Unen tulkintaa vailla
Olen nähnyt koko aikuisikäni unta talosta, jota vain kutsun ns. "unikodikseni". Siellä on paljon huoneita ja ainakin viisi kerrosta. Talo ei toki aina ole samanlainen, joskus se on kuitenkin vain yhdessä kerroksessa oleva rantatalo. Aina siellä jokatapauksessa on huoneita joita en ole tutkinut ja olen ostanut sen joltakulta, joka ei ole vienyt tavaroitaan sieltä koskaan pois. Eli aina talossa on jonkun muut tavarat.
Välillä siellä on sortuavia lattioita kerrosten välillä, mutta toistuvaa on se että siellä on huoneita joita en ole koskaan nähnytkään ja mietin mitä kaikkea näilläkin voisi tehdä.
Vähän aikaa sitten laitoin talossani muutamaa huonetta kuntoon, minulle ja miehelleni ja myös vieraille ja ehkä jollekin läheiselle. Sitten mietin, että minullahan on nuo kerrokset missä en yleensä käy. Kuitenkin yleensä unessa tiedän mitä siellä on, lisää huoneita jotka on laitettu hienoon kuntoon mutta en koskaan käy siellä.
Nyt päätin että menen katsomaan mitä siellä seuraavassa kerroksessa on. Se olikin täynnä hämähäkin seittejä ja aaveita ja oli todella kamala tilanne. Halusin vain äkkiä pois sieltä lahoavien seinien ympäriltä.
Osaako joku tulkita uneni? :)
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Talo on aina sinä itse. Tiedostat, että sinussa on paljon tutkimatonta, myös sitä negatiivista, jota et halua kohdata.
Kellari kertoo alitajunnasta. Olohuone siitä, millainen olet julkisesti ja makuuhuoneet yksityisyydestä. Näin yleensä siis.
Tulkinnan tarjoaa MeNaiset. Muista myös lukea päivän horoskooppisi. Oinas-naisille tiedossa mehevä vappuyllätys...
Elät muutoksen keskellä, tai kaipaat elämääsi muutosta. Talo edustaa turvallisuutta ja tasapainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on aina sinä itse. Tiedostat, että sinussa on paljon tutkimatonta, myös sitä negatiivista, jota et halua kohdata.
Kellari kertoo alitajunnasta. Olohuone siitä, millainen olet julkisesti ja makuuhuoneet yksityisyydestä. Näin yleensä siis.
Tulkinnan tarjoaa MeNaiset. Muista myös lukea päivän horoskooppisi. Oinas-naisille tiedossa mehevä vappuyllätys...
Olen eri kuin talosta kirjoittanut, mutta kyllä talo on psykoanalyyttisissa unen tulkinnoissakin minän symboli. Unien tulkinta ei ole mitään horoskooppeihin verrattavaa, vaan niistä voi saada paljon, jos pystyy tulkitsemaan omia uniaan. Muiden unia ei voi tulkita, antaa vain suuntaviivoja ja kysymyksiä. Talo kuitenkin on hyvin yleispätevä minän unisymboli. Sisältöä ja merkitystä voi tulkita vain unen näkijä pätevästi, mutta toiset voivat auttaa.
Minullakin on oma unitalo, joka aina välillä esiintyy unissani. Se on hämmentävää. Luulen, että se on yhdistelmä eri taloista joissa olen elämäni aikana käynyt tai asunut: ainakin siinä on 1) kerrostalo jossa asuin teini-ikäisenä 2) opiskeluaikainen kämppäni jossa oli pitkä käytäväja 3) isäni lapsuudenkoti jossa oli iso peruna- ja vihannesmaa rinteessä joka vietti kauas alaspäin. Näissä sitten vaeltelen vähän erilaisten unijuonien mukaan. Unet ovat mielestäni arkielämän tapahtumia prosessoivien aivojen ihania pikku lahjoja näkijälleen: välillä hauskoja, välillä ihan sekoja ja välillä pelottavia. Hyvää vappua kaikille ja mielenkiintoisia unia!
Unesi voisi kertoa omaksi itseksesi tulemisen tarpeesta. Talossa ei ole omia tavaroitasi, vaan jonkun muiden tavaroita, ja unen maailmassa tulee selvästi ilmi, että olet ostanut talon muilta. Löytämättömät huoneet viestivät kaikesta siitä, mitä et vielä itsestäsi tiedä, se pelottaa sinua niin kuin unen hämähäkinseitit ja aaveet. Näkisin unen kannustavan sinua tutkimaan itseäsi ja myös niitä puolia, jotka ovat itsellesi tuntemattomia ja pelottavia. Jotain on ehkä äskettäin tapahtunut, missä olet pettynyt itseesi tai olet yllättynyt omista reaktioistasi tai teoistasi.