Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPISKELU EI KANNATA!

Itsetuhoinen
09.05.2019 |

Olen opiskelija ja olen pulassa. Tämä oli kaikkien aikojen huonoin diili, että alan opiskelemaan. Mulla meni paremmin, kun tein määräaikaisia pätkätöitä......Tai no paremmin ja paremmin, mutta ei kuitenkaan näin huonosti kuin nyt.

Tilanne on meinaan se, että en tiedä miten selviän kesän yli. Opintoni jäävät kesälomalle ja jatkuvat elokuussa. Minulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska olen kirjoilla oppilaitoksessa, minulla ei myöskään ole oikeutta opintotukeen eikä lisälainaan, koska en opiskele kesällä, en ole saanut töitä. Olen hakemuksia tehnyt ja joko niihin ei olla vastattu tai sitten on tullut vastaukseksi eioota. Perustoimeentulo hakemuksen tein hetki sitten verkossa, joten saa nähdä kuinka käy. Jos se hylätään ja en saa töitä mitä minä teen? Vedän itseni narun jatkeeksi? Itken öisin miettien tilannettani ja univelkani alkaa olemaan sitä luokkaa, että tarvitsen ammattiapua. Unettomuuteni on kestänyt liian kauan.

Sen vinkin annan sinulle, että älä ala opiskelemaan, jos et sitten satu olemaan rikas. Opiskelu ei tässä maassa kannata. Mitä minulle jää käteen? Pala paperia, joka ei takaa minulle automaattisesti pysyvää työtä ja iso opintolainavelka. Paska diili sanon minä. Mihin ihmeeseen ryhdyin. Mulla ei ole rahallista tukiverkostoa ympärilläni eikä säästöjä, olen 22-vuotias pätkätyötä tehnyt.

Mitä ihmettä minä teen?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvinvointi valtio" JA PASKANMARJAT sanon minä! Aloituksesi loistava esimerkki tästä.

Vierailija
2/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota, että miksei ole oikeutta kesäksi työttömyysetuuteen, jos et kerta opiskelekkaan silloin? Ketä sen on keksinyt? Mitä hittoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä tehdään osa-aikatöitä opintojen ohessa. Kannattaa laittaa hakemusta vaikka vuokratyöfirmoihin, koska niistä yleensä irtoaa töitä halukkaille.

Vierailija
4/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*tun tyhmä, haet toimeentulotukea tai otat opintolainaa, ootko vähän yksinkertainen?

Vierailija
5/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset opiskele kesällä? Kela vaatii 5op/kk suoritusta, eli yhteensä 15op, niin maksaa joka kuulta. Fiksu tekee tietysti enemmän, jottei mene tukikuukaudet "hukkaan". Yliopistoissa ainakin voi suoritella varmasti kaikissa oppiaineissa kursseja kesän aikana tentteinä ja esseinä.

Jos olet amk:ssa, voi kesäopintoasia olla eri. Luulisi kuitenkin, että olisi samantyyppinen systeemi ja pystyisi tekemään vähintään tuon 15op.

Ja viimeinen vaihtoehto: mene puhelinmyyjäksi. Sinne pääsee kuka vain ja jos valitset paikan tuntipalkalla, saat ihan kohtalaisesti palkkaakin.

Vierailija
6/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kesällä opintotukeakin saa, jos vain suorittaa opintoja. Ei niiden välttämättä ole edes pakko olla niitä juuri oman oppilaitoksen järjestämiä opintoja. Ota vaikka avoimesta jotain kivoja yleissivistäviä, tai jotain ohjelmoinnin Mooc-kursseja. Suoritat sen verran opintopisteitä että koko vuoden vaadittava opparimäärä tulee täyteen niin siinä se on. Tarkalleen ottaen kesällä ei edes tarvitse suorittaa yhtään opintopistettä, riittää että opiskelet. Voit vaikka kerrata niitä vanhoja kurssejasi omaan tahtiin, jos vain opparimäärä riittää.

Mitä opiskelet niin voi neuvoa tarkemmin.

Vierailija
7/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mä en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi valtion pitää elättää sinut? Sinä opiskelet, jotta pääset töihin. Jotta opiskelusi sujuu saat opintotukea, asumistukea ja lähes ilmaista lainaa. Kun valmistut, menet töihin. Joko Suomeen tai ulkomaille.

Vierailija
8/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa hakemusta vaikka vuokratyöfirmoihin, koska niistä yleensä irtoaa töitä halukkaille.

Mitä töitä niistä saa? Minä olin työtön noin kaksi vuotta ja kirjoilla lähes kaikissa Suomen vuokratyöfirmoissa. Mitään en niistä saanut, en pätkän pätkää. Ei niillä ole mitään loputonta reserviä tekemättömistä töistä, vaan ihan samalla tavalla kuin muutkin firmat, ne laittavat avoimet paikat kaikkien hakuun ja niistä sitten kilpaillaan, aivan kuten muistakin työpaikoista. 

