Miksi hankit lisää lapsia, vaikka tiedät ettei rahat riitä?
Ihan oikeasti ihmetyttää kyseinen ilmiö. Ja tiedän kyllä että monella työssäkäyvälläkin voi olla perheen elatuksen kanssa tiukkaa, niin itselläkin välillä. Mutta tosi usein näissä avuinpyynnöissä on joko pitkään työtön ollut perhe tai sitten yh, jolla nuorin on vastasyntynyt tai vauvaikäinen. Ja kerrotaan miten pitkään ollut tiukkaa, niin tiukkaa ettei ruokaan ja lasten perusvaatteisiin meinaa rahat riittää. Siitä aina lähteää keskustelu kauhisteluun siitä millainen tilanne lapsiperheillä on Suomessa (joka toki on viime vuosina tiukentunut), mutta se että teet lapsen valmiiksi tiukkaan tilanteeseen on kuitenkin oma valinta?
Kommentit (20)
Aivan. Ja seuraavassa parisuhteessa taas ainakin yksi lisää. Ei halua ymmärtää
Koska valtio kyllä tukee. Alkaa jo rasittaa tämä jatkuva itku lapsiperheiden puolesta.
Minä en myöskään ymmärrä perheiden ratkaisuja. Jos isä on esim. työkyvyttömyyseläkkeellä niin millä ihmeellä äiti päättää lapsiperheessä vielä lähteä opiskelemaan 100%? Itselle on aina ollut selvää, että yksi elättäjä pitää perheessä aina olla ja vielä suuremmassa määrin, jos on lapsia. Omat halut vaan on pudettävä kurissa, jos puolisosta ei ole elättäjäksi opiskelun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Koska valtio kyllä tukee. Alkaa jo rasittaa tämä jatkuva itku lapsiperheiden puolesta.
Siis tarkoitan nyt tässä sitä poliitikkojen itkua kun lapsiperheitä ei v*ttu koskaan "tueta tarpeeksi."
Siksi minulla on vain yksi lapsi. Minulla on varaa yh-äitinä tarjota hänelle mieleiset harrastukset, oman huoneen ja lomamatkoja.
Jos syntyvyyslukemiin on uskomista niin eipä noita (onneksi) enää juurikaan hankita. Varmaan nämä ilmaantuu näihin tiettyihin perheisiin :P
Olen miettinyt samaa. Varsinkin jouluna kun huomaan paljon erilaisia apupyyntöjä. Hyvin useasti vanhemmilla on jo isompia lapsia sekä vastasyntynyt. Kummatkin vanhemmat työttömyyseläkkeellä. Tai työttömiä. Ja ei, en tarkoita ettei työtön saisi tehdä lapsia. Ihmettelen vain että miksi tuohon yhtälöön täytyy vielä tehdä se lapsi kerta tekee niin tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi minulla on vain yksi lapsi. Minulla on varaa yh-äitinä tarjota hänelle mieleiset harrastukset, oman huoneen ja lomamatkoja.
Juuri näin.
Niin totta. Perhe jossa isä ei ole koskaan ollut töissä, masentunut ja plärää vain luuriaan. Äiti tehnyt joitain pätkiä töitä joskus, mutta myös masentunut ja nukkuu päivät. Molemmat siis kotona. Seitsemäs lapsi tulossa.
Eihän niitä nykyään tehdäkään, etkö ole lukenut uutisia? Suomalaisten syntyvyys laskee koko ajan, uskon että jatkossa yhä enemmän. Siksi pitää tuoda työntekijöitä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä nykyään tehdäkään, etkö ole lukenut uutisia? Suomalaisten syntyvyys laskee koko ajan, uskon että jatkossa yhä enemmän. Siksi pitää tuoda työntekijöitä muualta.
Huolestuttavaa onkin keitä ovat ne jotka vielä lapsia tekevät, ja millaisiin olosuhteisiin. Ei enää työssäkäyvät nuoret aikuiset. Minulla on lapsi, mutta tiimissäni 6 muuta ovat lapsettomia ja aikovat pysyä lapsettomina. Tietysti tähän vaikuttaa epävarma tulevaisuus, mutta myös se että ns keskiluokka on imetty aika kuiviin ja palkasta ei jää niin paljon ylimääräistä että esim itse tekisin toista lasta. Kyse ei ole itsekkyydestä, vaan päinvastoin sitä ajattelee syntymättömän lapsen parasta, ja millaiseen Suomeen ja maailmaan lapsi syntyisi.
Minulla on yksi lapsi ja en tee enempää. Olen laitoshuoltaja kaupungilla ja inhoan kotona loisimista. Minulla meinasi lähteä järki kun kituutin lapsen kans kotona 1,5 vuotta.
Ne, joilla voisi olla tai olisi taloudellinen mahdollisuus tehdä lapsia, eivät enää tee ja ne, joiden omat taloudelliset realiteetit eivät riitä lapsen tekemiseen tekevät niitä monta. Tämä on kieroutunutta! Totta kai on jokaisen oma asia haluaako lapsia ja kuinka monta, mutta kun on vaikeuksia tarjota jo olemassaoleville lapsille peruselämiseen tarvittavat asiat, niin kannattaako väkisin vääntää lisää...
Kyse on itsekkyydestä. Laitetaan vain omat halut kaiken edelle ja oletetaan, että joku muu kustantaa, joku muu auttaa eikä itse tarvitse tehdä muuta kuin maata kotona.
Olen vahvasti sitä mieltä, että jos perhe on ollut tukien varassa jo useamman vuoden ja lapsia on jo yksi, niin kaikki seuraavat pitäisi automaattisesti ottaa huostaan ja adoptoitavaksi perheisiin, joissa lapsiin voi panostaa muutenkin kuin käymällä jatkuvasti muiden kukkarolla. Jos ei edes yritä elättää itseään ja perhettään niin ei ole mitään oikeutta hankkia lisää lapsia muiden elätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärrä perheiden ratkaisuja. Jos isä on esim. työkyvyttömyyseläkkeellä niin millä ihmeellä äiti päättää lapsiperheessä vielä lähteä opiskelemaan 100%? Itselle on aina ollut selvää, että yksi elättäjä pitää perheessä aina olla ja vielä suuremmassa määrin, jos on lapsia. Omat halut vaan on pudettävä kurissa, jos puolisosta ei ole elättäjäksi opiskelun aikana.
Opiskelu voi olla väylä parempaan. Hyvä että edes joku siinä perheessä pyrkii elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on itsekkyydestä. Laitetaan vain omat halut kaiken edelle ja oletetaan, että joku muu kustantaa, joku muu auttaa eikä itse tarvitse tehdä muuta kuin maata kotona.
Olen vahvasti sitä mieltä, että jos perhe on ollut tukien varassa jo useamman vuoden ja lapsia on jo yksi, niin kaikki seuraavat pitäisi automaattisesti ottaa huostaan ja adoptoitavaksi perheisiin, joissa lapsiin voi panostaa muutenkin kuin käymällä jatkuvasti muiden kukkarolla. Jos ei edes yritä elättää itseään ja perhettään niin ei ole mitään oikeutta hankkia lisää lapsia muiden elätettäväksi.
Ongelmana on, että valtio näyttäytyy kasvottomana instituutiona, eli ollaan täysin vieraantuneita hyvinvointivaltion käsitteestä. Tuskin nämä lisääntyjät ajattelevat "varastavansa" muilta. He ajattelevat vain sitä mihin heillä on oikeus. Ymmärrys ja halu ymmärtää ei riitä sisäistämään hyvinvointivaltion rakennetta ja sen toiminta tapaa. Kynnyskysymykseksi nousee kansanedustajien torkkupeitot vs. lapsiperheiden hätä.
Nyky yhteiskunnassa ihminen on valmis ottamaan, mutta ei rakentamaan yhteistä hyvää. Yhteiskuntamme passivoi ihmisiä. Se vie ihmiseltä kyvyn ja halun vaikuttaa omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee.
No ihan sama jos laskee, mutta mielestäni vastuutonta hankkia lisää lapsia jos tyyliin et pysty niitä edellisiäkään ruokkimaan/ vaatettamaan. Vaikka sitten ruokkisit ja vaatettaisit yhteiskunnan tuilla niin ei sekään niin paha, mutta jos toteat jo edellisten kanssa ettei ne sun tuet riitä nykyisinkään lapsiin, niin millä ilveellä kuvitellaan niiden riittävän kolmanteen, neljänteen saatikka viidenteen? Sitten kerjätään pitkin nettiä ja kyliä jotain kauppakasseja ja vaippoja..
Siis kuka haluaa VAPAAEHTOISESTI elää tuollaisessa STRESSISSÄ?
ap
Saa itselleen tekosyyn loisia kotona, kun tekee tietyn väliajoin lapsen.