Omat sukunimet avioliitossa
Miksi nainen ei voi pitää omaa sukunimeään? Ei mitää järkeä nähdä sitä vaivaa. Yksi kaveri jatkuvasti tuskailee kun ei ole tottunut uuteen nimeensä. Sanoin hälle tästä mutta ei silloin hormonipäissään kuunnellut.
Kommentit (8)
Toki pitääkin. Mikä ongelma se on? Meillä lapsetkin ovat minun nimelläni.
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi pitää oman sukunimensä. Se on ollut laillista jo vuosikymmeniä.
Mutta miksi niin monet vaihtavat sitä nimeä?
Ap
Me vaihdettiin miehen suvun vanhaan, koska se nyt oli paras. Inhottiin molemmat sukunimiämme (suomalaisia, jotka vielä tarkoittavat pölhöjä asioita, ei edes mitään kauniita luontonimiä, minun omani on itse asiassa isoisoisoisän häviämän vedon seuraus). Selvitettiin vain kaikki nimet kummankin suvusta 5 sukupolven ajalta ja valikoitiin kylmästi kaunein, koska mitään juuria ei tunnettu mihinkään nimeen, omani kun oli täysin keksitty ja oikea nimi niin kaukana etten edes tunne ketään sen nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun Suomessa pn laki joka sallii vapaan valinnan. Ei kuulu sulle mitenkään. Omissa ystävissäni ja työkavereissa ei ole ketään joka olisi vaihtanut miehen nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihtavat, koska luulevat sen olevan perinne. No, edellinen sukunimilaki oli 1920-luvulta ja lailla määrättiin nainen ottamaan miehensä sukunimen. Nyt ei onneksi ole pakko ottaa miehen nimeä, jos ei halua. Ja mieskin voi olla rohkea ja ottaa vaimonsa nimen.
Entinen vaimo piti oman erittäin tavanomaisen nen-päätteisen nimensä eikä ottanut minun hyvin harvinaista ulkomaalaisperäistä nimeä. Mitä sitten? Ei se minulta ollut poissa ja eipähän tarvinnut vaivata itseään ajokorttien yms. kanssa. Ja oli oma nimi valmiina erottuakin.
Kaikkea ap viitsiikin miettiä. Hanki elämä, niin ei tarvitse muitten tekemisiä vatvoa. Outo olet.