Miksi niiden lasten on aina vierailla ollessa saatava tabletti, tietokone tai katsottava ruudulta ohjelmia?
Mitä lapset teki ennen elektroniikkaa? Olen lapseton ja ennen rakastin lapsia, mutta nyt kun kaverit lapsineen ovat kylässä niin meinaa hermo palaa, kun lasten on aina saatava kone nenän eteen. Viimeksi kaverini pyysi että 5v lapsensa saisi katsoa youtube videoita työkannettavalta, mutta kun kieltäydyin niin siirryttiin vaatimaan kotikoneelle pääsyä, joka on miehen. Kieläydyin ja kaveri suuttui eikä enää vastaa viesteihin. Mitä asialle voi tehdä? Teinkö väärin? Mielestäni en.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaisia lapsia,mut kyllä viisi vuotias tarttee jotain tekemistä.Ei jaksa kauaa kuunnella aikuisten jorinoita.Mitä pahaa siinä tabletissa on? Ja miksi miehesi koneeseen ei saa koskea?
Jos olisin äiti niin en antaisi lapseni leikkiä tabletilla/kannettavalla, koska mielestäni näyttöpäätteen tuijottaminen ei ole hyväksi pienille lapsille. Oma lapseni lukisi kirjaa tai tekisi palapeliä eli jotain hyödyllistä. Kyseessä on työkone ja miehen kone on kotikone/työkone, jossa on tärkeitä tiedostoja joihin olemme käyttäneet useita tunteja. En tarkoita, että lapset ovat heti tuhoamassa kaiken mutta se mahdollisuus on valitettavasti olemassa kun mietin kaverin lapsia.
Siinä vaiheessa, kun sinulla on kolme vilkasta lasta, jotka eivät ole kiinnostuneet rauhallisesta tekemisestä, on ihanaa ajatella, että voi hetkeksi rauhoittua kaverin kanssa jutteluun lasten istuessa hiljaa paikallaan lastenohjelmien parissa.
Itse joskus annoin lasten katsoa videoita tai pelata kännykälläni kyläillessä. Tämä siksi, että jotenkin aina olen äitinä kokenut, että nykyisin lapset eivät saisi kuulua eikä näkyä. Ja tosiaan omat lapset oli alle kouluikäisiä vilkkaita stereotyyppisiä poikia, jotka lähinnä leikki juoksemalla, kiipeilemällä ja taistelemalla. Ihan fiksuja koululaisia niistä kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaisia lapsia,mut kyllä viisi vuotias tarttee jotain tekemistä.Ei jaksa kauaa kuunnella aikuisten jorinoita.Mitä pahaa siinä tabletissa on? Ja miksi miehesi koneeseen ei saa koskea?
Jos olisin äiti niin en antaisi lapseni leikkiä tabletilla/kannettavalla, koska mielestäni näyttöpäätteen tuijottaminen ei ole hyväksi pienille lapsille. Oma lapseni lukisi kirjaa tai tekisi palapeliä eli jotain hyödyllistä. Kyseessä on työkone ja miehen kone on kotikone/työkone, jossa on tärkeitä tiedostoja joihin olemme käyttäneet useita tunteja. En tarkoita, että lapset ovat heti tuhoamassa kaiken mutta se mahdollisuus on valitettavasti olemassa kun mietin kaverin lapsia.
Siinä vaiheessa, kun sinulla on kolme vilkasta lasta, jotka eivät ole kiinnostuneet rauhallisesta tekemisestä, on ihanaa ajatella, että voi hetkeksi rauhoittua kaverin kanssa jutteluun lasten istuessa hiljaa paikallaan lastenohjelmien parissa.
Itse joskus annoin lasten katsoa videoita tai pelata kännykälläni kyläillessä. Tämä siksi, että jotenkin aina olen äitinä kokenut, että nykyisin lapset eivät saisi kuulua eikä näkyä. Ja tosiaan omat lapset oli alle kouluikäisiä vilkkaita stereotyyppisiä poikia, jotka lähinnä leikki juoksemalla, kiipeilemällä ja taistelemalla. Ihan fiksuja koululaisia niistä kasvoi.
Missään vaiheessa minulla ei tule olemaan kolmea lasta. Amen. Tuskin edes ainuttakaan omaa.
Se on erikoinen juttu, että lapset jaksoi ennen odottaa kyläilyn tai autossa istumisen ajan ilman ruutua, mutta nykyään ei millään. Kun perheenäiti ei voi viipyä auton ulkopuolella muutamaa minuuttia kauempaa, koska lapsilla ei ole puhelinta, jolla katsoa ohjelmaa sillä välin. Ja hän sanoo sen itse, ei ole omaa päätelmää. Hei haloo. Tässä kasvatuksessa voi olla syy siihen, että nykyään ADHD on niin yleinen diagnoosi. Varhaiskasvatuksessa ja kouluissa työskentelevä kertoi, että lapset opetetaan kotona jo niin lyhytjännitteisiksi, että jonossa tai rivissä pysyminen on täysi mahdottomuus. Toinen lasten parissa työskentelevä kertoi, ettei sitä voida edes vaatia, koska ryhmässä on yleensä niin paljon myös erityislapsia.
Muistan, kun lapsena piti istua auton kyydissä monta tuntia yhteen suuntaan ilman yhtäkään viihdykettä. Se ärsytti silloin, mutta toisaalta se opetti tylsistymään ja sietämään sitä, ettei ole muita ärsykkeitä, kuin tuijottaa ikkunasta ulos. Jos jotain tekemistä halusi, piti keksiä sitä etsimällä asioita ikkunasta näkyvästä maisemasta tai ajatella omiaan. Jatkuva ärsyketulva ei tee hyvää lapsen kehitykselle, vaan tylsistymistä pitää oppia sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun lapsena piti istua auton kyydissä monta tuntia yhteen suuntaan ilman yhtäkään viihdykettä. Se ärsytti silloin, mutta toisaalta se opetti tylsistymään ja sietämään sitä, ettei ole muita ärsykkeitä, kuin tuijottaa ikkunasta ulos. Jos jotain tekemistä halusi, piti keksiä sitä etsimällä asioita ikkunasta näkyvästä maisemasta tai ajatella omiaan. Jatkuva ärsyketulva ei tee hyvää lapsen kehitykselle, vaan tylsistymistä pitää oppia sietämään.
Lisään. Siis sietämään sitä, ettei ole muita _viihdykkeitä_, kuin tuijottaa ikkunasta ulos. Nyt kun jälkeenpäin miettii, se mikä on vaikeaa ja ärsyttävää, on oikeasti opeteltava asia. Olisin entistä lyhytjännitteisempi ihminen, jos en olisi joutunut venyttämään hermoja.
Jotain tableteista taitaa kertoa se, ettei Steve Jobs antaisi iPadia omien lasten käyttöön. Tekniikka on hieno asia, mutta siihen ei tarvitse opettaa pienestä pitäen kehitykseltään kesken olevalle lapselle. Älypuhelimet jne. näkyy olevan ongelma yllättävän monelle aikuisellekin. Miten lapsi voisi vastustaa niiden "vetovoimaa", kun itsehillintä ym. asiat on muutenkin täysin puutteellista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi jaksaa kauaa olla tekemättä mitään. Jos lapsi on tottunut tappamaan tylsää aikaa YouTuben parissa, silloin lapsen oman äidin pitää antaa hänelle sellainen laite kyläilyn ajaksi. Jos lapsi pitää mieluummin kirjoista tai palapeleistä, silloin kannetaan sellaisia mukana. Jos kyläilypaikka on lapsiperheen koti, oletettavaa on, että kyläilijä saa leikkiä talon lasten kanssa talon leluilla.
Työkoneita ei tietenkään anneta vieraiden käsiin. Se on kielletty jo siinä kohtaa, kun on saanut haltuunsa työnantajan töiden tekemiseen luovuttaman koneen.
Kyllä kuule ennen vanhaankin lapsia ketutti istua ja odottaa se kaksi tuntia, että kyläily päättyy, jos ei ollut mitään viihdykettä. Ihan samalla tavalla mouruttiin, että lähdetään jo.
