Minä asun vaivaistalossa.
Kommentit (11)
Mikä on vaivasi laatu?
Vaivaisenluuko vaivaa?
Tuoko Vaahteramäen Eemeli sinne ruokaa muulloin kuin vain jouluisin? Joko olette päässeet eroon siitä Kommentoorasta, joka veti aina naamaansa ne Eemelin tuomat ruuat?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaivasi laatu?
Vaivaisenluuko vaivaa?
Sanotko aina, että anteeksi kun vaivaan?
Astrid Lindgrenin satu "Soittaako lehmus, laulaako satakieli?" on surullinen kuvaus vaivaistaloon vahuudenhöperöiden ja mielisairaiden joukkoon joutuneesta orpolapsesta, Malinista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen se talo on? Mitkä rutiinit?
Melko iso asunto, noin 1000 neliön talo jossa meitä on tällä hetkellä noin 100 asukasta aivan pikkulapsista vanhuksiin asti. Ikähaitari lienee noin 8kk-96v. Aamulla kello 4 on herätys ja aamuateria, minkä jälkeen kello 5 alkaa työt. Kello 12 on päiväruoka, minkä jälkeen työt jatkuvat kello 13 ja ne jatkuvat kello 20 asti, jolloin on iltaruoka ja nukkumaan meneminen. Joka päivä tehdään töitä paitsi että joka kuukauden ensimmäinen sunnuntai on vapaapäivä. Silloin lauantaina työt loppuvat jo kello 18 ja on sauna. Peseytymään pääsee siis kerran kuussa jolloin saa myös puhtaat vaatteet päälle. Työkykyiset tekevät töitä tai käyvät kerjuulla kerjäämässä meille esim. ruokaa ja vaatteita. Minun työni ovat hyvin monenlaisia, kuten vaikkapa pyykin peseminen, vanhusten vieminen ulos, lastenhoito, vesien kantaminen kaivosta tarvittaviin paikkoihin, halonhakkuu, tiskaaminen, perunoiden kuorinta, lumenluonti, kasvimaan hoito ja karkaamaan päässeiden asukkien takaisin hakeminen.
Kivan yhteisöllistä! Kaikki voi oppia toisiltaan ja kun työ on noin fyysistä, sinun ei tarvitse mennä ollenkaan kuntosalille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaivasi laatu?
Vaivaisenluuko vaivaa?
Minä olen vähämielinen ressukka ja suuresti mielenviassa. Kuulen pääni sisällä ääniä, joita muut eivät kuule, koska Luoja ei ole suonut minulle ymmärrystä. En ole koskaan päässyt kiertokouluun enkä ole oppinut lukemaan tai kirjoittamaan.
Hienoa, kun on radio päässä, voit kuunnella illalla vaikka sängyssä ja kukaan ei häiriinny. Onko sinulla monta asemaa, mitä voit kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaivasi laatu?
Vaivaisenluuko vaivaa?
Minä olen vähämielinen ressukka ja suuresti mielenviassa. Kuulen pääni sisällä ääniä, joita muut eivät kuule, koska Luoja ei ole suonut minulle ymmärrystä. En ole koskaan päässyt kiertokouluun enkä ole oppinut lukemaan tai kirjoittamaan.
Onneksi sinulla on korvat, jolla voit kuunnella niitä sisäisiä ääniäsi. Jos ei olisi, hattu putoaisi hartioille ja näkökykykin olisi mennyt. Sellainen vasta on vaivanen. Osaathan olla iloinen, mitä sinulla on, turha miettiä sitä, mitä ei ole!
Millainen se talo on? Mitkä rutiinit?