Astiat - kierrätykseen vai roskiin?
Mulla on noin 10 vuotta vanha vajaa perusastiasto, ei mikään hieno merkki, taisi vielä olla kakkoslaatua. Siitä puuttuu osia, kun joistakin lasitus alkoi säröillä ja pari kuppia meni muuten rikki. Jäljellä on siis sekalainen määrä saman sarjan syviä astioita, pari kippoa, kahvimukit jne. Kannattaako näitä nyt viedä minnekään kierrätykseen vai säästänkö vaivan ja vien roskikseen?
Kommentit (22)
Ehjät voi viedä kierrätyskeskukseen, muut sekajätteeseen
Vierailija kirjoitti:
Ehjät voi viedä kierrätyskeskukseen, muut sekajätteeseen
Mutta ostaako kukaan astiastoa jossa on tyyliin 3 syvää lautasta, pari kippoa, 4 mukia jne?
Ilmaiseksi joku voikin ottaa. Astiat eivät pala, joten ne pitää toimittaa kaatopaikkajätteisiin, ei polttokelpoiseen. Nykyisin sekajäte poltetaan jätteenpolttolaitoksissa paitsi mm. astiat.
Kannattaa viedä ehjät astiat esimerkiksi jollekin hyväntekeväisyyskirpparille. Autat muita, säästät luontoa ja saat samalla itsellesikin hyvän mielen.
"Toisen roska on toisen aarre."
Olen kerännyt kirpputorilta ostaen yhtä astiasarjaa. Yhtenä päivänä löysin ilokseni kirpparilta sarjaan kuuluvan sokerikon, joka minulta puuttui.
Joku voi tarvita vaikka jonkin sortin askarteluun posliinin sirpaleita.
Pistä ilmoitus jonnekin "annetaan " osastolle.
Kaikki eivät osta koko astiasarjaa kerralla eli ei haittaa, vaikkei sinulla olisi koko sarjaa tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi joku voikin ottaa. Astiat eivät pala, joten ne pitää toimittaa kaatopaikkajätteisiin, ei polttokelpoiseen. Nykyisin sekajäte poltetaan jätteenpolttolaitoksissa paitsi mm. astiat.
Ai pitäis muka lähtee viemään niitä johonkin kaatopaikalle joka on ties missä, sekajätteeseen vaan minä olen nuo viskannut
Jätelavaa taloyhtiöön tässä odottelen itse. Se tunne, kun pääsee eroon niistä...
Astiat on vaikea jäte, edes ekotori ei ota niitä rikkinäisiä siis.
Ok, sitten vien kierrätykseen nuo ehjät. Jotenkin mietin että kierrätyskeskukset varmaan pursuaa parittomia astioita joita kukaan ei osta, että kannattaako. En tullut ajatelleeksi että joku esim ostaisi vaikka askartelutarpeeksi.
Kirppikset ja kierrätyskeskukset pursuaa astioita eikä niitä kukaan osta. Askarteluun tai muuhunkaan. Vie roskiin.
SPR:n Konttiin tai kunnan kierrätyskeskukseen.
Mikset käytä loppuun? Aamupuuron syöntiin et tarvitse kuutta samanlaista lautasta. Mitä teet tyhjällä tilalla kaapeissasi?
No, mä olen viimeksi ostanut kierrätyskeskuksesta paripuolia, vanhoja markettiastioita viime keväänä. Ja oon hyväpalkkainen keski-ikäinen. Noilla mennään mökillä rempan loppuun.
Opiskelijana olisin taatusti ostanut, ja osa opiskelijoista on persaukisia nykyäänkin. Tai kulutusvastaisia.
Ei ole jätettä nuo. Ilmaiseksi kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikset käytä loppuun? Aamupuuron syöntiin et tarvitse kuutta samanlaista lautasta. Mitä teet tyhjällä tilalla kaapeissasi?
Mulla on liikaa astioita yksin eläväksi ihmiseksi. Ai mitä sillä tyhjällä tilalla tekee? No helpottaa esim muuttoa. Miksi kaapissa pitäisi seisottaa jotain mitä ei käytä?
Vie rappukäytävään ja kirjoita siihen, että saa ottaa! Näin meidän taloyhtiössä tavarat kiertää.
No joo, ehkä laitan roskiin. Ei varmaan kannata kakkoslaatua kierrättää kun astioitakin on parittomat ja sekalaiset määrät? Plus tahdon kaappeihin pian tyhjää tilaa.