Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjaston kirja-fobia

Vierailija
11.05.2019 |

Eikö muita ällötä?

Niitä on voitu lukea paskalla, selata lilaisilla käsillä ja nuolla sormia ennen sivujen kääntämistä.

En ole muuten bakteerikammoinen, mutta nämä oksettaa.

Olenkin lukenut kaverieni, vanhempieni ja sisareni kirjat läpi ja ostanut niitä liikaa omaan hyllyyn, ja roudannut säkin tai kaksi divariin.

Mikä neuvoksi, kuinka eroon fobiasta??

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä oudolta kirjastolta sellainen, jolla on kirjafobia. Onko siellä vain tyhjät hyllyt?

Nyt on kommentin kirjoittajalla ja tykkääjillä kielioppiasiat hukassa. Ihan oikein on otsikko muotoiltu. Jos kirjastolla olisi kirjafobia, olisi otsikko ollut kirjaston kirjafobia.

Vierailija
22/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä oudolta kirjastolta sellainen, jolla on kirjafobia. Onko siellä vain tyhjät hyllyt?

Yritin pohtia tähän oikeaoppista ilmaisua. Olisiko se vaan lainattujen kirjojen kammo? Lainakirjafobia? Toisaalta, voisiko lainakirja olla myös kaverilta lainattu? Eli kirjastosta lainattujen kirjojen kammo. Vai tuleeko tuota viivaa ennen väli? Aamuaivot käy hitaalla. Sivistä.

Ap

Kirjastokirjafobia.

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää missä kaikkialla olette räplänneet älypuhelintanne, ennen kuin alatte kirjoja kammoksua. Sitten sitä samaa puhelinta räplätään vessassa ja ruokapöydässä. Hyi helvetti.

Vierailija
24/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kommentin kirjoittajalla ja tykkääjillä kielioppiasiat hukassa. Ihan oikein on otsikko muotoiltu. Jos kirjastolla olisi kirjafobia, olisi otsikko ollut kirjaston kirjafobia.

Totta, tuo olisi se oikea muoto. Mutta otsikon "fobia" viittaa kuitenkin pelkkään kirjaan eikä kirjaston kirjaan juuri sen puuttuvan välin vuoksi, vaikkei siinä kuuluisikaan olla viivaa. Tosin noin pieniä virheitä nyt sattuu kaikille, meille kielioppinatseillekin.

Vierailija
25/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hieron kirjaston kirjoja aina ulkosynnyttimiini. Saan sairasta tyydytystä siitä että muut tämän jälkeen lainaavat ne ja hypistelevät sivuja tietämättä asiasta. 

Aika kuivat ulkosynnyttimet jos ei paperi ollenkaan kostu.

Vierailija
26/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hieron kirjaston kirjoja aina ulkosynnyttimiini. Saan sairasta tyydytystä siitä että muut tämän jälkeen lainaavat ne ja hypistelevät sivuja tietämättä asiasta. 

Oletko se sama joka laittaa kaupassa prinkkupurkin pimppiin ja synnyttää sen taas myytäväksi hyllyyn? Se joka panee vanhojen vuokra-autojen vaihdekeppejä ja öisin siltojen kaiteita?

Vierailija
27/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro heti mikä kirja ja kirjasto!

-fetissi vm 83

Vierailija
28/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää missä kaikkialla olette räplänneet älypuhelintanne, ennen kuin alatte kirjoja kammoksua. Sitten sitä samaa puhelinta räplätään vessassa ja ruokapöydässä. Hyi helvetti.

Itseasiassa suihkutan puhelimeeni sitä haavoille tarkoitettua desifiontiainetta 😀 Tosin fobia on epälooginen, koska teen tuon puhelimen desaamisen ehkä kerran kahdessa viikossa.

Ap

Vierailija
29/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro heti mikä kirja ja kirjasto!

-fetissi vm 83

Tove Jansson- Kuinkas sitten kävikään. Kirja Mymmelistä, Muumipeikosta ja pikku Myystä.

Sello, Espoo

Vierailija
30/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ehkä jonain päivänä omaamme saman bakteeriflooran.

Vierailija
31/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Itse olen kirjastossa töissä eikä minulla ole fobiaa niiden pöpöjen suhteen, mutta usein silti pyyhin lainaamieni kirjojen kannet ja saatan plarata lehdet ulkoilmassa, jos ovat kovin pölyisen oloisia. Vaikka kirjoja kirjastoissakin putsataan, niin tottahan on että niitä palautuu kaikenlaisessa kunnossa eikä kaikkea välttämättä heti huomata. Monet kirjaston työntekijöistä käyttävät ohuita puuvillahanskoja, koska kädet kyllä likaantuvat kirjoja paljon käsitellessä.

Mutta uutuuskirjojen varaaminen etukäteen on hyvä keino pöpökammoiselle, monesti saa sen tuoreena käteen. Samoin uusien kirjojen pikalainat kirjastoissa eivät välttämättä ole vielä ehtineet niin kauheasti kiertää. Jaa saahan kirjastoista e-kirjojakin lainalle. Rohkeasti vain lainaamaan.

