Ongelma lihominen vai pään pysyminen kasassa
Syön lääkettä joka auttaa minua etten koe harhoja ja uskallan liikkua julkisilla paikoilla. Mutta sama lääke aiheuttaa painon nousua. Miten teen jättäisinkö lääkkeen ottamatta?
Kommentit (17)
Pitääkö tuota edes miettiä , jos niin kumpi on sinusta mukavampaa 10kg liikaa painoa vai harhainen elämä möröjä joka nurkassa ja ääntelevät seinät ?
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkkeen ottamatta jättäminen tarkoittaa siis sitä, ettet uskalla liikkua ulkona niin eiköhän sekin aiheuta lihomista.
Pelkäisin vaan kauheasti. Mutta kyllä jonkun verran tulisi liikuttua.
Et jätä lääkettä ottamatta. Piste.
Mä totesin että olen mieluummin oireeton kuin hoikka. Olinhan mä todella hyväkroppainen ja hoikka ilman lääkkeitä, mutta samalla ahdisti niin järkyttävästi ja suunnittelin koko ajan itsemurhaa. Nyt +20kg, mutta psyykkinen vointi hyvä.
T: Bipo
Millaisia harhoja sinulla sitten on? Näetkö harhoja vai kärsitkö ääniharhoista? Esimerkiksi ääniharhoista kärisiville on olemassa oma yhdistys, joka auttaa ihmisiä lääkkeettömään ääniharhojen käsittelyyn ja siellä järjestetään mm. vertaistukiryhmiä. On olemassa myös erilaisia terapiamuotoja, joissa opetetaan suhtautumaan myötätuntoisesti omiin ääniin ja tällä tavalla monien ääniharhoista kärsivien äänet muotoutuvat vähemmän ahdistaviksi ja joillakin loppuvat jopa kokonaan. On siis muitakin vaihtoehtoja kuin lääkitys, vaikka ne ovat työläämpiä. Toisaalta oman psyyken muokkaaminen ei lihota eikä aiheuta muitakaan terveysongelmia ja voi olla kestävämpi ratkaisu pitkän päälle, jos se toimii. Alla on linkki yhdistyksen kotisivulle, jos kiinnostaa.
Älä ainakaan itse jätä lääkettä. Eikö löydy lääkettä, joka ei lihottaisi?
Käytä lääkettä, mutta jätä myös mussuttaminen ja liika syöminen pois. Et liho, ja olet oireeton :)
Eihän siinä lääkkeessä ole ylimääräisiä kaloreita, lihominen johtuu siitä mitä syöt :D
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan itse jätä lääkettä. Eikö löydy lääkettä, joka ei lihottaisi?
On kokeiltu vaikka mitä lääkkeitä ja tämä lääke toimii parhaiten. Harhani on luuloja miten muut ovat minua vastaan.
Voisitko vain vähentää vähän ruokamääriä ja liikkua enemmän, jolloin paino ei nousisi mutta voisit kuitenkin käyttää lääkettä?
Ilman muuta otat lääkkeesi.
Nyt varmaan ymmärrätte paremmin sen, miksi miehet noin yleensä eivät suosi ylipainoisia naisia: se kertoo käytännössä aina jostain sellaisesta, jota ei miehen kannata ristikseen ottaa.
On tämä laihuuden ihannointi ja ylipainon pelko mennyt niin pitkälle, että ihminen miettii, ottaako lääkkeet vakavaan sairauteensa kuin lihoo.
Jotkin lääkkeet ihan oikeasti lihottaa, niin miehiä kuin naisiakin, ja ilman hirveää mässyttämistä.
Ap:n kannattaa miettiä ensin paljonko ylipainoa on tullut. Jos kymmeniä kiloja, sekin on riski terveydelle. Jos vain 10 kg, sen vielä saa helposti pois, kunhan tilanne tasaantuu.
Jos lääke hidastaa aineenvaihduntaa ja näin ollen lihoo samalla ruokamäärällä kuin ennen niin ihan niinkin helppoa että vähentää syömistä eikä liho. Jos taas lääke turvottaa eli kerää nesteitä voi jatkaa syömistä normaalisti sillä se ei ole rasvaa joka kertyy.
Ap sanoit että harhasi ovat sellaisia että tuntuu kuin muut oisivat sinua vastaan. Eikö? Onko muita harhoja? Oletko miettinyt että mitäs sitten jos "muut" olisivatkin sinua vastaan? Miten se näkyy/näkyisi arjessasi? Kehitä itseäsi niin ne "muut" jää alakynteen. Keskustele kuitenkin lääkärisi kanssa lääkkeestä vielä, mikä lääke kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoit että harhasi ovat sellaisia että tuntuu kuin muut oisivat sinua vastaan. Eikö? Onko muita harhoja? Oletko miettinyt että mitäs sitten jos "muut" olisivatkin sinua vastaan? Miten se näkyy/näkyisi arjessasi? Kehitä itseäsi niin ne "muut" jää alakynteen. Keskustele kuitenkin lääkärisi kanssa lääkkeestä vielä, mikä lääke kyseessä?
Minulla menee Ketipinor 300mg ja olantsapiini 25mg. Tuo viimeisin on aiheuttanut painon nousua. Ja tiedän ettei lääke lihota vaan syöminen siinä.
Jos lääkkeen ottamatta jättäminen tarkoittaa siis sitä, ettet uskalla liikkua ulkona niin eiköhän sekin aiheuta lihomista.