Vierailija
9/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat toimeentulotukea kesän, ei mitään ongelmaa. Opintolainat olet ilmeisesti nostanut ja käyttänyt?

Vierailija
10/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*tun tyhmä, haet toimeentulotukea tai otat opintolainaa, ootko vähän yksinkertainen?

Oletko vähän tyhmä vai sokea, kun tuolla kirjoitin, että olen hakenut tätä tukea ja odottelen päätöstä ja mulla ei ole oikeutta hakea uutta lainaa.

-Ap

Vierailija
11/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan jonnekin pääsisit töihin vielä kesäksi. Siivoushommia tms? Itse opiskelen ja olen ohella töissä ruokakaupassa kassalla, siitä tulee hyvää käyttörahaa ja en ole joutunut ottamaan paljoa opintolainaa. Suosittelen töihin menoa opintojen ohelle, se ei kuitenkaan niin raskasta ole jos 1-2 vuoroa viikossa tekee ja tätä kautta saa myös kesätöitä. Tsemppiä sulle, toivottavasti raha-asiat järjestyy!

Vierailija
12/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakemuksia kaikkiin mahdollisiin vuokratyöfirmoihin, kesällä löytyy keikkaduunia esim. ravintola-alalta ja siivoojana. Puhelinmyyjäksi pääsee aina, luulisin. Tai laita kauppojen ilmoitustaululle lappuja, joissa tarjoudut tekemään pientä keikkaa vaikkapa pihatöiden tms. tiimoilta. Ja saathan sinä sentään yleistä asumistukea kesän ajalta vaikka et opiskele, se on jo pieni apu.

Vierailija
13/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi valtion pitää elättää sinut? Sinä opiskelet, jotta pääset töihin. Jotta opiskelusi sujuu saat opintotukea, asumistukea ja lähes ilmaista lainaa. Kun valmistut, menet töihin. Joko Suomeen tai ulkomaille.

"Kun valmistut, menet töihin" Näinhän se minäkin luulin, kun valmistuin, mutta kuinkas kävikään? Idiootit sanoo " Menet töihin" 

Vierailija
14/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysyt vähän väärältä palstalta, täällä, kun porukka ei tiedä mitään oikeasti mistään. Aukovat vain päätään.

Vierailija
15/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu kannattaa vain siinä tapauksessa ,jos tiedät tasan tarkkaan , mitä olet tekemässä ja mihin pyrkimässä. Koulutuksen arvostaminen on Suomessa vähän niin kuin uskonta - mielikuvallisuutta ja metafysiikkaa on paljon; on myös poliitikkojen iänikuinen mantra.

Vierailija
16/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuulle et tule saamaan toimeentulotukea koska silloin saa jo syksyn täyden lainan.

Vierailija
17/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kesällä opintotukeakin saa, jos vain suorittaa opintoja. Ei niiden välttämättä ole edes pakko olla niitä juuri oman oppilaitoksen järjestämiä opintoja. Ota vaikka avoimesta jotain kivoja yleissivistäviä, tai jotain ohjelmoinnin Mooc-kursseja. Suoritat sen verran opintopisteitä että koko vuoden vaadittava opparimäärä tulee täyteen niin siinä se on. Tarkalleen ottaen kesällä ei edes tarvitse suorittaa yhtään opintopistettä, riittää että opiskelet. Voit vaikka kerrata niitä vanhoja kurssejasi omaan tahtiin, jos vain opparimäärä riittää.

Opintotukea saa vain jos opinnot liitetään suoritettavaan tutkintoon. Eli jos saan esim.sivuaineen avoimen yliopiston opinnoista, silloin käy. Mitkään kivalta vaikuttavat irtokurssit eivät käy.

Vierailija
18/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen itsenäinen vahva nainen :D Heti miettimässä itsemurhaa kun elämä kerrankin käy hankalaksi. Hommaa mies hoitamaan sua, muista antaa panna joka reikään.

Mistä tiedät, että olen nainen?

-Ap

Vierailija
19/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan siivousfirmoista kysymään kesätyötä, tai siis avoin nettihakemus.  Oletan että olet jossain isossa kaupungissa. Korosta että olet reipas ja valmis oppimaan uutta.

Vierailija
20/42 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea saa vain jos opinnot liitetään suoritettavaan tutkintoon. Eli jos saan esim.sivuaineen avoimen yliopiston opinnoista, silloin käy. Mitkään kivalta vaikuttavat irtokurssit eivät käy.

Nykyään kaikissa tutkinnoissa on niin paljon vapaavalintaisuutta, että yksi-kaksi kesää menee ainakin ihan huttukursseilla. Tottakai kannattavempaa on tehdä jotain ihan hyödyllisiä kursseja, mutta kyllä joskus kannattaa tehdä ihan niitä rentouttavia yleissivistäviäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi