Faebook ja muu somekäytös kertoo ihmisestä paljon?
Meillä oli kaverin kanssa väittely, jossa toinen oli sitä mieltä, että henkilön facebook ja somekätöksestä voi arvioida millainen henkilö on oikeasti.
Mitä mieltä te olette? Perustelut?
Kommentit (15)
Pari työpaikkakiusaajaa saa ihan hillittömän määrän tykkäyksiä niiden julkaisemiin kuviin.
Vierailija kirjoitti:
Pari työpaikkakiusaajaa saa ihan hillittömän määrän tykkäyksiä niiden julkaisemiin kuviin.
Kukaan ei varmaan uskalla olla tykkäämättä
Sit myös se, että jaetaan kuvia tylsistä illanistujaisista ja se kuva on koko illan kohokohta, kun kaikilla on muka todella hauskaa. Kokemus tällaisestakin.
Kyllä kertoo. Itse haukuin kärkkäästi kaikkia ja trollasin tällä palstalla (tämäkin on somea) monta vuotta, kunnes koin pari isoa elämänmuutosta ja nyt olen jonkin verran aikaisempaa ymmärtäväisemmällä linjalla eikä palstan yleinen vihamielinen ilmapiiri vaikuta minuun niin paljon kuin aikaisemmin, koska nykyään tunnen itseni sen verran paljon paremmin kuin aiemmin. Toki välillä vielä vihavaihde menee päälle, mutta verrattuna entiseen, jolloin se oli 24/7 päällä tätä palstaa lukiessa, ero on iso.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella uskon siis nettikäyttäytymisen kertovan ihmisestä paljonkin.
Kyllä se FB ainakin jotain osviittaa sosiaalisuudesta ja tuttavapiirin laajuudesta antaa ja siitä, onko avoin vai yksityisyyttä vaaliva.
Tiiviissä työyhteisössä puhutaan pahaa selän takana ja somessa esitetään ylintä ystävää. Siinä menee pää pyörälle kun miettii kuka on oikeasti ystävä.
Tiiviissä työyhteisössä oppii millaisia ihmiset voivat olla selän takana ja millaisia ylimpiä ystäviä esittävät somessa. Siinä pieni ihminen sitten miettii kuka on oikea ystävä.
Kyllä kertoo, toiset haluavt olla esillä ja esitellä kaikki elämästänsä toiset taas ei.
Entä mitä se kertoo ihmisestä, joka ei ole facebookissa tai vastaavassa lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se FB ainakin jotain osviittaa sosiaalisuudesta ja tuttavapiirin laajuudesta antaa ja siitä, onko avoin vai yksityisyyttä vaaliva.
Ja kiinnostuksen kohteista ja harrastuksista. Tai ainakin siitä, millaisen kuvan haluaa antaa ja mitä korostaa...
Kyllä mä ihmettelen sitä yhtäkin Facebook käyttäjää joka selittää seinällään perintö ja sukuriitansa ihmisiä nimellä mainiten. Tommoset asiat olisi hyvä käsitellä ihan siellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kertoo. Itse haukuin kärkkäästi kaikkia ja trollasin tällä palstalla (tämäkin on somea) monta vuotta, kunnes koin pari isoa elämänmuutosta ja nyt olen jonkin verran aikaisempaa ymmärtäväisemmällä linjalla eikä palstan yleinen vihamielinen ilmapiiri vaikuta minuun niin paljon kuin aikaisemmin, koska nykyään tunnen itseni sen verran paljon paremmin kuin aiemmin. Toki välillä vielä vihavaihde menee päälle, mutta verrattuna entiseen, jolloin se oli 24/7 päällä tätä palstaa lukiessa, ero on iso.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella uskon siis nettikäyttäytymisen kertovan ihmisestä paljonkin.
Kertoo sen hetkisestä tilanteesta ehkäpä? Toisaalta täällä anonyyminä kirjoittelu on täysin eri kuin julkisen facebook tai insta tilin kirjoitukset.
Tunnen fiksuja ihmisiä, jotka päivittävät sellaista sontaa että olisi vaikea uskoa heitä fiksuiksi, ellei tuntisi ja myös päinvastoin. Itse tähän sontaan myös ajattelemattomuuttani joskus sortunut, varmasti kaikki, virheet on inhimillisiä.
Somessa voit käytännössä antaa juuri sen mielikuvan itsestäsi mitä haluat, se harvemmin vastaa kuitenkaan todellisuutta.
Myönnän myös että itse on tullut trollattua ja kirjoiteltua sellaista mitä en enää kirjoittaisi, vaikka anonyymisti siihen mahdollisuus olisikin, ehkä siinä mielessä kasvanut ulos siitä anonyymiyden suomasta pahanolon purussa ja toisaalta anonyymiyskin on vain illuusio ei tarvitse olla kummoinen hakkeri että kirjoitukset saat tarvittaessa selville.
Se ehkä näissä keskustelupalstoissa vetää kuitenkin puoleensa, kun ihmiset rohkeammin kirjoittavat täällä, mitä esimerkiksi facessa tai instassa. Siinä on kyllä huonotkin puolensa, koska täällä ei tosiaan suodatinta ole.
Tunne kätilöksi opiskelevan, joka vielä vuosia sitten julkisesti kirjoitteli abortin vastaisi päivityksiä omalle face tililleen, työnsaannin kannalta tuo voisi olla melkoinen miinus, ellei sitten ole tajunnut poistaa kirjoituksiaan.
Somettaminen kertoo jo paljon ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä... some ystävät ja oikeat ystävät ja tuttavien laajuus irl vs some on täysin eri asia.
Joillakkin on kaikki puoli tutuista, tutun tutun tuttuihin ystävinään somessa, vaikka voi olla todella yksinäinen eikä juuri pidä yhteyttä kuin muutamaan ihmiseen, tiedän näitä tapauksia aika paljonkin.
Sitten on ihmisiä joilla on laajakin tuttavapiiri, mutta eivät somessa niin aktiivisesti ole, että kaverit määrällisesti somessa jää pieneksi.
Kaveri sanoi, että aforismien tykkäys kertoo siitä ihmisestä mistä se tykkää. Minun omakohtaisen kokemuksen mukaan ei.
Kerran minua luultiin myös huumemyönteiseksi, koska tykkäsin yhdestä kannabisjulkaisusta. Siinä puhuttiin syöpää estävästä öljystä. En todellakaan ole ikinä kokeillut edes huumeita. Syöpään sairastuessani kokeilen kaikki keinot parantua.