Lihasten hankkiminen/painon nostaminen on vaikeaa terveellisillä ruokavaliolla!
En olisi uskonut, että jonakin kauniina päivänä tarpeeksi syöminen on hankalaa! Olen entinen ”laihaläski”. Söin aikaisemmin todella paljon roskaruokaa ja herkkuja. Sitten pudotin läskit pois, ja nyt olen pelkästään laiha. Viime vuoden lopulla sain laihdutuksen päätökseen, ja aloitin tavoitteellisemman treenin kuntosalin puolella. Haluaisin lisää lihasmassaa muutaman kilon. En vain jaksa syödä terveellistä ruokaa tarpeeksi! Herkuilla olisi helppo saada plussakaloreita, mutta haluan tehdä tämän terveellisesti. Olen lakto-ovo-vegetaristi, joten lihaa en syö.
Nämä keinot mulla on jo käytössä, onko ehdottaa muita?
- Pähkinät: Syön reilun kourallisen pähkinöitä päivässä ja noin ruokalusikallisen siemeniä. Enemmänkin voisin muuten syödä, mutta raskasmetallien takia ei ilmeisesti ole suositeltavaa.
- Rasva: Käytän rasvaa reilummin ruoanlaitossa kuin ennen. Lisään myös esim. aamupuuroon öljyä, mitä en ole aikaisemmin tehnyt.
- Maitotuotteiden ja kasvimaitotuotteiden rasva: Maitoa en juo, mutta juustosta, raejuustosta ja jogurtista en enää nykyään valitse rasvatonta versiota. Käytän myös soijamaitoa, josta en myöskään valitse vähärasvaisinta.
- Isommat annokset: Syön toki ruokaa isompia annoksia. Liian isoista tulee ikävä ähky, joten en ole paljon pystynyt annoskokoa kasvattamaan...
- Useammin syöminen: Ennen söin ehkä 3 tai 4 kertaa päivässä, nykyään 5 tai 6 (kolme kunnon ateriaa ja 2–3 välipalaa).
- Palautusjuomat/muut energiapitoiset juomat: Juon treenin jälkeen aina palkkarin. Lisäksi pyrin muutenkin juomaan energiaa sisältäviä juomia (esim. smoothiet, soijamaito), sillä nesteenä enegiaa sujahtaa helpommin sisään mahaa täyttämättä.
Näillä saan syötyä noin 2 500–2 800 kcal päivässä. Ilmeisesti ei riitä, sillä lihasta ei tule... Olen 22-vuotias nainen ja painan 58 kiloa. Käyn salilla 5 kertaa viikossa (ammattilaisen tekemä saliohjelma), pyöräilen työmatkat (noin 2–3 h yheensä viikossa) ja jonkin verran tulee kävelyä (kauppaan, töissä hieman, lenkitän mummini koiraa pari kertaa viikossa...).
Salikörmyt, auttakaa!
Kommentit (19)
Voisit miettiä uudemman kerran, mitä on terveellinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sinun mielestäsi on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käy harvemmin salilla, esim 3 krt viikossa. Tällöin lihaksilla on energiaa käytössä enemmän. Harrasta vähemmän aeeobista liikuntaa. Roskaruoalla saat vain diabeteksen ja selluliittia.
Ehkä salia voisi tosiaan hiukan vähentää. Aerobista on pakko tehdä, jotta pääsee töihin yms., eli ihan hirveästi ei ole mahdollista vähentää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei ainakaan soija ja rasvaton ruoka.
Enemmän lihaa ja kalaa ja kunnolla rasvaa, voita ja oliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joidenkin mielestä terveellistä ruokaa on vain haudutetut idut ja goijimarjat, ei kannata kuunnella heitä. Välimeren ruokavalio on tutkimusten mukaan maailman terveellisin, ja siinä syödään esim kalaa, kasviksia, hyviä rasvoja jne, ei mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun mielipiteellä ei ole merkitystä. Hanki tietoa, se on helppoa.
AP:lle yksi maailman helpoin kikka tähän: Mantelivoi
Ja HUOM, ei suinkaan maapähkinävoita siis, mikäli terveys on sinulle tärkeää. Katso: Do Not Eat Peanut Butter Again, Until You Watch This...
Minkälainen saliohjelma pääpiirteiltään?
Juo enemmän alkoholia. Siinä on paljon energiaa ja juominenkin on mukavaa. 2-3 pulloa olutta päivään niin johan alkaa laihaläskin laihat katoamaan.
Ihan hippasen epäisin tehotonta treenausta. Jotta lihas kasvaisi, sitä täytyy rääkätä ja niiden täytyy tuntua siltä treenin jälkeen, että jotain on tehtykin. Kova tunnin treeni max. kolme kertaa viikossa, riittävästi unta ja lepoa. Alkaa lihas kasvamaan vaikka vain ituja imeskelisit.
Onko vegaanius sinulla ehdotonta? Kala toisi hyvin lisää proteiinia ja hyviä rasvoja.
Toinen mitä mietin on tuo laiha-läski. Miten todettu? Kehtaatko kertoa BMIn?
Jos kalorit pitää oikeasti paikkansa niin hyvä, mutta sinuna tarkistaisin asiat ihan laillistetulta ravitsemusterapeutilta. Mitä ajattelet syömishäiriöistä?
Et vain syö tarpeeksi tärkeintä lihastenkasvu ravinnetta: kaliumia (potassium).
Kokeile vaikka huviksesi pari seuraavaa kuukautta saada 5000mg kaliumia per päivä, lupaan että olet kasvanut kuin steroideilla.
Mutta kun huomaat kuinka vaikeaa se 5000mg on saada, et tule tekemään tätä. Mutta haastan sinua..
Jahas, viestiin #11 tuli ap:n lisäksi joku instaselfietreenaajakin alapeukuttamaan. Faktaa on se, ettei saliselfiet lihasta kasvata.
Vierailija kirjoitti:
Ja HUOM, ei suinkaan maapähkinävoita siis, mikäli terveys on sinulle tärkeää. Katso: Do Not Eat Peanut Butter Again, Until You Watch This...
Aivan, YouTubehan onkin se luotettavin, akateeminen tutkimus- ja tiedejulkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, YouTubehan onkin se luotettavin, akateeminen tutkimus- ja tiedejulkaisu.
Olet oikeassa, mutta kyseinen lääkäri joka videossa puhuu (joka on opiskellut 40 vuotta ravintotiedettä) taas on yksi luotettavimpia lähteitä mitä ravintoon tulee.
Eihän tässä tiedä mitä uskoa, kun yhtäällä valitetaan, kuinka vaikeaa on syödä tarpeeksi lihaskasvun kannalta ja sitten taas monia artikkeleita olen lukenut, joissa muistutetaan, kuinka salitreeni ei lisää kulutusta kuin parin banaanin verran, joten sen takia ei pitäisi syömistä juurikaan lisätä.
En laske kaloreita, mutta itselläni paino on noussut jonkin verran aloitettuani lihaskuntotreenin. Olen myös kasvissyöjä. Treenaan ihan vain kotosalla vapailla painoilla ja kehonpainolla pari kertaa viikossa, lisäksi juoksen useita kertoja viikossa. Uskon, että noista kiloistani ainakin osa on lihasta, kun sen peilistäkin näen.
Aloittaja ei todellakaan saa liikaa aerobista treeniä. Se on tarpeen ihan sydän- ja verisuoniterveydenkin kannalta. Nuo määrät eivät lihaskasvuun vaikuta.
Kiitos vastauksista! Joku valitti rasvatonta ruokavaliota, niin sitä rasvaahan olen reilusti lisännyt... Sekä eläinperäistä (maitotuotteet) että kasviperäistä (öljyt, pähkinät, siemenet). Kalaa ehkä voisin alkaa syömään jonkin verran, mutta etenkin punainen liha etoo. Toki voisin käydä ihan ravitsemusterapeutillakin asioista juttelemassa. Joku kysyi BMI:tä, niin se on minulla noin 19.
Saliohjelma sisältää paljon raskaita perusliikkeitä, mutta erityisesti ylävartalolle myös eristävämpiä liikkeitä. Ohjelma painottuu ylä- ja keskivartalon kehitykseen, sillä se on selvästi alavartaloani heikommassa kunnossa. Painoja olen saanut lisättyä ihan tavoitteiden mukaan, tosin nyt havaittavissa pientä kehityksen hidastumista (joka on siis ihan normaalia, alussa kehittyy nopeiten). Kehityksestä huolimatta massaa ei näy...
Ap
Käytköhän sinä liian usein salilla?
Itse olen käynyt nyt muutaman kuukauden salilla ja teen ihan salin omaa aloittelijan perusohjelmaa 2-3 krt/vko. Mulla on lihasmassa kasvanut ihan silmillä havaittavasti, erityisesti ylävartalossa. Olen siis normaalipainoinen keski-ikäinen nainen. Teen sarjat 10x toistoilla ja sellaisilla painoilla, että viimeiset toistot onnistuvat juuri ja juuri. Voima on kasvanut niin, että olen n. parin viikon välein nostanut vastusta. Syön normaalia perusruokaa, enkä tankkaile erityisesti proteiinia. Aerobista raskasta liikuntaa harrastan myös 2 x vko.
Käy harvemmin salilla, esim 3 krt viikossa. Tällöin lihaksilla on energiaa käytössä enemmän. Harrasta vähemmän aeeobista liikuntaa. Roskaruoalla saat vain diabeteksen ja selluliittia.