Ei kaikkia ketuttanut istua kyläpaikassa mutta sen sijaan osattiin käyttäytyä toisin kuin nykyään. Miksi lapsi tarvitsee laitteen kyläilyn ajaksi? Miksei lapsi voi olla täysin ilman laitteta? Jos haluat niin paljon juoruta aikuisen seurassa niin miksi lapsi pitää raahata mukaan? Miksi et ota lasta mukaan keskusteluun tai ehdota leikkimistä myös aikuisille? Helpompaa kaikkien tavata Hoplopissa, niin kaikki voivat juoksennella ja puskea höyryjään ulos kaikessa rauhassa.
En minä laahaa lasta mukaan, kun menen tapaamaan kaveriani. Ihan siitä syystä, että meidän keskustelunaiheemme eivät ole lapsille tarkoitettuja (vaikkakaan eivät millään tavoin lapsilta kiellettyjä asioita), enkä mene kaverin luokse sen takia, että kaveri viihdyttäisi minun lastani. Miten ajattelit, että se kaverin kanssa keskustelu ja kahvittelu sujuu, jos me kaikki juoksentelemme HopLopissa?
Kun on ensin ajanut autossa kaksi tuntia ja istunut yhdessä kyläpaikassa kaksi tuntia ja sitten taas ajanut tunnin ja taas istunut kaksi tuntia toisessa kyläpaikassa ja jälleen nököttänyt autossa kaksi tuntia kotiinpäin, on aika puutunut olo, kun missään ei ole ollut mitään viihdykettä. Sellaisia päiviä oli minun lapsuudessani joka toinen lauantai. Samat maisemat metsää-peltoa-kylä-peltoa-metsää mennen tullen. Kirjaa ei voinut lukea hämärässä tai pimeässä autossa, ja elektroniikkapeliä ei voinut ottaa mukaan, koska isältä meni hermot siihen piipitysääneen. Kyllä oli TYLSÄÄ. Ja kyllä teki mieli mankua, että haluan kotiin, mutta en uskaltanut, koska olisin saanut ympäri korvia.
Minulla muuten ei ole älypuhelinta. Jos joudun odottamaan jossain tai jonottamaan pitkään tai kulkemaan julkisilla pitkän tovin, en tuijota puhelinta. Lehteä saatan lukea. Jos meille tulee lapsiperhe kylään, en anna lapselleni lupaa koskea tablettiinsa vaan käsken hänen viihdyttää lapsivieraita. Jos me menemme lapsettomaan taloon kylään, otan lapselle puuhasteltavaa mukaan. Sattuneesta syystä en voi sielläkään antaa hänelle puhelinta kouraan katseltavaksi. Jos minulla olisi älypuhelin, en näe syytä, miksi en antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään että aina kun luen "jos olisin äiti, en antaisi lapseni..." niin se hymyilyttää. Tai naurattaa.
Ei lastenkaan tarvitse tehdä koko ajan jotain hyödyllistä kasvaakseen ja kehittyäkseen, vaan myös lasten arkeen mahtuu pieni määrä ikäsopivaa viihdettä viihteen vuoksi. Mutta siitä olen samaa mieltä että kyläpaikan koneelle 5-vuotiaalla ei ole asiaa. Sitten oma puhelin/tabletti käyttöön, jos se on ko. tapaamisella lapsen puuhaksi valittu.
Viihdettä viihteen vuoksi? Anteeksi mitä mä just luin! Täydellisen pyhänä mutsina sun pitäisi ymmärtää ettei pieni lapsi tarvitse viihdettä koska lapsenhan olisi hyvä kehittää luovuuttaan itse. Kauhistuttaa tuollaiset luuri ja tabletti kouraan mutsit. Onko tuo sun keino hiljentää lapsi? Mitä jos lapsesi haluaa vanhemman/aikuisen seuraa kotona tai vierailla annatko silloinkin kouraan puhelimen ja työnnät lapsen muualle?
Nyt meni ohi maalin 😂 Kas kun on kotiäitinä seitsemän vuotta ja senkin jälkeen tekee lyhyttä työviikkoa niin ehtii olla niiden lasten kanssa ja antamaan tilaa luovuudelle vaikka ne joskus pelaisikin puhelimella puolituntisen. Tai vaikka loikoilee äidin kainalossa ja katsoo leffan! Ihan vaan koska se on kivaa.
En enää ihmettele miksi nykyajan lapset ovat täysin pilalla ja adhd on yleistä. Ei ihme kun aikuiset eivät opeta kärsivällisyyttä eivätkä anna tilaa lapsen luovuudelle leikkimällä, maalaamalla ja piirtämällä. Sen sijaan työnnetään laite kouraan jo laitoksella. Ja se että olet kotiäiti ei tee susta yhtään parempaa kuin uraäiti tai lapseton kummi.
Sitä tylsistymistä voi opetella jossain muualla kuin kyläpaikassa, jossa se opetteluvaiheen mankuminen ja kitinä käy kaikkien hermoille ja pilaa koko vierailun kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään että aina kun luen "jos olisin äiti, en antaisi lapseni..." niin se hymyilyttää. Tai naurattaa.
Ei lastenkaan tarvitse tehdä koko ajan jotain hyödyllistä kasvaakseen ja kehittyäkseen, vaan myös lasten arkeen mahtuu pieni määrä ikäsopivaa viihdettä viihteen vuoksi. Mutta siitä olen samaa mieltä että kyläpaikan koneelle 5-vuotiaalla ei ole asiaa. Sitten oma puhelin/tabletti käyttöön, jos se on ko. tapaamisella lapsen puuhaksi valittu.
Viihdettä viihteen vuoksi? Anteeksi mitä mä just luin! Täydellisen pyhänä mutsina sun pitäisi ymmärtää ettei pieni lapsi tarvitse viihdettä koska lapsenhan olisi hyvä kehittää luovuuttaan itse. Kauhistuttaa tuollaiset luuri ja tabletti kouraan mutsit. Onko tuo sun keino hiljentää lapsi? Mitä jos lapsesi haluaa vanhemman/aikuisen seuraa kotona tai vierailla annatko silloinkin kouraan puhelimen ja työnnät lapsen muualle?
Nyt meni ohi maalin 😂 Kas kun on kotiäitinä seitsemän vuotta ja senkin jälkeen tekee lyhyttä työviikkoa niin ehtii olla niiden lasten kanssa ja antamaan tilaa luovuudelle vaikka ne joskus pelaisikin puhelimella puolituntisen. Tai vaikka loikoilee äidin kainalossa ja katsoo leffan! Ihan vaan koska se on kivaa.
En enää ihmettele miksi nykyajan lapset ovat täysin pilalla ja adhd on yleistä. Ei ihme kun aikuiset eivät opeta kärsivällisyyttä eivätkä anna tilaa lapsen luovuudelle leikkimällä, maalaamalla ja piirtämällä. Sen sijaan työnnetään laite kouraan jo laitoksella. Ja se että olet kotiäiti ei tee susta yhtään parempaa kuin uraäiti tai lapseton kummi.
Sitä tylsistymistä voi opetella jossain muualla kuin kyläpaikassa, jossa se opetteluvaiheen mankuminen ja kitinä käy kaikkien hermoille ja pilaa koko vierailun kaikilta.
Ei se opetteluvaihe lopu ikinä, jos aina kylässä annetaan joku älylaite käteen. Sitten valitetaan kun teini ei osaa kylässä tehdä muuta kuin tuijottaa luuria.
Mitenkähän ihmeessä lapset on ennen pärjännyt kun ei oo ollu tabletteja tai älypuhelimia? 🤔
Ennen ei ollu lapsilla lupa mennä edes kahvipöytään vaan istuttiin turpa kiinni siihen saakka kun aikuiset sai juotua ja keskustelua, sitte jos jotakin jäi niin lapset sai.
Miten se oman vuoron odottaminen ilman jatkuvaa viihdettä voi nykyään sitten olla niin mahdottoman vaikeaa?
Mulla ei kyllä lapsena ollut ongelma istua pöydässä ja kuunnella aikuisia. Joskus sain jopa osallistua keskusteluun. Nykyään ihan mahdoton ajatus, ilmeisesti.
En minä eikä omat lapset ole koskaan pitäneet asuntoa matalaksi. Lasten kanssa leikkiessä voi myös keskustella aikuisten kesken.
Osalta meistä tämä onnistuu. Toiset lykkäävät tabletin käteen.