Miksi niiden lasten on aina vierailla ollessa saatava tabletti, tietokone tai katsottava ruudulta ohjelmia?
Mitä lapset teki ennen elektroniikkaa? Olen lapseton ja ennen rakastin lapsia, mutta nyt kun kaverit lapsineen ovat kylässä niin meinaa hermo palaa, kun lasten on aina saatava kone nenän eteen. Viimeksi kaverini pyysi että 5v lapsensa saisi katsoa youtube videoita työkannettavalta, mutta kun kieltäydyin niin siirryttiin vaatimaan kotikoneelle pääsyä, joka on miehen. Kieläydyin ja kaveri suuttui eikä enää vastaa viesteihin. Mitä asialle voi tehdä? Teinkö väärin? Mielestäni en.
Kommentit (91)
Mitä vittua? Kirja/pokkari lapsen käteen, vaikka Aku Ankka. Niin meillä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua? Kirja/pokkari lapsen käteen, vaikka Aku Ankka. Niin meillä tehdään.
Minkäs ikäisestä asti teidän lapset, vit tu, ovat istuneet lukemassa kirjoja itsekseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä että ovat rauhassa tabletilla, mutta sekään ei ole että leikkivät teillä ja tutkivat tavaroita? Pitäisi istua hiljaa ruokapöydässä tuntitolkulla ja kuunnellaan aikuisten juttuja?
Pitäisi osata käyttäytyä VIERAIDEN KOTONA ollessa. Silloin ei olla puhelimilla eikä muillakaan koneilla. Kommenttisi perusteella lienee sinullekin vierasta.
Kun sinulla nyt on noin selkeä mielipide asiasta, niin varmaan sitten osaat sanoa, missä iässä se lapsen käyttämisen pitäisi olla valmis? Kun näin seitsemän vuoden kokemuksella vanhemmuudesta sanoisin, että käyttämistä opetellaan koko ajan, mutta kyllä se on sellainen koko ajan jatkuva prosessi.
Vain 7-vuoden? Ei ihme että olet noviisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä että ovat rauhassa tabletilla, mutta sekään ei ole että leikkivät teillä ja tutkivat tavaroita? Pitäisi istua hiljaa ruokapöydässä tuntitolkulla ja kuunnellaan aikuisten juttuja?
Pitäisi osata käyttäytyä VIERAIDEN KOTONA ollessa. Silloin ei olla puhelimilla eikä muillakaan koneilla. Kommenttisi perusteella lienee sinullekin vierasta.
Kun sinulla nyt on noin selkeä mielipide asiasta, niin varmaan sitten osaat sanoa, missä iässä se lapsen käyttämisen pitäisi olla valmis? Kun näin seitsemän vuoden kokemuksella vanhemmuudesta sanoisin, että käyttämistä opetellaan koko ajan, mutta kyllä se on sellainen koko ajan jatkuva prosessi.
Vain 7-vuoden? Ei ihme että olet noviisi.
Eli sulla ei ole mitään sanottavaa itse asiaan tai vastauksia kysymyksiin?
Surullista tää nykymeno kun lapset ei enää leiki. Tabletti isketään naaman eteen jo alle 1-vuotiaille :( ei ole tervettä. On niitä muitakin konsteja saada lapsi syömään ja viihtymään kuin elektroniset laitteet. Koneet ei korvaa muita ihmisiä, mielikuvitusta tai luonnossa puuhailua. Pitäisi asettaa joku lakisääteinen ikäraja älylaitteiden käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Surullista tää nykymeno kun lapset ei enää leiki. Tabletti isketään naaman eteen jo alle 1-vuotiaille :( ei ole tervettä. On niitä muitakin konsteja saada lapsi syömään ja viihtymään kuin elektroniset laitteet. Koneet ei korvaa muita ihmisiä, mielikuvitusta tai luonnossa puuhailua. Pitäisi asettaa joku lakisääteinen ikäraja älylaitteiden käyttöön.
En tunne ainoatakaan lasta, joka ei leikkisi.
Ihan samoin voi sanoa, että surullista tää nykyaika, kun aikuiset ihmiset näpyttelevät viestejä keskustelupalstalle sen sijaan, että puhuisivat oikeiden ihmisten kanssa.
Ei meillä ainakaan tabletti ole korvannut leikkimistä ja ulkoilua. Suurin osa tälle palstalle kirjoittajista on elänyt lapsuutta, jossa on katsottu tv:tä. Ja meidänkin perheeseen tuli ensimmäinen tietokone vuonna 1985.
Meillä esim. mummolla kyläillessä annetaan pojalle 4v. joskus puhelin käteen,ja mummo jaksaa aina ’narista’asiasta jotenkin vihjailevasti..noh mummo kun ei kuitenkaan ole valmis itse tekemään lasten kanssa mitään.
Ja aloittaa sen perunoiden kuorimisen kun tullaan ovesta sisään,että tylsäähän siinä lapsilla tulee.Ja usein ollaan ulkoiltu muutama tunti ennen kyläilyä.
Alkaa kyllästyttämään tää syyllistäminen joka tulee usein juuri lapsettomilta tai vanhemmilta ihmisiltä joiden lapsuudessa lapset ei yleensäkään saanut tehdä mitään.
Lapsien ja myös aikuisten on hyvä välillä tylsistyä. Tutkimusten mukaan se parantaa aivojen toimintaa ja keskittymiskykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaisia lapsia,mut kyllä viisi vuotias tarttee jotain tekemistä.Ei jaksa kauaa kuunnella aikuisten jorinoita.Mitä pahaa siinä tabletissa on? Ja miksi miehesi koneeseen ei saa koskea?
Jos olisin äiti niin en antaisi lapseni leikkiä tabletilla/kannettavalla, koska mielestäni näyttöpäätteen tuijottaminen ei ole hyväksi pienille lapsille. Oma lapseni lukisi kirjaa tai tekisi palapeliä eli jotain hyödyllistä. Kyseessä on työkone ja miehen kone on kotikone/työkone, jossa on tärkeitä tiedostoja joihin olemme käyttäneet useita tunteja. En tarkoita, että lapset ovat heti tuhoamassa kaiken mutta se mahdollisuus on valitettavasti olemassa kun mietin kaverin lapsia.
En voi sille mitään että aina kun luen "jos olisin äiti, en antaisi lapseni..." niin se hymyilyttää. Tai naurattaa.
Ei lastenkaan tarvitse tehdä koko ajan jotain hyödyllistä kasvaakseen ja kehittyäkseen, vaan myös lasten arkeen mahtuu pieni määrä ikäsopivaa viihdettä viihteen vuoksi. Mutta siitä olen samaa mieltä että kyläpaikan koneelle 5-vuotiaalla ei ole asiaa. Sitten oma puhelin/tabletti käyttöön, jos se on ko. tapaamisella lapsen puuhaksi valittu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien ja myös aikuisten on hyvä välillä tylsistyä. Tutkimusten mukaan se parantaa aivojen toimintaa ja keskittymiskykyä.
Kyllä, ja luovuutta. Mutta onko sen pakko olla siellä kylässä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jos ollaan kylässä, ei ole ehkä ihan sitä määrää tekemistä, mitä on kotona. 5-vuotiasta lasta ei esim. voi oikein panna ulkoilemaan yksikseen ulos vieraassa paikassa, eikä siellä kylässä voi leikkiä ihan samalla tavalla kuin kotona, vaikkapa aloittaa isoa askarteluprojektia, rakentaa sohvamajaa tai tehdä legoja. Koti on hieman luonnollisempi paikka luovuuden toteuttamiseen. Ei se, että tylsistyminen on hyvä asia, tarkoita sitä, että maristaan kahvipöydässä istuvalle äidille, miten tylsää on. Hyvää tylsistymistä on se, että lapsella on joku realistinen mahdollisuus keksiä tekemistä.
Minä en vain jaksa ymmärtää tätä laitteiden jatkuvaa kauhistelua. Juu, liika on liikaa, mutta kyllä noita laitteita demonisoidaan ihan liikaa ja sysätään vanhemmille jotain viihdyttämisvastuuta. Minä muistan, kun olin itse lapsi/ nuori. Ei silloinkaan äitini ja isäni järjestäneet minulle päivittäin jotain lautapelihetkiä tai metsäretkiä. He lukivat uutisia, juoruilivat ystäviensä ja sukulaistensa kanssa tai tekivät kotitöitä tms aikuisten asioita. Ja minä istuin huoneessani kuuntelemassa musiikkia kasetilta ja lukemassa Aku Ankkaa tai täytin puuhakirjoja tai värittelin tai läiskin pelikorteilla pasianssia. Mutta jos nämä samat asiat tekee tabletilla samalla tavalla yksin huoneessaan, se on ihan kamalaa ja lapsi syrjäytyy ja mitä lie.
Nykyään ei saisi olla aikuisillakaan mitään laitteita, ettei vain lapset näe, miten vanhempi maksaa nettipankissa laskuja tai tilaa talvivaatteita netistä. Jos suuri osa juoksevista asioista tehdään netin kautta ja vaikka uutisetkin luetaan sanomalehden sijaan sieltä verkkolehdestä, miksi siitä tehdään niin iso mörkö. Aikuinen ei saisi tehdä yhtään mitään, mitä aikuiset ovat tehneet iät ajat, kun pitäisi vain järjestää lapsille loputtomasti tekemistä pois ruudun ääreltä. Ja miten on kuulkaas ennen pärjätty, kun lapsia oli useita ja töitäkin piti tehdä eikä jokaisen kanssa ollut aikaa leikkeihin ja retkiin. Nykyään on ihan järjettömiä vaatimuksia vanhemmuudelle, kun pitää olla niin hitosti läsnä. Ja kuitenkin kaikki läsnäolon puute onkin yhtäkkiä vain näiden laitteiden syytä.
Vieraanvaraisuuteen kuuluu huomioida myös lapset ja järjestää jotakin mielekästä tekemistä - leluja, pelejä, värikyniä, kirjoja jne.
Tämän opin mummoltani ja äidiltäni ja jatkan samaa perinnettä, vaikka meillä ei ole omia lapsisia. Ja tietysti juttelen lasten kanssa ja huomioin muutenkin.
Eipä ole ap. kaltaista ongelmaa ollut, vaikka käy myös lapsivieraita.
Palapelejä, kirjoja, piirustusvälineitä kaappiin vierasvaraksi.
Tai sitten tosiaan istumaan pöytään ja opettelemaan seurustelukulttuuria :D
Se tabletin nokan alle laittaminen on kyllä aika syrjäyttävää toimintaa.
En mä nyt tajua mitä pahaa siinä on, jos lapsi katselee tabletilta videoita sillä aikaa kun aikuiset juttelee. Siis tällaisessa kyläilytilanteessa. Koska ap oli pahastunut myös siitä että lapsi osallistui keskusteluun ja hänen juttujaan piti kuunnella.
Ymmärrän hyvin, että ystävykset haluavat vaikka pitkästä aikaa vaihtaa kuulumisia rauhassa ja tabletti on melko näppärä väline rauhoittaa se lapsi vaikka puoleksi tunniksi. Toki noi palapelit ja kirjat, joita lapsi rauhassa tekisi/lukisi on viehättävä ajatus. Mutta ihan siinä oikeassa elämässä se lapsi kävisi sitten kysymässä apua siihen palapeliin ja pyytäisi lukemaan sitä kirjaa. Omat lapseni ovat kasvaneet ennen tablettien aikaa, meillä oli aina paljon puuhaa mukana ja hyväksyttiin myös se, että kylässä kun oltiin, niin se lapsi sitten oli mukana siinä keskustelussa jne.
MUTTA - kyllä se tabletti pitää tuoda ihan mukanaan, eikä vaatia pääsyä kyläpaikan koneille, ei varsinkaan nyt työkoneelle sentään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä kuvittelet, että sillä tabletilla tehdään? Sillä tehdään täsmälleen samanlaisia asioita. Yhtä hölmöä olisi sanoa, että lapselle pitää antaa vesivärit, koska vahaliitujen käyttäminen on syrjäyttävää toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kai kyläiltiin vanhemman kaverin luona? Sitä seurustelukulttuuria voi opetella kummien, mummojen, perhetuttujen ja muiden kanssa kun lapsella on joku mielekäs mahdollisuus osallistua keskusteluun. Ei kovin vakava syrjäytymisvaara jos joskus puuhailee omiaan kun äiti juttelee kaverinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaisia lapsia,mut kyllä viisi vuotias tarttee jotain tekemistä.Ei jaksa kauaa kuunnella aikuisten jorinoita.Mitä pahaa siinä tabletissa on? Ja miksi miehesi koneeseen ei saa koskea?
Jos olisin äiti niin en antaisi lapseni leikkiä tabletilla/kannettavalla, koska mielestäni näyttöpäätteen tuijottaminen ei ole hyväksi pienille lapsille. Oma lapseni lukisi kirjaa tai tekisi palapeliä eli jotain hyödyllistä. Kyseessä on työkone ja miehen kone on kotikone/työkone, jossa on tärkeitä tiedostoja joihin olemme käyttäneet useita tunteja. En tarkoita, että lapset ovat heti tuhoamassa kaiken mutta se mahdollisuus on valitettavasti olemassa kun mietin kaverin lapsia.
En voi sille mitään että aina kun luen "jos olisin äiti, en antaisi lapseni..." niin se hymyilyttää. Tai naurattaa.
Ei lastenkaan tarvitse tehdä koko ajan jotain hyödyllistä kasvaakseen ja kehittyäkseen, vaan myös lasten arkeen mahtuu pieni määrä ikäsopivaa viihdettä viihteen vuoksi. Mutta siitä olen samaa mieltä että kyläpaikan koneelle 5-vuotiaalla ei ole asiaa. Sitten oma puhelin/tabletti käyttöön, jos se on ko. tapaamisella lapsen puuhaksi valittu.
Viihdettä viihteen vuoksi? Anteeksi mitä mä just luin! Täydellisen pyhänä mutsina sun pitäisi ymmärtää ettei pieni lapsi tarvitse viihdettä koska lapsenhan olisi hyvä kehittää luovuuttaan itse. Kauhistuttaa tuollaiset luuri ja tabletti kouraan mutsit. Onko tuo sun keino hiljentää lapsi? Mitä jos lapsesi haluaa vanhemman/aikuisen seuraa kotona tai vierailla annatko silloinkin kouraan puhelimen ja työnnät lapsen muualle?
Miksi ihmeessä kaverisi haluaa tavata sinua? Itse en jaksaisi moista pikkusieluista nipoa yhtään minuuttia.
Hyvin kirjoitettu!
Muistan itse omasta lapsuudestani, että kylässä ei kiinnostanut piirtää tai koota palapelejä. Mielummin istuin vaikka hiljaa vanhempieni vieressä 3 tuntia.
Muistan myös kyläilypaikat, missä oli saman ikäistä seuraa, mutta he kutsuivatkin esim. naapurista kaverinsa seurakseen, eivätkä he äitinsä kehotuksesta huolimatta ottaneet minua mukaan touhuihinsa ja sitten taas istuin tuntitolkulla hiljaa vanhempieni vieressä.