Kun unohtaa, missä on
Olen tässä nyt lähiaikoina unohdellut, missä olen. Saatan vaikka autolla ajaessa yhtäkkiä jossain risteyksessä havahtua siihen, että en tiedä yhtään missä olen. Jonkin aikaa kun katselee ympärilleen, alkaa hahmottaa. Myös pankkikortin tunnus unohtui. Kävellessäni tuttuun kauppaan, en tiennyt yhtään missä olen. Äsken metsässä koiran kanssa havahduin taas, että en tunnista paikkaa. Ja siellä kävellään usein. Tällä kertaa katselu ei auttanut, tunnistin tutun näköisiä paikkoja, mutta en vaan hahmottanut silti, missä olen ja miten reitti etenee. Normaalisti minulla on erehtymätön suuntavaisto, melkein valokuvallinen. Tuli ihan hätäännys siinä, enkä uskaltanut jatkaa lenkkiä, kun pelkäsin että en osaa tutusta metsästä enää ulos.
Onko muilla kokemusta tällaisesta? Minkälaisesta elämäntilanteesta on ollut kyse?
Kommentit (12)
Lääkäriin, tuohan kuulostaa pahalta. Onko mitään muita oireita tai pahaa stressiä tms.?
Kuulostaa epilepsian petit malilta. Mulla aikuisiällä diagnosoitu epi, ja ennen kuin lääkitys saatiin kohdallern ne pikkukohtaukset oli just tuollaisia.
Ei hitto, otin ja googlettelin petit malin ja epilepsian. Olen kerran elämässäni menettänyt tajuntani ykskaks, ja kuulemma vähän kouristellutkin siinä. Toivuin nopeasti, ja ajattelin että vaan syönyt huonosti tai jotain. Tuommonen poissaolokohtaus saattaa hyvinkin olla kyseessä. Ei kyllä kuulosta kivalta ollenkaan.
Stressiä on ollut, opinnot loppusuoralla ja nukun erittäin vähän (ylipäätäänkin), keskimäärin ehkä 5 tuntia yössä, pahimmillaan 3.
Mulla on myös hiljattain diagnosoitu ADD, voiskohan kyseessä sittenkin olla epilepsia..
Nainen36 kirjoitti:
Mulla on myös hiljattain diagnosoitu ADD, voiskohan kyseessä sittenkin olla epilepsia..
Ad(h)d oireita noin on, mutta outoa sulle on annettu diagnoosi, jos aiemmin ei tätä ongelmaa oo ollu, kun tää on kyllä ihan lapsesta asti asiaan kuuluvaa...
Tutulta kuulostaa. Kun olin vielä entisessä työssäni, jossa esimieheni kiusasi minua niin, että lääkäri määräsi minut sieltä pois, tapahtui tuota. Sinänsä huvittavaa, että asun todella pienellä paikkakunnalla, ja olen asunut täällä likipitäen koko ikäni. Niin vaan hukkaan jouduin, kohtaus ei kauaa kestänyt kerrallaan, mutta oli todella pelottavaa. Kohtaukset loppuivat, kun pääsin vaihtamaan työpaikkaa.
Nainen36 kirjoitti:
Ei hitto, otin ja googlettelin petit malin ja epilepsian. Olen kerran elämässäni menettänyt tajuntani ykskaks, ja kuulemma vähän kouristellutkin siinä. Toivuin nopeasti, ja ajattelin että vaan syönyt huonosti tai jotain. Tuommonen poissaolokohtaus saattaa hyvinkin olla kyseessä. Ei kyllä kuulosta kivalta ollenkaan.
Stressiä on ollut, opinnot loppusuoralla ja nukun erittäin vähän (ylipäätäänkin), keskimäärin ehkä 5 tuntia yössä, pahimmillaan 3.
Paljonko unentarpeesi on? Pakostihan aivoihin vaikuttaa, jos uni jää vajaaksi. Toivottavasti johtuisi nyt vain siitä ja olisi väliaikaista...
Nukut liian vähän, se selittänee osan. Lääkäriin mars.
Onko nämä sellaisia, että olet tekemässä jotakin, menet esim. vaatehuoneeseen ja unohdat miksi sinne menit? minulle käy näin varmaan joka päivä. Joissain vaiheessa muistaa taas mitä pitikään tehdä..
Vierailija kirjoitti:
Nainen36 kirjoitti:
Ad(h)d oireita noin on, mutta outoa sulle on annettu diagnoosi, jos aiemmin ei tätä ongelmaa oo ollu, kun tää on kyllä ihan lapsesta asti asiaan kuuluvaa...
ADD - oireisto on ihan lapsuudesta asti kyllä, lisänä myös kielellistä ja matemaattista kehityksellistä häiriötä, eli neurologisia poikkeavuuksia. Ei pelaa lähimuisti eikä kielellinen muisti, mutta visuaalinen hahmotuskyky on poikkeuksellisen hyvä. Siitä varmaan myös valokuvamuisti, joka on tehnyt nämä tilanteet erityisen hämmentäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä sellaisia, että olet tekemässä jotakin, menet esim. vaatehuoneeseen ja unohdat miksi sinne menit? minulle käy näin varmaan joka päivä. Joissain vaiheessa muistaa taas mitä pitikään tehdä..
Tämmöistä toki sattuu, mutta ehkä enemmän siitä syystä että on omissa ajatuksissaan. Nämä viimeaikaiset ovat vähän erilaisia (niitä on ollut kautta vuosien silloinsuntällöin, mutta nyt on tullut monta kertaa lyhyen ajan sisällä). Tunne on todella pelottava. Esim eilen, kävelin kauppaan sisälle. Muistan hyvin kun kävelin parkkipaikalta, mutta en muista kävelleeni ovista sisään. Sisäaulassa havahdun siihen, että en tiedä yhtään missä olen. Nolotti aivan, ja näytin varmasti olevani aivan pilvessä, kun pyörin siinä aulassa yrittäen ymmärtää missä olen.
Olen joskus kiireessä ja stressaantuneena unohtanut missä asun (eli lähtenyt menemään väärälle asunnolle) kun olen lyhyen ajan sisällä muuttanut monta kertaa saman kaupungin sisällä. Olen kuitenkin tiennyt koko ajan missä olen. Kuulostaa huolestuttavalta tuo sinun unohtelusi. Menisin lääkäriin. Voi olla jo varhaista dementiaa.