Mitä hyötyä siitä Turun toriparkista oikein on?
Ei siitä Turun keskustasta tuu mitään sellaista samanlaista Prisma-perheiden turistirysää kuin vaikkapa Myllystä tai Skanssista, koska liian pitkät etäisyydet, liikaa ulkonaolemista, eikä keskustaan myöskään mahdu yhtäkään kunnon hypermarkettia, joka tyydyttäisi nykypäivän ihmisten vaativat kulutustottumukset.
Kommentit (41)
Mutta onhan teillä se ihana funikulaattori, maailman 9. ihme!
Vierailija kirjoitti:
Niin onkin, jos se vielä joskus saataisiin käyttöönkin :))
Mutta en todellakaan usko, että toriparkille oikeasti on tarvetta. Kaikissa keskustan parkkihalleissa on ihan aina tilaa, myös joulun alla.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän olennaisin juttu ole ollut se että päättäjien tutuille on saatu iso ja kallis urakka tehtäväksi. Mitään hyvää vaikutusta tuolla tuskin on, torien toiminta ei ilmeisesti yleensä elvy ennalleen kun se on ollut pitkään rempan takia pois käytöstä. Ihmiset tottuvat tänä aikana asioimaan muualla.
Niin, näin saadaan kaupunkilaisten veroeurot gryndereille, kun talojen rakentaminen sikahintaan ei riitä!
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta tuskin ihmiset jaksavat toriparkilta asti kävellä.
Ei kerrassaan mitään. Louhikin on puoliksi tyhjä jatkuvasti.
Liekö maailman ensimmäinen toriparkki joka luiskahtaa mereen?
Vierailija kirjoitti:
Lähes toivon että luiskahtaisi. Ilman että kenellekään ihmiselle aiheutuisi vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä sen keksit: Meriparkki!
Toriparkin hyödyllisyydestä en tiedä, mutta tätä keskustan mollaamista ihmettelen täällä.
Itse olen ainakin niin kaupunkilainen, että en pysty vertaamaan millään näitä Skanssia ja Myllyä Turun keskustan viehättävyyteen. Skanssissa olen käynyt kerran ja Myllyssä käyn 2 x vuodessa. Muuten käyn keskustassa 1-2 kertaa viikossa. Minulle ei ole mitään näissä ostoskeskuksissa. Lisäksi pyrin välttämään autoilua mahdollisimman paljon, töissä on pakko käydä autolla, kun ei julkisilla pääse.
No tuskin kukaan haluaakaan, että prismaperheet vyöryvät keskustaan. Ehkä parempi, että pysyvätkin siellä prismassa. Toriparkki tulee palvelemaan ainakin uuden hotellin asiakkaita sekä keskustassa töissä käyviä ihmisiä. He tarvitsevat pitkäaikaispaikkoja, joita nyt ei ole riittävästi. Ehkä myös asukaspysäköintiä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Toriparkin hyödyllisyydestä en tiedä, mutta tätä keskustan mollaamista ihmettelen täällä.
Itse olen ainakin niin kaupunkilainen, että en pysty vertaamaan millään näitä Skanssia ja Myllyä Turun keskustan viehättävyyteen. Skanssissa olen käynyt kerran ja Myllyssä käyn 2 x vuodessa. Muuten käyn keskustassa 1-2 kertaa viikossa. Minulle ei ole mitään näissä ostoskeskuksissa. Lisäksi pyrin välttämään autoilua mahdollisimman paljon, töissä on pakko käydä autolla, kun ei julkisilla pääse.
No onko se nyt sitten se parkkipaikka, mitä sinne kaipaat elävöittämään keskustaa? Ostamista ja elävöittämistä ei pidä sotkea yhteen, koska ostamisen kulttuuri on muuttunut. Ihmiset ostavat netistä, koska haluavat, eikä se parkkipaikkoja lisäämällä muutu. Ja kun he haluavat ostaa ostamisen tarpeesta, niin mikä se parempi kuin ostoskeskus, ilmaisina parkkipaikkoineen? Satoja liikkeitä, katto pään päällä lämpimässä.
Jos keskustaa halutaan elävöittää, niin se on juuri torit, pyörätietä, kahvilat, ravintolat, pienet urheilutapahtumat, markkinat jne. joita tarvitaan ja se on juuri ne aktiiviset ihmiset jotka noihin tulevat ja jotka eivät tarvitse parkkipaikkaa 2m säteeltä. Kun ihmiset menevätt vaikka kansainvälisille markkinoille he kävelevät varmaan kilometrejä jokirantaa, eikä se ole mikään ongelma kenellekään. Laiskat eivät vaivaudu markkinoille vaikka heillä olisi parkkipaikka ensimmäiseltä kojulta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mollaamista, jollei ole asiaa. Itse asuin vain parin kilsan päässä keskustassa, enkä silti käynyt siellä kuin ehkä joka kolmas kuukausi kaverin kanssa kahvilla. Ostokset hoituu Prismassa tai lähikaupassa. En keksi paikkaa, jossa keskustassa viikottaisin asioisin.
Demarit pakotettiin ryhmäpäätöksellä äänestämään parkin puolesta, moni vastusti toriparkkia vaalipuheissaan, näin meitä kustiin silmään oikein kunnolla. Saivat varmaankin sitten Kokkareiden tuen jollekin muulle asialle, mutta siis ilman tätä ei olisi parkkia tullut, kiitos SDP!!
Turku ei tarvitse uutta keskustaa, vanhassa ei ollut mitään vikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se nyt sitten se parkkipaikka, mitä sinne kaipaat elävöittämään keskustaa? Ostamista ja elävöittämistä ei pidä sotkea yhteen, koska ostamisen kulttuuri on muuttunut. Ihmiset ostavat netistä, koska haluavat, eikä se parkkipaikkoja lisäämällä muutu. Ja kun he haluavat ostaa ostamisen tarpeesta, niin mikä se parempi kuin ostoskeskus, ilmaisina parkkipaikkoineen? Satoja liikkeitä, katto pään päällä lämpimässä.
Jos keskustaa halutaan elävöittää, niin se on juuri torit, pyörätietä, kahvilat, ravintolat, pienet urheilutapahtumat, markkinat jne. joita tarvitaan ja se on juuri ne aktiiviset ihmiset jotka noihin tulevat ja jotka eivät tarvitse parkkipaikkaa 2m säteeltä. Kun ihmiset menevätt vaikka kansainvälisille markkinoille he kävelevät varmaan kilometrejä jokirantaa, eikä se ole mikään ongelma kenellekään. Laiskat eivät vaivaudu markkinoille vaikka heillä olisi parkkipaikka ensimmäiseltä kojulta.
Niin kirjoitinkin, että toriparkin hyödyllkisyyteen en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
No tuskin kukaan haluaakaan, että prismaperheet vyöryvät keskustaan. Ehkä parempi, että pysyvätkin siellä prismassa. Toriparkki tulee palvelemaan ainakin uuden hotellin asiakkaita sekä keskustassa töissä käyviä ihmisiä. He tarvitsevat pitkäaikaispaikkoja, joita nyt ei ole riittävästi. Ehkä myös asukaspysäköintiä auttaa.
Autolla tulevat hotellivieraat voivat valita hotellin keskustan ulkopuolelta ja onhan se nyt uskomatonta, että turkulainen veronmaksaja maksaa lopulta miljoonia siitä, että joku ulkopaikkakuntalainen saa autonsa parkkiin torin alle. Sen lisäksi puhumme hotellista, joka tulla purkamaan aivan pian. Mikseivät rakentaneet sinne Wiklundin takapihalle 10 kerroksista parkkitaloa? Niille kahdelle hotellille jolla ei muka ole asiakkailleen parkkipaikkoja.
Ketkä nämä keskustan työntekijät ovat, jotka eivät voisi tulla bussilla tai joilla ei jo ole työn puolesta parkkipaikkaa? Kop- kolmiossa on parkkipaikkoja. Julinissa on parkkipaikkoja, Stockan alla on parkkipaikkoja, eskelin, puutorin, louhin parkkipaikat. Kaikissa noissa on parkkipaikkoja, mutta nyt sitten kuvitellaan, ettei Börs menesty ellei saa torin alta asiakkailleen autopaikkoja.
Nämä selitykset on aina näitä ”joku” muu voisi tarvita. Mutta kuka tämä joku muu oikein on? Onko hotelliasiakkaat valittaneet? Keskustan asukkaat? Wiklundin kanta-asiakkaat? Kukaan ei ole ihan itse tullut sanomaan vielä ” minä tarvitsen toriparkkia”. Olen liian laiska kävelemään tai minun on pakko majoittua Börssiin mutta autolleni ei ole tilaa missään.
Vierailija kirjoitti:
No kenen sinne pitäisi vyöryä? Muutaman hotelliasiakkaan ja vaatemyyjien? Sitähän varten sitä rakennetaan, että porukkaa tulisi keskustaan
Totuus on, että suurin osa porukasta, jolla on varaa ostaa jotain on juuri noita prismaperheitä. Heidän rahojaan keskusta oikeasti tarvitsisi, jos kaupoilla halutaan keskustaa elävöittää.
Ei Turussa mitään suurta rikasta yläluokkaa ole. Ja aika täynnä saa Börs olla ja kaikki vieraat autolla tulla, että he tuon parkkiluolan maksavat.
Jo ihan ilmastomuutokseen takia pitäisi pyrkiä saamaan työmatkaliikkuminen siirtymään julkisisten käyttämiseen.
Tämän toriparkin kanssa eletään jotenkin ihan jossain muussa kuin todellisuudessa. Missä on oikeasti Turun työpaikat? Missä ihmiset käyvät ruokaostoksilla.
Missä suurin osa väestä asuu Turussa ja kokevatko he tarvetta shoppailulle keskustassa vai osaavatko mielummin netistä? Miksi niin moni Turussa käyttää pyörää? Onko keskustaan tulijoilla edes autoja käytössään. Haluavatko he parkkeerata maan alle? Tuleeko se halvemmaksi tulla keskustaan kuitenkin ihan vaan bussilla? Maksaako kuukausilippu vähemmän kuin kuukauden parkkeeraus toriparkissa?
Ihan liikaa tehdään Turussa asioita rahan takia, joka myydään hölmöille toiveajattelulla.
Turun Sanomissa oli tänään, että rakennusvalvonta keskeyttänyt rakentamisen toistamiseen. Mahtaakohan koko keskusta romahtaa...
Olisivat vain tehneet Louheen uuden sisäänajorampin torille... Louhi ammottaa tyhjyyttään aina, paitsi hullujen päivien ja muutaman joulunaluspäivän aikaan. Ei niitä päiviä varten toista parkkiluolaa tarvita! Kyllä keskustassa parkkipaikkoja riittää, mutta ei kukaan niitä maksullisia halua...