Vierailija
32/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on tapana pyyhkiä kannet kun tuon kirjat kotiin :D Mutta oikeesti ei niissä sivuissa mitkään pöpöt elä, mikrobit kun yleensä tarvitsee myös kosteutta pysyäkseen hengissä pidempään.

https://www.theguardian.com/books/2013/nov/18/fifty-shades-of-grey-vira…

Herpes näköjään elää.

Vierailija
33/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lainaat kaveriesi kirjoja, miten voit olla varma etteivät he ole lukeneet paskalla, selanneet likaisilla käsillä, pläränneet toosaa jne. 

Vierailija
34/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tehty tutkimus mm. kirjaston 50 Shades of Grey kirjoista, ja niiltä sivuilta löydettiin mm. herpes virusta ja tippuria yms bakteeria, koska naiset masturboi sitä kirjaa lukiessa ja räplää kirjan sivuja pillumehuisilla sormilla.

Ja tämä ihan aikuisten oikeasti, ei ole vitsi.

Täten varsinkaan seksikirjoja en lainaisi kirjastosta.

Vierailija
35/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. Olisiko kenelläkään myydä Scarlett -kirjaa? Siitä on painos loppu, enkä oikeasti pysty lukemaan kirjaston kirjaa.

Ap

Hyvänen aika, niitähän on Huuto-netissä eurolla ja Antikvaari.fi:ssä vaikka kuinka monta. Ja kirppareilta ja kirjastojen poistohyllyistä ynnä muualta saa joskus ilmaiseksi. 

Vierailija
36/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varsinaista fobiaa tuon suhteen, mutta koen kirjaston kirjat kyllä likaisiksi. Olen käynyt kirjastossa viimeksi joskus 80 luvulla ja mieleeni on jäänyt kirjaston pölyinen ja tunkkainen haju. Leivänmurut sivujen välissä, ruoalla yhteenliimautuneita sivuja, hiuksia ja ties mitä.  Hyvin moni harrastaa vessassa istunnolla lukemista, kirjoja lainataan myös silloin, kun ollaan kotona sairastamassa vatsatautia, influenssaa jne. Luemme miehen kanssa kumpikin paljon kirjoja, onneksi meillä on laaja kokoelma ja varaa ostaa uusia.

Kuulostat hurjan älykkäältä ja sivistyneeltä kun jätät päivittämättä kokemuksiasi 80-luvun jälkeen. Pätevää kaikilla elämänaloilla. Tsiisus.. 🙄

En edes jaksa aloittaa kuinka kirjastot ovat palveluineen muuttuneet (sähköinen kirja jne) puhumattakaan paperisen aineiston tarkistamisesta ja huonokuntoisten jatkuvista poistoista.

Vierailija
37/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tehty tutkimus mm. kirjaston 50 Shades of Grey kirjoista, ja niiltä sivuilta löydettiin mm. herpes virusta ja tippuria yms bakteeria, koska naiset masturboi sitä kirjaa lukiessa ja räplää kirjan sivuja pillumehuisilla sormilla.

Ja tämä ihan aikuisten oikeasti, ei ole vitsi.

Täten varsinkaan seksikirjoja en lainaisi kirjastosta.

Voihan vee mitä P****AA. Olen informaatikko, enkä koskaan ole saanut mitään sen kummempia pöpöjä työpaikkojeni kirjoista kuin mitä jokainen tuolla kaupungilla kulkeva ihminen mistä tahansa pinnoista voi saada.

99% kirjoista on loistokunnossa, ja normi-ihmisen vastistuskyky kestää kyllä ilmassa ja pinnoilla pyörivät bakteerit.

Vierailija
38/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... Itse olen kirjastossa töissä eikä minulla ole fobiaa niiden pöpöjen suhteen, mutta usein silti pyyhin lainaamieni kirjojen kannet ja saatan plarata lehdet ulkoilmassa, jos ovat kovin pölyisen oloisia. Vaikka kirjoja kirjastoissakin putsataan, niin tottahan on että niitä palautuu kaikenlaisessa kunnossa eikä kaikkea välttämättä heti huomata. Monet kirjaston työntekijöistä käyttävät ohuita puuvillahanskoja, koska kädet kyllä likaantuvat kirjoja paljon käsitellessä.

Mutta uutuuskirjojen varaaminen etukäteen on hyvä keino pöpökammoiselle, monesti saa sen tuoreena käteen. Samoin uusien kirjojen pikalainat kirjastoissa eivät välttämättä ole vielä ehtineet niin kauheasti kiertää. Jaa saahan kirjastoista e-kirjojakin lainalle. Rohkeasti vain lainaamaan.

Kollegat kyllä pääosin käyttävät hanskoja käsien hurjan kuivumisen vuoksi, kirjojen käsittely kuivattaa ihoa ja kynsiä ja käsiä pitää rasvata monta krt päivässä.

Vierailija
39/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että aloitus on tehty Oodista: kirjastosta, jolla on kirjafobia. Jos ap opettelisit suomen kielioppisäännöt?

Vierailija
40/45 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kauppojen maksupäätteet? Ovenkahvat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä