Saako teinille kertoa, että hänen isä haukkuu äitiä?
Eli tenini isä haukkuu minua tekstareilla. Olen kaikkea huonosta äidistä pahaksi asti. Kuulemma vain mustamaalaan isää teinille.
Mitä mieltä olette: pitääkö minun ylläpitää vieläkin teiniin (16 v) päin illuusiota, että isä on neutraali, vai voinko jo kertoa, mitä isä puhuu? Onko totuuden kertominen mustamaalausta?
Teini on monesti ottanut isänsä kanssa yhteen siitä, että isä puhuu minusta pahaa. Isänsä on tästä suuttunut, kun poika puolustaa äitiään.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia pitäisi, ellei asia tulisi teinillä puheeksi, valehdella ei tarvitse.
Miksi ylipäätänsä teinin vanhempien tarvitsee olla tekemisissä? Itse hakisin lähestymiskieltoa mikäli puheet ei lopu ja ne itseä / omaa elämääni häiritsisivät.
Jos nuoremmasta lapsesta on kyse ja toinen vanhemmista häiriköi niin ettei tapaamiset suju, vaikkapa juuri sen takia, ettei yhteydenpitoa voi normaalisti jatkaa, silloin voi olla aihetta kertoa miksi ja aivan rehellisesti, koska lapsi ei ole tyhmä kuten moni tuntuu uskovan.
Meillä häriköinti on siis sitä tasoa, että kuulen olevani sairas, läpeensä paha, haluan tuhota tarkoituksella lapseni mielenterveyden etc. Ei siihen nyt lähestymiskieltoa saa.
Ja joudun olemaan isän kanssa silloin tällöin tekemisissä ihan asioiden hoitamisen vuoksi. Aina jos olen jostain eri mieltä, alkaa tuo haukkuminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vetäminen aikuisten riitoihin on per***stä, omat vanhempani tekivät samaa. Se teini todennäköisesti tietää jo paremmin tilanteen kuin kuvittelet. Jos vanhempien välit on niin huonot ettei kommunikaatio toimi niin sen voi tehdä viranomaisten kautta.
Tämäpä juuri. Meillä aika samanlainen tilanne, isältä tulee mulle todella vihamielisiä ja ilkeitä viestejä (pari yhteydenottokanavaa joutunut jo estämään), mutta ilkeitä, syyllistäviä ja uhkailevia (ei väkivallalla, mutta erinäisillä toimenpiteillä) tulee myös teinille. Sekä puhelimeen että suullisesti. Rankkaa se on minullekin, seurata tuota alistamista, mutta koitan puhua isästä mahdollisimman neutraalisti ja annan meidän kodin ja yhteyden minuun olla näistä vapaata aluetta. Meillä ei alennuta siihen samaan, tai no teini saa kyllä tuulettaa minulle tuntemuksiaan näistä asioista, mutta kuuntelen ja koitan olla tukena.
Ja vaikeaa se on ja v*tuttaa, voin myöntää, mutta koitan ajatella hänen parastaan. Niin helppoa olisi yhtyä niihin haukkuihin, kun lapsikin haukkuu, mutta toisaalta sitten annan myös exälle lisää valtaa mielessäni.
Vaikeaa on ollut myös taruilla jotain puolirehellistä neutraalia, kun teini on kysynyt syitä eroomme, kun en vaan voi vastata että väkivalta oli se pääsyy. Tästä ei ole ensinnäkään mitään todisteita ja exä on uhkaillut silläkin, että jos jollekin asiasta joskus puhun, niin hän vie asian heti oikeuteen, koska minulla ei ole todisteita (sai minut joka kerta ylipuhuttua olemaan menemättä lääkärille). Kaikki nämä asiat löytyvät päiväkirjastani kyllä, jonka hän saa luettavakseen jonain päivänä poismenoni jälkeen.
En minäkään ole alentunut haukkumaan isää. Olen puhunut neutraalisti, ja kertonut isästä myös hyviä puolia. Ei se isä minunkaan mielestäni täysin mätä ole.
En kuitenkaan halua antaa teinille viestiä, että isän toiminta on ok. Minusta on paha selittää lapselle, että isä kuitenkin tarkoittaa hyvää. Sellaisen ihmisen altistaa aikuisena henkiselle väkivallalle. Minua saa kohdella miten vain, koska ei se kuitenkaan tarkoita pahaa.
Ap
Sivusta mutta mielestäni toimit täysin oikein, neutraalisti voi ilmaista että isän toiminta ei ole oikein ja näyttää myös itse mallia että kenenkään ei tarvitse sellaista sietää. Kyllä 16 vuotias jo ymmärtää ja se miten antaa itsensä kohdeltavan vaikuttaa myös siihen millaista mallia haluat lapsellesi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vetäminen aikuisten riitoihin on per***stä, omat vanhempani tekivät samaa. Se teini todennäköisesti tietää jo paremmin tilanteen kuin kuvittelet. Jos vanhempien välit on niin huonot ettei kommunikaatio toimi niin sen voi tehdä viranomaisten kautta.
Tämäpä juuri. Meillä aika samanlainen tilanne, isältä tulee mulle todella vihamielisiä ja ilkeitä viestejä (pari yhteydenottokanavaa joutunut jo estämään), mutta ilkeitä, syyllistäviä ja uhkailevia (ei väkivallalla, mutta erinäisillä toimenpiteillä) tulee myös teinille. Sekä puhelimeen että suullisesti. Rankkaa se on minullekin, seurata tuota alistamista, mutta koitan puhua isästä mahdollisimman neutraalisti ja annan meidän kodin ja yhteyden minuun olla näistä vapaata aluetta. Meillä ei alennuta siihen samaan, tai no teini saa kyllä tuulettaa minulle tuntemuksiaan näistä asioista, mutta kuuntelen ja koitan olla tukena.
Ja vaikeaa se on ja v*tuttaa, voin myöntää, mutta koitan ajatella hänen parastaan. Niin helppoa olisi yhtyä niihin haukkuihin, kun lapsikin haukkuu, mutta toisaalta sitten annan myös exälle lisää valtaa mielessäni.
Vaikeaa on ollut myös taruilla jotain puolirehellistä neutraalia, kun teini on kysynyt syitä eroomme, kun en vaan voi vastata että väkivalta oli se pääsyy. Tästä ei ole ensinnäkään mitään todisteita ja exä on uhkaillut silläkin, että jos jollekin asiasta joskus puhun, niin hän vie asian heti oikeuteen, koska minulla ei ole todisteita (sai minut joka kerta ylipuhuttua olemaan menemättä lääkärille). Kaikki nämä asiat löytyvät päiväkirjastani kyllä, jonka hän saa luettavakseen jonain päivänä poismenoni jälkeen.
En minäkään ole alentunut haukkumaan isää. Olen puhunut neutraalisti, ja kertonut isästä myös hyviä puolia. Ei se isä minunkaan mielestäni täysin mätä ole.
En kuitenkaan halua antaa teinille viestiä, että isän toiminta on ok. Minusta on paha selittää lapselle, että isä kuitenkin tarkoittaa hyvää. Sellaisen ihmisen altistaa aikuisena henkiselle väkivallalle. Minua saa kohdella miten vain, koska ei se kuitenkaan tarkoita pahaa.
Ap
Joo, en tarkoittanut että olisin niin ymmärtänytkään, aloin vain avautua omasta kokemuksesta. Kamalaahan sitä on kuunnella ja niin paha olo tulee. Tytön puhuessa sanon myös, totta kai, ettei isän toiminta ole hyväksyttävää, mutta en ole kertonut itse saamistani viesteistä, enkä toisaalta arvostelee ihmistä, vaan hänen tekojaan, kun teini purkautuu. Vaikeaa tasapainoilua tämä on, kun itsekin on kuitenkin vain ihminen.... Että tsemppiä ja jaksamista meille, tiedän ainakin osaksi mitä käyt läpi.
T. se jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia pitäisi, ellei asia tulisi teinillä puheeksi, valehdella ei tarvitse.
Miksi ylipäätänsä teinin vanhempien tarvitsee olla tekemisissä? Itse hakisin lähestymiskieltoa mikäli puheet ei lopu ja ne itseä / omaa elämääni häiritsisivät.
Jos nuoremmasta lapsesta on kyse ja toinen vanhemmista häiriköi niin ettei tapaamiset suju, vaikkapa juuri sen takia, ettei yhteydenpitoa voi normaalisti jatkaa, silloin voi olla aihetta kertoa miksi ja aivan rehellisesti, koska lapsi ei ole tyhmä kuten moni tuntuu uskovan.
Meillä häriköinti on siis sitä tasoa, että kuulen olevani sairas, läpeensä paha, haluan tuhota tarkoituksella lapseni mielenterveyden etc. Ei siihen nyt lähestymiskieltoa saa.
Ja joudun olemaan isän kanssa silloin tällöin tekemisissä ihan asioiden hoitamisen vuoksi. Aina jos olen jostain eri mieltä, alkaa tuo haukkuminen.
Ap
Kyllä saa. Itse ilmoittaisin että en asioi ihmisen kanssa joka haukkuu ja solvaa, pyytäisin lopettamaan ja mikäli ei lopu voit tehdä ilm. häiriköinnistä ja hakea lähestymiskieltoa. Mikään pakko sinun ei ole olla tekemisissä, mikäli toinen ei osaa asiallisesti käyttäytyä. Silloin siirrät vastuun käytöksestä hänelle jolle se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ilmeisesti nuorella on jo riittävän realistinen kuva isästään. Koeta jaksaa vielä pari vuotta, kun nuori tulee täysi-ikäiseksi laita kokonaan kommunikaatio poikki exään. Pyri keskittymään omaan ja nuoren hyvinvointiin. Terapeuttina kuulen usein miten musertavaa itsetunnolle on jos toiseen vanhemmista ei voi liittää mitään positiivista. Silloin kokemus itsestä muodostuu myös helposti kielteiseksi, mallilla"isänsä poika".
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Pitää estää ex täysin, mutta ei saa välittää viestiä lapsen kautta.
Ei saa puhua totuutta eksästä, vaan pitää maalata musta valkoiseksi.
Pitää kasvattaa lapsesta vahva, mutta ei saa näyttää, miten manipulaatio käytännössä toimii.
Etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Pitää kasvattaa lapsesta vahva, mutta ei saa näyttää, miten manipulaatio käytännössä toimii.
Etc.
Ei tarvitse maalata mustaa valkoiseksi, kun ei kerro viesteistä lainkaan. Nyt on kuitenkin tehty selväksi, että viestien näyttäminen satuttaa lasta. Aikuinen vastuullinen ihminen ei sellaista tee. Edes aikuiselle lapselleen. Jos isä loukkaa lasta, puolusta tätä, mutta älä ikinä sotke lastasi aikuisten välisiin riitoihin. Ja kyllä ainakin isompi teini voi sopia isän kanssa tapaamiset suoraan. Sinun ei ole pakko olla yhteydessä, eikä edes välittää mitään viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Etc.Ei tarvitse maalata mustaa valkoiseksi, kun ei kerro viesteistä lainkaan. Nyt on kuitenkin tehty selväksi, että viestien näyttäminen satuttaa lasta. Aikuinen vastuullinen ihminen ei sellaista tee. Edes aikuiselle lapselleen. Jos isä loukkaa lasta, puolusta tätä, mutta älä ikinä sotke lastasi aikuisten välisiin riitoihin. Ja kyllä ainakin isompi teini voi sopia isän kanssa tapaamiset suoraan. Sinun ei ole pakko olla yhteydessä, eikä edes välittää mitään viestiä.
Itse asiassa ei minulla ole riitaa isän kanssa. Olen vain eri mieltä asioista, ei se ole riitaa. Itse olen ylikorostetun asiallinen aina, en koskaan mene henkilökohtaisuuksiin, en edes vahingossa. Kyse on isän yksipuolisesta käytöksestä.
Aion kyllä joskus kertoa lapselle totuuden. En vielä, mutta joskus. Hautaan asti en tämän asian kanssa mene. Miksi menisin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Etc.Ei tarvitse maalata mustaa valkoiseksi, kun ei kerro viesteistä lainkaan. Nyt on kuitenkin tehty selväksi, että viestien näyttäminen satuttaa lasta. Aikuinen vastuullinen ihminen ei sellaista tee. Edes aikuiselle lapselleen. Jos isä loukkaa lasta, puolusta tätä, mutta älä ikinä sotke lastasi aikuisten välisiin riitoihin. Ja kyllä ainakin isompi teini voi sopia isän kanssa tapaamiset suoraan. Sinun ei ole pakko olla yhteydessä, eikä edes välittää mitään viestiä.
Itse asiassa ei minulla ole riitaa isän kanssa. Olen vain eri mieltä asioista, ei se ole riitaa. Itse olen ylikorostetun asiallinen aina, en koskaan mene henkilökohtaisuuksiin, en edes vahingossa. Kyse on isän yksipuolisesta käytöksestä.
