Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä toimii puolison kanssa yhteinen tili?

Vierailija
30.04.2019 |

Hyviä/huonoja puolia?

Paljonko laitatte yhteiselle tilille rahaa ja mitä maksuja tililtä lähtee?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Molempien palkat menee samalle tilille. Sieltä siirtyy suoraan säästötilille, ja laskut menee suoraveloituksena. 

Vierailija
2/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joskus. Oli naiselle edullinen ratkaisu. Kaikki rahat olivat yhteisiä. Ihan OK pikkulapsiaikana ja fiksujen ihmisten kesken. Jos tulotaso ja arvot ovat kovin erilaiset, niin hankala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulot tulevat yhteiselle tilille, siitä maksetaan kaikki menot. Ei ole ollut mitään huonoja puolia koskaan. Siirretään joka kuukausi sama summa kummankin rahastoon(tai siis pankki siirtää rahat automaattisesti) ja kun yhteiselle tilille kertyy rahaa, siirretään ne yhteiselle säästötilille.

Vierailija
4/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Molempien palkat menee yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan kaikki laskut. Ylimääräisiä siirretään sijoituksiin ja tarvittaessa osinkotuloista otetaan yhteisen tilin täytteeksi, jos laskuja on enempi kuin mitä palkoista tulee rahaa. Asunto omistetaan puoliksi ja kummallakin on omat sijoituksensa. Yhteisiä rahoja kumpikin käyttää tarpeen mukaan. Mies tienaa reippaasti enemmän, joten hän ostelee helpommin itselleen kalliita juttuja. Minä en esim. raaskisi ostaa 300€ takkia, mun itse asettama raja menee 200 eurossa. Mutta jos vaikka tehdään ulkomaanmatka, niin yhteisistä rahoista se maksetaan.

Vierailija
5/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Molemmat laitamme tilille saman summan ja se vaihtelee kuukausittain sen mukaan, miten isoja laskuja on odotettavissa. Tilille ei ole tarkoituskaan kerätä säästöjä. Sieltä maksetaan yhteiset laskut (asumiskulut + yhteinen auto) sekä yhteiset ruoat.

Vierailija
6/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteinen tili yhteisille laskuille.

Toinen laittaa 800ja toinen 250 + ostaa ruuat (550) omalta tililtään.

Kodin ja kakkosasunnon juoksevat kulut vakuutuksineen, netti, sanomalehti, asuntolaina.

Kumpikin maksaa omat autonsa. Autoja pienempiä hankitoja kumpikin tekee itsenäisesti, toki useimmin on tiedossa mitä toinen suunnittelee hankkivansa.

Koti omistetaan 50-50, kakkosasunto on toisen (perinnöllä hankittu).

Lapsen ostokset, viikkorahat ja puhelimen maksaa parempituloinen, joka myös saa lapsilisän, toinen maksaa harrastusmaksut ja koulukuvat.

Eli parempituloinen kompensoi maksamalla enempi lapsen kuluja, ja kun lapsi muuttaa aikanaan pois palataan takaisisn 50-50 + omat menot -systeemiin.

Vierailija
7/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat menee yhteiselle tilille ja sieltä mies maksaa laskut ja minä ostelen muuta turhaa :D hyvin se meillä toimii.

Vierailija
8/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii yhteinen taloustili.

Tilille laitetaan molemmat aina sama summa, sitä mukaan kun laskuja ja kauppalaskuja ropisee sisään. Siis tyyliin molemmat pistää vaikka 300-500eur ja sitten kun tilillä alkaa saldo olla satasen paikkeilla niin sitten pistetään lisää.

Vierailija
9/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sinkkuna todella pöyristyttävä ajatus.

Vierailija
10/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien tulot menevät samalle tilille. Hoidan kaikki laskut sieltä. Vaimo ei edes halua kovin tarkkaan tietää, mikä on saldo tai mitä maksuja on tililtä lähdössä - on ulkoistanut rahatalouden hallinnoinnin.

Ainoa ongelma on, että netissä pitää joskus tunnistautua verkkopankkitunnuksilla. Vain minulla on sellaiset.

Vierailija
11/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Vierailija
12/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Meillä yhteinen tili on helpottanut elämää, kun ei tarvitse kirjata ylös kuka on maksanut minkäkin laskun tai ostosreissun. Ja tarkoitan nyt siis taloustiliä, jolle molemmat siirtävät saman summan rahaa em. laskujen maksamiseksi kuukausittain. Kaikki muut rahat ovat edelleen omia rahoja ja henkilökohtaiset laskut maksetaan niistä.

Vierailija
13/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa ilman avioehto ainoa järkevä ratkaisu jos puolisot vastuuntuntoisia. Jos taas on avioehtoa, niin kannattaa harkita uudestaan. Sijoituskuviot yms kannattaa sopia etukäteen.

