tervetulleita, toiseen ei niin valinta voi olla aika selvä.
Toki syynsä voi olla myös harrastusmahdollisuuksilla (esim. autotalli mopon korjailuun tai kodin sijainti suhteessa harrastupaikkoihin), tiloilla (oman huoneen koko ja sijainti eli onko ns. oma rauha, mahdollinen arkiolkkari tai muu kiva tila tavata kavereita...), sukulaisuhteilla (viihtyy sisarusten kanssa tai haluaa omaa rauhaa, toisessa kodissa käy/ei käy vieraita...)
Lisäksi kahdessa kodissa asuminen on pitkän päälle raskasta, joten on ihan ymmärrettävää, että jossain vaiheessa teini haluaa selkeästi yhden kodin ja toisen vanhemman luona sitten enemmän vain käydä välillä. Joillakin muutos sujuu selkeästi ja rauhanomaisesti, joillakin taas myrskyämällä, jolloin välissä voi olla vaiheita "jolloin en halua nähdä sua enää ikinä" ja useitakin kokeiluja mikä olisi hyvä suhde nähdä kumpaakin vanhempaa. Tärkeää olisi, että vanhemmat pysyisi aikuisena ja huolehtisi, että nuori saa tehdä omat ratkaisut, mutta ihan joka murrosiän myrskyyn ei lähdetä ja kumpikaan vanhempi ei suostu kiristykseen/siihen että toista vanhempaa kiristetään asuinpaikan valinnnalla tai tapaamisilla ("muutan isälle jos et pidennä mun kotiintuloaikaa" tai "äidilläkin saa tehdä näin")
Tämä ei taida nyt kuulua sulle ollenkaan?