Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittävät perusteet sairauslomalle? Mt-ongelmat, opiskelu

Vierailija
03.05.2019 |

Olen opiskelija, mutta opiskelut eivät ole edenneet vuoteen. En pysty suorittamaan kursseja loppuun, yritän ottaa liikaa kerralla, stressaannun liikaa, luovutan. Osan vuodesta olen liian masentunut, osan aivan liian rauhaton pysymään paikallani. Opintotuki on katki koska opinnot eivät etene, olen elänyt toimeentulotuella. Nyt kuitenkin alkaa tuntua että olisi aika hakea sairaslomaa, sillä en enää itsekään usko että pääsen lähiaikoina takaisin opintotuen piiriin, ja vaikka pääsisin, en usko että kykenen opiskelemaan vaaditussa tahdissa.

Pärjään kyllä opinnoissa ja opiskelen hyvin työllistävää alaa. Opinnot kuitenkin ovat todella, todella vaativia ja usko omaan osaamiseen on lähellä nollaa, vaikka opin asiat hieman keskiverto-opiskelijaa vaivattomammin. Uskon vahvasti kykeneväni työelämään, vähintäänkin hieman kevyemmällä työviikolla.

Lääkitystä vaihdetaan jatkuvasti, sillä lähes jokainen lääke väsyttää niin paljon, etten meinaa päästä sängystä ylös. Tällä hetkellä lääkitys taas on liian kevyt ja menossa on taas kerran sekamuotoinen jakso, tosin lieväoireisena. Haluan kuitenkin uskoa, että tasapaino löytyy ja kykenen vielä palaamaan normaaliin elämään.

Olen ollut pitkään sitä mieltä, että luovutan, koska mikään ei vain onnistu. Mutta olen 26-vuotias ja minulla on kaikki mahdollisuudet saavuttaa sellainen elämä kuin haluan, kunhan vain selviäisin läpi tästä huonosta ajanjaksosta ja saisin mielenterveyden sellaiselle tasolle, että löydän jonkinlaisen tasapainotilan.

Mitenköhän asia on, onko sairausloma oikea tapa jatkaa eteenpäin? Oloni ei kuitenkaan ole läheskään yhtä huono kuin aiemmin, stressitöntä elämää tarvon eteenpäin ihan kotalaisen ok mielentilassa. Mutta kun yritän opiskella normaalissa tahdissa, ajan itseni umpikujaan hyvin nopeasti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma saattaa passivoida, opinnot voi olla todella vaikeaa aloittaa uudelleen. Pystyistikö neuvottelemaan itsellesi hitaamman etenemisen? Nythän on onneksi kesä tulossa niin saa vähän keräillä. Vai olisivatko opinnot kesälläkin?

Vierailija
2/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset apua, terapiaa ja kevennetyn opsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasloma saattaa passivoida, opinnot voi olla todella vaikeaa aloittaa uudelleen. Pystyistikö neuvottelemaan itsellesi hitaamman etenemisen? Nythän on onneksi kesä tulossa niin saa vähän keräillä. Vai olisivatko opinnot kesälläkin?

Olen pitänyt niin pitkään taukoa, että aion opiskella mielellään hitaasti ympäri vuoden. Monta kurssia tenttiä vaille roikkumassa, mutta vaativat kertaamista... Opiskelen yliopistossa, joten aikataulut voin määrittää melko vapaasti sen kannalta. Sairaslomaa toivoisin lähinnä siksi, että toimeentulotuki aiheuttaa jatkuvaa stressiä, kovin pitkään en voi sitä saada enää opintoihin. Yliopiston puolelta ei ole painetta suoriutua nopeammin, ainakaan toistaiseksi.

-ap

Vierailija
4/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset apua, terapiaa ja kevennetyn opsin.

Hoitokontakti on olemassa, mutta en koe hyötyväni keskustelemisesta tällä hetkellä. Käynnit ovat nopeita, koska mitään tarvetta puhumiseen ei oikein ole. Terapia on tarkoitus aloittaa kunhan saan ensin hieman keräiltyä voimia ja pystyn sitoutumaan siihen. 

-ap

Vierailija
5/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi vaikea tilanne, jos sun ongelmat ovat jatkuneet vuosia eikä tilanne helpotu. Se mikä itselleni pisti silmään viesteistäsi oli, että ymmärtääkseni et oikeastaan pidä lomaa vaan puurrat tasaiseen tahtiin ympäri vuoden. Olen nähnyt tämän saman aika monella mt-ongelmaisella ja joillain ne opinnot sitten myös jäivät kesken, koska eivät enää lopulta vain jaksaneet.

Yritän siis vinkata, että jakaisit aikasi selviin pätkiin opintoja ja vapaa-aikaa, että pystyt palautumaan opintojen aiheuttamasta rasituksesta. Viikolla opintoja esimerkiksi vain arkena päivällä, jolloin illat ja viikonloput ovat vapaita. Sitten selvät loma-ajat: joulu, hiihtoloma, pääsiäinen, kesäloma ja vaikka syysloma. Pitäisit lomaa ja vapaa-aikaa vaikka opintosi eivät etenisi toivotusti! Vapaa-ajalla et ajattelisi suorittamista vaan puuhaisit asioita, joista pidät ilman syyllisyyttä.

Vierailija
6/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla saa opiskella jonkin verran. Se voisi olla hyvä ratkaisu.

Älä kokonaan jätä opintoja, muuten on tosi vaikea saada niistä kiinni enää koskaan.

Vierailija
7/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tietämäni mt-ongelmainen opiskelija opiskeli kuntoutustuella. Auttoi etenemisessä, kun ei tarvinnut stressata opintotukiasioista. Olisikohan tällaiseen mahdollisuuksia?

Vierailija
8/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi vaikea tilanne, jos sun ongelmat ovat jatkuneet vuosia eikä tilanne helpotu. Se mikä itselleni pisti silmään viesteistäsi oli, että ymmärtääkseni et oikeastaan pidä lomaa vaan puurrat tasaiseen tahtiin ympäri vuoden. Olen nähnyt tämän saman aika monella mt-ongelmaisella ja joillain ne opinnot sitten myös jäivät kesken, koska eivät enää lopulta vain jaksaneet.

Yritän siis vinkata, että jakaisit aikasi selviin pätkiin opintoja ja vapaa-aikaa, että pystyt palautumaan opintojen aiheuttamasta rasituksesta. Viikolla opintoja esimerkiksi vain arkena päivällä, jolloin illat ja viikonloput ovat vapaita. Sitten selvät loma-ajat: joulu, hiihtoloma, pääsiäinen, kesäloma ja vaikka syysloma. Pitäisit lomaa ja vapaa-aikaa vaikka opintosi eivät etenisi toivotusti! Vapaa-ajalla et ajattelisi suorittamista vaan puuhaisit asioita, joista pidät ilman syyllisyyttä.

Olet täysin oikeassa, olen opiskellut pakonomaisesti, mutta mitään en saa loppuun asti hoidettua. Nyt kuitenkin pari kk ollut täysin poissa opinnoista, siksi ajatus jatkaa nyt kesän läpi tuntuu ihan hyvältä. Tasapaino opiskeluje suhteen on kuitenkin ollut täysin hukassa, tarkoitus olisi nyt ottaa kevyesti kursseja, en siis edes pyri takaisin normaalivauhtiin, vaan yksinkertaisesti etenemään. Kiitos viestistäsi, olet täysin oikeassa kaikesta mitä sanot, juuri tuohon koitan pyrkiä, mutta jostain syystä se ei ole koskaan onnistunut. Mutta ehkä nyt... :)

-ap

Vierailija
9/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saatko sä noilla oireilla ja tuolla taustalla sellaista sairaslomaa että sairaspäivärajaa maksetaan sulle?

Eikös se päivärahan maksaminen edellytä tosiaan sellaista sairautta joka estää sua toimimasta normaalisti? Ja aika pian vielä pyydetään b-todistusta, että päivärahanmaksu jatkuisi?

Vierailija
10/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 / Jep, sairauslomalla saa opiskella suunnilleen sen verran kuin uskon kykeneväni. 

7/ Kuntoutustuella asia tosiaan helpottuisi, siihen vain tarvitsee pitemmän sairasloman taakse. Mutta voi olla että juuri siihen suuntaan pyrkiminen olisi oikea ratkaisu. Nykyään raha-asioista stressaaminen vie viimeisenkin energian opiskelusta.. :/

-ap

Vierailija
11/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saatko sä noilla oireilla ja tuolla taustalla sellaista sairaslomaa että sairaspäivärajaa maksetaan sulle?

Eikös se päivärahan maksaminen edellytä tosiaan sellaista sairautta joka estää sua toimimasta normaalisti? Ja aika pian vielä pyydetään b-todistusta, että päivärahanmaksu jatkuisi?

Sitä nimenomaan en tiedä. Tällä hetkellä olo on paljon parempi, mutten kykene ottamaan kiinni normaalista elämästä. Kotona löllöttely onnistuu kyllä. Olin osastohoidossa viimeksi syksyllä ja puoli vuotta siitä takaperin. B-todistus on kirjoitettu muutamaan kertaan. Oireet ovat todella pahoja kun niitä enemmän on, mutta tällä hetkellä tässä tilassa olen ihan ok, kun en tee yhtään mitään...

-ap

Vierailija
12/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pitkä sairausloma ei mitenkään passivoinut vaan päin vastoin. Sairausloman jälkeen olen suorittanut opintoja hyvässä tahdissa ja olen kohta valmistumassa, vaikka se tuntui jo ihan mahdottomalta saavutukselta. Samalla työmäärällä opin enemmän ja paremmin kuin ennen saikkua. Ei sille jääminen ole mikään lopullinen tuomio vaan mahdollisuus hoitaa itsensä terveeksi.

Vierailija
13/13 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni pitkä sairausloma ei mitenkään passivoinut vaan päin vastoin. Sairausloman jälkeen olen suorittanut opintoja hyvässä tahdissa ja olen kohta valmistumassa, vaikka se tuntui jo ihan mahdottomalta saavutukselta. Samalla työmäärällä opin enemmän ja paremmin kuin ennen saikkua. Ei sille jääminen ole mikään lopullinen tuomio vaan mahdollisuus hoitaa itsensä terveeksi.

Kiitos vastauksesta, tällä hetkellä tuntuu että näin voisi omalla kohdallakin käydä. Jotenkin vain tuntuu etten ole tarpeeksi huonossa kunnossa, mutta toisaalta en tiedä ketä se hyödyttäisi että ensin kävisin pohjalla ja sitä kautta vasta sairaslomalle... Pitänee varata aika psykiatrille ja katsoa mitä mieltä hän on asiasta. :)

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme