Kumpi mukaan lakitukseen, poikaystävä vai pikkusisko?
Vierasmäärä per ylioppilas on kolme, ja nuori haluaisi poikaystävän. Seurustelua kuitenkin vasta pari kuukautta, mielestäni paikka kuuluisi pikkusiskolle.
Kommentit (44)
Minkä ikäinen pikkusisko on? Jos ikäeroa on paljon, voin ymmärtää, ettei halua rääpälettä ylioppilasjuhliinsa.
Joku spurgu kaupungilta, olisipa ainakin jutun aihetta muilla että minkä hyypiön tuo yksi otti tänne vieraaksi
Tuossa iässä muutama kuukausiin voi olla vaikka pisin seurustelusuhde siihenastisessa elämässä. Ja vielä tässä on kuukausi lakkiaisiinkin.
Sisaruksiani on läheisiä ja vähemmän läheisiä. Tuollainen ”sisarusrakkauden” pakottamisen voi vielä kostautua.
Tietysti eri asia, jos pikkusisko kovin pieni eikä hänelle ole ketään hoitajaa juhlan ajaksi. Mutta jos saa jäädä vaikkapa mummin kanssa näpertämään lusikkaleipiä siksi aikaa, niin voi olla paljon mieluisampaakin kuin kuin puheiden kuuntelu koululla. Meidän koulussa kaikille ei ole edes istumapaikkoja, niin voi tuntua todella pitkältä juhla.
Kysykää nyt hyvänen aika, haluaako sisko mukaan. Tylsää, hikistä, pitkiä puheita, se oma sisarus näkyy hetken lavalla ja sitten on taas tylsää. Jos sisko ei halua mukaan, ongelmaa ei ole. Jos sisko haluaa, ylioppilas kysyy kavereiltaan onko heillä vapaita paikkoja, yleensä jollain on. Mielestäni pitää kunnioittaa nuoren omaa toivetta ja hänen suhdettaan. Voihan se tietysti olla, että seurustelu loppuu jo ennen lakkiaisia, mutta ihan yhtä hyvin kyseessä voi olla tuleva puoliso ja lastenlasten isä. Oli kumpaa tahansa, ei kannata lyödä kiilaa väliin ja vähätellä nuorten tunteita, se jää helposti painamaan ja kostautuu tavalla tai toisella jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko.
Tai jos lapsi ehdottomasti haluaa poikakaverin, niin ilmoitat, että varmaan poikakaverin vanhemmat haluavat myös mukaan, joten mukavaa juhlaa teille.
Ihana asenne. Vävysi/miniäsi varmasti tuntee olevansa tervetullut perheeseen.
No jos lapsen poikakaveri ohittaa siskon lakkiaisissa, niin varmasti se poikakaveri myös järjestää tytölle juhlat. Miksi ihmeessä silloin omat vanhemmat menisi pilaamaan kaiken ja änkeäisi mukaan edes koululle.
Ylioppilaan asemassa olisin varmaan itse ilmoittanut vanhemmilleni, ettei sitten pidetä mitään juhlia. Tai vanhemmat voivat mennä siskon kanssa koululle, mutta itse en mene.
Täytyy toivoa, että sinulla olisi tuossa vaiheessa oma asunto, jonne mennä tai että poikakaverille pääsee asumaan. Ylioppilasjuhlat on pelkkä menoerä, vanhemmat huokaisevat helpotuksesta, kun ei tarvitse maksaa ja sukulaisille tietenkin ilmoitetaan, että ylioppilas itse huolehtii juhlistaan. Osoitetta ja aikaa ei ole ilmoitettu, joten varmaan ei kannata sitä rahalahjaakaan miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää nyt hyvänen aika, haluaako sisko mukaan. Tylsää, hikistä, pitkiä puheita, se oma sisarus näkyy hetken lavalla ja sitten on taas tylsää. Jos sisko ei halua mukaan, ongelmaa ei ole. Jos sisko haluaa, ylioppilas kysyy kavereiltaan onko heillä vapaita paikkoja, yleensä jollain on. Mielestäni pitää kunnioittaa nuoren omaa toivetta ja hänen suhdettaan. Voihan se tietysti olla, että seurustelu loppuu jo ennen lakkiaisia, mutta ihan yhtä hyvin kyseessä voi olla tuleva puoliso ja lastenlasten isä. Oli kumpaa tahansa, ei kannata lyödä kiilaa väliin ja vähätellä nuorten tunteita, se jää helposti painamaan ja kostautuu tavalla tai toisella jossain vaiheessa.
Juuri näin. Rakkauden alkuhuumassa nuoret varmasti haluavat juhlia suurta päivää kahdestaan - voihan se olla elämänikäisen rakkauden ensimmäinen yhteinen iso juhla. Siksi vanhempien kannattaa kertoa lapselleen, että he ymmärtävät tämän ja toivottavat kovasti onnea. Mitään vanhempien järjestämää juhlaa kotona ei tietenkään ole, koska olisihan se nuorille kurjaa, että osittain tuntemattomat ihmiset (vaikka serkut) tunkisivat lahjakirjekuorineen onnittelemaan.
Nuori tottakai saa päättää, ei todellakaan ole kenenkään asia mitään siskoa sinne tunkea. En keksi mitään syytä, miksi siskon pitäis tulla edes paikalle. Itse olisin mieluuummin ottanut poikaystävän vamhempieni tilalle myös, ei olisi harmittanut jos eivät olisi tulleet. Se on nuoren oma juhla, Ei isin ja äidin.
Vierailija kirjoitti:
Sisko.
Tai jos lapsi ehdottomasti haluaa poikakaverin, niin ilmoitat, että varmaan poikakaverin vanhemmat haluavat myös mukaan, joten mukavaa juhlaa teille.
Miten lapsellinen pitää olla, että tuollaista ehdottaa? Ylioppilaan vanhemmat lienevät jo kypsiä aikuisia, jotka osaavat aikuisen tavoin selvittää ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko.
No jos lapsen poikakaveri ohittaa siskon lakkiaisissa, niin varmasti se poikakaveri myös järjestää tytölle juhlat. Miksi ihmeessä silloin omat vanhemmat menisi pilaamaan kaiken ja änkeäisi mukaan edes koululle.
Ylioppilaan asemassa olisin varmaan itse ilmoittanut vanhemmilleni, ettei sitten pidetä mitään juhlia. Tai vanhemmat voivat mennä siskon kanssa koululle, mutta itse en mene.
Täytyy toivoa, että sinulla olisi tuossa vaiheessa oma asunto, jonne mennä tai että poikakaverille pääsee asumaan. Ylioppilasjuhlat on pelkkä menoerä, vanhemmat huokaisevat helpotuksesta, kun ei tarvitse maksaa ja sukulaisille tietenkin ilmoitetaan, että ylioppilas itse huolehtii juhlistaan. Osoitetta ja aikaa ei ole ilmoitettu, joten varmaan ei kannata sitä rahalahjaakaan miettiä.
Jos teini kommentoikin lapsellisesti, ei siihen aikuisen tarvitse mukaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko.
Kyse oli pari kuukautta seurustelluista nuorista. Voi olla ,että viikon päästä ko poikakaveri on ex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Rakkauden alkuhuumassa nuoret varmasti haluavat juhlia suurta päivää kahdestaan - voihan se olla elämänikäisen rakkauden ensimmäinen yhteinen iso juhla. Siksi vanhempien kannattaa kertoa lapselleen, että he ymmärtävät tämän ja toivottavat kovasti onnea. Mitään vanhempien järjestämää juhlaa kotona ei tietenkään ole, koska olisihan se nuorille kurjaa, että osittain tuntemattomat ihmiset (vaikka serkut) tunkisivat lahjakirjekuorineen onnittelemaan.
Yhyy, mä en leiki sun kanssa jos et tee niin kuin mä sanon. Toivottavasti ylioppilas on hieman kypsempi kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako sisko ylipäätään osallistua, vai onko äiti päättänyt että haluaa?
Tätä kannattaisi siltä pikkusiskolta kysyä ennen kuin riitelee asiasta yhtään enempää. Nuo koulujen päättäjäisjuhlat harvemmin ovat niin mielenkiintoisia, että ehkäpä sitä siskoa ei edes kiinnosta lähteä. Vanhemmille tietysti on juhlava hetki nähdä sen oman lapsen saavan ylioppilaslakin, mutta ei se välttämättä samalta tunnu sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko.
Ketkä niitä rahalahjoja tuo? Kummit ja isovanhemmat? He ehkä osaavat onnitella, rahan kanssa tai ilman, vaikka äiskä ja iskä mököttäisivätkin.
No, menette kaikki neljä. Poikkis seisoo käytävällä tai salin perällä
Kuka maksoi opinnot lukiossa? Jos vanhemmat niin he päättää
No eiköhän ne ole sen likan juhlat ja jos haluaa poikakaverin sinne niin sitten ottaa hänet. Ei se ole vanhempien päätös. Muistan kun äitini halusi järjestää minulle ylioppilajuhlat, enkä niitä itse halunnut kun en koskaan ole tykännyt olla juhlittavana. En sitten myöskään mennyt niihin juhliin vaan lähdin kavereiden kanssa baariin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksoi opinnot lukiossa? Jos vanhemmat niin he päättää
Mutta kuka opiskeli lukiossa ja läpäisi kirjoitukset?
Haluaako sisko ylipäätään osallistua, vai onko äiti päättänyt että haluaa?