Olen autistinen ja kommunikoin parhaiten kirjoittamalla.
Kommentit (8)
Ylläpito, huomio!!!! AP on luultavasti humalassa!!!!
Minäkin olen luultavasti lievästi autistinen. Mitä sitten tarkoittaakaan. Kommunikoin puheella parhaiten. Olen kärsimätön, koska usein näen ihmisen päältä jo etukäteen, mitä aiotaan sanoa.
Kirjoitettu teksti on minulle vailinaista. Siitä puuttuu puheen rytmi, äänenpainot, ihmisen eleet.
Ihmisen kasvoissa on yli sata lihasta. Kun katson ihmistä silmiin, skannaan koko ajan ihmistä. Räpsyttelen silmiä, kun teen niin.
Sanoilla on vähemmän merkitystä, aidoimmat reaktiot tulevat eleistä.
Teennäisyys on pahinta. Kun ihminen sanoo jotain muuta, mitä ajattelee.
Olen hyvä myös lukemaan ihmisiä, koska joskus ihmiset eivät itsekään tiedä mitä ajattelevat jostain asiasta: kasvojen ilmeet ovat aidoin reaktio. Sanat ovat ajatuksen pintaa.
Onko sinulla autismi vai vain autistisia piirteitä? Miten autismisi näkyy muille?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla autismi vai vain autistisia piirteitä? Miten autismisi näkyy muille?
Vastaan, en ole aloittaja. Iän myötä olen tottunut toimimaan tilanteissa.
Nuorempana oli vaikeampaa. Olen joutunut tekemään lapsesta asti paljon työtä, jotta oppisin tulkitsemaan ihmisiä oikein. Siksi olen kehittynyt yliherkäksi ihmisten analysoimisessa. Olen siis koko ajan joutunut pinnistelemään, jotta lukisin ja tulkitsisin tilanteet oikein.
Olen monasti kuullut, että olen hauska nainen juuri siksi, että usein olen hiukan pihalla, missä mennään:) Mutta siis lähinnä positiivista.
Autismiin liittyy aistiyliherkkyyksiä, joita minulla on muutamia. Vanhempana osaan suojella itseäni kuormitukselta. Valitettavasti alko on hyvä apu tähän.
Kaikenkaikkiaan koen lievän autismin positiivisena. Tunnen ja koen syvästi asiat ja herkkyydessä on voimaa.
Autismin takia huumorini on omintakeista, suoraa ja pisteliästä. Välillä nyanssit on hiukan hakusessa. Omasta mielestä minulla on loistava tilannekomiikka. Muiden mielipiteellä ei ole väliä.
Mulla päinvastoin. Inhoon kirjoitteluun ja en ikinä ymmärrä ihmisiä jotka ei kommunikoi parhaiten puhumalla koska oon kärsimätön