Huolestuttavaa! Vuonna 2008 parikymppisistä 5,5% ei halunnut ollenkaan lapsia. Vuonna 2018 luku oli 24%
https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tie…
[quote]Vapaaehtoisesti lapsettomat
Tutkimuksessa vapaaehtoisesti lapsettomiksi luokitellaan yleisesti ne henkilöt, jotka ilmoittavat omaksi lapsilukuihanteekseen nollan ja joilla ei ole omia lapsia. Tällaisia henkilöitä on Suomea koskevissa kyselytutkimuksissa tyypillisesti ollut hyvin vähän, 1,5–4 prosenttia vastaajista. Kuten vuoden 2015 Perhebarometrissa, kevään 2018 perhebarometriaineistossa nollaa lasta ihanteenaan pitävien osuus oli paljon suurempi kuin ennen, nyt 12,3 prosenttia. Miesten ja naisten välillä ei ollut merkitsevää eroa. Merkillepantavaa on erityisesti se, että lapsettomista 20–29-vuotiaista 24 prosenttia piti ihanteenaan nollaa lasta (vuonna 2015 tämä osuus oli samankaltainen, 21 prosenttia). Lähes joka neljäs parikymppinen sanoo tällä hetkellä siis olevansa vapaaehtoisesti lapseton. Vuoden 2008 Perhebarometrissa vastaava osuus saman ikäisten joukossa oli 5,5 prosenttia.[/quote]
Vuonna 2028 vapaaehtoisesti lapsettomien parikymppisten osuus lähenteleekin sitten jo 100%, jos vapaaehtoisesti lapsettomien osuus moninkertaistuu samalla tahdilla.
"Great!" Lopetetaan lisääntyminen kokonaan, kuollaan Suomen kansana sukupuuttoon ja luovutetaan Suomi muille. Suomen kansaa ei lopettanut nälkävuodet eikä Neuvostoliitto, mutta niin vain näyttää, että sen tekee Suomen kansa itse.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. Itsellä kolme lasta ja voisin hyvin tehdä lisääkin. Miksi sitä lasten tekoa mietitään niin kauheasti? Ihan hyvin ollaan pärjätty, vaikka olen paljon ollut yksinkin lasten kanssa. Onko ihmisten elämät todella niin sekaisin, että lapsi ei sovi mukaan kuvioihin? Miksi ihmiset elävät niin epästabiilia ja sekavaa elämää?
Anna kun arvaan, et tee mitään kovin nousujohteista uraa?
Esimiestehtävistä jäin äitiyslomalle. Mutta olet kyllä oikeassa, ura ja raha eivät ole tärkeimmät elämässäni.
Esimiestehtävä nyt voi olla mikä tahansa osastopäällikkö tai myymäläpäälikkö, varastossakin on esimies, samoin siivoojilla ja postinjakajilla.
Ei se esimiestehtävä kerro mitään työn vaativuudesta eikä todellakaan ole este lapsien saannille tai heidän hoitamiselle.
Näin kämäsen kansan sietääkin hävitä maailman kartalta
Vierailija kirjoitti:
Väestöliiton selvityksen mukaan tuo luku on 3-5%. Mielenkiintoista muuten, että velat useimmiten ovat ainoita lapsia tai esikoisia.
Onko näin? Mistäköhän johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Kauheita alapeukkuja kaikille jotka sanoo et vähemmälläkin lasten kans pärjää Suomessa. Todellakin pärjää. Yhteiskunta kouluttaa ja hoitaa. Ennen pärjättiin sillä mitä oli ja mihin oli varaa. Nyt pitää saada... Eiku nyt on OIKEUS saada kaikkea vaikkei ole varaa.
Ilmastonmuutos on vaan trendikäs tekosyy, jolla ei saa niin kauheita vihoja niskaansa. Oikeat syyt on itsekkyys tai sit tämmöinen tunnevammainen kuten minä. Oma syyni on se ettei minussa ole mitään äitiydenkipinää. Ei hoitoviettiä, ei vauvakuumetta. Oma äitini oli katkeroitunut omasta huonosta äidistään enkä ikään riittänyt omalle äidille. Se kierre loppuu nyt minuun.
