Minkä ikäinen olet ja paljonko velkaa?
Ollaan nelikymppisiä ja meillä yhteensä velkaa 30 000. Mietin paljonko tässä iässä uskaltais ottaa lainaa remonttiin ja ehkä elämiseenkin.
Kommentit (103)
50 v, ei lainaa, talolaina saatiin maksettua n. 10 v sitten. Nyt kyllä suunnitellaan kesämökin hankintaa ja siihen joudutaan sitten vähän lainaa ottamaan, vaikka on meillä jonkin verran säästöjä. Max. 30 000 otetaan lainaa.
29v ja puolison kanssa 140 000e velkaa omaan asuntoon. Otetaan sijoitusasunto vielä mihin vanhemman lapsen olisi tarkoitus muuttaa 10v päästä, siihen lisää velkaa n. 170 000e.
Remonttiin voi ottaa lainaa kohtuullisesti, mutta silloinkin remontti pitää olla perusteltu, eli sellainen, että parantaa tai ylläpitää tiloja teknisesti (esim. putkiremontti ehkäisee vesivahinkoja), tai että se kosmeettisena kohennuksena nostaa kiinteistön arvoa. Kannattaa välttää liian kalliita remontteja; jos kämppä on huonolla alueella, ei kylppäristä kannata tehdä luksuskylpylää.
”Elämiseen” otettu laina on huono idea; totutatte itsenne liian hyville päiville. Tulee elämäntapainflaatio, joka itsessään ruokkii kuluttamista ja velkaantumista, kun mikään perushyvä ei enää kelpaa.
45v ja 150keur. Tässä makselen omakotitaloa pois hiljokseen.
35v ja nopea n 4000e on jäljellä, ensivuonna velaton!
Vierailija kirjoitti:
49-vuotias ja asuntolainaa on 72 000€
Vielä lisään, että olin pitkään jo velaton, mutta avioero tuli ja lunastin talon itselleni. Näin se elämä järkkää ylllätyksiä.
Siis taloa vastaan saadaan lainaa kyllä. Ap
Olen 37v ja velkaa en ole vielä tähän ikään mennessä ottanut.
Kohta puolin 33, henkilökohtaista velkaa 0e, yhtiölaina ~45ke.
Vierailija kirjoitti:
6/7 Säästöön ei jää ja asutaan talossa joka vaatii remonttia jotta voidaan asua siinä pidempään tai myydä eteenpäin. Se olisi siis sijoitus, mutta lainaa otettaisiin myös sen verran että voidaan elää vähän löysemmin. Siis ei laiteta tuulemaan! Ollaan aina eletty kädestä suuhun periaatteella että lainaa ei oteta. Nyt kun ikää on tullut enemmän haluaisi elämästä vähän nauttiakin ennen kuin alkaa tulla sairauksia yms. Täällä kun ei ilman velkaa saa mitään eikä voi investoida mihinkään. Ap
Millä ajattelitte sen velan maksaa takaisin, jos nytkin jo rahat tiukalla
42v ja velkaa 40t€. Miksi ette säästä ja sitten remontoi? Vai miten suuresta remontista puhut? Me voisimme maksaa tuo asuntolaina pois mutta on niin halpa laina kun korot on naurettavan pienet. Jos nousevat niin sitten kuitataan se.
En ole koskaan elänyt yli varojeni, eli ottanut lainoja. Velaton olen.
En ymmärrä lainojen ottajia.
46v
46 ja velkaa 300k. Nettovarallisuus tuotakin isompi.
Jos elätte kädestä suuhun niin millä maksatte tuon uuden velan? Remontin ymmärrän, mutta ei ole yhtikäs mitään järkeä ottaa lainaa että voisitte "elää löysemmin". Maksakaa nuo velat pois ja eläkää sitten löysemmin!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan elänyt yli varojeni, eli ottanut lainoja. Velaton olen.
En ymmärrä lainojen ottajia.46v
En mäkään mitään muuta varten ole lainaa ottanut kuin asuntoon. Siihen oli miltei pakko ottaa kun pk-seudulla haluan asua. Muuhun aina säästän ja sitten ostan. Laina ahdistaa joten ap:n tapauksessa en ottaisi lainaa vaan säästäisin vaikka olisikin vaikeaa.
42 opintolainaa 2000. Olen tienannut elämäni aikana alle 500000, koska opiskellut ja ollut työttömänä aikoja. Näillä tuloilla ei isoja lainoja maksella.
28 v ja 0 euroa.
Olisikin asuntolainaa mutta en saa...