Aion kyllä joskus kertoa lapselle totuuden. En vielä, mutta joskus. Hautaan asti en tämän asian kanssa mene. Miksi menisin?
Ap
Koska rakastat lastasi, etkä halua tuhota edes aikuisen lapsen välejä isäänsä, ja ymmärrät, että kertominen tulee pelkästään rikkomaan lastasi, ja on vain oma halpamainen kostosi miehelle.
Älä vie hautaan, vaan kerro jollekin ulkopuoliselle. Vaikka terapeutille. Mutta älä ikinä kerro lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Ap
Koska rakastat lastasi, etkä halua tuhota edes aikuisen lapsen välejä isäänsä, ja ymmärrät, että kertominen tulee pelkästään rikkomaan lastasi, ja on vain oma halpamainen kostosi miehelle.
Älä vie hautaan, vaan kerro jollekin ulkopuoliselle. Vaikka terapeutille. Mutta älä ikinä kerro lapselle.
Haluan kertoa lapselleni sen takia, että jos ja kun hän kohtaa isältään samaa kohtelua, niin hän tietää, ettei vika ole itsessä, vaan isässä. Että riitaan ei tarvita aina kahta.
Tämä on rakkautta myös. Vapauttaa toinen syyllisyyden taakasta.
Teini nyt jo tietää, että isä pakottaa, manipuloi ja syyllistää. Näitä sanoja itse käyttää.
Ap
En ota kantaa juuri tähän keissiin, mutta yleisesti olen sitä mieltä, että vanhemman harjoittama lieväkin ”väkivalta” pitää osoittaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa juuri tähän keissiin, mutta yleisesti olen sitä mieltä, että vanhemman harjoittama lieväkin ”väkivalta” pitää osoittaa lapselle.
Juuri näin. Minäkin menin naimisiin kontrolloivan miehen kanssa, koska se oli miehenmallini. Äitini paljasti vasta vanhana, että hän eli samanlaisessa alistetussa suhteessa kuin minä. Miehenmallini oli niin vahvasti alitajunnassani, etten nähnyt miksi valitsin mitä valitsin. Hänen olisi pitänyt kertoa minulle jo nuorena, että avioliitto ei saa olla alistaja-alistettu-suhde.
Toki oma sanavalinta pitää valita, ja miettiä minkä ikäiselle lapselle asian kertoo. Ei haukkumalla tietenkään.
Ap
Miksi kertoisit? Toivotko, että teini halaa ja lohduttaa sinua ja sanoo, et ikävä isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Ap
Haluan kertoa lapselleni sen takia, että jos ja kun hän kohtaa isältään samaa kohtelua, niin hän tietää, ettei vika ole itsessä, vaan isässä. Että riitaan ei tarvita aina kahta.
Teini nyt jo tietää, että isä pakottaa, manipuloi ja syyllistää. Näitä sanoja itse käyttää.
Ap
Jos kerran tietää, niin mihin tarvitsee enää lisätietoa? Ei mihinkään. Nyt hän tarvitsee tukea ja rakkautta, ja rohkeutta pitää puolensa. Se, että hänen pitäisi vielä sääliä äitiään, ei auta yhtään. Hae itsellesi ja tyttärellesi terapeutti. Anna ammattilaisen tukea tyttösi kasvua. Äläkä ikinä dumppaa omaa pahaa oloasi lapsellesi.
Voi luoja. Et todellakaan kerro, ei ole hänen asia puuttua. Sinun pitäisi kyetä itse hoitamaan suhteesi.
Pistää oikein vihaksi tommonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä ex täysin.
Av on tekopyhä.
Ap
Ap
Sinä näytät lapsellesi esimerkkiä ettei tuommoinen ole ok sillä tavalla, että et hyväksy sellaista käytöstä mieheltä. Se, että kerrot lapsellesi millätavalla isä salaa käyttäytyy sinua kohtaan ei sitä opeta, lapsi vain ahdistuu lisää ja oppii kantamaan kaunoja.
Mä oon nykyään katkera, koska mun äiti kertoi omia ihastumisiaan ja isän pettämisestä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nykyään katkera, koska mun äiti kertoi omia ihastumisiaan ja isän pettämisestä mulle.
Jep, aika hyvin on pirstonut uskon parisuhteisiin, kun on saanut kuulla vanhempiensa "seikkailuista" riitojen takia.
Ap