– Noin 15 vuoden iässä meidän älyllinen kapasiteettimme, ongelmanratkaisumme ja kognitiiviset kykymme alkavat olla aika lähellä aikuisen tasoa.
– Se, missä he ovat vielä selkeästi jäljessä, on emotionaalinen ja sosiaalinen kypsyys.
So what? Aiotaanko ihmisten typeryyksiä puolustella jollain "emotionaalisella kypsyydellä"? Mitä väliä sillä on? Olen itse sitä mieltä, että 15-vuotiaat saisivat äänestää, harrastaa seksiä ja olla täysin vastuussa elämästään. Kaikki muu on pelkkää tekopyhää hymistelyä.
Kommentit (12)
Kyllä 15 vuotias on jo täys nainen! Sitä sanoo Bulgarian lakikin suojaikärajasta, 14 is Ok, fuck it!
Itsehillintä on pahasti kesken, otsalohko kypsyy vasta parikymppisenä. Siksi nuoret ovat usein katastrofeja tuolla liikenteessä esim. viikonloppuöinä. Saa nähdä mitä "kevytautot" tuo tullessaan, kun viisitoistavuotiaat ajelevat oikeankokoisilla autoilla.
Ukko36 kirjoitti:
Kyllä 15 vuotias on jo täys nainen! Sitä sanoo Bulgarian lakikin suojaikärajasta, 14 is Ok, fuck it!
En tiedä kypsyykö bulgarialaiset nuorempina mutta itse olin vartaloltanikin varsin lapsekas 14-vuotiaana. Kuukautisetkin alkoi vasta 15,5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä taas olen sitä mieltä, että täysi-ikäisyyden rajaa pitäisi nostaa siihen 20 ikävuoteen, jolloin oikeasti ihmisen aivot alkavat olla "kypsiä" eli taso on aikuisen tasoa. Empatiakyky vaikuttaa siihen, minkälaisiin tekoihin on valmis, kun ymmärtää, mitä siitä voi seurata. Tähän alle parikymppiset eivät kykene.
Joo, ehkä jonkun välimuodon ja täydet oikeudet 30 vuotiaana, kun aivot kehittyneet
Aivojen muovautuminen jatkuu noin 25 v asti. Teinit käyttävät päätöksentekoon tunteiden ohjaamiseen keskittyvää limbistäjärjestelmää ratinaalisen otsalohkon sijaan. Siksi esim valintojen seurausten ymmärtäminen on heikompaa nuorella kuin henkilöllä jonka otsalamput Hki on täysin kehittynyt. Täysi-ikäisyyden raja pitäisi nostaa 25 v. Tällöin voi olettaa henkilön olevan rationaalinen aikuinen joka ymmärtää riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 15-vuotiaita ei saa rakastella?
Koska ulkomuodoltaan huolimatta he ovat henkisesti lapsia.. suojaikäraja vähintään 21 v on tarpeen. Toki samanikäiset kehitystasoltaan toisiaan vastaavat saa nytkin harrastaa seksiä, mutta nuorempien hyväksikäyttö tulee kriminalisoida ankarasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä taas olen sitä mieltä, että täysi-ikäisyyden rajaa pitäisi nostaa siihen 20 ikävuoteen, jolloin oikeasti ihmisen aivot alkavat olla "kypsiä" eli taso on aikuisen tasoa. Empatiakyky vaikuttaa siihen, minkälaisiin tekoihin on valmis, kun ymmärtää, mitä siitä voi seurata. Tähän alle parikymppiset eivät kykene.
Mutta rikosoikeudellinen vastuu on laskettava alkavaksi jo 12-vuotiaana. Ei vetele että joku teini tehtailee rikoksia ja pääsee kuin koira veräjästä.
Vierailija kirjoitti:
Aivojen muovautuminen jatkuu noin 25 v asti. Teinit käyttävät päätöksentekoon tunteiden ohjaamiseen keskittyvää limbistäjärjestelmää ratinaalisen otsalohkon sijaan. Siksi esim valintojen seurausten ymmärtäminen on heikompaa nuorella kuin henkilöllä jonka otsalamput Hki on täysin kehittynyt. Täysi-ikäisyyden raja pitäisi nostaa 25 v. Tällöin voi olettaa henkilön olevan rationaalinen aikuinen joka ymmärtää riittävästi.
Ja kukahan ne maksaisi siitä aiheutuvat kulut? Saisi mielummin laskea vuodella 17 vuoteen jolloin esim. amislinjat voisi lyhentää kahteen vuoteen jolloin saataisiin siellä oikeasti päivät työpäivän mittaisiksi ja porukkaa nopeammin työelämään veroja maksamaan eikä ehdittäisi tottua siihen löysäilyyn siellä kolmen vuoden aikana, kun opetettavaa ei oikeasti noin pitkäksi aikaa ole.
Huomasin saman kun tuossa iässä alkoi tulemaan vanhat ja viisaat älyllisesti nopeasti vastaan. Henkinen kehitys on tosin jatkunut (toivottavasti) senkin jälkeen.
Mitä tuohon äänioikeuteen tulee, niin demokratia pitäisi lakkauttaa. Ei vain toimi kuten kaikki voivat havaita. Kansakunnan muisti on lyhyt ja halvat valheet uppoavat kuin veitsi voihin, iästä viis. Lisäksi ihmiset ajattelevat asioita navan ympärillä pyörivän luteen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se on noin 25 vuotta, kun ihmisaivot alkavat kaikin puolin olla "kypsät".