Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku opastaa minut sijoittamisessa alkuun?

Vierailija
03.05.2019 |

Mistä haen tietoa, mistä oppia perusteet?
Olen lukenut muutamaa sijoitusblogia muutta eivät anna paljon, mistä tunnistan edes hyvän?

Olen pienituloinen ja kituuttanut pienipalkkaisessa työssä 10.v. Nyt kun lapset pienet eivätkä vaadi suuria, olen ajatellut että olisi hyvä laittaa kaikki ylimääräinen sijoituksiin jos tulevaisuudessa saisi osinkotuloista tulolisää. Palkat eivät ainakaan kasva lapsiluvun myötä mutta menot tulevat kasvamaan.

Minulla olisi n. 500€ sijoittaa/kk ja haluaisin sijoittaa vakaisiin, hyvin osinkoa maksaviin yrityksiin. Onko vinkkejä? Onko nyt hyvä aika aloittaa? Mitä ostaisi ja mistä alkaisi?
Onko Nordnet ok?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa nyt vaikka Pörssisäätiön opas.

Kukaan ei kerro että mitä tiettyä osaketta sinun pitäis ostaa, osinko-osakkeet yms löytää kun aikan sa googlaa ja lukee useampaa lähdettä.

Vierailija
2/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/index.html tosta ilmainen asiakkuus kurssineen. En tedä saako superrahastoja enää ilman provikoita... mutta jossan vaiheessa sai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan ne vaikka jossain pankissa paremmin neuvoa kuin täällä palstalla? Mitäs noin oikeasti luulet?

Vierailija
4/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa huomioon .myös se ettei mikään ole satavarmaa eli pitää olla varautunut mahdollisuuteen, että häviät rahaa.

Vierailija
5/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kerro että mitä tiettyä osaketta sinun pitäis ostaa, osinko-osakkeet yms löytää kun aikan sa googlaa ja lukee useampaa lähdettä.

Tyhmä kysymys, mutta en osaa muotoilla järkevästi: "Miksi kukaan ei kerro?"

Toki ymmärrän syyn jos kyse siitä että kukaan ei voi varmasti sanoa miten markkinat menee. Vai onko kyse siitä että olisi itseltä pois hyvät sijoitusvinkit?

Jos minulla olisi hyviä osakkeita jotka tuottaisivat hyvin ja katsoisin että nyt olisi hyvä hetki ostaa lisää. Olisiko se itseltäni pois jos neuvoisin muitakin ostamaan?

Ap

Vierailija
6/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen neuvo on, että ei kannata aloittaa nousukauden huipulta. Muuten voi mennä vuosikymmen, ennen kuin olet edes omillasi. Moni tosin on kanssani eri mieltä.

https://finance.yahoo.com/quote/%5EGSPC?ltr=1

Minä säästäisin nyt rauhassa säästötilille ja ostaisin sitten kun osakkeiden hinnat ovat maltillisemmat. Sitten vielä kiinnittäisin huomiota hyvään hajautukseen esimerkiksi pienikuluisen indeksirahaston kautta. Tästäkin moni on kanssani eri mieltä, kun uskovat löytäneensä ikuisesti hyvää osinkoa maksavat Kalevalan sammot.

Vierailija
7/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisikohan ne vaikka jossain pankissa paremmin neuvoa kuin täällä palstalla? Mitäs noin oikeasti luulet?

Pankissa todennäköisesti neuvovat käyttämään pankin omia maksullisia sijoituspalveluja tai pankin tuotteita.

On ihmeellistä, että vinkataan neuvontapaikaksi paikka, jossa varmasti on intressinä lähinnä saada omia tuloja sijoitustuotteilla.

Vierailija
8/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankeissa eivät osaa yhtään mitään ja niiden omat sijoitusjärjestelmät lähtökohtaisesti huoja ja törkeän kalliita. Niihin ei joudu muut kuin uunot.

Vierailija
9/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskusteltiin jo aiemmin sijoittamisesta. Ja itse kun olen kiinnostunut sijoittamisesta, se, mitä nyt olen lukenut niin en usko, että pienituloinen voi rikastua. Mutta ihan mukavat säästöt saa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3449105/muita-pienituloisia-jotka-innos…

Vierailija
10/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luota pankkineuvojiin. Otin asuntolainan 2008 kun korot olivat juuri tippuneet. Henkilökohtainen pankkineuvoja yritti myydä minulle kiinteää korkoa. Kun en tähän suostunut, 12kk euriboria kalliin korkokaton kanssa. Itse piti olla perillä mitä haluaa ja mitä kannattaa. Lopulta otin 3kk euriborin ilman mitään lisäpalveluita enkä ole katunut.

Osakkeista kävin kyselemässä jo 5 vuotta sitten. Ei halunnut neuvoa osakkeista vaan halusi myydä rahastoja. Ei puhunut mitään kokonaiskustannuksista tai pankin palkkioista. En ottanut rahastoja vaan perehdyin jonkin verran asiaan ja avasin myöhemmin rahaston jossa kokonaiskustannukset alle 0.6% ja tähän olen ollut tyytyväinen.

Näiden kokemuksien perusteella luotan pankkineuvojiin saman verran kuin autokauppiaaseen.

Ap

Vierailija
11/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita indeksirahastoon. Kulut pienet ja indeksiä on hyvin vaikea voittaa omalla osakepoiminnalla. Useimmat ei-indeksirahastotkaan eivät voita indeksiä.

Lisäksi indeksi on hyvin hajautettu ja muuttuu yritysten suorituskyvyn mukaan. Ns. Fire & Forget. Laita vakiosumma menemään indeksirahastoon kuussa.

Vierailija
12/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ajatellut, että luen perusteoksia sijoittamisesta. Tähän mennessä se on tuntunut ihan hyödylliseltä.

Tämä Hesarin artikkeli oli mielestäni ihan hyvä:

https://www.hs.fi/talous/art-2000006077865.html

erityisesti kannattaa kommenttiboksi myös lukea.

Vierailija
13/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paras neuvo ois oysytellä kaukana ihmellisistä tuotteista ja vaan omistaa osakkeita suoraan. Toinen on pysytellä blue chip osakkeissa. Eli isot, pitkään toimineet ja vakaita hyviä tuloksia tehneet firmat. Kuten vaikka Kone tai Elisa tai Nordea jne.

Sitten kun löytyy enemmän uskallusta voi mennä tutkimaan ihmeellistä first north listaa, ostaa ruotsista jotain tai jotain pienempiä firmoja. IPOista kannattenee edelleen pysyä kaukana. Ne tulee vasta kolmannessa vaiheessa kun osaa pikkulistat ulkoa.

Vierailija
14/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa huomioon .myös se ettei mikään ole satavarmaa eli pitää olla varautunut mahdollisuuteen, että häviät rahaa.

Kaikki raha jonka sijoittaisin, on säästettyä rahaa. En menetä mitään vaikka menisi.

Tein 5 vuotta sitten kalliin remontin. Nyt pienet lapset tuhonneet seinät, repineet tapetit ja naarmuttaneet lattiat kärryillään. Ei harmita menetetty raha ja työ mutta opein että tuo oli huonoin mahdollinen ajankohta sijoittaa asunnon pintaremonttiin. 😅 Nyt haluaisin kokeilla jotain muuta.

Vierailija
16/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoita indeksirahastoon. Kulut pienet ja indeksiä on hyvin vaikea voittaa omalla osakepoiminnalla. Useimmat ei-indeksirahastotkaan eivät voita indeksiä.

Lisäksi indeksi on hyvin hajautettu ja muuttuu yritysten suorituskyvyn mukaan. Ns. Fire & Forget. Laita vakiosumma menemään indeksirahastoon kuussa.

Paitsi että tää Ap on N00b. N00b ku kyselee lapusta lukien indeksirahastoa hänelle myydään jotain ihme 3% provikoilla tomivaa rahastoa jonka alla on llisää hoidettuja ja maksullisia rahastoja. Summa summarum vaikka osakkeet nousisi +40% vuodessa jää tappiolle mallia Alexandrian kusetukset.

Joten eiku omistamaan suoraan isoja firmoja. Pääsee parhaiten vauhtiin.

Vierailija
17/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta en osaa muotoilla järkevästi: "Miksi kukaan ei kerro?"

Toki ymmärrän syyn jos kyse siitä että kukaan ei voi varmasti sanoa miten markkinat menee. Vai onko kyse siitä että olisi itseltä pois hyvät sijoitusvinkit?

Jos minulla olisi hyviä osakkeita jotka tuottaisivat hyvin ja katsoisin että nyt olisi hyvä hetki ostaa lisää. Olisiko se itseltäni pois jos neuvoisin muitakin ostamaan?

Ap

No tutulle jos neuvoo ja markkinat heittää häränpyllyä, niin tuttavaahan siitä syytetän lopun ikää.

Toisekseen tämä on laji jossa omaa ajattelua arvostetaan: toisia kannustetaan harkitsemaan itse omista lähtökohdista ja sitten kantamaan ne seuraukset itse.

Vierailija
18/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/19 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen Nordnetin Superrahastoja ja ETF-kuukausisäästösopimusta. Ton kuukausisäästön kautta voi ETF:iä ostaa ilman kaupankäyntikuluja, mutta myynti maksaa sitten sen 15€. Superrahasto Suomessa ei ole mitään kaupankäyntikuluja, mutta Ruotsin, Norjan ja Tanskan Superista menee valuutanvaihtokulu (0,25%) ostaessa ja myydessä. Jos kiinnostaa enemmään perehtyä suoriin osakeostoihin, niin niihin Nordnetilla taitaa olla aika kalliit hinnat (itse en harrasta). Kuulemma Nordealla saa pieniäkin osakeostoja tehtyä alhaisilla kuluilla.