Jos asiaa on kysytty parikymppisiltä, melko moni varmaan muuttaa mielensä 10 vuoden sisään.
Nyt alapeukkuja tänne heti.
Juu, kyllä alapeukutan, koska en ymmärrä pointtiasi. Juu, ehkä pärjää vähemmällä, mutta jos ei halua itse pärjätä vähemmällä, pitääkö lapsia vääntää väen vängällä, ettei sinulle tule paha mieli? Jos minulla on x määrä tuloja, eikö minulla ole oikeus ihan itse päättää, montako ihmistä sillä haluan elättää?
Ja ilmastonmuutos ei ole mikään trendikäs tekosyy, vaan maailma on ihan oikeasti täynnä porukkaa. Naurettavaa nillittää jostain pienen maan kansallistunteesta, kun globaalisti luonnonvarat eivät vain riitä kaikille. Jos tosiaan pitää tätä tekosyynä, ei ilmeisesti kykene ajattelemaan kokonaisuutta lainkaan.
Minä olen 32v, naimisissa ja viitisen vuotta sitten minulla oli vauvakuume. En antanut sille periksi, kun oikeasti en keksi yhtään syytä miksi minun kannattaisi lisääntyä. Sen sijaan on paljonkin syitä, mm. ilmastonmuutos ja karmea ihmispaljous ja muutenkin huonot tulevaisuudennäkymät, miksi olen vapaaehtoisesti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaisten ole välttämätöntä lisääntyä. Tänne voi tulla ihmisiä muualtakin maailmasta.
Ajatusvirus joka on myrkyttänyt kansakunnan ja saa sen tekemään vapaaehtoisen kollektiivisen itsemurhan.
Ihan oikeastiko sinua harmittaa tämä asia vielä siinä vaiheessa kun olet ollut jo parisataa vuotta mullan alla?
Jep, tai mitä väliä jos maailma hukkuu roskaan tai eläimet kuolevat niihin ja saasteisiin parinsadan vuoden päästä, olenhan silloin jo haudassa..
Suurin osa maailman eläimistä kiittäisi, jos ihmisiä ei enää olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita alapeukkuja kaikille jotka sanoo et vähemmälläkin lasten kans pärjää Suomessa. Todellakin pärjää. Yhteiskunta kouluttaa ja hoitaa. Ennen pärjättiin sillä mitä oli ja mihin oli varaa. Nyt pitää saada... Eiku nyt on OIKEUS saada kaikkea vaikkei ole varaa.
Ilmastonmuutos on vaan trendikäs tekosyy, jolla ei saa niin kauheita vihoja niskaansa. Oikeat syyt on itsekkyys tai sit tämmöinen tunnevammainen kuten minä. Oma syyni on se ettei minussa ole mitään äitiydenkipinää. Ei hoitoviettiä, ei vauvakuumetta. Oma äitini oli katkeroitunut omasta huonosta äidistään enkä ikään riittänyt omalle äidille. Se kierre loppuu nyt minuun.
Jos asiaa on kysytty parikymppisiltä, melko moni varmaan muuttaa mielensä 10 vuoden sisään.
Sinulla ei taida olla kokemusta millaista on yrittää tässä maassa kasvattaa lasta köyhänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. Itsellä kolme lasta ja voisin hyvin tehdä lisääkin. Miksi sitä lasten tekoa mietitään niin kauheasti? Ihan hyvin ollaan pärjätty, vaikka olen paljon ollut yksinkin lasten kanssa. Onko ihmisten elämät todella niin sekaisin, että lapsi ei sovi mukaan kuvioihin? Miksi ihmiset elävät niin epästabiilia ja sekavaa elämää?
Et se sinäkään tee mitään uraa. Käyt töissä, siinä se. Se työpaikka ei tarkoita että olisi ura. Valtaosa ei tee mitään uraa, vaikka niin saattaisivat luulla.
Vierailija kirjoitti:
Alanuolen saat koska se on yhä Suomessa tutkittu fakta miten köyhyys vaikuttaa kehittyvän lapsen aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä alapeukutan, koska en ymmärrä pointtiasi. Juu, ehkä pärjää vähemmällä, mutta jos ei halua itse pärjätä vähemmällä, pitääkö lapsia vääntää väen vängällä, ettei sinulle tule paha mieli? Jos minulla on x määrä tuloja, eikö minulla ole oikeus ihan itse päättää, montako ihmistä sillä haluan elättää?
Ja ilmastonmuutos ei ole mikään trendikäs tekosyy, vaan maailma on ihan oikeasti täynnä porukkaa. Naurettavaa nillittää jostain pienen maan kansallistunteesta, kun globaalisti luonnonvarat eivät vain riitä kaikille. Jos tosiaan pitää tätä tekosyynä, ei ilmeisesti kykene ajattelemaan kokonaisuutta lainkaan.
Tottakai saat itse päättää teetkö lapsia vai et. Varaa soihen ja tähän liittyy niinhin yleisiin kommentteihin, jotka huutaa ettei tehdä lapsia kun on lapsivihamielinen maa. Yksi vuosi peruskoulua maksaa valtiolle 10000€. On neuvola, kouluterveydenhuolto, hammashuolto, oikomishoito. Verovaroin. On vapaat, lomat, lapsilisät, lomarahat, palkalliset vapaat. Aika harvassa maassa on samanlainen järjestelmä.
Ilmastonmuutos on todellinen. Mutta kun tässä lapsentekoiässä katselee niitä lapsia saavia henkilöitä, kyllä suurin osa on laitettu alulle siitä biologisesta kaipuusta omaan lapseen. Ei siitä, että teenpä uuden veronmaksajan tai teenpä lapsen et joku hoitaa mut hautaan. Luonto tikanpojan puuhun ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiestehtävistä jäin äitiyslomalle. Mutta olet kyllä oikeassa, ura ja raha eivät ole tärkeimmät elämässäni.
Esimiestehtävä nyt voi olla mikä tahansa osastopäällikkö tai myymäläpäälikkö, varastossakin on esimies, samoin siivoojilla ja postinjakajilla.
Ei se esimiestehtävä kerro mitään työn vaativuudesta eikä todellakaan ole este lapsien saannille tai heidän hoitamiselle.
On kuitenkin hieman eri asia kuin elämäntapatyötön kouluttamaton äiti tms kuten vaikutti hieman olevan oletuksena, kun tämä tuleva uraäiti (sinä?) vastasit ensimmäiseen kommenttiini vähättelevästi.
Itselläni oli alaisia jossain vaiheessa lähemmäs sata, eikä ala kylläkään mikään noista yllä mainituista, yhtäkään niistä vähättelemättä. Tosin väittäisin että esimiehenä oleminen isolle määrälle ihmisiä on haastavaa alasta riippumatta. Olisi mielenkiintoista kuulla mikä oma alasi on ja minkälainen tämä oikea ura on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla kokemusta millaista on yrittää tässä maassa kasvattaa lasta köyhänä?
Ei, mutta olen kasvanut kasarilapsena ysärinä köyhyydessä lamavuosina. Ei tehty lomaretkiä, ei elokuvissa käyntejä. Ei vhs-sointinta eikä tietokonetta. vaatteet meni sisarukselta toiselle kuhan oli ehjiä. Mielikuvitus rajana ulkoleikeissä. Isäni sai ensimmäiset kengät sosiaalihuollolta kun meni kouluun. Pappani oli 10 kun isänsä kuoli ja kun oli perheen ainut mies niin lähti palkkatöihin seuraavana vuonna.
Kävin peruskoulun, lukion kautta yliopistoon ja maisteriksi ja siitä töihin. Välillä tehty alan töitä, välillä ei töitä ja välillä muita töitä. Kesätyöt aloitin 15v.
Tuo on kyllä psykologisten tutkimusten valossa totta, että onnellisimpia on erityisesti vanhana ne, joilla on lapsia.
Olen itsekin huolissani maailman ylikansoituksesta, mutta koen että meitä hyvinvointivaltion asukkaita tulisi olla enemmän. Onko siinä järkeä että prosentuaalisesti hyvinvoivien määrä laskee? Kyllä musta voi hyvällä omallatunnolla tehdä lapsia Suomessa kun ne sentään saavat suhteellisen hyvän elämän ja ehkä keksivät keinoja ja innovaatiota parantamaan tätä maailmaa kun Suomessa resursseja sellaiseen kuitenkin on.
Mielestäni painostus lasten hankkimiseen on tosi tympeää, mutta osittain ymmärrän ihmisten huolen. Tavallaan tuo lapsettomien määrän kasvu näkyy myös omassa elämässäni, sillä haluan tulevaisuudessa lapsia, ja suurin osa kavereistani ei. Jotenkin ärsyttää kuunnella jatkuvasti sitä, miten lapset on perseestä ja ne pilaa elämän ja ovat ärsyttäviä. Edelleenkin lapsettomuus on musta ok, mutta tuntuu että sitä sitten ihmetellään ja halveksitaan jo sitä, että joku haluaa lapsia. Olen siis vähän päälle parikymppinen opiskelija ja on vaan vähän kumma, että koko ajan ympärillä toitotetaan sitä, miten ällöttäviä lapset on ja niitä hankkivat vähä-älyisiä. Kuitenkin aika perus biologisesta asiasta kyse. Sitä tässä vaan toivon, ettei lapsettomien määrän kasvu johda lapsivihamielisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta olen kasvanut kasarilapsena ysärinä köyhyydessä lamavuosina. Ei tehty lomaretkiä, ei elokuvissa käyntejä. Ei vhs-sointinta eikä tietokonetta. vaatteet meni sisarukselta toiselle kuhan oli ehjiä. Mielikuvitus rajana ulkoleikeissä. Isäni sai ensimmäiset kengät sosiaalihuollolta kun meni kouluun. Pappani oli 10 kun isänsä kuoli ja kun oli perheen ainut mies niin lähti palkkatöihin seuraavana vuonna.
Kävin peruskoulun, lukion kautta yliopistoon ja maisteriksi ja siitä töihin. Välillä tehty alan töitä, välillä ei töitä ja välillä muita töitä. Kesätyöt aloitin 15v.
Ajat ovat muuttuneet ja lapset vertailee toinen toisiaan. Minäkin olen köyhästä perheestä, jossa laskettiin kaikki sentilleen. Kuukauden luksus oli yksi keksipaketti. Haluanko omalleni samaa? En tod.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat ovat muuttuneet ja lapset vertailee toinen toisiaan. Minäkin olen köyhästä perheestä, jossa laskettiin kaikki sentilleen. Kuukauden luksus oli yksi keksipaketti. Haluanko omalleni samaa? En tod.
Se jäi sanomatta, että ymmärrän toki sen, että jos on ollut itsellä kurja lapsuus ja haluaa antaa lapselleen parempaa eikä pysty niin toteaa et parempi olla lapseton.
Tuon yhden kommentin vois ajatella et köyhien lapset on tyhmiä. Mulle on kyl tullut vastaan se, et ovat luovia ja osaavampia kuin ne joille on kannettu kaikki eteen. Meitä on moneen junaan. Vanhempia jotka tekee kaikkensa vaikkei ois paljoa. Sitten on niitä jotka huutaa YHTEUSKUNTA kädet levällään ja opettaa mallin lapsilleen
Itse keksin ihan lapsiperheellisenä montakin syytä olla hankkimatta lapsia
1) ei vain löydy halua, ei mitään sen kummempaa
2)työpaikkojen epävarmuus
Sitten on vielä sellainen jonka osa tiedostaa paremmin ja osalla se vaikuttaa epämääräisenä inhona lapsiperhe-elämää kohtaan, eli
3) oma lapsuus, omien vanhempien kasvatustapa ja läsnäolon puute, ja näistä johtuen myös oma kyvyttömyys sitoutua lapseen.
