Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sellaisia toimeentulotukea yms. saavia ihmisiä, jotka tulevat sillä toimeen?

Vierailija
11.05.2019 |

Kysyn ihan vilpittömästi, koska vaikuttaa siltä, että tuki ei ainakaan kaikille riitä. Olen esimerkiksi jäsenenä yhdessä avustusryhmässä, joiden ilmoituksissa toistuu lähes aina sama tarina: ihmiset kertovat tukien olevan liian pieniä ja pyytävät rahaa laskuihin, ruokaan ja muihin kuluihin. Moni kuitenkin kertoo olevansa ulosotossa tai makselevansa samalla pikavippejä pois. Tuolloinhan tilanne ei ole verrattavissa, koska toimeentulotukea ei ole tarkoitettu velkojen maksuun. Pikavippikorkoja harva työssäkäyväkään pystyisi maksamaan.

Mutta jos tällaisia velkoja ei ole, vaan tuki menee siihen mihin se on tarkoitettu eli kaikkein välttämättömimpään, entä silloin? Millaista osaamista ja rahankäyttötaitoa vaatii, että pärjää tilanteessa, jossa joutuu toimeentulotuen varaan? Pärjäätkö sillä itse tai oletko joskus pärjännyt?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo asun suuren osan vuodesta kotimaassani Irakissa. Pärjään oikein hyvin.

Vierailija
2/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun olin toimeentulotuella, en todellakaan tullut toimeen sillä, jouduin joka kuukausi silti pyytämään rahallista avustusta vanhemmiltani. Eikä minulla mitään järjettömiä menoja ollut, vuokra oli kyllä vähän turhan korkea, mutta ei kaupungista jossa asun paljoa pienemmällä rahalla kämppää löytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on teoriassa ja lain kannalta lyhytaikainen viimesijainen tuki, mutta nykyään muiden etujen pienuus ajaa toimeentulotuelle pidemmäksi aikaa. Toimeentulotuella pärjääkin pääsääntönä sen kuukauden pari, mutta ongelmia tulee, kun tavarat ja vaatteet alkavat hajoilla, pitäisi tehdä jotain muuta isompaa hankintaa, tai tulee muita rahanmenoja.

Vierailija
4/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 90-luvun laman aikaan. En saanut kesätöitä, opintolaina nostettu. Kaksi kesää toimeentulotuella. Ihan hyvin pärjäsin. Tosin eipä ollut menojakaan. Ei autoa, ei sanomalehteä, ei tvtä.

Vierailija
5/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan Kelan peruspäivärahan ja pienen asumistuen - käyttörahaa jää laskujen jälkeen noin 160 euroa kuukaudelle ja sillä olen pärjännyt enkä käy edes leipäjonossa (olen jopa ylipainoinen). Ei tulisi mieleenkään hakea jotain toimeentulotukea...

M 42

Vierailija
6/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toimeentulotuen tarkoituskaan, että pelkästään sillä pitäisi tulla toimeen?  - On pelottavaa, jos toimeentulotuesta on osalle muodostunut "kansalaispalkka", jonka turvin ainoataan on tai olisi tultava pakosta ja ohittamatta toimeen pidempiä ajanjakso tai toistaiseksi vailla näkymää paremmasta. 

Vierailija
7/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää ja ei pärjää.

Olen ollut ikäni pienituloinen eri syistä (opiskelu, työttömyys, sairastuminen, matalapalkkainen pätkätyö jne) ja rahojen riittävyyteen/riittämättömyyteen vaikuttaa useampi asia, erityisesti asuinpaikka.

Tällä hetkellä on opintolainaa, mutta sen lisäksi ei ole muita velkoja tai esim. Pikavippejä ja kaikki laskut ovat muutenkin nyt minimissä kun edullinen vuokra kattaa kaikki menot.

Tästä huolimatta tämän kevään aikana rahat ovat riittäneet poikkeuksellisen huonosti. Ruoan hinta alkaa olla niin korkealla, että saa jo olla todella luova ruoan laitossa, jos meinaa syödä joka päivä.

Vierailija
8/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt vajaan vuoden, jonka olin työttömänä ja vasta eronneena. Tuolloin meni aika moni asia kerralla uusiksi ja olin kaiken lisäksi vähän masentunut. Asuin pienessä asunnossa Helsingissä, kuljin pyörällä satoi tai paistoi, ja tein kaiken ruoan alusta asti itse. Hirveästi ei voinut mitään ylimääräistä tehdä, mutta jos halusin esimerkiksi nähdä kavereitani baarissa jonain viikonloppuna, säästin siihen parikymppiä syömällä yksinkertaisemmin muutaman päivän. Opin tekemään aika hyvää ruokaa edullisesti. Esimerkiksi kuivatut linssit ja pavut tulivat osaksi ruokavaliota tuolloin, enkä ole niiden käytön opettelua katunut myöhemminkään.

Ei se elämä mitenkään helppoa tuolloin ollut, ja taloudellinen tilanne stressasi minua ajoittain paljonkin. Oli paljon kivoja menoja ja asioita, jotka oli pakko unohtaa. Toisaalta tajusin, etten missään tapauksessa halunnut jäädä siihen tilanteeseen, ja tein kaikkeni että saisin töitä. Ensimmäinen tuon ajan jälkeinen työpaikka oli surkea ja sain käteen ehkä satasen enemmän rahaa kuin työttömänä.  Sain siitä kokemuksesta kuitenkin rutiinia elämään ja itseluottamusta hakea parempaa, minkä sitten lopulta sainkin. Olen jälkikäteen muistellut tuota aikaa melko surkeana. Olisin varmaan masentunut vielä pahemmin, mikäli työttömyys olisi jatkunut. Sen jälkeen työpaikan hankkiminen olisi voinut olla vielä vaikeampaa. Olen kuitenkin tosi ylpeä itsestäni, etten sortunut ottamaan mitään pikalainoja. Ne olisivat kaataneet kokonaan sen veneen, jonka juuri ja juuri sain pidettyä tukien avulla pinnalla.

Vierailija
9/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Eikö niiden pikavippien maksamiseen voi saada Kelasta jotain semmoista sosiaalista luottoa vai mikä sen nimi on?

Vierailija
10/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Yksinasuvalle toimeentulotuki+asumislisä on tällä paikkakunnalla aika lähelle 1 000e/kk. Lisäksi Kela maksaa toimeentulotuensaajan lääkärikäynnit, reseptilääkkeet, kotivakuutuksen, sähkölaskun ym. välttämättömät asumiseen liittyvät laskut. Pitäisi siis tuon tuen määrän riittää ihan helpostikin elämiseen. Ja sanon tämän itsekin toimeentulotuella elävänä, en tukea nostavia moittiakseni. 

Vierailija
11/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Eikö niiden pikavippien maksamiseen voi saada Kelasta jotain semmoista sosiaalista luottoa vai mikä sen nimi on?

Ei voi. Sosiaalista luottoa voi saada vain, jos on riittävästi tuloja, joilla sen luoton voi maksaa takaisin. Tuilla eläjällä ei ole siihen riittäviä edellytyksiä.  

Vierailija
12/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, että saako pikavippien maksuun sosiaalista luottoa, jos on toimeentulotuella?

Vierailija
13/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis niin, että sosiaalitoimi maksaa velan pois ja ihminen jää kunnalle/kaupungille velkaa? Kai sekin on tarkoitus maksaa pois, vai miten se onnistuu, jos ihmisen ainoat tulot on sosiaalietuuksia? Ei kai ihminen voi ensin ottaa kulutusluottoja, ja sitten jättää velkansa yhteiskunnan maksettavaksi?

Vierailija
14/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ehkä eri indeksit, 10 vuotta sitten tuli melko hyvin toimeen, tosin syötiin halpaa ruokaa, lättyjä, halvinta tonnikalaa ym.

Maksoin 50 euroa velan lyhennyksiä kuussa.  Usein oli vain 2-3 euroa viimeisenä pvnä.

Vierailija
15/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vähemmän rahaa kuin mitä toimeentulotuki on ja pärjään. Tosin korttipakka kaatuu ekasta sairastumisesta tai jääkaapin hajoamisesta

Vierailija
16/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaadi muuta kuin menojen suhteuttamista tuloihin. Tietenkään tuilla ei elellä herroiksi (ei se ole tarkoituskaan), mutta kyllä niillä kaiken välttämättömän saa ostettua. Eihän sillä tukiosalla tarvitse oikeastaan ostaa kuin ruoka, hygieniatuotteet ja satunnaisesti vaatteita sekä maksaa puhelinlasku ja netti. Yksinasuvan perusosa on noin 700e/kk. Kyllä sillä nuo saa maksettua, jos osaa edes alkeet rahankäytöstä. 

Vierailija
17/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omaisuutta, on aivan kohtuutonta, että se pitäisi käyttää ennnen toimeentulotukea.

Ei kannattaisi säästää yhtään mitään, kun joutuu sitten säästönsä syömään. Ne, jotka ei ooo samanlaisista tulosta säästäneet, saavat toimeentulotukea.

Toimeentumotuen pitäisi olla vain tulojen perusteella määräytyvä. Tällöin se olisi oikeudenmukaista.

Vierailija
18/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaadi muuta kuin menojen suhteuttamista tuloihin. Tietenkään tuilla ei elellä herroiksi (ei se ole tarkoituskaan), mutta kyllä niillä kaiken välttämättömän saa ostettua. Eihän sillä tukiosalla tarvitse oikeastaan ostaa kuin ruoka, hygieniatuotteet ja satunnaisesti vaatteita sekä maksaa puhelinlasku ja netti. Yksinasuvan perusosa on noin 700e/kk. Kyllä sillä nuo saa maksettua, jos osaa edes alkeet rahankäytöstä. 

Miehen erittäin säästäväinen täti-parka joutui noin elämään 40 vuotta. Loppuaikoina oli aivan kauheaa, kun ei meinannut enää millään riittää täti oli kamalissa vaikeuksissa, kun vanhuus alkoi kunnolla painaa.

Ihmiselle pitäisi antaa tuet tulojen mukaan. Ja lisäksi enemmän. Kyllä palkka eroja voisi ylemmissä luokissa hieman nostaa, jotta nuo aivan vähätuloiset saisivat enemmän.

Vierailija
19/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, elän nyt kuntoutustuella ja asumistuella. Hain myös toimeentulotukea, mutta "tuloni" juuri ja juuri ylittävät 50 eurolla jonkun minimimäärän, mitä rahaa pitää jäädä käteen, ettei ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Koen silti voivani vastata, kun liippaa niin läheltä.

Vuokran saan maksettua, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Lidlissä käyn kaupassa.

Pidemmän päälle tällainen masentaisi, kun ei voi tehdä mitään. Arki on melko ankeaa.

Harrastan lenkkeilyä ja jumppaan kotona.

Pieni yllättävä meno voi suistaa talouden, esim. puhelimeni hajosi, ja jouduin ostamaan uuden (120€). Tämä vaikuttaa loppukuun ruokabudjettiin tosi paljon. Esim. tein just iso satsin kaalilaatikkoa, ja loppukuusta syön varmaan hernekeittoa ja papuja.

Olen hakenut opiskelemaan syksyksi, ja uskon pääseväni.

Vierailija
20/35 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin varmaan pärjäisinkin, olen pieniruokainen ja jos en ostaisi mitään erikoista (en kyllä mitään tarvikaan kun tavaraa on liikaa) Halpa asunto kun olisi ja kaikki tarvittavat perusjutut.

Yksi sukulaismies kun eli vuosia minimituloilla pärjäsi ihan hyvin, hänellä oli edullinen vuokra-asunto, sen lisäksi meni puhelinlasku ja auton vakuutus ja auton vero, vähän bensaan ja tupakkaan, ja ruokaan hyvin vähän koska kävi työttömien ruokalassa syömässä joka päivä parilla eurolla hyvän aterian. Mitään maksullisia harrastuksia ei ollut, mitään kodin tavaroita ei ollut tarvetta ostaa, ei tietokonetta, nettiä tai älykännykkää, jos tarvi jotain vaatetta niin kirppikseltä osti, harva vanhempi ihminen vaatteitakaan tarvii, joskus pitää kenkiä uusia. Hänellä jäi ihan kivasti rahaa säästöönkin. Nyt hän on eläkkeellä ja tulot isommat, en tiedä tämänhetkistä tilannetta että onko hänellä vielä säästöjä vai onko antanut jollekin.