Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat, käytännön neuvot tarpeen!

Tuleva? Ope
05.05.2019 |

Tervehdys. Olen juuri valmistumassa maisteriksi, äidinkielenopettajaksi. Viimeisin harjoitteluni oli vuonna 2015, minkä vuoksi töiden hakeminen arvelluttaa. Harjoitteluissani ei ollenkaan valaistu yhtä käytännön asiaa, johon kaipaan muilta opettajilta neuvoa: kuinka käytännössä opettaja suunnittelee lukuvuoden oppisisällöt? Siis että esim äikässä, montako kirjoitelmaa teetetään tai kirjaa luetaan, mitä sisältöjä kulloinkin painottaa? Onko kädet vapaat (opsia lukuunottamatta), vai onko jossain jotain "rankaa" opetuksen sisällön suunnitteluun, muutoin kuin ympäripyöreässä opsissa?

Suuret kiitokset asiallisista vastauksista.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä opetusalan viimeaikaiset haasteet, mutta tätä en kysynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukohtaisessa opsissa voi olla jotain. En kyllä miettisi tuota ennen töiden saamista

Vierailija
4/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelluttaa? Muutenkin tekstisi on sellaista, että todella vaikea kuvitella sinun olevan muka äidinkielen opettaja.

Vierailija
5/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjasta ja opettajanoppaasta on paljon apua Yksinkertaisin vaihtoehto on mennä järjestyksessä kirjan mukaan ja vilkaista oman koulun opsia sen verran, että siinä mainitut käydään läpi.

Vierailija
6/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on usein ainetiimit, joiden kanssa yhdessä suunnitellaan lukuvuosi. Tällä tavalla saa tukea muilta opettajilta ja pääsee omassa työssään alkuun. Toki pienillä paikkakunnilla voi hyvin olla niin, että olet koulun ainut äidinkielen opettaja. Tällaisissa tilanteissa saa varmasti myös muilta opettajilta apua ja tukea :)

OPS on ainut, mikä ohjaa meidän työtämme. Muutenhan opetustyö on aika kivasti sellainen, että saa itse miettiä ja kehittää. Toki esimerksiksi todistukset ovat koulukohtaisia (valitettavasti), jotka myös ohjaavat toimintaa. Esimerksiksi omassa koulussani (olen luokanope) äidinkielen alla on neljä eri alaotsikkoa, joita kaikkia arvioidaan erikseen. Jos siis yhteensä arvioitavana kohtana on esimerksiksi "vuorovaikutustaidot", on niitä varmasti hyvä jollain tavalla mitata vuoden aikana :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee kovasti kouluittain. Kun saat työpaikan, ala heti "haistella" asiaa uusilta kollegoilta reippaasti kysellen, esim. "Millainenkos teidän talossa on ollut tapana, millä kursseilla luetutetaan mitäkin kirjoja", jne. Kysele siis reippaasti ja sillä asenteella, että toimit mielelläsi samansuuntaisesti tällaisissa asioissa kuin kollegasi ja olet valmis toimimaan osana tiimiä (esim. saman aineen opettajat). 

Muista, että OPS (kunta-/koulukoulukohtainen, joka pohjautuu valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin) on kaiken työsi perusta. Koulukohtaisia linjauksia ja paikallisesti päätettäviä asioita on melko paljon. Ja sitten on vielä paljon sellaista, mitä saat itsekin päättää ja tehdä parhaaksi katsomallasi tavalla. Mutta koulun vakiintuneita käytäntöjä on hyvä kunnioittaa (paitsi jos ne ovat typeriä, sitten kannattaa toki kyseenalaistaa); esim. tietyissä korkean sisäänpääsyrajan lukioissa varmasti pidetään rimaa korkealla monessakin asiassa, mikä on tavallaan sen koulun hengen mukaista; ei mennä sieltä, missä aita on matalin, vaan oikeasti opiskellaan.

Tällaiset asiat siis selviävät kyllä, kun saat paikan. Tutustu heti OPS:iin ja mahdolliseen opinto-oppaaseen (monessa paikassa on vielä sellainenkin erikseen OPS:n rinnalla; se on kompaktimpi ja siinä saattaa olla eriteltynä juurikin vielä kuhunkin kurssiin kuuluvat suoritukset tarkemmin yms.). Kyllä se siitä! Tsemppiä!

T. Eri oppiaineen ope, lukiotaso

Vierailija
8/8 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista, olen kyllä tutustunut opsiin perusteellisesti ja tiedän koulukohtaisten opsien olemassaolosta. Olen vain hakemassa lyhyttä (muutaman jakson) sijaisuutta pienen paikkakunnan lukiosta, jossa on siis vain yksi äidinkielenopettaja, minkä vuoksi pohditutti tämä sisältöjen rajaamisasia.

Todennäköisesti siis vain noudatan opsia ja etenen oppikirjan avulla, mikäli nyt ikinä mitään työtä saankaan. Tietysti mahdollisuuksien mukaan "paikattava" opettaja voi myös antaa jotain ohjenuoraa, mitä toivoo tehtävän tämän poissaollessa. Kiitoksia paljon asiallisista ja selkiinnyttävistä vastauksista!