Mielenterveyshäiriöiden yleistyminen huolettaa
Huolettaako muita? Olen 29v- nainen ja tuntuu että joka toinen kavereistani (minä itse mukaan luettuna) keikutaan jonkun asteisten burnouttien ja uupumuksien äärellä, 2-suuntaisista, adhd ja masennuksista puhumattakaan. Tilanne ollut tämä jo pitkään. Tulevaisuus näiden mt-oireistojen äärellä tuntuu olevan yksi iso kysymysmerkki?
Olemme pallotelleet syitä ja milloin korostuu oma menneisyys (lapsuus), milloin ympäristön paineet (työt), milloin nykyinen maailmanmeno (hallitus). Osalla toki geneettinen taipumus mut suurella osalla ympäristötekijät tuntuvat vievän mielenterveyttä.
Huolestuneena seurannut nyt kevään puheita lukiolaisten ja jopa yläasteikäisten uupumisesta ja ihokarvat pystyssä mietin että milloinkohan Suomeen leviää jenkeistä tuttu Aderall-buumi jolloin lääkkeitä aletaan vetämään ihan tavallisista kokeista selvitäkseen koska kilpailu on vaan mennyt niin yli.
Kommentit (6)
Itse olen 28v nainen ja haudon itsemurhaa jo pitkään. Koen etten riitä, saan tuntea muiden viat niskan päälle, en koe että pärjään, ihmiset ja ilmapiiri ovat valtavan ahdistavia.
Haluan oikeasti lopettaa päiväni, en usko että tulen koskaan elämäni saada iloa ja intoa, helpotusta.
Olen loputtomiin yrittänyt muuttaa itseäni ja asenteni mutta ei riitä, ulkomaailma on tympeä ja kiero.
Työ ja vapaa vietetään nykyään aivoja rasittamalla eikä kroppaa ja lihaksia.
Aivojen evoluutio on vähän jäljessä, joillain tosi paljon.
Eli #äläannaidiootille2019.
Tehkää enemmän fyysisesti rasittavia juttuja mielellään ulkoilmassa.
EIvät ne mitenkään ole yleistyneet. On vain laadittu uusia diagnooseja ja jo ennestään olevien ongelmien diagnosointi on helpottunut -eikä tämä aina ole hyvä asia.
Jokainen villi lapsi ei ole ADHD, jokainen surullinen aikuinen masentunut eikä jokainen baareissa viihtyvä päihderiippuvainen.
Niinpä. Ihmettelen ihan samaa. Minun aikuinen poikani on vakavasti masentunut, eikä mitään ihmeellisen traumaattista ole takana. Poika itsekin ihmettelee, mistä johtuu.
Olin juuri Briteissä kuulemassa tuloksia, että mielenterveysongelmat opiskelijoilla on räjähtäneet käsiin. Jotain on vialla nykymaailmassa.