Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPISKELU EI KANNATA!

Itsetuhoinen
09.05.2019 |

Olen opiskelija ja olen pulassa. Tämä oli kaikkien aikojen huonoin diili, että alan opiskelemaan. Mulla meni paremmin, kun tein määräaikaisia pätkätöitä......Tai no paremmin ja paremmin, mutta ei kuitenkaan näin huonosti kuin nyt.

Tilanne on meinaan se, että en tiedä miten selviän kesän yli. Opintoni jäävät kesälomalle ja jatkuvat elokuussa. Minulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska olen kirjoilla oppilaitoksessa, minulla ei myöskään ole oikeutta opintotukeen eikä lisälainaan, koska en opiskele kesällä, en ole saanut töitä. Olen hakemuksia tehnyt ja joko niihin ei olla vastattu tai sitten on tullut vastaukseksi eioota. Perustoimeentulo hakemuksen tein hetki sitten verkossa, joten saa nähdä kuinka käy. Jos se hylätään ja en saa töitä mitä minä teen? Vedän itseni narun jatkeeksi? Itken öisin miettien tilannettani ja univelkani alkaa olemaan sitä luokkaa, että tarvitsen ammattiapua. Unettomuuteni on kestänyt liian kauan.

Sen vinkin annan sinulle, että älä ala opiskelemaan, jos et sitten satu olemaan rikas. Opiskelu ei tässä maassa kannata. Mitä minulle jää käteen? Pala paperia, joka ei takaa minulle automaattisesti pysyvää työtä ja iso opintolainavelka. Paska diili sanon minä. Mihin ihmeeseen ryhdyin. Mulla ei ole rahallista tukiverkostoa ympärilläni eikä säästöjä, olen 22-vuotias pätkätyötä tehnyt.

Mitä ihmettä minä teen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitäs opiskelet että voi antaa täsmällisempiä neuvoja?

Vierailija
22/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen itsenäinen vahva nainen :D Heti miettimässä itsemurhaa kun elämä kerrankin käy hankalaksi. Hommaa mies hoitamaan sua, muista antaa panna joka reikään.

Tunnetko nyt itsesi fiksuksi? Kerro mulle? Muita paremmaksi kuin sait suoltaa tän ulos? Surullista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa opiskelet?

Kysele suoraan kaupoista, varastotöitä tms. Toimeentulotukea on pakko saada. Se on tarkoitettu juuri viimeiseksi hätävaraksi ihmisille. Voisit kysyä myös seurakunnalta apua. Diakoneille voi soittaa eivätkä varmaan kysele kirkon jäsenyyttä tms. Kirkolliveroilla ja valtion avuilla sekin laitos toimii. 

Vierailija
24/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa opiskelet?

Kysele suoraan kaupoista, varastotöitä tms. Toimeentulotukea on pakko saada. Se on tarkoitettu juuri viimeiseksi hätävaraksi ihmisille. Voisit kysyä myös seurakunnalta apua. Diakoneille voi soittaa eivätkä varmaan kysele kirkon jäsenyyttä tms. Kirkolliveroilla ja valtion avuilla sekin laitos toimii. 

Vierailija
25/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjäsin ihan hyvin. Ensimmäisenä vuonna otin 15op pilipalikurssin kesäksi (jonka tehtävät teki parissa päivässä), toisena kesänä suoritin harjoittelun ja kolmantena olin töissä.

Vierailija
26/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan näitä asioita kannattanut miettiä ennen toukokuuta? Ei VOI tulla yllätyksenä että päätoimisena opiskelijana et ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen kesäloman ajalta.

Vierailija
27/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota, että miksei ole oikeutta kesäksi työttömyysetuuteen, jos et kerta opiskelekkaan silloin? Ketä sen on keksinyt? Mitä hittoa

Päätoimisesti opiskeleva ei ole työtön.

Vierailija
28/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää. Mäkin kuvittelin että opiskelija voi nostaa työttömyystukea jos ei saa kesätöitä.

Vierailija
29/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet yliopistossa, voit hakea opintotukea kesäksi, kunhan saat lukuvuoden aikana vaadittavan opintopistemäärän kasaan. Kela ei nykyisin kontrolloi millään tavalla, onko kurssit suoritettu kesän aikana vai muulloin, kunhan opintopistemäärä täyttyy koko lukuvuoden aikana. Kelalle ei myöskään tarvitse enää esittää suunnitelmaa kesällä suoritettavista kursseista.

Vierailija
30/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene suoraan rohkeasti esim. siivousfirmaan tai johonkin pikkukauppaan ja kysy, olisiko töitä, ota mukaan ansioluettelo, johon olet kirjannut, mitä olet ennen tehnyt ja mitä olet tähän mennessä opiskellut. Turhaan noiden rekryfirmojen kautta mitään on hakea. Voit myös opiskella avoimen amkin opintoja ilmaiseksi, tarjonta on aika laajaa, ja varmasti löytyy sellaisia kursseja, joita voit tehdä etänä ja sisällyttää oman tutkintosi vapaavalintaisiin. Kysele koulutusohjelmavastaavalta (voi tietää työpaikkojakin) tai opolta neuvoja. Tsemppiä!

Vierailija
31/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä onnistunut saamaan veromätkyjä, mutta auta armias kun aloin opiskella ja tulot pieneni niin tuli 400e mätkyt :D Että näin nää asiat menee hienosti. 

Vierailija
32/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sä siivoojaksi tms. pääset. Feissariksi, puhelinmyyjäksi, kaupan kassalle, jne.

Vierailija
33/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Mäkin kuvittelin että opiskelija voi nostaa työttömyystukea jos ei saa kesätöitä.

Sekoitattekohan nyt toimeentulotukeen?

Vierailija
34/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös elokuussa voi jo nostaa opintolainaa? Kesä- ja heinäkuuksi saat ihan saletisti tt-tukea, jos mitään muuta tulonlähdettä ei löydy näiksi kuukausiksi. Missä olet ollut aikaisemmin töissä, voisiko näistä paikoista irrota edes pieniä pätkiä kesäduuniksi??

Vierailija
35/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opiskeletko yliopistossa? Jos opiskelet, on ihan sama mitä kursseja suoritat, kunhan ne ovat yliopistotason kursseja. Jos olet amis, kevään laina nostettu, eikä muuta toimeentuloa ole, saat toimeentulotukea. Turhaan panikoit.

Vierailija
36/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki.

Vierailija
37/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi valtion pitää elättää sinut? Sinä opiskelet, jotta pääset töihin. Jotta opiskelusi sujuu saat opintotukea, asumistukea ja lähes ilmaista lainaa. Kun valmistut, menet töihin. Joko Suomeen tai ulkomaille.

No, et selkeästikään ymmärrä. Hyvä, että kuitenkin itse ymmärrät rajoitteesi. Mielestäsi siis ihmiset pitäisi jättää heitteille, jos töitä ei löydy. 

Vierailija
38/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla lukee ihan selkeät ohjeet, että minkälaisessa tilanteessa opiskelija voi saada toimeentulotukea.

Onko aloitekykysi oikeasti näin heikko? 🤔

Sinun esim. pitää todistaa, että olet hakenut kesätöitä, mutta et ole niitä saanut.

Älä valita, että hakemus hylätään, jos nämä todisteet sieltä uupuu.

Vierailija
39/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös elokuussa voi jo nostaa opintolainaa? Kesä- ja heinäkuuksi saat ihan saletisti tt-tukea, jos mitään muuta tulonlähdettä ei löydy näiksi kuukausiksi. Missä olet ollut aikaisemmin töissä, voisiko näistä paikoista irrota edes pieniä pätkiä kesäduuniksi??

Omassa tukipäätökessäni ainakin luki 1.8. alkaen.

Vierailija
40/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mielestä ei kannata opiskella, koska kesäksi pitää itse mahdollisesti keksiä toimeentulo tai säästää palkkaa tai lainaa sinne?

Okeeeei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä