Konmari-ihmiset eivät säästä edes opiskelutodistuksia
Itse en ole tavaran hamstraaja pahimmasta päästä, mutta kyllä minä sentään pidän varsin tärkeänä esim. opiskelutodistusten säilyttämistä. Sen sijaan luentomuistiinpanoja ymv. en ole säilyttänyt muutamaa vuotta kauemmin. Taisi Marie Kondo mainitakin kirjassaan että älkää säilyttäkö todistuksia paitsi vain yksi tai kaksi, joista on eniten iloa.
Kommentit (9)
Tutkintotodistukset ovat eri asia kuin jotkut ala-asteen joulutodistukset.
Toki jokainen itse päättää, mutta mitä jollain ala-asteen todistuksilla tekee? Voihan niistä ottaa kuvat muistoksi, jos haluaa.
Kurko kirjoitti:
Tutkintotodistukset ovat eri asia kuin jotkut ala-asteen joulutodistukset.
Toki jokainen itse päättää, mutta mitä jollain ala-asteen todistuksilla tekee? Voihan niistä ottaa kuvat muistoksi, jos haluaa.
Tutkintotodistuksistakin vain ne, joilla ehkä joskus aikoo vielä hakea työpaikkaa. Mulla on mm sairaanhoitajan tutkinto, mutta en ole yli 20:een vuoteen tehnyt sairaanhoitajan töitä enkä tule koskaan enää tekemäänkään.
En jout...siis pääsisi töihin enää. Mulla ei ole edes Valviran hyväksyntää ja sitä en enää saisi, kun todistus katoaisi.
Vaikka itsekin olen paljon jo marittanut pois. Niin kyllä olen tärkeimmät tutkintotodistukset säästänyt, vaikka koskaan en ole niitä joutunut näyttämään. Samaten ylppäripaperit. Mutta peruskoulun enkä lukion välitodistuksia en ole säästänyt. Nuo tutkintotodistukset nyt mahtuu yhteen muovitaskuun (ne hienot kovat kannet, jotka tuli mukana, olen jo kauan sitten heittänyt pois)
Marie Kondolla ei ehkä ole monta eri tutkintotodistusta, joita voi tarvita työnhaussa. Onko sikäläisillä naisilla tapana käydä töissä, jos ovat avioliitossa vai mistä syystä ei tarvita todistuksia?
Onhan se totta, että valmiina maisterina ei enää tarvitse nippua avoimen yliopiston todistuksia eikä kaikkia muitakaan, jotka ilmenevät tutkintotodistuksesta. Ei pätkätyöläinen todellakaan voi heittää pois niitä todistuksia, jotka joskus ratkaisevat työnsaannin, vaikka olisi vain joku viikon kurssi.
Muutenkin marittaminen sopii niille, joilla on tarpeeksi rahaa ostaa uusi tavara poisheitetyn tilalle ja joilla se kauppa on tarpeeksi lähellä, jotta voi piipahtaa ostoksilla silloin, kun huomaa sitä tarvitsevansa.
Tulisikohan minusta yhtä kuuluisa, jos kirjoittaisin kirjan kestävän kehityksen periaatteella aiheesta "älä osta mitään, jota ilman tulet toimeen". Tuskin, kun aiheesta muuten kiinnostuneet jättäisivät ostamatta sen kirjan.
Höpö höpö, Kondo ei sano noin. Eikä kukaan heitä pois asiakirjoja, jotka täytyy säilyttää, ap vain trollaa. Ap:han ei edes esitä mitään lähdettä väitteelleen...
Kyllä mulla on kaikki tallessa, nekin, millä ei mitään tee enää. Sitten kun jään eläkkeelle, hävitän ne kaikki, paitsi loppututkintojen todistukset saa perikunta hävittää halutessaan. Siihen asti, kun on työikäinen, säilytän kaikki, kaikenvaralta vain. Luentomuistiinpanoja olen säilyttänyt aika pitkään, mutta muuton yhteydessä totesin, että suurin osa on vanhentunut ja tieto löytyy jo netistä, joten silloin hävitin ne. En kokenut niillä enää olevan tunnearvoa.
Skannatkaa ja laittakaa pilvipalveluun, tarpeen mukaan dokumenttiin expiroituva lukulinkki. Toki voi pitää itsellään tiedostot lokaalinakin. Opinpolku.fi löytyy ainakin tutkinnot, todistuksista en tiedä.
Nimim huoklella silppuria ruokkinut.
Jaa, kyllä minä ainakin olen säilyttänyt.
T. marittaja