Vierailija
14/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimolla on oma tili ja sitten meillä on minun tili jota hän käyttää miten haluaa.

Vierailija
15/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitamme joka kuukausi sovitun summan yhteiselle tilille. Tililtä maksetaan asumisen menot, laina, sähkö, vakuutukset, netti yms. laskut. Jos raha ei joskus riitä, laitamme molemmat ylimääräisen erän. Omat laskut ja ruuat maksamme omilta tileiltä.

Vierailija
16/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi yhteinen tili ja sinne menee molempien palkat ja sieltä maksetaan kaikki laskut. Molemmilla on pankki/luottokortit sinne tilille ja tietty nettipankkitunnukset myös.

Tililtä menee joka kuukausi automaattisesti tietty summa molempien osakesalkkuihin säästöön.

Molemmat saa ostella ja harrastaa mitä huvittaa, ei olla laskettu mutta epäilen että suunnilleen sama raha menee vuodessa kummankin harrastuksiin. Miehellä esim golf ja fatbike, minulla monenlaiset käsityöt ja niihin liittyvät materiaalit, tarvikkeet, messut, kurssit, ym.

Isommat ostokset neuvotellaan/ilmoitetaan puolisolle ensin.

Jos on yhteinen talo, lapset, autot ym, niin onhan se kaikkein helpointa että on myös yhteiset rahat.

Tottakai tämä edellyttää että molemmat on normaaleja ihmisiä, eikä mitään peliongelmaisia, alkkiksia, huumehörhöjä, tms.

Vierailija
17/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili yhteisiä menoja varten. Kummankin omalta tililtä siirtyy automaattiveloituksella joka kuukausi palkkapäivää seuraavana päivänä sama summa tälle yhteiselle tilille. Sieltä maksetaan kaikki asumiskustannukset, ruoka, yhteiset ostokset ja matkat, jne. Samoin suoraveloituksella sieltä menee puhelin, vakuutus, jne laskut. Kaikki mikä on joko yhteistä tai molemmilla sama lasku, kuten esim kuntosalin kk-maksu. Käytännössä mun yhtä lehtitilausta lukuunottamatta kaikki laskut ja toistuvat menot menee tältä tililtä.

Systeemi on kätevä, kun kaikki mitä on omalla tilillä on ylimääräistä, ja täysin omassa harkinnassa mihin sitä käyttää. Kaikki laskut on automatisoitu joten ei tarvitse ikinä maksaa laskuja eikä miettiä kuka maksoi mitä, kun näin ne menee automaattisesti puoliksi. Itsellä on noin tonnin isompi nettopalkka, mutta molemmille jää kyllä ihan tarpeeksi rahaa omallekin tilille.

Vierailija
18/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee opalkat yhteiselle tilille, josta maksetaan laskut ja mene rahaa säästöön.

Lisäksi molempien "omille" tileille siirretään kuun alussa kiinteä summa.

Minä vastaan kaupassa käynnistä, joten minun tilille menee siis ruokarahat + oma hömppäraha.

Jos rahat on loppumassa omalta tililtä lisään tuolle oamlla tilille rahaa yhteiseltä tililtä. Samoin tekee vaimo.

Järjestely on tällainen koska silloin on helpompi seurata noita menoja.

Meillä on vaimon kanssa samanlainen rahankäyttötapa ja kummallakaan ei ole mitään extra kaallita harrastuksia niin tämä toimii hyvin. Mehän eletään kuitenkin yhteistä elämää, joten tuntuisi hassulta pitää rahat erillään.

Toisaalta ymmärrän erilaisenkin tili/rahankäyttösysteemin. Esimerkiksi jos toinen päättää downshiftata elämäänsä, niin ei tuntuisi kauhean reilulta, että toinen sitten elättäsi tätä.

Samoin ymmärrän, jos toinen on kovin tuhlailevainen niin yhteiset rahat ei toimi.

Jos jompi kumpi on hankkimassa itselleen jotain isompaa niin niistä sovitaan yhdessä. 

Luulen, että yksi syy miksi tämä toimii on se, että me molemmat eletään tuloihin nähden säästeliäästi.  Eli systeemi toimi kun oltiin opsikelijoita ja nyt kun ollaan viisikymppisiä insinöörejä. 

Vierailija
19/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa 1800 kuukaudessa ja minä 300.

Vierailija
20/48 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa sovitun määrän omalta palkkatililtään. Taloustililtä pyöritetään arkea eli maksetaan kaikki yhteiset menot. 

Meillä paras ja toimivin ratkaisu, ikinä ei ole tarvinnut rahasta riidellä. Se mitä omalle palkkatilille jää kumpikin käyttää miten parhaiten näkee. Jos toinen on työtön, opiskelee tai sairastuu se jolla on tuloja kantaa isomman vastuun yhteisestä elämästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi