Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi uudesta sellutehtaasta uutisoidaan kuin se olisi hyvä asia?

Huolestunut Vihreä
26.04.2019 |

Meidän tulee tulevaisuudessa rajoittaa kulutustamme, siihen kuvaan eivät uudet tehtaat sovi. Suomen metsähakkuita ei ole varaa kasvattaa enää yhtään. Puun jauhaminen vessapaperiksi on kulutusta josta joudumme tulevaisuudessa luopumaan, ja korvaamaan vesivessoja kuivakäymälöillä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei loppunut Suomesta metsät vaikka sotakorvauksina niitä kaadettiin ja puutavaraa lähetettiin itänaapuriin. Eikä lopu vieläkään vaikka Kemiin sellutehdas rakennettaisiin. Metsä on uusiutuva luonnonvara, sitä istutetaan koko ajan uutta.

Kuinka nopeasti kuvittelet puun kasvavan? Sotakorvaukset on hyttysen paska määrään jota nuo isot tehtaat alkaa tarvitsemaan ja siihen maailman aikaan täällä oli sitä metsääkin enemmän. Pää tulee vetävän käteen ja se on varma !

Ei mun tarvitse kuvitella, kun mä tiedän. Mulla on itselläni metsää ja mun miehellä on sekä omaa että vanhempiensa kuolinpesästä metsäomaisuutta. Tänäkin vuonna istutetaan useita hehtaareja ihan omin pikku kätösin. Osa meidän metsistä on istutettu 50-luvulla ja niitä on hoidettu hyvin. Ne tuottaa hyvin. Metsän kasvun eri vaiheissa sieltä korjataan eri ikäistä puustoa eri tarkoituksiin. Ja uutta siis istutetaan tilalle. Mulla on muuten metsäalan opintojakin takana, vaikka varsinaisesti paperit on maatalousyrittämisen puolelta. Metsäopintoja oli sen verran, että niillä opeilla saa omaa metsää hoidettua. Käsissä pysyy niin moottorisaha, raivaussaha, pottiputki kuin relaskooppikin.

Vierailija
22/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei loppunut Suomesta metsät vaikka sotakorvauksina niitä kaadettiin ja puutavaraa lähetettiin itänaapuriin. Eikä lopu vieläkään vaikka Kemiin sellutehdas rakennettaisiin. Metsä on uusiutuva luonnonvara, sitä istutetaan koko ajan uutta.

Kuinka nopeasti kuvittelet puun kasvavan? Sotakorvaukset on hyttysen paska määrään jota nuo isot tehtaat alkaa tarvitsemaan ja siihen maailman aikaan täällä oli sitä metsääkin enemmän. Pää tulee vetävän käteen ja se on varma !

Ei mun tarvitse kuvitella, kun mä tiedän. Mulla on itselläni metsää ja mun miehellä on sekä omaa että vanhempiensa kuolinpesästä metsäomaisuutta. Tänäkin vuonna istutetaan useita hehtaareja ihan omin pikku kätösin. Osa meidän metsistä on istutettu 50-luvulla ja niitä on hoidettu hyvin. Ne tuottaa hyvin. Metsän kasvun eri vaiheissa sieltä korjataan eri ikäistä puustoa eri tarkoituksiin. Ja uutta siis istutetaan tilalle. Mulla on muuten metsäalan opintojakin takana, vaikka varsinaisesti paperit on maatalousyrittämisen puolelta. Metsäopintoja oli sen verran, että niillä opeilla saa omaa metsää hoidettua. Käsissä pysyy niin moottorisaha, raivaussaha, pottiputki kuin relaskooppikin.

Eli 60 vuotta sitten!! Olen istuttanut myös puita,enkä tosiaankaan voi sanoa,että kasvu on nopeaa,joku pajukko/vesakko mutta tukkipuuta odotelles menee ikä ja terveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama pointti:

1) Hiilinielu: hiiltä varastoituu vain kasvavaan metsään ja jos sitä ei hakata, niin ennen pitkää kasvaminen ja lahoaminen on tasapainossa ja hiilinielu on kyseisessä paikkaa nolla. Monella suojelualueella hiilinielu voi olla negatiivinen jos lahoaminen on kasvua suurempaa.

2) Hiiltä vapautuu kun puu/turve palaa. Esimerkiksi 150-vuotiaan hirsitalon hirsien kasvupaikoilla on kasvanut jo 2-3 puuta täysikasvuiseksi ilman että hirsi on muuttunut takaisin hiilidioksidiksi. Eli kaadettu puu voi olla hyvä hiilivarasto, johon ilmasta saatavaa hiilidioksidia pystytään varastoimaan. Tämä toimii täysin päästöttömästi auringonvalolla. Vaaditaan vaan että puut kaadetaan tietyin väliajoin että jatkuva kasvu pysyy yllä jotta hiilinielu pysyy auki ja ilman hiilidioksidipitoisuus pysyy aisoissa.

3) Kemin tuotanto menee melkein kokonaan vientiin, joten kansantalous saa kipeästi kaipaamiaan vientituloja, Kemi ja Pohjois-Suomi saa verotuloja ja vassarit lisää jaettavaa köyhille.

4) Pohjois-Suomessa sähköntuotanto on lähes hiilidioksidivapaata, kun sähkö tulee lähinnä Kemijoen vesivoimaloista, tuulivoimaloista tai siirtolinjalla Ruotsista ja Norjasta joissa myös sähkö tuotetaan pohjoisessa lähinnä vesivoimalla. Tämänkin vaihtoehtona on esimerkiksi se, että jossain Indonesiassa kaadetaan luonnontilaista sademetsää ilman että uuden kasvuston istutuksesta huolehditaan yhtä hyvin kun täällä jonka jälkeen kiinalaiset tekevät hiilivoimalla (60% sähköstä) siitä paperia, josta osan myyvät tänne jolloin kauppatase on vielä enemmän perseellään ja vassareilla on vähemmän rahaa jaettavaksi köyhille.

Ympäristön kannalta positiivinen ratkaisu, jonka vastustus kertoo umpimielisyydestä ja asioiden hahmottamisen vaikeudesta.

Vierailija
24/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna Äänekoskella aloittanut Metsä Groupin tehdas kuluttaa vuodessa 6.5 miljoonaa kuutiota puuta. Päivässä 240 rekkaa ja 70 junavaunullista !! Se on valtava määrä,Kemiin suunniteltu on vieläkin isompi, eikä nämä ole ainoat tuotantolaitokset. Hyvä raakaaine menee hukkaan,jalostettuna siitä sais paremman hinnan.

Mutta sellunkeittohan on puun jalostamista! Sellusta saa paljon paremman hinnan kuin puusta ja samalla saadaan valmistettua muita tuotteita (tärpättiä, kemikaaleja) ja sähköä yli tehtaan oman tarpeen. Eikä uudet tehtaat tarvitse fossiilisia polttoaineita lainkaan, ja päästöt ovat vähäisiä. Eihän tehtaat haisekaan muuta kuin poikkeuksellisesti jos on ongelmatilanteita. Eikä tuota kiinteitä jätteitä nykyisin lainkaan, tuhkakin menee lannoitteeksi.

Ja tulevaisuudessa sellusta ja tehtaan sivutuotteista voidaan tehdä kaikkea samaa kuin öljystä. Ja vielä paljon muutakin. Pian sinunkin teepaitasi on tehty äänekosken sellusta eikä intian puuvillasta.

Vierailija
25/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva aloitustrolli taas ☺

Vierailija
26/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 60 vuotta sitten!! Olen istuttanut myös puita,enkä tosiaankaan voi sanoa,että kasvu on nopeaa,joku pajukko/vesakko mutta tukkipuuta odotelles menee ikä ja terveys.

NIin. Mikä olikaan sitten se ongelma? Ei ne sellutehtaat käytä tukkipuuta vaan kuitupuuta. Ja sitä kyllä riittää...

Vierailija
27/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna Äänekoskella aloittanut Metsä Groupin tehdas kuluttaa vuodessa 6.5 miljoonaa kuutiota puuta. Päivässä 240 rekkaa ja 70 junavaunullista !! Se on valtava määrä,Kemiin suunniteltu on vieläkin isompi, eikä nämä ole ainoat tuotantolaitokset. Hyvä raakaaine menee hukkaan,jalostettuna siitä sais paremman hinnan.

Mutta sellunkeittohan on puun jalostamista! Sellusta saa paljon paremman hinnan kuin puusta ja samalla saadaan valmistettua muita tuotteita (tärpättiä, kemikaaleja) ja sähköä yli tehtaan oman tarpeen. Eikä uudet tehtaat tarvitse fossiilisia polttoaineita lainkaan, ja päästöt ovat vähäisiä. Eihän tehtaat haisekaan muuta kuin poikkeuksellisesti jos on ongelmatilanteita. Eikä tuota kiinteitä jätteitä nykyisin lainkaan, tuhkakin menee lannoitteeksi.

Ja tulevaisuudessa sellusta ja tehtaan sivutuotteista voidaan tehdä kaikkea samaa kuin öljystä. Ja vielä paljon muutakin. Pian sinunkin teepaitasi on tehty äänekosken sellusta eikä intian puuvillasta.

