Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus-ahdistus-unettomuus — mihin lääke auttaa ensimmäiseksi?

Vierailija
06.05.2019 |

Jos kärsii vakavasta ja syvästä masennuksesta, ahdistuksesta ja unettomuudesta, ja saa lääkkeet, jotka auttavat.

Paraneeko vaivat tietyssä järjestyksessä? Helpoimmasta päästä ensin? Vai ahdistus ensin? Vai kaikki oireet helpottavat samanaikaisesti?

Tiedän, tiedän, kaikille vaikuttaa eri lailla, mutta mikä on oma kokemuksesi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun ahdistus ja masennus ovat "vain" keskivaikeaa sorttia ja reilu kuukausi sitten aloitettu ssri-lääkitys (essitalopraami) aluksi jopa hiukan pahensi ahdistuneisuutta. Mutta viikkojen myötä sekä masennus- että ahdistusoireet ovat lievittyneet, suurinpiirtein samassa tahdissa varmaan. Aamuyön heräilyä ja katkonaista yöunta on vieläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Muita kokemuksia?

Vierailija
4/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin keskivaikea. Saat nyt vähän tuoretta kokemusta. Kolme viikkoa essitalopramia takana. Mulla ei pahentunut olo ollenkaan lääkkeiden aloituksen myötä ja nyt ei juurikaan ahdista mutta masennukseen ei oo vielä tehnyt mitään. Yöheräilyä on myös edelleen.

Vierailija
5/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti lääkkeistä. Jos saa mielialalääkkeen lisäksi unilääkettä, unettomuus helpottaa ensimmäisenä.

Vierailija
6/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen etiologiaa ei tiedetä, mutta tiedetään, että univaikeudet johtavat masennukseen ja toisaalta masennus univaikeuksiin. Tässä silloin keskeistä univaikeus. Lääkkeiden NNT-lukuja tarkkailtuasi tajuat sen, että lääke itsessään ei voi olla syy paranemisiin, vaan taustalla on paljon monimutkaisemmat tekijät.

Moni ihminen osaa ihan itse arkijärjellä korjata näitä tekijöitä, osa tarvitsisi terapiaa, mutta koska lääkebusiness on niin kivaa ja hyvätuottoista, moni uskoo pillereihin. Mikäli pillereihin uskoo,  eikä välitä niiden aiheuttamista haitoista, usein pahempia kuin alkuperäinen ongelma, niin silloin kannattaa niitä syödä. Yhteiskuntahan nekin suurimmaksi osaksi kustantaa, eli pilleripurkki on oikeastaan veronmaksajien tukea päästään vialla olevalle.

Vierailija
7/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksen etiologiaa ei tiedetä, mutta tiedetään, että univaikeudet johtavat masennukseen ja toisaalta masennus univaikeuksiin. Tässä silloin keskeistä univaikeus. Lääkkeiden NNT-lukuja tarkkailtuasi tajuat sen, että lääke itsessään ei voi olla syy paranemisiin, vaan taustalla on paljon monimutkaisemmat tekijät.

Moni ihminen osaa ihan itse arkijärjellä korjata näitä tekijöitä, osa tarvitsisi terapiaa, mutta koska lääkebusiness on niin kivaa ja hyvätuottoista, moni uskoo pillereihin. Mikäli pillereihin uskoo,  eikä välitä niiden aiheuttamista haitoista, usein pahempia kuin alkuperäinen ongelma, niin silloin kannattaa niitä syödä. Yhteiskuntahan nekin suurimmaksi osaksi kustantaa, eli pilleripurkki on oikeastaan veronmaksajien tukea päästään vialla olevalle.

Jos vain tietäisi, mihin tarvitsee terapiaa? Siis ei tiedä masennuksen syytä, vaikka on käynyt juttelemassa.

Vierailija
8/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/31 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alussa keskivaikea ahdistus ja lievä masennus. Multa lähti ahdistus ensin. Tosin nyt masennus on pahentunut lievästä keskivaikeaan.

Vierailija
10/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikki lääkkeiden syöjät? Niitähän on täällä paljon. Vai ettekö vain osaa vastata?

Vierailija
11/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ylös

Vierailija
12/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain tietäisi, mihin tarvitsee terapiaa? Siis ei tiedä masennuksen syytä, vaikka on käynyt juttelemassa.

Tuntuuko että arki kaikkine vaatimuksineen ja muistamisineen väsyttää ja kuormittaa? Ettet ”riitä”, tai joudut pinnistelemään ihan tavallisten hoidettavien asioiden kanssa? Voisi olla paikallaan selvitellä keskittymiseen ja tarkkavuuden ylläpitämiseen liittyviä asioita. Aikuisella ad(h)d pulmat hoitamattomina voivat ajaa ylikuormittuneeseen tilaan. Silloin onkin ihan ymmärrettävää ettei selkeää syytä oireilleen osaa nimetä. Kaikki on periaatteessa hyvin, mutta silti vaan on liian raskasta. Voi myös olla että olet persoonallisuudeltasi vaativa itseäsi kohtaan. Tämäkin piirre voi olla häiriötasoisen voimakas. Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat apua ja asiasi etenevät.

Vierailija
13/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin ja nukuin ensimmäisen kuukauden. Ei siinä juuri ahdistanut tai masentanut, kun oli taju kankaalla.

Vierailija
14/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukuin ja nukuin ensimmäisen kuukauden. Ei siinä juuri ahdistanut tai masentanut, kun oli taju kankaalla.

Mitä sitten tapahtui? Miten asia eteni?

Vierailija
15/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap Kyselet? Ei sitä voi tietää sun kohdalla etukäteen.

Vierailija
16/31 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselen aikuisen lapseni puolesta. Hänen ahdistuksensa on poistunut, mutta masennus on syvää. Lääkkeitä takana kuusi viikkoa. Tähän mennessä olen ajatellut, että lääkkeet eivät tehoa, mutta nyt mieleeni juolahti, että koska ei ahdista, niin voiko sittenkin tehota? Toinen vaihtoehto on, että ahdistus vain muusta syystä poissa, ja lääkkeet eivät yhtään tehoa. Mistä siis tehon tietää?

Vierailija
17/31 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
18/31 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
19/31 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselen aikuisen lapseni puolesta. Hänen ahdistuksensa on poistunut, mutta masennus on syvää. Lääkkeitä takana kuusi viikkoa. Tähän mennessä olen ajatellut, että lääkkeet eivät tehoa, mutta nyt mieleeni juolahti, että koska ei ahdista, niin voiko sittenkin tehota? Toinen vaihtoehto on, että ahdistus vain muusta syystä poissa, ja lääkkeet eivät yhtään tehoa. Mistä siis tehon tietää?

Kannattaa varmaan vielä jatkaa tuon lääkkeen kokeilua, kun kuitenkin auttanut vähäsen. Itselläni venlafaxin auttoi ahdistukseen ja masennukseen sekä sosiaalisiin tilanteisiin, mutta unettomuuteen ei kai hirveästi. Suosittelen selvittämään millainen masennus lapsellasi on, itselläni ei ainakaan lääkärit ikinä sanoneet, että minulla on AD(H)D, vaikka sovin täydellisesti taudinkuvauksiin. Ja nyt haluaisin kokeilla ADD-lääkitystä (esim. concerta), mutta en ole valmis luopumaan venlafaxinista kuitenkaan.

Vierailija
20/31 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan vielä jatkaa tuon lääkkeen kokeilua, kun kuitenkin auttanut vähäsen. Itselläni venlafaxin auttoi ahdistukseen ja masennukseen sekä sosiaalisiin tilanteisiin, mutta unettomuuteen ei kai hirveästi. Suosittelen selvittämään millainen masennus lapsellasi on, itselläni ei ainakaan lääkärit ikinä sanoneet, että minulla on AD(H)D, vaikka sovin täydellisesti taudinkuvauksiin. Ja nyt haluaisin kokeilla ADD-lääkitystä (esim. concerta), mutta en ole valmis luopumaan venlafaxinista kuitenkaan.

Olen aika varma, että lapsellani on add, mutta julkinen puoli ei suostu testaamaan. Pitänee viedä yksityiselle.