Jos joku ei halua hankkia lapsia, niin kyllä se on kaikin puolin hyvä asia ettei niitä hanki. Tärkeämpää on keskittyä siihen, että ne jotka todella haluavat ja ovat valmiita tuohon työhön sitoutumaan, saisivat sen mahdollisuuden, eli kiitos työpaikkoja lisää ja vakautta työsopimuksiin täällä meillä Suomessa. Joustoa perheen ja työelämän yhdistämiseen ja jonkinlaista arvostusta kotiäideille lisää, sillä moni oikeasti haluaisi olla pienen lapsen kanssa kotona mutta kokee sen työelämän näkökulmasta mahdottomaksi.
Ja kaikista tärkeintä olisi ihan maailmanlaajuisesti keskittyä siihen, että ne jotka eivät halua lapsia, eivät niitä joutuisi hankkimaan. Eli työtä pitää tehdä mm. köyhyyden ja nälänhädän poistamiseksi, koulutuksen lisäämiseksi ja jotain pitäisi tehdä niille uskon miehille, jotka kuvittelevat olevansa oikeutettuja tuomitsemaan ehkäisyn ja pelottelemaan sivistymätöntä h**vetillä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän lapsista, mutta isäksi minusta ei ole. Pitäisikö minun nyt kokea syyllisyyttä, että en toteuta asiaa, johon minusta ei ole?
Tietenkään sinusta ei ole isäksi, kun olet nainen.
Herranjestas . Ei kolmekymmentä vuotta sittenkään parikymppiset lisääntyneet yhtään enempää kuin nytkään. Hyvä vaan, että sosiaalitapaukset ja koulutipukkaat ei niitä yhteiskunnan elättejä tee enempää. Jos itseltäni olisi -85 parikymppisenä kysytty haluanko lapsia niin eipä se todellakaan olisi kuulunut alkuunkaan suunnitelmiin, sillä olin juuri päässyt opiskelemaan unelma-alaa yliopistoon. En myöskään ajatellut päätyväni parisuhteeseen koskaan. No sitten tapasin mieheni, valmistuin , sain töitä ja -97 meillä oli kaksi lasta. Ihmisen elämässä on erilaisia vaiheita ja jokainen on varmaan hyvin monista asioista erimieltä kolmekymppisenä kuin kaksikymppisenä. Itse en edelleenkään edes pidä lapsista- paitsi omistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saat itse päättää teetkö lapsia vai et. Varaa soihen ja tähän liittyy niinhin yleisiin kommentteihin, jotka huutaa ettei tehdä lapsia kun on lapsivihamielinen maa. Yksi vuosi peruskoulua maksaa valtiolle 10000€. On neuvola, kouluterveydenhuolto, hammashuolto, oikomishoito. Verovaroin. On vapaat, lomat, lapsilisät, lomarahat, palkalliset vapaat. Aika harvassa maassa on samanlainen järjestelmä.
Ilmastonmuutos on todellinen. Mutta kun tässä lapsentekoiässä katselee niitä lapsia saavia henkilöitä, kyllä suurin osa on laitettu alulle siitä biologisesta kaipuusta omaan lapseen. Ei siitä, että teenpä uuden veronmaksajan tai teenpä lapsen et joku hoitaa mut hautaan. Luonto tikanpojan puuhun ajaa.
Nämä kommentithan ovat nimenomaan vastauksia siihen yhteiskunnan vaatimukseen ja huoleen kun lapsia ei tehdä. Kun jätetään tämä huolestuminen ja suomalaisten syntyvyyden vähyys pois kysymyksenasettelusta, vastauksetkin ovat erilaisia. Luepas tämänkin ketjun otsikko. Huolestahan siinäkin on kysymys ja silloi luonnollisesti perustellessakin oletetaan, että "mä en haluu" ei riitä.