Siis jalostaa muuhun käyttöön,rakentamiseen,kalusteisiin,Suomessa ei ole puu osaamista!! Haaskastaan arvokas puu sellun keittoon,onhan siitä ollut monesti keskustelua.

Vierailija
28/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIin. Mikä olikaan sitten se ongelma? Ei ne sellutehtaat käytä tukkipuuta vaan kuitupuuta. Ja sitä kyllä riittää...

Eli meillä ei ole tulevaisuudessa enää metsää,on vaan kuitupuuksi kasvavaa keskenkasvuista sekametsää! Poissa on komeat mäntyiset kangasmetsät, varjoiset kuusikot..kannattaa ottaa kuvia nyt kun niitä vielä on,että voi tuleville sukupolville näyttää,että näin meillä oli ennenkö ahneuksissaan kaikki haaskattiin

Vierailija
29/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jalostaa muuhun käyttöön,rakentamiseen,kalusteisiin,Suomessa ei ole puu osaamista!! Haaskastaan arvokas puu sellun keittoon,onhan siitä ollut monesti keskustelua.

Ylivoimaisesti suurin osa siitä tavarasta mitä metsästä saadaan on kuitupuuta. Se on juuri sitä puuta, mistä tehdään sitä sellua. Tukkipuuta ei laiteta selluksi vaan jalostetaan siihen käyttöön mihin tukkipuu on tarkoituskin. Tukkipuistakin muuten ne tukiksi kelpaamattomat osat, esimerkiksi latvat, menee kuitupuuksi, eli sinne sellukattilaan. Myös jos siinä tukkipuussa onkin jotain vikaa, lahoa, sinistymää, kieroa runkoa, ne menee kuitupuuksi eli selluksi.

Vierailija
30/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli meillä ei ole tulevaisuudessa enää metsää,on vaan kuitupuuksi kasvavaa keskenkasvuista sekametsää! Poissa on komeat mäntyiset kangasmetsät, varjoiset kuusikot..kannattaa ottaa kuvia nyt kun niitä vielä on,että voi tuleville sukupolville näyttää,että näin meillä oli ennenkö ahneuksissaan kaikki haaskattiin

Sitä kuitupuuta kerätään sieltä metsäst pois, että sillä tukkipuulla on tilaa kasvaa tukkipuuksi. Ja niistä tukkipuista osa valitettavasti päätyy kuitupuuksi viallisuutensa takia ja tukkipuusta ne ohuimmat kohdat kuten esim latva, menee kuiduksi myös. Ei ole kyse ahneudesta, vaan metsänhoidosta. Hoitamaton metsä kuolee ja lahoaa pystyyn, tuottaa hiiltä enemmän kuin sitoo.

Vierailija
31/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahvi on parempi kuin muovi. Lahoava puu ei hiiltä sido. Vienti tämän maan elättää, valtion virkamiehet ja toimittajat ei tuota mitään.

Tässäpä muutama syy miksi kannattaa juhlia sellutehtaalle.

Vierailija
32/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sademetsiäkin hakattiin eilisen ylen teksti-tv:n uutisen mukaan viime vuonna Belgian pinta-alan verran. SAa nähdä mitä tapahtuu, kun kokonaan hakattu jonain päivänä.

Vierailija
33/37 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Surtsilli huolestui ja kehotti Jooseppia tilaamaan metalliteollisuuden tuotteita. Kaivospuita piti riittää jatkossakin.

Vierailija
34/37 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ääripääpä mielipiteissä:

Hoitamaton metsä kuolee.

Kaikki puun kaato on metsän tuhoamista.

Vierailija
35/37 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Kaksi ääripääpä mielipiteissä:

Hoitamaton metsä kuolee.

Kaikki puun kaato on metsän tuhoamista.

Tuota jälkimmäistä en ole huomannut, ihmetystä vaan aiheuttaa miten se puu riittää joka paikkaan,onhan näiden laitosten puun käyttö massiivista, riittääkö sahoille ja hakkeeksi, vai meneekö kaikki selluun ?

Vierailija
36/37 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellutehtaat on uudelleenbrändätty "biotuotetehtaiksi". Ne saastuttavat nyt modernimmalla tavalla.

Vihreät kohkaavat ilmaston kanssa, mutta eivät välitä Suomen luonnosta.

Vierailija
37/37 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellutehtaat on uudelleenbrändätty "biotuotetehtaiksi". Ne saastuttavat nyt modernimmalla tavalla.

Vihreät kohkaavat ilmaston kanssa, mutta eivät välitä Suomen luonnosta.

Näin..ja ruvetaan keräämään rahaa ulkomaille puiden istuttamista varten