Paras täytekakun täyte?
Mikä on mielestäsi paras täyte kakkuun? En ole tehnyt tai syönyt kakkua aikoihin ja nyt lauantaiksi pitäisi tehdä.
Kommentit (7)
Pakastevadelmaa, johon laitan vadelmahilloa sen verran, että maistuu makealle mutta myös kirpeälle.
Joskus keitin Valion ohjeella kevytkermasta tehdyn vaniljakiisselin, johon pilkoin pieneksi banaania, ananasta ja omenaa tai päärynää. Kerran tein kakun apen synttäreille kaksi kakkua ja ne hävisi kahvipöydästä ekana, sain niistä myös paljon kiitoksia.
Mie nyt oon semmonen herkkusuu, että lähes mikä tahansa täyte maistuu. Mutta esimerkiksi jotkut moussetäytteet on hyviä, esim. suklaamousse tai mansikkamousse. Tai mitä nyt noita mousseja onkaan. Myös erityisesti banaanin viipaleet kakussa ovat mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään seuraavanlaisesta ja teen tuolla täytteellä myös ensi viikonlopuksi täytekakun:
Viipaloi täytekakkupohja kolmeen, tai neljään osaan korkeudesta riippuen.
Kostuta alin viipale vaniljamaidolla, levitä ohut kerros lemon curdia ja kerros sokerilla makeutettua mascarpone-kermavaahtoseosta. Nosta tämän päälle seuraava kakkuviipale ja tee kerros, kuten edellinen. Lopuksi kostuta kakun päällimmäinen kakkuviipale ja kuorruta koko kakku mascarpone-kermavaahdolla.
Kakun pystyreunat koristelen mantelilastuilla ja kakun pintaan joko viipaloituja, tai kokonaisia mansikoita. Halutessaa voi vielä laittaa esim. hopekuulia tai jotain muuta nonparellia, raetta tmv.
On makea, vaniljainen, kermainen ja raikas yhtä aikaa.
Oi! mmm, onko sinulla tähän jossain virallista ohjetta?
Lemon curdia hehkutan minäkin, uusi tuttavuus kakun täytteenä mutta todella hyvää. Ohut kerros curd ia ja päälle sitruunatuorejuusto-kermavaahtosekoitusta. Jam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään seuraavanlaisesta ja teen tuolla täytteellä myös ensi viikonlopuksi täytekakun:
Kostuta alin viipale vaniljamaidolla, levitä ohut kerros lemon curdia ja kerros sokerilla makeutettua mascarpone-kermavaahtoseosta. Nosta tämän päälle seuraava kakkuviipale ja tee kerros, kuten edellinen. Lopuksi kostuta kakun päällimmäinen kakkuviipale ja kuorruta koko kakku mascarpone-kermavaahdolla.
Kakun pystyreunat koristelen mantelilastuilla ja kakun pintaan joko viipaloituja, tai kokonaisia mansikoita. Halutessaa voi vielä laittaa esim. hopekuulia tai jotain muuta nonparellia, raetta tmv.
Oi! mmm, onko sinulla tähän jossain virallista ohjetta?
Ei ole antaa tuon kummempaa ohjetta. Aikoinaan, kun lemon curdin löysin, aloin tuolla tavalla tekemään, eli olen tuon itse säveltänyt. Ihan tavalliseen tapaan teet sokerikakkupohjan, paistat kypsäksi ja jäähdytät. Täytteen suhteen olen laittanut yksi yhteen, eli purkki mascarponen 2dl vaahdotettua kuohukermaa ja sokeria maun mukaan, tuohon määrään vaikkapa 2- 3 rkl. Tämä määrä täytettä riittää 3-4 kananmunan kakkupohjan täyttämiseen ja kuorruttamiseen. Lemon curd on aika tahmeaa ja haastavaa levittää pehmeälle kakkupohjalle, joten sitä voi lämmittää hetken mikrossa, niin levitys sujuu helpommin. On voimakkaan makuista, joten ohut kerros riittää. Vaniljamaidon teen suhteessa 1,5 dl maitoa, 1 tl. vaniljasokeria.
Toivottavasti tästä ohjeestani oli apua.