Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

42 ja raskaana

Vierailija
09.05.2019 |

Kirjoitan tänne kun en voi vielä kertoa kellekkään, mies tulee töistä myöhemmin, enkä kyllä soita tälläista asiaa vaan kerron sitten henk. koht.
Seksiä ei ollut ollut 5kk, ja niin sitten se kumi jäi kiihkossa kun taas jaksettiin virittäytyä tunnelmaan.
Meillä on yksi lapsi, ja hän ei tullut nopeaan vaan kesti kolme vuotta ennenkuin tärppäsi.

Olen hämmentynyt että olemmekin nyt ruvenneet hedelmällisiksi. Miehellä on peruslääkitys joka saattaa vaikuttaa siittiöiden liikkumiseen ja minulla ikää joten en hakenut jälkiehkäisyä.
Keskustelimme asiasta ja mieskin oli sitä mieltä että lapsi ei olisi katastrofi, mutta minua mietityttää nyt tulevaisuus.

Olin asennoitunut että lähden takaisin työelämään ja odotin että pääsen aikuiseen seuraan kun lapsi aloitti päiväkodin viime kuussa, mutta kuka palkkaa raskaana olevan?
En ehkä pysty tekemään aborttia, mutta toisaalta toivon että menisi kesken kuten yksi raskaus meni.

Toisaalta jotenkin toivoin toista lasta, mutta ajattelin että olen liian vanha ja toisaalta tämä nykyinen oli vauvana järkyttävän huono nukkuja joten en ajatellut että mitenkään jaksaisin samaa rumbaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä jaksetaan jauhaa tästä samasta aiheesta, eikö näitä ole vähän väliä näitä yli 40-vuotiaana lapsen saaneita. Kuinka kauan tätä  pidetään ihmeenä?

Vierailija
22/31 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin yli 40 vuotiaan raskaudesta ja niistä löytyi tanskalainen tilasto jossa 42 vuotiaan raskaus oli mennyt spontaanisti kesken 55%

Riskit äidille nousee, verenpaine ja munuaisoireet, samoin istukan irtoaminen, vauvan pienipainoisuus sekä keskosuus.

Yritin päästä terveyskeskukseen puhumaan asiasta mutta siellä oltiin jotenkin nihkeänä että jos en ole varma että haluan keskeytyksen niin ei oikein löydy lääkäriaikoja. Päivystykseenkään ei voi mennä vain istumaan, koska siellä on nykyään vain terveydenhoitaja joka kutsuu lekurin tarvittaessa.

Kuinka vaikea päätös keskeytys on jos olet teini? Kun ei edes pääse keskustelemaan asiasta? Itse se pitää päättää, mutta mistä saa apua ja faktoja? Jos ei ole turvaverkkoja sen lapsen pitämiseen?

Sain mahdollisuuden soittaa aamulla kun päivystysaikoja jaetaan niin saisin lääkäriajan, mutta seuraavalle päivälle niitä ei anneta kiireellisillekään. Sillä jos haluaa keskeytyksen, pitäisi asia päättää nopeaan.

Keskustelimme miehen kanssa että taloudellisesti pärjäisimme, mies vain oli huolissaan minun jaksamisestani synnytyksen vuoksi ja vauva-ajan.

Lisäksi olimme kerenneet ajatella että elämä helpottuu kun lapsi on jo isompi.

Tämä nykyinen nukkuu koko yön vain kerran viikossa, muutoin herää ja kömpii viereen pyörimään. Omaan huoneeseen siirrämme hänet tänä kesänä, toivottavasti unet paranisivat siitä.

Downin riski nousee ja toisen kromosomihäiriön vielä enemmän oli alle 1/30 tilastollinen riskiluku, yli 40 vuotiailla.

Ap

Lapen saanti on aina riski, eipä noita down-tapauksia loppujen lopuksi ole kovin paljon vastaan tullut, vaikka yhä enemmän on yli 40-vuotiaita lapsen saajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä jaksetaan jauhaa tästä samasta aiheesta, eikö näitä ole vähän väliä näitä yli 40-vuotiaana lapsen saaneita. Kuinka kauan tätä  pidetään ihmeenä?

No täällä jauhaa ne 40 vuotiaat,jotka kaikesta julkisesta yli 35 vuotiaana et saa lapsia helposti mantrasta ovat hämmentyneitä, yllättyneitä ja kauhuissaan.

Olimme hedelmällisyyshoidoissa ennen ensimmäistä lasta ja ivf jonossa ja niissä ivf- infossa luki että mahdollisuus elävään lapseen asti/ alkion siirto on 10% yli 40 vuotiailla, joten tätä vasten luomu raskaus on yllätys. Tai ehkä ei olisi pitänyt yllättyä kun tämä ensimmäinenkin lapsi tuli luomusti, vaikka inseminaatiolla ei onnistunut edellisessä kuussa, silloin tosin olin 38v.

Älä lue ketjuja jotka ei kiinnosta.

ap

Vierailija
24/31 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin yli 40 vuotiaan raskaudesta ja niistä löytyi tanskalainen tilasto jossa 42 vuotiaan raskaus oli mennyt spontaanisti kesken 55%

Riskit äidille nousee, verenpaine ja munuaisoireet, samoin istukan irtoaminen, vauvan pienipainoisuus sekä keskosuus.

Yritin päästä terveyskeskukseen puhumaan asiasta mutta siellä oltiin jotenkin nihkeänä että jos en ole varma että haluan keskeytyksen niin ei oikein löydy lääkäriaikoja. Päivystykseenkään ei voi mennä vain istumaan, koska siellä on nykyään vain terveydenhoitaja joka kutsuu lekurin tarvittaessa.

Kuinka vaikea päätös keskeytys on jos olet teini? Kun ei edes pääse keskustelemaan asiasta? Itse se pitää päättää, mutta mistä saa apua ja faktoja? Jos ei ole turvaverkkoja sen lapsen pitämiseen?

Sain mahdollisuuden soittaa aamulla kun päivystysaikoja jaetaan niin saisin lääkäriajan, mutta seuraavalle päivälle niitä ei anneta kiireellisillekään. Sillä jos haluaa keskeytyksen, pitäisi asia päättää nopeaan.

Keskustelimme miehen kanssa että taloudellisesti pärjäisimme, mies vain oli huolissaan minun jaksamisestani synnytyksen vuoksi ja vauva-ajan.

Lisäksi olimme kerenneet ajatella että elämä helpottuu kun lapsi on jo isompi.

Tämä nykyinen nukkuu koko yön vain kerran viikossa, muutoin herää ja kömpii viereen pyörimään. Omaan huoneeseen siirrämme hänet tänä kesänä, toivottavasti unet paranisivat siitä.

Downin riski nousee ja toisen kromosomihäiriön vielä enemmän oli alle 1/30 tilastollinen riskiluku, yli 40 vuotiailla.

Ap

Lapen saanti on aina riski, eipä noita down-tapauksia loppujen lopuksi ole kovin paljon vastaan tullut, vaikka yhä enemmän on yli 40-vuotiaita lapsen saajia.

Ehkä down lapset menee kesken tai keskeytetään, itsekkään en pysty kantamaan loppuun asti vammaista lasta.

Vierailija
25/31 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/201706152200210150

”Luonto toimii niin, että ikävuodet 20-30 ovat parasta aikaa tulla raskaaksi. 31-vuotiailla naisilla 50 prosentilla voidaan todeta hedelmällisyydessä alenemaa. 40-vuotiaista sadalla prosentilla hedelmällisyys on heikentynyt ja 50 prosenttia on hedelmättömiä, Olkinuora kertoo iän vaikutuksista hedelmällisyyteen.”

Lisäksi yli 40 vuotiaista 60 % hedelmöityshoitoihin hakeutuneista jää ilman lasta.

Joten ei se niin yleistä ole saada lasta vanhempana.

Vierailija
26/31 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma jaksaminen mietityttää sillä olin miettinyt ensimmäisen lapsen nukkuessa huonosti että toivottavasti olisin kuollut. Että niin väsynyt olen ollut. Viimeaikoina ajatus ei ole käynyt mielessä, joten paluu tuohon järkyttävään zombitilaan hirvittää.

Ap

Vierailija
27/31 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, päätimme pitää mahdollisuuden lapseen eli ei aborttia. Nyt kuitenkin näyttää siltä että luonto hoitaa hommansa eli elinkelvottomat menee kesken.

Kävin varhaisultrassa ja löytyi yksi sykkivä sydän, mutta samalla lääkäri huomasi ruskeaa vuotoa. Lääkäri oli positiivinen, mutta siitä lähtien on vuoto vain lisääntynyt ja muuttunut veriseksi. Vielä ei vuoda kuin kuukautiset tai enemmän, mutta alavatsaa juilii.

Hölmöintä on, että kun huomenna soitan terveyskeskukseen tulee sieltä ohje varmaankin, että seuraa kotona ja jos vuoto pitkittyy tai tulee kovat kivut niin sitten pääsee lekurille, kuten ohjeistus oli ensimmäisen keskenmenoni jälkeen.

Ei lääkäri asialle mitään voi, mutta olisi kuitenkin hyvä tietää, että onko tämä nyt oikeasti keskenmeno, vai vaan runsasta alkuraskauden verenvuotoa.

Huonolta tosin vaikuttaa kun alavatsakivut ovat jo kuin kuukautiskipua ja otin jo särkylääkettäkin.

Itkettää, sillä vaikka tiesi että onnistumisen mahdollisuus on vain 55% niin kuitenkin kerkesi jo jotain suunnittelemaan tulevaa, ja ajatus vauvasta oli muuttunut toivotuksi.

Kromosomivirheet ovat kromosomivirheitä, ja niitä on vanhemmiten enemmän, asialle ei voi mitään.

Vierailija
28/31 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani Ap, jos raskaus meni kesken :(

Vierailija
29/31 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki menee hyvin, mutta muussa tapauksessa voimia!

Vierailija
30/31 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia varmistui eilen, yhtäkkiä holahti verta eikä tavallinen side riittänyt vaan meni ohi. Onneksi olin kotona. Seuraavaksi tulikin järkky määrä pönttöön joten elimistö poisti tehokkaasti kohdun raskausmateriaalista.

Ei voi mitään, ikää on jo sen verran että jotenkin en uskonut että onnistuu.

Kuitenkin olen tyytyväinen että päätimme kuitenkin kokeilla josko raskaus pääsisi loppuun asti.

Tämä on kuitenkin ollut aikamoista henkistä vuoristorataa, joten emme kuitenkaan ryhdy tähän uudelleen. Ehkäisyksi pitää hoitaa joku muu kuin kondomi, ehkä koitan päästä sterilisaatioon koska en haluisi syödä hormoneita, eikä yhdistelmäpillerit edes sovi aurallisen migreenin takia.

Se toiveiden murskautuminen keskenmenoon tai lapsen yrittäminen tietoisesti ei ole enää aiheellista meille tai järkevää.

Nyt voimme keskittyä täysin olemassaolevan lapsemme hyvinvointiin ja tulevaisuuteen.

Kiitos kun jaksoit lukea tilanteestani, on ollut parempi olo kun voin kirjoittaa tänne, sillä kaikilla ei ole ystäviä jolle kertoa kaikki.

Vierailija
31/31 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, Ap ♥️