11v lapsi outo käytös, nauraa jos jokin tavara hajoaa joko vahingossa, tai tahallaan
Miksi lapsi on aina käyttäytynyt näin, tai miksi edelleen käyttäytyy? Jos jokin tavara hajoaa, hän alkaa nauramaan. Me vanhemmat totta kai menetämme hermomme, torumme lasta ja asetamme seuraamukset, kun lapsi vaan virnuilee ja nauraa jonkun hajotessa.
Tästä on puhuttu lapselle ihan pienestä pitäen, että tavaroiden hajoamisessa ei ole yhtään mitään huvittavaa, silti sama jatkuu. Ei tee nauramista tahallaan, vaan se näyttää luonnollisesti huvittavan häntä.
Esim. tänään miehen pestessä lattiaa Mopin varsi hajosi liitoskohdasta. Lapsi alkoi nauramaan. Selvitimme miljoonannen kerran, kuinka asia ei ole millään tavalla huvittava, lapsi yrittää pitää pokkaa, mutta tirskahtelee naurua välillä, ikään kuin ei pystyisi pitämään pokkaa.
Onko kokemuksia, mikä tuohon auttaisi, että lapsi ymmärtäisi ettei rikkinäiset tavarat ole huvittava asia?
Kommentit (11)
Hänelle on esimerkkinä tehty näitä, että joku hänen tavaransa on rikottu ja olemme nauraneet asialle. Monen monta kertaa on tehty tuo. Ei ole auttanut.
Ap
Sehän voi olla vain tapansa reagoida
särkymisen aiheuttamaan hämmennykseen. Aikuisetkin reagoivat eri asioihin eri tavalla, eiväthän ihmiset ole mitään klooneja - ainakaan vielä -
Se on kai hänen tapansa näyttää säikähdys, jopa paniikki. Tai sitten on vaan paha ihminen ja nauttii siitä.
Mopin varren katkeaminen aiheuttaisi minussa varmaan saman reaktion, eli nauramisen. En tiedä miksi. Miten siihen pitäisi reagoida?
Jotkut nauraa kun hämmentyvät. Ei kai naurusta voi rangaista, vain tahallisesta teosta.
Meillä poika sai huonon käytöksen merkinnän, kun nauroi kaverinsa kanssa luokassa, kun tuoli hajosi. Että kyllä ihan virallisesti koulussakin rangaistaan, jos nauraa väärille asioille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai huonon käytöksen merkinnän, kun nauroi kaverinsa kanssa luokassa, kun tuoli hajosi. Että kyllä ihan virallisesti koulussakin rangaistaan, jos nauraa väärille asioille.
Siis hän sai merkinnän Wilmaan.
T. 7/7 kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Mä nauraisin itsekin työpaikalla tälle, olettaen että keneenkään ei sattuisi kipeää.
Oma 4-vuotias tyttöni saattaa joskus jännittäessään reagoida noin, että nauraa kun joku tavara menee rikki tai kun joku toinen itkee. Olen päätellyt sen johtuvan ihan siitä, kun vuosi sitten rikkoi paljon tahallaan asioita tai satutti sisarusta ja sai siitä hyvästä toruja, niin jotenkin nyt esim tavaran rikki mennessä tulee muistoja tuosta ja jännittää että saa toruja. Siis ajattelen niin että tyttö yrittää kääntää asian "hauskaksi" nauramalla ja muuttaa ilmapiiriä. Joskus vuosi sitten tosiaan tuo nauru pahan teon päälle suorastaan raivostutti minua ja reagoin väärin ja siitä se varmasti johtuu nyt. Nykyään kun nauraa, niin yritän antaa olla (ei onneksi enää lyö tai riko tavaroita tahallaan) ja näytän mallia miten toimitaan kun tavara menee rikki, tyyliin "voi että, katsotaanpas voidaanko tätä korjata". Tai jos toinen itkee, niin näytän mallia että voi voi, lohdutetaanpas pikkuveljeä jne. Tyttö tulee aina lohduttamaan minun kanssani pikkuveljeä ja nauru loppuu siihen. Tuolloin vuosi sitten tytöllä oli kova uhmaikä, mihin liittyi erityisesti meidän vanhempien seurassa tavaroiden tahallinen paiskominen yms., siihen kun vielä nauraa päälle niin varmaan jokainen vanhempi ymmärtää, että hermot on mennyt n. 1/5 kerroista.
Rikkooko ap tyttö tahallaan tavaroita? Jos ei niin anna olla, se on vain tytön oma tapa reagoida ja ehkä se loppuu kun ette tee siitä numeroa. Jos rikkoo, niin ehkä teidän kannattaa hankkia ulkopuolista apua? En oikein itse osaa arvella onko enää normaalia tuon ikäiselle. Ja ehkä jos olette itse rikkoneet hänen tavaroita ja nauraneet päälle, on kyseessä laajempi vuorovaikutusongelma, joka näkyy nyt tässä yhdessä asiassa erittäin selvästi? Kun tyttö on jo noin vanha, niin jostain perheterapiastakin saattaisi olla hyötyä?
Sanokaa sille että jos se vielä nauraa niin Jumala suuttuu sille ja heittää sitä kivellä päähän.
Ei huolta. Lapsemme oli tuon ikäisenä samanlainen, mutta hänestä tuli vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas.
Rikkokaa sen puhelin ja naurakaa.